معاون وزیر صنعت و رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس در سال ۹۸ مشکلی برای بیمه قالیبافان نخواهیم داشت چراکه رقم بالایی برای بیمه قالیبافان اختصاص یافته و قریب به ۱ میلیون نفر را سال آینده بیمه می‌کنیم.
کد خبر: ۷۲۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱ 13 March 2019

فرشته دست‌پاک در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت جهانی فرش دستبافت جهان است اظهار داشت: مرکز ملی فرش ایران از سال 82 راه اندازی شده است و این مرکز ملی امسال سیزدهمین المپیاد را در تبریز برگزار کرد تا استعدادهای این هنر-صنعت را شناسایی و تقویت کند.

وی با بیان اینکه سال 97 سال بسیار سخت اقتصادی برای کشور بود افزود: محرومین جامعه در حوزه فرش دستبافت فعالیت دارند و باید با حمایت از این هنر-صنعت، فرش دستبافت را به عنوان شناسنامه و پرچم دوم ایران در بهترین سطح ممکن حمایت و تولید کنیم.

معاون وزیر صنعت و رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه فرش را با نام ایران می‌شناسند و هیچ کالای ایرانی حامل فرهنگ و هنر و تمدن نبوده و این حجم از اشتغال را ایجاد نکرده است خاطر نشان کرد: فرش جزو سه کالای اول استراتژیک است که زعفران و پسته هم به اندازه فرش تاثیرگذار نیست.

وی میزان اشتغال هنر-صنعت فرش را در کشور، بیش از 2 میلیون نفر عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی در زمینه فرش دستبافت به عنوان پایتخت شناخته شده و نقش پررنگی را در صنعت و اشتغال این استان دارد.

دست پاک، المپیاد را برای توسعه و ترویج هنر-صنعت فرش دستبافت مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: سال گذشته این المپیاد در اصفهان برگزار شد و امسال در تبریز 147 خانم و 13 نفر از آقایان در تبریز در المپیاد فرش در رشته‌های رنگرزی، طراحی، بافت و مرمت به رقابت پرداختند.

وی با بیان اینکه از سوی هیئت داوران 9 نفر از دانش آموزان و 12 نفر از دانشجویان انتخاب و معرفی شدند ادامه داد: از 18 استان کشور، اصفهان، خراسان رضوی و تهران با بیشترین شرکت کننده بودند که استان خراسان رضوی، تهران و فارس بیشترین برگزیده را در این المپیاد داشتند.

معاون وزیر صنعت و رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه بیمه قالیبافان، گفت: برای اولین بار این موضوع را اعلام می‌کنم که با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس در سال 98 مشکلی برای بیمه قالیبافان نخواهیم داشت چراکه رقم 19 هزار میلیاردی و یک رقم 4 هزار میلیاردی برای بیمه قالیبافان اختصاص یافته و قریب به یک میلیون نفر را سال آینده بیمه می‌کنیم.

وی از مشکلات هنر-صنعت فرش در سال 97 را صادرات پشم به خارج از کشور عنوان کرد و ابراز داشت: با دستور وزیر صنعت، صادرات مواد اولیه فرش و پشم جلوگیری شد و امسال و سال آینده صادرات مواد اولیه نخواهیم داشت.

فرشته دست‌پاک، با اشاره به اینکه تعرفه واردات ابریشم هم از مشکلات صنعت فرش بود که از 15 درصد به 26 درصد رسیده بود، گفت: قرار است در سال 98 دوباره به 15 درصد برسانیم از سوی دیگر، در تفاهم با منطقه آزاد چابهار، مشکل واردات و قیمت تمام شده را کاهش می‌دهیم و می‌توانیم 40 تا 50 درصد ارزان‌تر وارد کنیم.

وی کپی کاری فرش ایران در برخی از کشورها را مورد اشاره قرار داد و گفت: بزرگترین مزیت فرش دستبافت ما کیفیت است اما در کمیت قدرت رقابت با هند را نداریم، با این حال هنوز هم بزرگترین صادر کننده فرش هستیم. برای جلوگیری از کپی کاری فرش ایران، 9 اردیبهشت از شناسنامه فرش‌های دستبافت رونمایی می‌کنیم تا شناسنامه واحدی را داشته باشیم. این موضوع با تفاهم با سازمان بین المللی «CT 1» صورت گرفته که در دو سال آینده شناسنامه دار شده و با یک اپلیکیشن، تولید کننده و مشخصات صادر کننده و جزئیات مواد اولیه آن را اعلام کند تا از کپی کاری و صادرات فرش به نام ایران جلوگیری کنیم.

معاون وزیر صنعت و رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه با بیان اینکه اولین کالایی که بعد از نفت تحریم شد، فرش دستبافت بود چراکه نمادی از تمدن بود و می‌خواستند این نماد را تحت فشار قرار دهند، افزود: 30 درصد صادرات ما به آمریکا بود که با تحریم، کشورهای دیگر را جایگزین آنها کردیم. در سال آینده کمپین تبلیغات فرش ایران را در اروپا و کشورهای عربی خواهیم داشت، ضمن اینکه نمایشگاه دائمی فرش دستبافت در برونئی برگزار شده و هلند و چندین کشور دیگر برای برپایی نمایشگاه دائمی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای دور زدن تحریم‌ها، به دنبال تهاتر فرش با کشورهای مختلف هستیم تا در برابر واردات، فرش صادر کنیم، گفت: با چین بیشترین مراودات را داریم و در حال مذاکره با چین هستیم تا برای اولین بار این اقدام را انجام دهیم.

فرشته دستپاک، رقبای فرش دستبافت ایران را فرش هند، نپال و مصر عنوان کرد و گفت: این کشورها در زمینه فرش فعالیت جدی دارند و نباید اجازه دهیم جایگاه فرش ایران در عرصه بین المللی از دست برود.

80 درصد قیمت فرش، مربوط به دستمزد قالیبافی است

آویشن، رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اگر مواد اولیه فرش را با دلار 4200 تومانی وارد کنیم، باید دلار فروش فرش را بعد از صادرات به سامانه نیمایی بسپاریم، گفت: بیش از 80 درصد هزینه فرش دستبافت، مربوط به دستمزد است که در صورت صادرات، هزینه مواد اولیه تنها 10 درصد از کل قیمت فرش خواهد بود و این موضوع برای تولید کننده مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی افزود: پیمان سپاری ارزی یکی از مهمترین مشکلات قالیبافان و صادر کنندگان فرش دستبافت ایران شده و باید این موضوع از سوی دولت حل شود.تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار