رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:تابش: جواب سپاه به مهربانی جناح‌ها می‌تواند تغییر رویه‌ها باشد/عمران‌خان برای دیدار با رهبر انقلاب به ایران می‌آید/درخواست حسین فریدون از کریمی قدوسی خواست برای انتشار یک فایل و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸ 15 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مصباح یزدی:اطاعت از، ولی فقیه مثل ائمه واجب است هرچند اشتباه هم داشته باشد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اطاعت از، ولی فقیه مانند اطاعت از ائمه معصومین واجب است؛ هر چند که، ولی فقیه معصوم نیست و ممکن است بین هزاران تصمیم، اشتباهی نیز بکند، اما همان‌گونه که به حکم عقل اطاعت از فرمانده واجب است، اطاعت از، ولی فقیه نیز واجب است. مصباح با اشاره به معنای ولایت‌فقیه گفت: اطاعت از، ولی فقیه مانند اطاعت از ائمه معصومین واجب است؛ هر چند که، ولی فقیه معصوم نیست و ممکن است بین هزاران تصمیم، اشتباهی نیز بکند. همان‌گونه که به حکم عقل اطاعت از فرمانده واجب است، اطاعت از، ولی فقیه نیز واجب است؛ سربازان باید از فرمانده اطاعت کنند؛ بله، ممکن است فرمانده نیز تصمیمی اشتباه بگیرد، اما این مسئله دلیل بر ترک اطاعت از فرمانده نیست؛ وگرنه تفرقه ایجاد می‌شود و قدرتی باقی نمی‌ماند. البته فرق فرمانده و، ولی فقیه این است که هدف، ولی فقیه، جلب رضای الهی است و طبیعتا خداوند نیز او را به حال خود وا نمی‌گذارد، ولی حتی اگر این ویژگی نیز نبود، باز هم اطاعت از او به اندازه یک فرمانده لازم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: مردم خودرو نخرند

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در روز‌های اخیر، گفت: علی‌رغم اینکه قیمت خودرو‌های داخلی ارتباطی با نرخ ارز ندارند، اما با نوسانات ارزی قیمت چهارچرخ‌ها نیز افزایش و کاهش پیدا می‌کند و از آنجایی که دلار در روز‌های اخیر افزایش قیمت داشت گرانی خودرو نیز دور از انتظار نبود.منصوری ادامه داد: بهترین راهکار برای کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه یا خودداری مردم از خرید است. وی تصریح کرد: وقوع سیل باعث شده تا دلالان و سوء استفاده گران زیر سایه بی‌توجهی و غفلت مسئولان زمینه افزایش قیمت خودرو را فراهم کنند چرا که هر ساله پس از تعطیلی نوروز در فروردین و اردیبهشت ماه بازار خودرو کساد شده و تقاضا کاهش پیدا می‌کند در این شرایط دلیلی برای گرانی خودرو وجود ندارد.

حذف نام کوروش از فهرست اسامی ثبت احوال تکذیب شد

صبح امروز خبری منتشر شد یا این مضمون: نام کوروش از فهرست نام‌های مجاز سامانه ثبت احوال حذف شده است. پیشتر سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور با تاکید براینکه لیستی تحت عنوان اسامی ممنوعه نداریم از انتخاب نام "محمد کوروش" و "محمد داریوش" برای پسران خبر داده بود. ساعتی بعد، اما ثبت احوال این خبر را تکذب کرد. مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال، هر گونه شایعه­ مبنی بر ممنوع شدن انتخاب نام «کوروش» یا «کورش» را رد کرد. اسدالله پارسامهر­ در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری صداوسیما گفت: انتخاب نام کوروش هیچ منع و مانعی ندارد و در کتاب نام و نام گزینی سازمان ثبت احوال نام کوروش و معنای آن از قول تاریخ نویسان آمده است. وی افزود: شهروندان می‌توانند با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت احوال از این موضوع اطلاع کسب کنند و در صورت علاقه مندی نام کوروش را برگزینند که یکی از پرطرفدارترین اسم‌های ایرانی است. پارسامهر­ گفت: ممکن است برخی از شهروندان در هنگام مراجعه به سایت ثبت احوال با مشکل مواجه شوند که شاید هم مشکل سامانه باشد، اما در هر حال انتخاب نام کوروش با هر دو املا مانعی ندارد.

صدور حکم اعدام دو شهروند ایرانی در کویت

دادگاه تجدید نظر کویت حکم اعدام دو شهروند ایرانی به اتهام قتل سه نفر از جمله یک شیخ سالمند از خانواده خاندان حاکم کویت را صادر کرده است. دادگاه تجدیدنظر کویت حکم اعدام ۲ تبعه ایرانی به اتهام قتل ۳ نفر شامل یک شیخ سالمند از خانواده امیر کویت، یک شهروند کویتی دیگرو یک خدمتکار زن اندونزیایی را تأیید کرد. برخی منابع گفته اند که این حکم نهایی شده است و برای اجرا تنها نیاز به دستور امیر کویت دارد. بر اساس این گزارش، در نوامبر ۲۰۱۶ جسد سه نفر از جمله یک شیخ از خانواده حاکم، یک پیرمرد ۷۰ ساله کویتی و یک خدمتکار زن اندونزیایی در منطقه سلوی واقع در استان حولی یافت شده بود.

واکنش دفتر ضرغامی به ماجرای عدم دعوت او به شورای عالی انقلاب فرهنگی

لعزت الله ضرغامی در هر دو شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت دارد. جلسات این دو شورا در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود. امروز ساعت ۱۶ شورای عالی فضای مجازی و فردا شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل جلسه می‌دهد، اما طبق اعلام برخی رسانه‌ها برای عزت الله ضرغامی دعوت نامه‌ای جهت شرکت در این جلسات صادر نشده است. خبرنگار نامه نیوز در تماس با دفتر عزت الله ضرغامی از صحت و سقم خبر جویا شد که دفتر او اعلام کرد تا ساعت ۱۶ که جلسه شورای عالی فضای مجازی شروع می‌شود، موضع سکوت داریم و سپس اعلام موضع خواهد شد. حاشیه‌ها درباره عدم حضور ضرغامی در شورای انقلاب فرهنگی از دیروز شروع شد، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز گذشته با انتشار گزارشی مبنی بر اختلافات بوجود آمده میان رئیس‌جمهور و حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌الله ضرغامی در جلسات سال گذشته شوراهای‌عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، به نقل از "برخی در فضای مجازی" خبر داد که "رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای دستوری، از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی در جلسات شورا حاضر نشوند”. در عین حال، این خبرگزاری امروز خبر قبلی خود را اصلاح و اعلام کرد: «پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی است که خبر مزبور صحت ندارد و رهبر انقلاب توصیه‌ای در این خصوص نداشته‌اند»
 
موافقت زندان اوین با مرخصی استعلاجی نرگس محمدی

محمود بهزادی راد وکیل نرگس محمدی و نازنین زاغری روز دوشنبه در گفت: گو با ایرنا با اعلام این مطلب اظهار داشت: با توجه به موافقت زندان اوین و ضابطان پرونده، در حال حاضر منتظر اتخاذ تصمیم از سوی دادستان تهران هستیم. به گفته این وکیل دادگستری، نرگس محمدی به بستری شدن در بیمارستان و عمل جراحی برای برداشتن رحم و تومور ریه نیاز دارد. نرگس محمدی روزنامه نگار و فعال مدنی است که به اتهام تاسیس کمپین لگام (لغو گام به گام اعدام) و چند اتهام دیگر به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شده است. بهزادی راد همچنین درباره نازنین زاغری گفت: در مراجعاتی که به زندان داشتم، اعلام شده هنوز در خصوص اعطای مرخصی به زاغری تصمیمی گرفته نشده است و باید منتظر باشیم.

درخواست حسین فریدون از کریمی قدوسی خواست برای انتشار یک فایل

کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مدعی شده فایل صوتی در اختیار دارد که در آن حسین فریدون با تقلید صدای رییس جمهور برخی درخواست‌ها را از مدیران دولتی می‌کند. حسین فریدون در واکنش به این ادعا گفت: من از آقای کریمی قدوسی می‌خواهم اگر چنین فایل صوتی در اختیار دارد یکبار برای همیشه منتشر کنند. وی با تکذیب ادعای تقلید صدای رییس جمهور گفت: این ادعای فردی است که به دروغگویی شهره شده و در چند سال گذشته تقریبا همه ادعا‌های او تکذیب شده است. البته این فرد ظاهراً حصار آهنی دارد و شکایت از او هم به جایی نمی‌رسد به همین دلیل تنها راه اثبات دروغ هایش درخواست انتشار سند است تا مردم بدانند چقدر این فرد حرف‌های بی پایه و اساس می‌زند. / برنا

واکنش ذوالقدر به عکس جنجالی اش در مجلس؛ من نبودم!

روز گذشته عکسی جنجالی و پرحاشیه از از حجت الاسلام مصطفی ذوالقدر در مجلس منتشر شد که در آن پاهایش رو میز نمایندگان دراز کرده بود و مشغول بازی با موبایل بود. او درباره نحوه نشستن عجیبش در مجلس به رویداد۲۴ گفته آن عکس من نبودم، چون یادم نمی‌آید در این شرایط در مجلس نشسته باشم. ذوالقدر پاسخ به اینکه در عکس کاملا مشخص است که خود شما حضور دارید، گفته من چندین سال سابقه حضور در مجلس دارم و چنین کاری نمی‌کنم. البته شاید صحن علنی نبوده و، چون پاهایم را جراحی کرده‌ام، در این حالت نشسته باشم، اما مطمئنم جلوی نمایندگان اینگونه ننشسته‌ام. نماینده میناب می‌گوید: خیلی‌ها گفته‌اند از عکاس شکایت کن، اما من این کار را نکردم. خبرنگاران عکس از من زیاد می‌گیرند. یکبار در هواپیما خواب بودم که از من عکس گرفتند. لزومی ندارد هرجایی از کسی عکس گرفته شود.

درخواست برای تعلیق اکانت توئیتر ترامپ

توئیتربازان خواستند تا اکانت رئیس جمهور آمریکا به دلیل به اشتراک گذاری محتوای نفرت آمیز و نژادپرستانه، بسته شود! ترامپ در یک رشته حملات ادامه‌دار توئیتری، ایلهان عمر نمایده مسلمان و دموکرات مجلس نمایندگان را به دلیل کامنت دادن درباره ۱۱ سپتامبر به باد انتقاد گرفته و از خط قرمز عبور کرده است. انتشار ویدئویی روی اکانت ترامپ و پین شدن آن باعث شد تا سیاسیون و نیز گروه Women's March از جک دورسی مدیر توئیتر بخواهند تا اکانت وی را تعلیق کند.

عمران‌خان برای دیدار با رهبر انقلاب به ایران می‌آید

به گزارش روزنامه اردو زبان نوای وقت، دیدار با امام خامنه‌ای در دستورکار سفر پیش روی عمران خان به ایران قرار گرفته است. این روزنامه چاپ شهر اسلام آباد در ستون خبری خود درباره جزئیات سفر خان به ایران نوشته است: هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات سفر عمران خان به ایران منتشر نشده است، اما سفر دو روزه نخست وزیر پاکستان به ایران پس از سفر به کشور چین قطعی است. /تسنیم
 
تهدید به بمب‌گذاری در یک بانک توسط یک خانم ۵۰ ساله

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت: ساعت ۱۰:۴۰ امروز به ۱۱۰ اعلام شد خانمی میانسال با حضور در بانکی در چهارراه فرمانیه تهدید به بمب‌گذاری کرد و ماموران پس از انجام اقدامات اولیه، موفق به دستگیری او شدند و بسته مذکور را از دست این زن خارج کردند. این زن از رئیس بانک تقاضای ۲۲ هزار دلار کرده بود. با دستگیری این خانم و بررسی‌های تکمیلی مشخص شد بسته مذکور حاوی مقداری سنگ بوده و به هیچ وجه چاشنی و مواد منفجره به همراه نداشت.

نماینده سابق پارلمان سوریه: انفجار سفینه اسرائیل کار ما بود

یک نماینده سابق پارلمان سوریه ادعا کرد انفجار سفینه فضایی اسرائیل در نزدیکی کره ماه به دلیل دستکاری صورت گرفته در آن توسط سازمان اطلاعات سوریه بوده است. احمد شلاش عضو سابق پارلمان سوریه در واکنش به انفجار سفینه اسرائیلی پیش از فرود آمدن روی کره ماه در فیسبوک خود نوشت: ما پیش از این گفته بودیم که سازمان اطلاعات سوریه همگان را غافلگیر خواهد کرد. او در ادامه نوشت: صحنه رویارویی گسترده است پس اجازه دهید چیزی بر این مسئله نیافزایم/ اعتمادآنلاین
 
«احمدی‌نژاد» سوگوار رپر امریکایی، بی‌خبر از سیل زدگان ایرانی!

محمود احمدی‌نژاد در ادامه فعالیت‌های عجیب و غریب حساب توئیتری‌اش که بیشتر به دنبال کردن اخبار زندگی روزانه شهروندان آمریکایی می‌گذرد این‌بار به مرگ یک رَپِر آمریکایی واکنش نشان داد و اعلام کرد از شنین خبر درگذشت «نیپسی هاسل» اندوهگین شده است. او پیش از این هم در حساب توئیتری‌اش که در آن به زبان انگلیسی می‌نویسد از مسابقات بسکتبال NBA، مسابقات فوتبال امریکایی و رقابت معروف «سوپربول» و چندین و چند حاشیه دیگر از اتفاقات روزمره فرهنگ عامه آمریکا نوشته بود. به گزارش «آزادی»، محمود احمدی‌نژاد در حساب توئیترش نوشت: اخیرا از مرگ "نیپسی هاسل" مطلع شدم و از شنیدن مرگ او و ۱۰ نفر دیگر که در هفته گذشته در لس آنجلس کشته شدند اندوهگین شدم. چگونه می‌توان زندگی شخصی را به این راحتی گرفت؟ "عزیزم گریه نکن، سرت را بالا بگیر حتی وقتی که جاده سخت است هرگز تسلیم نشو”این در حالی است که احمدی‌نژاد بعد از وقایع دردناک نوروز ۹۸ و دادغدار شدن بخش بزرگی از کشور از اثرات حوادث طبیعی هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده است. همین مسئله موجب شد تا توئیت او در شبکه‌های اجتماعی با واکنش کاربران ایرانی همراه شود و بسیاری او ماجرای سیل در ایران را به او یادآور شوند.
 
تکذیب یک خبر منتسب به رهبر انقلاب

خبرگزاری ایرنا امروز نوشت: «پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی است که خبر توصیه رهبر انقلاب به دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی صحت ندارد و رهبر انقلاب توصیه‌ای در این خصوص نداشته‌اند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز گذشته با انتشار گزارشی مبنی بر اختلافات بوجود آمده میان رئیس‌جمهور و حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌الله ضرغامی در جلسات سال گذشته شوراهای‌عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، به نقل از "برخی در فضای مجازی" خبر داد که "رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای دستوری، از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی در جلسات شورا حاضر نشوند". در عین حال، این خبرگزاری امروز خبر قبلی خود را اصلاح و اعلام کرد: «پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی است که خبر مزبور صحت ندارد و رهبر انقلاب توصیه‌ای در این خصوص نداشته‌اند»
 
تابش: جواب سپاه به مهربانی جناح‌ها می‌تواند تغییر رویه‌ها باشد

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: جواب سپاه به مهربانی جناح‌ها می‌تواند این باشد که در برخی از رویه‌ها تجدید نظر کند. در سیاست هم آنچه که موکول و مربوط می‌شود به حفظ ارزش‌های اسلامی مانند دفاع از سپاه، همه پای آن ایستاده‌ایم، ولی در جا‌هایی که محل مناقشه و اختلاف نظر است و تصور می‌شود که جناحی بهره‌برداری می‌کنند و جناحی تضعیف می‌شود، نباید نظامیان مداخله کنند. محمدرضا تابش، نماینده اردکان و نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به وحدت ایجاد شده پس از قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، گفت: همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها با توجه به منافع و مصالح ملی به اجماع رسیدند که باید در مقابل هجمه نابخردانه آقای ترامپ و دولت آمریکا از سپاه که از ارزش‌ها دفاع کرده است و در حفظ و ارتقای منافع ملی کشور سهم ارزنده‌ای داشته و در خط مقدم مبارزه با تروریست بوده دفاع کنند. او ادامه داد: حتی بسیاری از افرادی که وابسته با جناح‌ها و گروه‌ها بودند و به دلایل مختلف و یا از سر بی‌مهری دولتمردان و حکومتی‌ها خارج‌نشین شدند، از سپاه به صورت تمام قد دفاع کردند. این نماینده مجلس با اشاره به گفت‌وگوی رد بدل شده میان او و معاون پارلمانی سپاه، تاکید کرد: دیروز به معاون پارلمانی سپاه گفتم که الان نوبت سپاه است. ایشان به شوخی گفت که یعنی با آمریکا تعامل کنیم که من گفتم اصلا و ما همه جلوی آمریکا ایستاده‌ایم. اما الان نوبت سپاه است که مهربانی همه جانبه جناح‌ها و گروه‌ها را جواب دهد.
 
خروج رئیسی از شورای وحدت اصولگرایان

یک فعال سیاسی اصولگرا می‎گوید: حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی که از اعضای اصلی شورای وحدت اصولگرایان بوده‎، از وقتی ریاست قوه قضاییه را برعهده گرفته ‎است، از این شورا خارج شده و در جلسات آن شرکت نمی‎کند. حسین کنعانی‎مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‎وگو با ایرنا می‌گوید: درحال حاضر چند گروه در جریان اصولگرایی جلسات مداوم برای انتخابات برگزار می‎کنند. این جریان‌ها شامل احزاب اصولگرای خانه احزاب که آقای روح‎الامینی هم به‎تازگی ریاست آن را برعهده گرفته‎اند، جلسات هماهنگی بین چهره‌های اصولگرا و احزاب با جامعه روحانیت مبارز، جلسات شورای وحدت و جریان نواصولگرایی آقای قالیباف هستند. کنعانی‌مقدم با تأیید اینکه همچنان اختلافات بین گروه‎های مختلف جریان اصولگرا وجود دارد و به وحدت نرسیده‎اند، می‎گوید: هنوز جلسات کلی برای هماهنگی و انسجام جریان اصولگرایی برگزار نشده ‎است. این فعال سیاسی اصولگرا درباره جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی، تصریح می‎کند: همه اعضای جمنا در حال حاضر در جلسات شورای وحدت حضور دارند و برنامه‌های خود را از این طریق پیش می‎برند. وی با اشاره به این‎که همچنان جلسات شورای وحدت ادامه دارد، می‎گوید: جلسات شورای وحدت اصولگرایان مانند سابق برگزار می‎شود و تعدادی از کسانی که قبلاً کاندیدای ریاست جمهوری بودند، در این جلسات حضور دارند. کنعانی‌مقدم همچنین حضور محسن رضایی، محمدباقر ذوالقدر، سعید جلیلی، حداد عادل و علیرضا زاکانی را در این جلسات تأیید می‎کند.
 
کدخدایی به اینستاگرام پیوست

سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پستی به اینستاگرام پیوست.عباسعلی کدخدایی پیش از این نیز در شبکه اجتماعی توئیتر و پیام رسان‌های داخلی سروش و ایتا فعالیت می‌کرد و به انتشار اخبار و نظرات شورای نگهبان و پاسخگویی نسبت به سئوالات و شبهات کاربران اقدام می‌کرد.صفحه اینستاگرام وی به نشانی https://www.instagram.com/kadkhodaee_ir در دسترس کاربران قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار