نگاه جهادی به اقتصاد کشور

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، باید به اقتصاد جهادی نگاه کنیم و به صورت اقتصاد جهادی پیش رویم به طوریکه باید نقدینگی در اختیار مردم به سرمایه تبدیل شود و افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند باید این نقدینگی را در این راه استفاده کنند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه سال گذشته نیز شعار حمایت از کالای ایرانی اعلام شده بود و این به معنای این نیست که دیگر آن شعار تمام شده است، گفت: اگر تولید در کشور رونق یابد، مشکل اشتغال و کاهش ارزش پول نیز حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب عده‌ای پول دارند که باید سرمایه‌گذار کنند و عده‌ای نیز هستند که می‌توانستند پول خود را در بانک گذاشته و از سود آن استفاده کنند ولی به صورت جهادی آمده و سرمایه‌گذاری کردند که باید از آنها حمایت شود.


درخواست از فعالان اقتصادی سالم برای تحقق شعار سال ۹۸

نماینده ولی‌‌فقیه در استان افزود: باید از فعالان اقتصادی سالم بخواهیم تا تولید و سرمایه‌گذاری کنند و نباید به سوءاستفاده‌گران اجازه داد تا جولان دهند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی‌ها کارخانه دولتی را خریده و سپس همه ماشین‌آلات آن کارخانه را فروخته و در جای کارخانه برج ساخته است، افزود: باید در واگذاری کارخانجات به اهلیت افراد دقت فراوان  شود.


اجازه ندهیم هر روز یک بانک افتتاح شود/ برای رونق تولید باید جلوی واردات گرفته شود

وی با تاکید بر اینکه باید به تذکرات مهم رهبر معظم انقلاب در رابطه با بانک‌ها توجه شود، تصریح کرد: همانطور که ایشان فرمودند نباید اجازه داد تا هر روز یک بانک افتتاح شود و پول مردم را جمع کرده و برای خود و نزدیکان خود سرمایه درست کنند در حالیکه باید در مقابل چنین افرادی به کارآفرین‌های سالم کمک شود تا از این طریق مشکلات بودجه‌ای، اشتغال و غیره کشور حل شود.

آل‌هاشم اذعان داشت: قطعاً تقویت دام، بخش کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط و صنایع دانش‌بنیان می‌توان به شعار سال عمل کرد چراکه این بخش‌ها سهم بسیار مهمی دارند.

وی متذکر شد: باید جلوی واردات گرفته شود تا تولید داخلی رونق یابد.

خطیب نماز جمعه تبریز به بخش دیگر صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ایشان به بیانیه گام دوم انقلاب نیز اشاره کرده‌ و فرمودند که الحمدالله  آمادگی در بین مردم و جوانان مشاهده می‌شود از این‌رو  امیدواریم صاحبان اندیشه و فکر در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نیز در این کار همت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: طبق فرموده رهبر فرزانه انقلاب در زمان امام راحل نیز همت از سوی مردم بود و الان نیز باید همانگونه شود چراکه اگر بخواهیم استقلال داشته باشیم باید هزینه دهیم.


گام دوم انقلاب یعنی شناخت ظرفیت‌ها

امام جمعه تبریز تاکید کرد: گام دوم انقلاب یعنی شناخت ظرفیت و شناختن فساد دشمن است چراکه امروز غرب بر این اعتقاد دارد که اگر ملت ایران بر چیزی اراده کند، قطعاً آن را به نتیجه می‌رساند.

وی با بیان اینکه در سال نو و  در سایه مقام معظم رهبری بار دیگر ایستادگی ملت جهان در مقابل دشمن را نشان خواهیم داد، افزود: دشمنان میلیاردهاتومان هزینه می‌کنند تا جلوی اراده ملت ایران قرار گیرند به طوریکه دشمنان در حقیقت با دین و اسلام ما مخالف هستند و چشم دیدن موفقیت‌های ایران مخصوصاً در بحث نانو، هسته‌ای و فناوری توسط جوانان متدین را ندارند و به عبارتی آنها با جوانان متدین ایران اسلامی مشکل دارند.

امام جمعه تبریز بیان کرد: البته رهبر معظم انقلاب نیز تذکری به جوانان داده‌اند تا از مسائل فردی و حاشیه‌ای دور باشند و همیشه وحدت را دنبال کنند و مرزهای دشمن را شناخته و در مرزبندی با دشمن دقت زیادی کنند.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب از جوان خواسته‌اند تا در مرزهای خودی دقت کرده و اختلافات را کاهش دهند و وحدت را پیشه کنند.

 آل‌هاشم متذکر شد: اگر در تولید ملی و رونق آن توجه شود و تولید ملی شتاب یابد قطعاً بسیاری از مشکلات اشتغالی، کاری، تورم و اقتصادی حل می‌شود.


جهان در سالی که گذشت

وی با اشاره اجمالی به جهان در سالی که گذشت، تصریح کرد: سال ۹۷ را شاید بتوان سالی بر امور موفقیت‌ها و  شکست‌های دنیا نامید و در حقیقت سالی پرحادثه دانست چراکه در این سال اتفاقات بسیار مهمی در اروپا، آمریکا و غرب آسیا رخ داده است که از آنها می‌توان به پیروزی محور مقاومت، دیدار تاریخی ترامپ با رهبر کره شمالی، شورش جلیقه زردها در فرانسه و گسترش آن در اروپا، توافق یمن، انتخابات عراق، انتخابات پارلمان لبنان و پیروزی حزب الله در آن، شکست رژیم صهیونیستی در جنگ دو روزه، ناکامی محور غربی در تصویب قطعنامه علیه حماس، سفر بشار اسد به ایران، سیل عقب‌نشیتن کشورهای عربی در سوریه، توافق پایتخت سوئد در یمن، فرمان ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و کاهش نیروها از افغانستان، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی، تنش میان هند و پاکستان، دخالت آمریکا و غرب در ونزوئلا و غیره اشاره کرد.

وی در اعلام مناسبت‌های هفته اول فروردین به عملیات فتح‌المبین اشاره کرد و گفت: این عملیات سراسر از تجارب موفق بود چراکه فرماندهان این عملیات از نسل جوان بودند که به موفقیت رسیدند.

آل‌هاشم اضافه کرد: در این عملیات خاک زیادی از کشور که اشغال شده بود، آزاد شد و تجربه شیرین بهره‌مندی و بهره‌وری از جوانان کسب شده و نیروهای فنی و مهندسی جهادگر خود را در این عملیات به خوبی نشان دادند.

وی گفت: اطاعت از ولی‌فقیه مسلمین در این عملیات از دیگر ویژگی‌های مهم بوده که منجر به پیروزی شد.

نماینده ولی‌‌فقیه در استان افزود: ششم فروردین سالگرد حمله عربستان به یمن است و درود به شهدای یمن می‌فرستیم.

وی به سالگرد وفات حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: باید سبک زندگی خود را از ایشان یاد گرفت که به راستی ایشان اُسوه صبر و استقامت هستند.

آل‌هاشم  همچنین به روز جهانی آب در دوم فروردین اشاره کرد و گفت: چرا باید چندین ساعت آب شلنگ باز شود و ساعت‌ها حیاط و خودرو خود را بشوریم؟

وی اضافه کرد: طبق تذکرات داده شده از دستگاه‌های ذیربط اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نکنیم در تابستان با کم‌آبی در سدها روبه رو خواهیم شد.


سال جدید را فرصتی برای محاسبه اعمال خود بدانیم

به گزارش فارس،وی با تبریک حلول سال جدید به همه مسلمانان و برخی از کشورهای همسایه که عید نوروز را جشن می‌گیرند، گفت: عید نوروز و ماه رجب متقارن با هم شده است از این‌رو همان طور که قبلا هم گفته‌ام خود را در این ماه‌ها ببشتر مورد محاسبه قرار داده و اعمال خود را بسنجیم و تصمیم بگیریم تا همیشه از خداوند اطاعت کنیم.

خطیب نماز جمعه تبریز ادامه داد: در ماه شعبان، رجب و رمضان می‌توان بیشتر خود و اعمال خود را مورد ارزیابی قرار داد و سنجید تا قبل از آنکه ما را بسنجند خود به اعمال خود رسیدگی کنیم.

وی بیان کرد: عُلمای اخلاق و عرفان برای حفظ نفس انسان، مراحلی را نقل کرده‌اند که یکی از آنها این است که صبح زود و هنگام بیدار شدن از خواب، از خداوند بخواهیم تا به چشم و گوش و دست و همه جوارح ما نظارت کند تا در آن روز حقوق مردم را رعایت کرده و به هیچ‌ وجه گناه و معصیت نکنیم.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه بازجویی از نفس باید همه روزه باشد، اضافه کرد: چه خوب که  هر روز با خداوند شرط ببندیم که از صبح تا شب از او اطاعت کرده و در راه غیرخدا قرار نگیریم.

وی تصریح کرد: وقتی هر شب اعمال خود را در دفتری نوشتیم، باید به نحو مشروع خود را مجازات کنیم که چرا این کار را کردیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان در ‌ادامه صحبت‌های خود با سیل‌زدگان استان گلستان ابراز همدردی کرد.


مسوولان آذربایجان‌شرقی دیدار نوروزی خود را تا پایان فروردین کش ندهند

وی در پایان اعلام کرد: فردا، شنبه، سوم فروردین ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ دیدار نوروزی با مردم و مسوولان خواهم داشت و از همه مدیران و مسوولان استانی می‌خواهم تا یک روز را برای دیدار نوروزی انتخاب کنند و این روند تا آخر فروردین ادامه نیابد چراکه کار مردم نباید به تعویق بیافتد و سردرگم شوند.