کد خبر: ۷۳۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹ 07 April 2019

به گزارش تابناک تبریز، ریس شورای شهر تبریز ضمن تبریک سال جدید گفت: از خدا میخواهم تا توفیقی به ما دهد تا به هم کمک کنیم و رعایت اخلاق نسبت به مراجعین را در اولویت قرار دهیم .وی همچنین با اظهار همدردی به سیل زدگان بیان کرد:بایدسازمان ها همت به خرج دهند تا این رنج و عذاب بزرگ را به حداقل برسانیم .

اکبر نژاد افزود:خدا وند متعال را سپاسگزاریم که با وجود بارندگی های فراوان در استان، مشکل خاصی به وجود نیامد .

دستورجلسه امروز :پدافند غیر عامل در صیانت از شهروندان و شهر تبریز در برابر سیل وبررسی مدیریت اب های سطحی شهری بود .

جهانسری (نماینده انجمن علمی پدافند غیر عامل ایران در شمالغرب کشور) در این خصوص گفت: متولی مشخص برای بحرانی که صاحب منابع باشد وجود ندارد.

وی افزود:پدافند غیر عامل 60درصد عمر خود را صرف تحقیقات بر روی حوادث غیر طبیعی کرده است اما امروز ضرورت توجه به بلایای طبیعی دیده می شود .

جهانسری ادامه داد:ساختار عمومی شهر باید به گونه ای باشد که به طور مداوم بتوان خدماتی ارائه داد.

خلیل ساعی، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز دیگر مهمان جلسه امروز شورای شهر تبریز بود. وی در ادامه بیان کرد:از سال ۸۹ تا سال ۹۷ دریاچه ۳ میلیارد مترمکعب آب ندیده بود اما امروز بالای ۳ میلیارد مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد.

وی افزود:مطابق پیش‌بینی‌های هواشناسی نیسان‌های فصلی را پیش رو داریم

ساعی همچنین گفت:در صورت ادامه بارش‌ها سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد

بابایی اقدم در ادامه اظهار کرد:سیل به تبریز نرسید ولی تلنگر آن رسید.


وی علت سفر خود به استان گلستان را کمک به سیل زدگان و وجوداحساس نوع دوستی دانست و گفت: شهر ما مستعد هر نوع بحرانی است و این فرصتی بود تا به شهر اق قلا برویم و از نزدیک تجاربی به دست اوریم .

از نیروهای خدماتی و اتش نشانی شهرداری که هم اکنون مشغول امداد و نجات سیل زدگان هستند  تشکر میکنم.مقرر شده که کاروان دیگری نیز برای کمک به سیل زدگان اعزام شود.

وی تاکید کرد: از مدیریت بحران در شهر های دیگر انتقاد میکنیم ولی متوجه نیستیم که در شهر خودمان در کوی بهشتی بارش معمولی باران خانه هارا ویران میکند چرا3خانواده را در شهر نمیتوانیم اسکان دهیم و برای ان امادگی نداریم .

بابایی یاداور شد:800 هزار نفر حاشیه نشین در شهرمان به علت بافت های فرسود در معرض زلزله اند .

بابایی اقدم افزود:چند وقتی است که میگوییم برای حاشیه نشین ها خانه میسازیم چه شد ؟ باید در  دو محور به عنوان نمایندگان مردم پیگیر این موضوعات باشیم.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه مدیریت بحران 4بخش است :پیشگیری، امادگی, مقابله بازتبانی گفت :توزیع اقلام بخش کوچکی از کمک به سیل زدگان است .

اگر امروز در تبریز سیل امد باید چه کنیم بحث فرهنگی نیز موضوع مهمی است.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه مشکلاتی در شمال و جنوب تبریز داریم بیان کرد:مسیل هایی تبدیل به راه شده و نیاز به ایجاد کانال هایی است .
شهین باهر تصریح کرد:سال 97شهرداری تبریز 7کانال ایجاد کرده است که تبدیل به راه شده بوداز جمله ان کانال ستار خان، یوسف اباد،کورجان، رضا نژاد، راهنمایی است .
موارد اشاره شده مسیر هایی است که اگر سیلی بیاید اب از این کانال هاعبور خواهد کرد .

شهردار تبریز از فعالیت در زمینه جلوگیری از سیل سخن گفت :امروزشهر داری تبریز در بالاتر از باسمنج مستقر است و در سددباز کردن بستر مهرانه رود است در حالی که این کار خارج از حوزه فعالیت شهرداری است .

وی با اشاره به بحث عمران شهر ابراز کرد: امکان جذب اب در سطح شهر ها به علت ایزوگام پشت بام ها و اسفالت خیابان ها وجود ندارد .

وی با اشاره به ایجاد سنگ فرش هادر تعدادی از خیابان ها تصریح کرد:.اینکار نه به علت مد بلکه به دلیل جذب اب در سطح شهر است .

شهردار تبریز افزود:امروز در شهر تبریز 2خطر سیل دیده میشود .
1خیابان هایی که اب در ان پر میشود
2ساخت و ساز غیر مجاز در بستر ها است که امروز بستر های اطراف شهر تبریز با نخاله پر شده است.
سازمان اب و فاضلاب  باید از این بستر ها مواظبت کند.نیاز به ازاد سازی بستر ها داریم.

این فعالیت ها تنها مختص امروزنیست بلکه برای کمک به شهرمان در زمان های پر مخاطره است .
باید در دفع اب های سطحی در سطح شهر کمک کنیم. بسته شدن کانال ها در طی 50سال اتفاق افتاده است اگر هر سال تعدادی از کانال هارا باز کنیم در اینده میتوانیم مانع از وروداب ها به سطح شهر شویم.
مهم ترین مخاطره در تبریز بعد از سیل، زلزله است که مدیریت بحران باید به این نکته توجه کند شهرداری تبریز به تنهایی قادر به انجام اینکار نمی باشد ، همت عمومی نیاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار