مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی:
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از افزایش 34 سانتی متری تالاب بین المللی قوریگل خبر داد.
کد خبر: ۷۳۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ 13 April 2019
حمید قاسمی با اعلام این خبر، گفت: در پی بارش‌های اخیر و آبگیری مناسب، تالاب بین المللی قوریگل نسبت به زمان مشابه سال گذشته 34 سانتی متر افزایش و نسبت به اول مهر ماه سال گذشته در حدود 97 سانتی متر افزایش ارتفاع داشته است.  وی افزود: از لحاظ سطح آبگیری نیز این تالاب به میزان 10 هکتار نسبت به سال گذشته بیشتر آبگیری شده و هم اکنون 1.54 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 404 هزار متر مکعب بیشتر آبگیری شده است. 
 
 وی با بیان این‌که تالاب قوری‌گل یک تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار است، گفت: این تالاب در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت ۳۸۹۰ هکتار در آذربایجان‌شرقی در ۴۰ کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است. 
 
 وی خاطرنشان کرد: این تالاب به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه‌های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید، اردک مرمری بوده و به عنوان یکی از تالاب‌های سایت کنوانسیون رامسر انتخاب شده است. 
 
 وی افزود: در سال‌‌های اخیر بر میزان فعالیت کشاورزی در اطراف تالاب افزوده شده که منجر به شکوفایی جلبکی تالاب و ایجاد آلودگی‌‌های دیگر شده و آثار مخربی بر کیفیت آب تالاب و گونه‌های آبزی داشته است. 
 
 مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تاکید کرد: تالاب بین‌المللی قوری‌گل با توجه به دارا بودن قابلیت‌های مختلف می‌تواند دربرگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع‌زیستی، آموزش، تحقیقات و اکوتوریسم باشد. 
 
 براساس این گزارش؛ حدود ۹۲گونه پرنده نیز در تالاب بین‌المللی قوری‌گل شناسایی شده که می‌توان از اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی به عنوان برخی از آنها یاد کرد که در ردیف گونه‌های جانوری در حال تهدید به انقراض تلقی می‌شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار