حتی استانداران و نمایندگان محلی نیز موظف به ارائه اظهارنامه درآمدی و اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول خود هستند.

مطابق با قانون خدمات دولتی و قانون مقابله با فساد مالی، مقامهای روس موظف هستند پیش از اول ماه آوریل هر سال (12 فروردین ماه)، اظهارنامه درآمدها و اموال و دارایی های خود را اعلام کنند. این اطلاعات همچنین شامل اعضای خانواده مقام های دولتی همچون همسر و فرزندان زیر سن قانونی نیز می شود.

این قانون از سال 1995 در روسیه تصویب و به اجرا درآمده است هر چند که در ابتدا ارایه این اطلاعات محرمانه به حساب می آمد اما از حدود 10 سال پیش اظهارنامه درآمد و اموال مقام های روس برای اطلاع عمومی منتشر می شود.

**درآمد پوتین 10 میلیون روبل کاهش یافت
بر اساس اظهارنامه ای که ولادیمیر پوتین قدرتمندترین فرد روسیه پر کرده است او که به ادعای برخی رسانه های غربی به صورت پنهانی یکی از ثروتمندترین افراد جهان است در یک سال گذشته حدود 150 هزار دلار کاهش سرمایه داشته است. بر اساس این اظهارنامه، پوتین در سال گذشته هشت میلیون و 648 هزار روبل (حدود 133 هزار دلار) درآمد داشت که در سال 2017 این شاخص 18.7میلیون روبل (283 هزار روبل) بود.

براساس این آمار، پوتین فرد چندان ثروتمندی در جهان به حساب نمی آید.

علت درآمد بالای پوتین در سال 2017 فروش قطعه زمینی به وسعت یک هزار و 500 متر عنوان شده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، پوتین یک واحد مسکونی 153.7 متری و یک واحد 77 متری و پارکینگ برای دو خودرو خود دارد.

درآمد دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه نیز در سال 2018 با افزایش 1.3 میلیون روبلی (20 هزار دلار) به 9 میلیون و 917 هزار روبل (150 هزار روبل) رسیده است ضمن اینکه مدودف اعلام کرده همسر وی هیچ درآمدی کسب نکرده و به عبارتی خانه دار است.

براساس اظهارنامه ای که او پر کرده، مدودف چهار هزار و 700 متر مربع زمین در اجاره درازمدت در اختیار دارد و یک واحد مسکونی 367 متری و دو خودرو روسی نیز خریده است.

در بین کارکنان کرملین، در سال 2018 بیش از همه ایگور کوماروف نماینده رئیس جمهوری روسیه در منطقه ولگا درآمد کسب کرده است. او بیش از 657 میلیون روبل (10 میلیون و 107 هزار دلار) در سال گذشته پول درآورد.

سرگئی کیرینکو معاون دفتر رئیس جمهوری روسیه نیز در سال گذشته 66.3 میلیون روبل (یک میلیون و 100 هزار دلار) درآمد کسب کرد که در مکان دوم درآمدها در بین کارکنان کاخ کرملین است.

بسیاری از صاحبنظران اقتصادی در روسیه معتقدند که اظهارنامه درآمدهای مسئولان در روسیه گام بسیار مهمی برای کنترل مقام های دولتی این کشور در سطوح مختلف و جلوگیری از آلوده شدن خودشان یا بستگانشان به فساد مالی است.

اما این موضوع از طرف مخالفان دولت روسیه نیز به عنوان اهرم برای فشار بر دولت استفاده می شود و مخالفان می گویند که در شرایطی که بخش بزرگی از ملت روسیه در وضعیت اقتصادی دشوار بر اثر تحریم های غرب قرار دارند، اعلام درآمدهای نجومی مسئولان و نمایندگان ملت، چندان قابل قبول بنظر نمی رسد.

الکسی ناوالنی از سرشناس ترین چهره های مخالف دولت پوتین در سال های اخیر بارها از درآمدهای بالای دولت و اموال و املاک گرانقیمتی که در اختیار مسئولان عالی کشور قرار دارد انتقاد کرده است با این وجود دولت روسیه همچنان بر شفاف سازی مالی مقام های حکومتی تاکید دارد.

یکی از نکات خوب این قانون شامل حال خبرنگاران تحقیقی شده است چرا که آنان در صورتی که بخواهند وضعیت اقتصادی مقامی در یک شهر کوچک تا وزارتخانه ای در مسکو را بررسی کنند به راحتی می توانند به این اطلاعات دست پیدا کنند.

مثال های زیادی از این دست در روسیه وجود دارد که خبرنگاران پس از تمرکز بر روی یک فرد توانسته اند پرسش های بی پاسخی را برای جامعه ایجاد کنند که پای دستگاه قضایی روسیه را به پرونده باز کرده است.

شاید با اطلاع از این قوانین، اینطور به نظر برسد که در روسیه نوین دیگر خبری از فساد سیستماتیک نیست اما تمرکز بسیاری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر «مبارزه جدی با فساد مالی» و دستگیری گاه و بیگاه مقامات بعضا عالی رتبه در دولت، سنا یا پارلمان روسیه به دلیل فساد سیستماتیک، گویای این واقعیت است که هنوز روس ها راه نرفته زیادی برای مقابله با فساد در بزرگترین و یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان دارند.