تبریز در طول سالیان به عناوین مختلف شهرت یافته و شناخته شده و در هر دوره با برجسته شدن ظرفیت های مختلفش این عناوین و القاب را از آن خود کرده است.
کد خبر: ۷۲۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 16 March 2019

تبریز نام های مختلفی همچون تبریز شهر اولین ها، شهر بدون گدا، شهر زیرگذرها و روگذرها، پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸، امن‌ترین شهر ایران، سالم‌ترین شهر ایران، مهد سرمایه‌گذاری ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر بلندمرتبه‌ساز ایران، دومین قطب علوم پزشکی ایران، دومین شهر در جذب گردشگر سلامت در ایران، شهر شکلاتی ایران، قطب خودروسازی ایران، قطب قطعه‌سازی ایران، قطب تولید موتور دیزل خاورمیانه، شهر جهانی بافت فرش و یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران شناخته می‌شود که هیچکدام از این موفقیت ها به سادگی دست نیامده و حاصل تلاش و پشتکار مردم این منطقه بوده است.

تبریز از سوی دیگر به واسطه موقعیت جغرافیای خاصش که مابین دو رشته کوه واقع شده جریان هوا و نسیم تابستانهایش را خنک و زمستانها را سرد و سوزناک می کند که همین اقلیم جذابیت های طبیعی را در این شهر و منطقه به همراه آورده است.

اما اینها تمام ماجرا نیست و تبریز به لحاظ فرهنگی، تاریخی و صنایع دستی نیز دارای تنوع و جذابیت های زیبایی است که گردشگران را برای تجربه آنها وسوسه می کند.

چجوری به تبریز برم؟

راه های مختلفی برای سفر به شهر تبریز وجود دارد مثل هواپیما، قطار و اتوبوس.

فرودگاه تبریز در سمت جنوب غربی شهر قرار گرفته که روزانه از تهران پرواز دارد. ایستگاه راه آهن تبریز هم در ابتدای خیابان راه آهن قرار گرفته که با بنایی زیبا و قدیمی آماده خدمات رسانی به مسافران است. ترمینال تبریز نیز در انتهای منظریه از سمت غربی و امامیه از سمت شرقی قرار گرفته که به مقصد اکثر شهرهای بزگ کشور در هر لحظه از شبانه روزسرویس دارد که به دلیل طولانی نبودن مسیر هم می شود براحتی از ماشین شخصی استفاده کرد و کمتر از ۸ ساعت به مقصد رسید.

 

کجا اقامت کنم؟

تبریز پر از هتل های شیک و تمیز و مجلل بوده که برای اقامت چند روزه می توانید بنا به سلیقه خود انتخابشان کنید. یکی از این هتل ها، هتل پارس ائل گلی در کنار پارک ائل گلی بوده و هتل بین المللی تبریز، در فلکه دانشگاه هم هتلی زیباست که تلفیقی ازمعماری سنتی و مدرن است.

هتل بین المللی شهریار و هتل گسترش هم از هتل لوکس و زیبای این شهر هستند ولی اگر به دنبال یک اقامت کم هزینه تر هستید، هتل کاسپین، هتل استقبال، هتل دریا و هتل آپارتمان ارس می توانند انتخاب مناسبی باشند.

در عین حال شهرداری تبریز با ایجاد پارکهای مسافر و تجهیز آنها به امکانات رفاهی در مناطق مختلف، فرصت اسکان برای گردشگران در فضای آزاد و هوای دلپذیر تبریز را فراهم کرده است تا علاقمندان بتوانند تجربه جدیدی را در خاطر ثبت کنند.

چی بخورم؟ کجا بخورم؟

اگه مسافر شهر تبریز هستید باید بدانید زمانیکه گرسنه‌ تان می‌شود، باید سراغ خورش هویج، کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، کباب تابه‌ای، آش دوغ یا آش گوجه‌فرنگی رو بگیرید که غذاهای سنتی این شهر هستند.

خوشبختانه شهر تبریز جزو شهرهائی است که از نظر تعداد رستوران های مدرن و سنتی جزو بهترین ها در کشور بوده، چرا که در تبریز رستوران های متعدد بزرگ مدرن وجود دارد که علاوه بر کیفیت عالی، فضای شیک و خوشایندی را با مهمانان خود سهیم می شوند.

رستوران هایی همچون رستوران سنتی شهریار (حمام نوبر)، مجموعه فرهنگی تاریخی یخچال قائم مقام فرهانی، رستوران حاج محمد آشپز، رستوران پرویز شیشلیک، رستوران شاندیز مشهد، رستوران دلستان، رستوران گازماخ و رستوران برکه از بهترین های تبریز بوده که فضای سنتی و یا مدرن، غذاهای محلی و کیفیت عالی همه جزو ویژگی هایآنها هستند.

کبابی حاج علی در بازار تاریخی تبریز هم به سبب طعم کباب هاش بسیار خوش نام است و رستوران و کافی شاپ قصر چینی هم به واسطه منطقه ای که در آن واقع شده چشم اندازی زیبا از شهر و کوه عون بن علی دارد و شب های خوش آب و هوا و زیبای تبریز مهمانان این شهر را مسحور خود می کند.

رستوران ایرانی ایتالیایی ۳۸ درجه هم یک پیشنهاد ویژه برای طرفداران غذاهای ایتالیایی است.

چی بخرم؟

علاوه بر سفالگری، سوزن‌دوزی، قالی‌بافی، قلم‌زنی روی مس، کفش‌دوزی، کنده‌کاری، گلدوزی، گلیم‌بافی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، نقاشی روی سرامیک، نقره‌کاری و نگارگری که از صنایع دستی شهر تبریز به حساب می آیند، خوراکی های خوشمزه مثل قرابیه، لوزی، باقلوا ترک تبریز، نوقا، راحت القوم و باسلوق و البته آجیل مخصوص تبریز که از گذشته مرغوبیت جهانی داشته و از بهترین محصولات تولیدی ایران بوده، از سوغات خوراکی این شهر هستند که می‌توانید از بازارهای شهر مثل بازار کبود تبریز تهیه کنید.

اگه به آثار تاریخی علاقمند هستید یادتان نرود که از بازار شیشه گرخانه که از مهمترین و ثروتمندترین بازارهای تبریز و بخشی از بازار بزرگ سرپوشیده آجری جهان و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی بوده حتما بازدید کنید.

خیابان سنگ فرش تربیت، خیابان شهناز و ولی عصر هم جزو مناطق خرید معروف شهر تبریز هستند که خرید و گشت و گذار در شهر و آشنایی با بافت شهری و مردم را به طور همزمان می توانند برا گردشگر فراهم آورند.

از سوی دیگر برای گشت و گذار در مراکز مدرن می توانید به مراکز تجاری و تفریحی لاله پارک، مرکز خرید برج بلور و برج اطلس سری بزنید.

 

کجاها بروم؟

تبریز، مهد شعر و ادب، سرزمینی در شمال غربی ایران است که می‌توان جاذبه‌های گردشگری متعددی را در آن یافت؛ به همین دلیل این ناحیه از کشور، همواره میزبان جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است تا لحظاتی خاطره‌انگیز را برایشان رقم بزند. لحظه‌هایی ناب که می‌توان بوی نم تاریخ را در آثار باستانی‌اش استشمام کرد.

 

۱) ارک علیشاه

ارگ تبریز، عمارتی کهن و متعلق به قرن ۸ هجری قمری است که بنای اولیه‌ آن طی ۱۸ سال و به منظور ایجاد آرامگاهی بزرگ در صحن مسجد علیشاه احداث شد. این بنای تاریخی، حوادث تاریخی متعددی را نظاره‌گر بوده و امروزه نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز محسوب می‌شود.

۲) مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز، بنایی باقیمانده از عصر حکومت سلجوقیان است که به مسجد جمعه و جامع کبیری نیز شهرت دارد. این عمارت از جمله کهن‌ترین ساختمان‌های تاریخی این شهر است که معماری و تزئینات صورت گرفته در آن همانند دیگر بناهای تاریخی این شهر، ستودنی است.

 

۳) موزه قاجار (خانه‌ امیر نظام گروسی)

خانه‌ امیرنظام گروسی، بنایی بازمانده از دوران سلطنت قاجاریان است که اکنون به همت سازمان میرات فرهنگی تبریز، ‌ تغییر کاربری داده و به عنوان موزه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عمارت به دلیل بهره‌مندی از معماری زیبای قجری، بسیار تماشایی بوده و یکی از مکان‌های گردشگری شهر تبریز است.

 

۴) کاخ و موزه شهرداری

قطعا می‌توان کاخ شهرداری تبریز را یکی از زیباترین عمارات کهن این شهر نامید. ساختمانی متعلق به دوران پهلوی اول است، که پروسه‌ ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ به طور انجامید. ساعتی بر این عمارت تعبیه شده است و مردم محلی به آن میدان ساعت می‌گویند. این بنای تاریخی نزدیک به یک دهه است که به موزه‌ شهرداری تبریز تبدیل شده است که در نوع خود اولین نمونه‌ در سراسر کشور است.

 

۵) مقبره الشعرا

یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز به مقبره‌الشعرا شهرت یافته است که در گذشته به نام‌های مختلفی از جمله حظیره‌الشعرا و قبرستان سرخاب نیز شناخته می‌شد. وجه تسمیه این منطقه به مقبره‌الشعرا، به دلیل حضور بیش از ۴۰۰ پیکر شاعر، عارف و مردان سرشناس داخلی و خارجی است که در آن دفن شده‌اند و باعث اهمیت یافتن این مکان شده است. اکنون این محل یکی از مکان‌های گردشگری تبریز است که میزبان مسافران داخلی و توریست‌های بسیاری است.

 

۶) ائل گلی (شاه گلی)

در شهر تبریز، استخری بزرگ و وسیع به نام ائل‌گلی قرار دارد که احتمالا در دوران آق‌قویونلوها ایجاد و در زمان صفویان گسترش یافته است. از نکات قابل توجه این مکان حضور عمارت کلاه‌فرنگی با معماری زیبا و چشم‌نواز در مرکز آن است که زیبایی آن محوطه را دو چندان کرده است. البته به نظر می‌رسد که شهرداری در سال ۱۳۴۶، این ساختمان زیبا را بر بنایی قدیمی و خشتی احداث کرده است. میراثی که امروزه به عنوان تفرجگاهی دوست‌داشتنی و زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷) بازار قدیمی تبریز

بازار تبریز بزرگ ترین مجموعه بازار به هم پیوسته سرپوشیده جهان با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع و یکی ازشاهکارهای معماری ایران و همچنین یکی از بزرگترین و مهمترین بازارهای ایران و قاره آسیاست.

مجموعه بازار تبریز ۲۰ راسته و بازار، ۳۵ سرا، ۲۵ تیمچه، ۱۱ دالان و حدود پنج هزار و ۵۰۰ مغازه و ۴۰ نوع صنف دارد که بازار طلا و فرش آن خیره کننده هستند. بازار چه های تبریز شامل بازار امیر، بازار بلورفروشان، بازار حرمخانه، بازار شیشه گرخانه، بازار صادقیه، بازار عباچی، بازار کفاشان، بازار یمنی دوز و راسته بازار تبریز می شوند.

بر اساس گفته برخی تاریخ نویسان، بازار فعلی تبریز مربوط به اواخر زندیه و عصر قاجار است.

این بازار در هسته میانی شهر تبریز قرار داشته و از سمت شرق به عالی قاپو (مجموعه کاخ های ولی عهدنشین) و از سمت غرب به مسجد جامع، و از قسمت شمال بخش هایی از رودخانه مهران رود را در بر می گیرد که این دو بخش به وسیله پل های چوبی به هم متصل می شوند.

این مکان که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است، در حدود ۳۰۰ سال پیش بازسازی شده است. البته مدارک قابل توجهی که بتوان به استناد آن‌ها، تاریخ دقیق احداث این بازار را مشخص کرد، وجود ندارد. ولی طبق برخی مدارک تاریخی به نظر می‌رسد که از قرن ۴ هجری این مکان دایر بوده است.

۸) کوه عون بن علی

در رشته‌کوه سرخاب، کوهی به نام عون بن علی قرار دارد که از آن به عینالی نیز یاد می‌شود. طبق اسناد تاریخی، این کوه، مدفن دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های «عون بن علی» و «زین بن علی» است. محل قرارگیری این کوه در شمال تبریز است و آرامگاهی به قدمت دوران ایلخانان در آن احداث شده است. به نظر می‌رسد که این مقبره پیش از اسلام آتشکده و کلیسا بوده است که پس از اسلام، آن را به مسجد تبدیل کرده‌اند.

تله کابین یکی دیگر از جذابیت های این منطقه گردشگری است که در طول سفر هوایی گردشگر را در خنکای هوای تبریز غرق کرده و با سرخ فامی خاک خود، فرد را محسور خود می کند تا لذت ارتفاع و دره و سرخی و هوای خنک را یکجا به گردشگر بچشاند.

 

۹) مسجد کبود (مسجد جهانشاه)

مسجد کبود تبریز، مسجدی است بازمانده از قرن نهم هجری قمری و دوران قراقویونلوها که به مسجد جهانشاه نیز شهرت دارد. معماری انجام شده در این بنا، به ویژه کاشی‌کاری بی‌نظیر آبی‌رنگ و معرق، سبب شده است که این عمارت تاریخی را فیروزه‌ جهان اسلام لقب دهند. از دیگر نکات قابل توجه در این مسجد، کشف دو مقبره خالی است که احتمالا متعلق به جهانشاه و همسر وی است.

 

۱۰) خانه مشروطه تبریز

مشهورترین و پرافتخارترین عمارت تاریخی در تبریز، خانه‌ مشروطه است که در اوج انقلاب مشروطه، مکانی برای اخذ تصمیم‌گیری‌های مهم و ارزشمند توسط بزرگان مشروطه بوده است. بنایی قدیمی و متعلق به سال ۱۲۴۷ هجری که توسط حاج ولی معمار از معماران مشهور تبریزی ساخته شده است. این ساختمان کهن به دلیل معماری زیبا و چشم‌نواز و نیز وجود عکس‌ها، مجسمه‌ها و وسایل بزرگان تاریخ از جمله ستارخان، دارای اهمیت بسیار است و به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تبریز، شناخته می‌شود.

 

۱۱) باغ گلستان تبریز (باغ ملی)

باغی با مساحت ۵۳ هزار متر مربع و متعلق به ۶۰ سال پیش، بر قبرستانی قدیمی در شهر تبریز ساخته شده است که امروزه به عنوان یکی از تفرجگاه‌های این شهر محسوب می‌شود. حضور استخرها و حوض‌های متعدد از ویژگی‌های این باغ است که با درختان و چمن‌ها محصور شده و منظره‌ای زیبا را بوجود آورده است.

 

۱۲) برج آتشنشانی (برج یانقین)

برج آتشنشانی تبریز که در نبش خیابان خاقانی و بهادری واقع شده، اولین برج آتش نشانی کشور است. بنایی آجری به ارتفاع ۲۳ متر که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. پلان آن در داخل برج دایره شکل است و با یک رشته راه پله حلزونی به قسمت فوقانی متصل می شود. کارکرد اصلی آن دیدبانی بوده که دارای هشت نورگیر در جهات مختلف است و در زمان خود (که به دلیل ارتفاع زیاد بر تمام شهر اشراف داشته) همواره نگهبانی در بالای سر آن کشیک می داد و به محض مشاهده آتش و شناسایی محل وقوع آن بلافاصله زنگی که از بالای سقف آویزان بود را به صدا در می آورد و ماموران آتش نشانی تبریز که در آن موقع جزو مجهزترین آتش نشانان ایران بودند، به محل حادثه می رفتند.

۱۳) پارک ولیعصر (پارک موزیکال تبریز)

پارک ولیعصر تبریز یکی از پارکهای زیبا و متفاوت تبریزه. این پارک در ضلع شرقی تبریز و در کوی ولیعصر، کنار پارک باغلار باغی قرار داره، یکی از ویژگی های متمایز پارک ولیعصر زیبایی معماری و استفاده از حوضچه های آب و آبروها در سرتاسر پارکه. در واقع معماری پارک ولیعصر، برگرفته از معماری اصیل ایرانی با استفاده از حوض های کوچک در سرتاسر پارک و اتصال آنها به هم با استفاده از آبروهاست، که در نهایت به استخر وسط پارک متصل می شن. در این آب نمای هوشمند نور پردازی ۷ رنگ بصورت لیزری و کاملا حرفه ای انجام یافته و جلوه زیبایی از شبهای تبریز رو به نمایش گذاشته است.

 

۱۴) موزه سنجش

موزه سنجش در شهر تبریز در فضای خانه سلماسی تأسیس شده و در این موزه انواع ابزار توزین مانند ترازوهای زرگری، قپان های بزرگ میادین بار، سنگ وزنه ها، پیمانه های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی، قطب نماها و ساعت های مربوط به سده های گذشته به نمایش گذاشته شده است.

همچنین یک تنه درخت ۵ میلیون ساله متعلق به دوره پلیوسن از دوران زمین شناسی نوزیستی نیز در این موزه نگهداری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار