تراکتور با ستاره های بزرگ و ملی پوشی که در این فصل به خدمت گرفته حالا یکی از شانس های اصلی کسب قهرمانی است و شاید اولین جام لیگ برترش را مسعود شجاعی بالای سر ببرد.
کد خبر: ۷۳۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 10 April 2019

حضور بازیکنان با تجربه و دنیا دیده در تراکتور این فصل باعث شده که این تیم در فاصله شش هفته مانده به پایان رقابت ها یکی از شانس های اصلی قهرمانی باشد. مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی ایران یکی از بازیکنانی بود که حضورش در تراکتور کاملا موثر بوده و می تواند در ادامه نیز تاثیرات اساسی اش را بگذارد. او با تجربه بالای حضور در تورنمنت های بزرگ ملی و همچنین سال ها حضور در سطح اول فوتبال اروپا می تواند اولین کاپیتانی باشد که جام قهرمانی لیگ برتر را برای سرخ های تبریز بالای سر ببرد. ورزش 3 گفت و گویی با مسعود شجاعی انجام داده ایم که در زیر می خوانید:


 در آستانه بازی با سپیدرود شرایط تیم تراکتورسازی را چطور ارزیابی می کنید؟ شما خاطره خوشی از بازی رفت دارید که گل هم زدید.


خب در آن بازی شرایط مسابقه کمی پیچیده شد و بازی گره خورده بود و من توانستم با توجه به آنالیزی که مربیان از قبل داشتند از همان نقطه مورد نظر با یک شوت دروازه حریف را باز کنم. شرایط اما الان متفاوت است و چیزی تا پایان لیگ باقی نمانده است. سپیدرود تیم ریشه دار و دوست داشتنی گیلان برای بقا می جنگد و هر بازی برای آن ها حکم فینال را دارد. بر خلاف تصور خیلی ها، این یک بازی خیلی سخت برای ما است. اگر توجه کرده باشید  تا الان در بازی با تیم هایی که از نظر امتیازی بالای جدول هستند مشکلی نداشتیم ولی برعکس در بازی با تیم های پایین تر به مشکل خوردیم و بعضا امتیاز داده ایم. به نظرم بازی های خیلی سختی پیش روی ما است؛ بخصوص دو بازی آینده و ما باید تمام تمرکز و تلاشمان را به کار بگیریم که امتیازهای این دو بازی سرنوشت ساز پیش رو را از دست ندهیم.


 تراکتور با توجه به قرعه   شرایط بهتری در مقایسه با سایر مدعیان قهرمانی دارد؛ به خصوص اینکه در خانه مقابل حریفان قدرتمند بازی دارد.  به جز بازی آخر با فولاد که تنها باخت در  ورزشگاه یادگار امام را برای شما رقم زد... با این وصف فکر می کنید قبل از بازی با پرسپولیس صدرنشین لیگ باشید و آیا به این که قهرمان لیگ از دل این بازی بیرون  می آید اعتقاد دارید؟

به نظر من خود این 6 بازی یک تورنمنت نفسگیر است و  هنوز هم تیم های سپاهان و استقلال و پدیده شانس قهرمانی دارند. یادمان نمی رود که پدیده یک نیم فصل قهرمان و در رتبه اول بود و فقط با دو سه بازی و امتیاز هایی که از دست داد چند پله سقوط کرد. این اتفاق برای هرتیمی در طول شش بازی باقیمانده می تواند بیفتد. من شخصا با توجه به بازی های باقیمانده برای هر 5 تیم بالای جدول شانس قهرمانی قائل هستم.

برنامه و پروژه شما از حضور در تبریز چیست؟ یعنی ممکن است شما تا زمان خداحافظی در تراکتور بمانید یا نه، این یک قرارداد ساده حرفه ای است که ممکن است باعث شود تا فصل های آینده را در تیمی غیر از تراکتور بازی کنید؟


از زمانی که به تبریز پا گذاشتم لطف و محبت مردم تبریز و به خصوص هواداران پرشور تراکتور شامل حالم بوده و این تصمیم گیری منطقی را برای من خیلی سخت می کند. تا الان اینجا همه چیز خوب پیش رفته و من از انتخابم بسیار خرسند و مفتخرم؛ کما اینکه من هنوز با تیم تراکتورسازی قرارداد دارم و به آن متعهد هستم. به همین خاطر الان ترجیح می دهم به جای توضیحات بیشتر همه تمرکز و تلاشم را برای موفقیت تیمم بگذارم. این از هرچیزی مهمتر است چرا که تنها راهی است که می توانم محبت مردم و همچنین شخص آقای زنوزی را پاسخ بدهم.

پس از چند سال دوری به فوتبال ایران برگشتید و در هفته های انتهایی فصل هستیم؛ این فصل از نظر کیفیت فوتبالی توانسته شما را راضی کند؟


حتما که خاطرات خوب و شیرین بردها و بازی های خوبمان و کمک و لطف هم تیمی ها تا همین جا هم فراموش نشدنی بوده و هست. ولی نمی توانم چشمانم را روی نواقص و ایرادات هم ببندم و هنوز هم اعتقاد دارم که قسمت زیادی از ایرادات فنی مربوط به بخش سخت افزاری است. این موضوع باعث شده فوتبال ایران هنوز حرفه ای نشده است و مشکلات زیادی دارد.


طی این یک سال حضورت در ایران با چه مسایلی روبرو شدید  که مثلا در  فوتبال اروپا با آن ها  برخورد نکرده بودید و در این سال های دوری نیز فراموشت شده بود؟



همانطور که عرض کردم امسال کادرمدیریت باشگاه ما خیلی سعی داشتند که همه شرایط را در حد استاندارد برای ما فراهم کنند تا دغدغه ای نداشته باشیم، به همین دلیل ما باید قدردان تلاش و توجه مدیران باشگاه باشیم  اما یک سری از مشکلات در فوتبال ما ریشه ای است. شاید ما در قیاس با بعضی تیم ها شرایط بهتری داشته باشیم ولی هنوز فوتبال ایران فاصله زیادی با استاندارد فوتبال اروپا دارد و این فاصله هم به جز با آموزش درست و زبده شدن افراد و الگوبرداری صحیح از فوتبال روز دنیا امکان پذیر نخواهد بود.


خارجی های تراکتورسازی امسال هرچقدر به کیفیت این تیم کمک کردند، برخی از آن ها هم مثل اروین یا کنستانت به دلیل بازی نکردن  خبرساز بوده اند. به نظرت فوتبال ایران به خصوص در عقد قرارداد چقدر حرفه ای است؟


متاسفانه یک سری مشکلات در طول فصل پیش آمد که خیلی مربوط به تبصره یا نوع عقد قرارداد آن ها نمی شد.  شاید یک شکلی باشگاه در مواجهه با این مشکلات مصلحت اندیشی کرد تا بتواند با مدارا با این بازیکنان بهترین بازدهی را از آن ها به نفع تیم بگیرد. اما نباید در این راه کمک ها و صبوری بازیکنان تیم را که واقعا مثل یک خانواده منسجم بودیم نادیده گرفت. از طرفی اتفاقاتی که افتاد تجربه خوبی برای باشگاه و عقد قراردادهای جدید شد.
همیشه در فعالیت های اجتماعی پیشقدم بودید. درباره سیل که هنوز در برخی شهرها وجود دارد چه نظری دارید و آیا برای کمک اقدامی هم کردید؟


اصلا حال و زور خوبی نیست وقتی حال هموطنانم مساعد نباشد و بخش های زیادی از کشور مشکل پیدا کرده است. حرف های بسیاری دارم که به موقع آن ها را خواهم گفت؛ هرچند که فضای انتقاد ازمشکلات و مسئولان کاملا بسته است. در مورد نرفتنم به مناطق سیل زده هم  باید بگویم که من سفری یک روزه با آقای دژاگه به آبادان داشتیم که در آن زمان شرایط خوزستان به این شکل نبود. ما همچنین تصمیم جدی برای سفر به شیراز و لرستان داشتیم  که متاسفانه به خاطر تمرینات تیم،  تعهدی که به تیم داریم و شرایط حساس هفته های پایانی ، امکانش مهیا نشد ولی در اولین فرصت ممکن به چند شهر آسیب دیده سفر می کنیم و هرکمکی که از دستم بربیاید برای عزیزانی که دچار آسیب و خسارت شدند انجام خواهیم داد.


در مورد تیم ملی؛ فکر می کنید مربی بعدی تیم ملی باید چه خصوصیاتی داشته باشد ؟


به نظر من کسی باید مربی تیم ملی شود که فوتبال ما را به خوبی بشناسد و بتواند از بازیکنان خوب و با استعدادی که در کشورمان وجود دارد بالاترین بازدهی و بهترین عملکرد را بگیرد.


-برنامه آینده شما برای حضور در تیم ملی و فوتبال باشگاهی چیست؟ آیا برایتان زمان جدایی از فوتبال ملی و باشگاهی مشخص شده؟ آیا هدفتان در فوتبال مربیگری است یا علاقمند به بخش های دیگر هستید؛ مثلا حوزه مدیریتی که با نقص های زیادی روبرو هستیم؟


زمان خاصی را برای این موضوع مشخص نکرده ام و سعی می کنم که با ادامه زندگی سالم و حرفه ای و تمرینات مداوم و منظم ، اگر از نظر قوای جسمانی و بیولوژیک امکانش باشد تا وقتی می توانم بازی می کنم. بعد از آن حتما در مورد اینکه بخواهم بعد از وقفه ای که خواهم داشت به مربیگری بپردازدم یا در بخش مدیریت فعالیت کنم، فکر خواهم کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار