با وجود مشکلات اقتصادی در کشور، در جریان سیل اخیر که استان های زیادی را درگیر خود کرده است، هم مردم خوب درخشیدند و هم نیروهای امدادی، ارتش و سپاه.

شاید برخی در خارج و داخل تصور نمی کردند که مردم با همت بلند خود اینگونه به یاری هموطنان بیایند و به یاری آنها بشتابند.

اشتیاق مردم برای کمک به هم میهان خود چه از جنبه مالی و چه از جوانب دیگر در سیل اخیر بی نظیر و کم نظیر است.

بسیاری از جوانان کشور داوطلبانه راهی مناطق سیل زده شدند تا بخشی از گرفتاری های مردم را بر طرف کنند.

فرمانده ارشد ارتش و سپاه در مناطق سیلزده حضور دارند و اعلام کرده‌اند که تا زمان بازگشت شرایط عادی در این مناطق خواهند ماند.

هر چند کمبودها، ضعف‌ها و در برخی مواقع عدم مدیریت های صحیح باعث گلایه مردم شده است، اما یاری و همکاری مردم مناطق سیل زده و دیگر مناطق کشور بسیار پر رنگ تر از آن گلایه هایی است که البته به حق هم هست.

خسارات سیل زیاد است چرا که گستردگی آن فراوان است، همزمان 24 استان درگیر سیل شده است که قطعاً برای هر کشور و دولتی مدیریت آن دشوار و بازسازی آن نیز دشوارتر خواهد بود.

تاکنون بر اساس برآوردهای اولیه، خسارات سیل در استان های کشور به ویژه گلستان، لرستان و خوزستان 30 تا 35 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است، که البته برآورد دقیق آن احتمالا اندکی بیش از رقم پیش بینی است.

رقمی که تخمین زده شده رقم زیادی است و در این شرایط با برداشت از صندوق ذخیره ارزی، تنها این صندوق ضعیف تر می شود و البته نمی‌تواند همه خسارات مالی را جبران کند.

برداشت 2 میلیادر دلار از صندوق برای سیل تقریبا همین رقمی می‌شود که از سوی مسئولین دولتی در برآورد خسارات سیل اعلام شده اما سیل هنوز ادامه دارد و خسارات آن نیز افزایش خواهد یافت.

مردم در همه حوادث طبیعی در صف اول کمک رسانی به هموطنان بوده و هستند و اکنون نیز با وجود شرایط اقتصادی سخت، میلیادرها تومان به سیل زدگان کمک کرده‌اند.

اکنون ماهیانه به همه آنهایی که یارانه دریافت میکنند، 3400 میلیارد تومان پرداخت میشود که تقریباً یک دهم خساراتی است که در سیل وارد شده است.

اگر جمعیتی را که در سیل درگیر هستند از رقم 3400 میلیارد تومان کم کنیم، یعنی یارانه آنها پرداخت شود، باز هم رقم قابل توجهی برای بازسازی و کمک به سیل زدگان خواهد بود.

کافی است مردم ایران یک ماه یارانه دریافت نکنند تا از این مبلغ برای یاری به هم میهنان هزینه شود.

حتی می توان برای محکم کاری، از سوی مردم نمایندگانی بر چگونگی هزینه کرد یارانه یک ماه مردم ایران برای سیل زدگان نظارت کنند.

میتوان یک ماه را بدون یارانه گذراند و آن را برای کمک به هم وطنان سیل زده هدیه کرد.مردم ایران بارها از خودگذشتگی را به خاطر هموطنان خود به اثبات رسانده‌اند.

مشارکت مردمی تاکنون در میان ایرانیان وجود داشته است و اکنون زمان آن است تا با وجود تهدیدات و تحریم های اقتصادی که آمریکا عامل اصلی آن است و حتی از ورود کمک‌های امدادی و انسان دوستانه دیگر کشورها به ایران ممانعت می کند، کمک های بیشتری صورت گیرد تا توطئه دشمن در این شرایط خنثی شود.

آمریکا در پی آن است تا از سیل نیز بهره سیاسی خود را ببرد،‌ اکنون ممانعت آمریکا از ارسال کمک‌های خارجی به ویژه کمک‌های نقدی به ایران، برای وارد کردن فشار حداکثری به جمهوری اسلامی است.

چشم پوشی مردم از یک ماه یارانه خود، تنها کمک به مردم سیل زده نیست، بلکه پاسخی قاطع به دشمنان خواهد بود که همه تلاش خود را کردند تا کمک رسانی و امداد به مردم مختل شود.

با چشم پوشی از دریافت یک ماه یارانه همت و بخشش را کامل کنیم.

در این زمینه دولت می تواند هماهنگی های لازم را انجام دهد و از مردم بخواهد که برای چنین هدف بزرگی دست به کار شوند. اکثر مردم حتماً با این اقدام موافق خواهند بود.