روزنامه‌های شرق و همشهری در تیترهای بزرگ، مدعی فساد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شده بودند و حال آن که رقم واقعی نه ۶ میلیارد یورو بلکه ۳۰ میلیون یورو بود.
کد خبر: ۷۲۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ 17 March 2019
 

روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

آفتاب یزد با اشاره به این اقدام رذیلانه نوشت: پرونده تخلف بزرگ مالی این روزها در صدر سوژه‌های داغ خبری رسانه‌های بین‌المللی و داخلی و همچنین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. هریک از رسانه‌ها از زاویه‌ای به ماجرای فساد و متهمان آن پرداختند. اما این موضوع سوژه خوبی را به رسانه‌های خارجی که برخی از آنها همواره سعی در سیاه‌نمایی خبرهای اینچنینی ایران دارند، داد. این رسانه‌ها با بزرگ‌نمایی سعی داشتند دومطلب را به مخاطبین خود تلقین کنند. نخست اینکه فساد در ایران به شکل سیستماتیک وجود داشته و نهادینه شده و دوم اینکه دور زدن تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا توسط ایران که عملاً توانسته تأثیر این تحریم‌ها را کم کند و آمریکا را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارد. به موضوعی چیپ و مذموم بدل سازند.
در این میان برخی رسانه‌های خارجی از جمله روزنامه کویتی «الجریده» با تیتر «اکبر الاختلاس بتاریخ البشریه… فی ایران» (بزرگترین اختلاس تاریخ بشریت در ایران) در مطلبی مغرضانه سعی کردند اقتصاد ایران را یکی از فاسدترین و ناامن‌ترین اقتصادهای دنیا معرفی کنند. این در حالی است که ماجرای پتروشیمی تخلف بوده است نه اختلاس.
همه این تیترها و تحلیل‌ها در رسانه‌های داخلی و خارجی در حالی انجام می‌شود که واقعیت چیز دیگری است. «جعفری دولت‌آبادی» دادستان تهران در توضیحی درباره این پرونده گفت: «مجموع ۶/۶ میلیارد دلار مجموع معاملات مالی بوده است، نه به معنای مجموع ردمال متهمان. اینها حق‌العمل‌کاری می‌کردند یعنی مواد را می‌گرفتند و در خارج می‌فروختند و پول را باید به داخل بر می‌گرداندند.» دولت‌آبادی با بیان اینکه این افراد طی فرآیند انتقال مرتکب این تخلف‌های مالی شده‌اند، گفت: «اینها در این فاصله استفاده‌های شخصی کرده‌اند و شرکتهایی در دبی و ترکیه ایجاد کردند و مجموع پولهای اینها ۲۲ میلیون یورو و ۱۵ میلیون دلار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :