از سال گذشته که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، هجوم مردم برای حفظ سرمایه به سمت بازار خودرو نیز افزایش یافت و همزمان خودروسازی‌ها به بهانه‌های همیشگی از جمله بالا رفتن هزینه تولید، از فروش خودرو جلوگیری کردند و قیمت خودرو‌ها نجومی بالا رفت.
کد خبر: ۷۳۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲ 16 April 2019

از سال گذشته که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، هجوم مردم برای حفظ سرمایه به سمت بازار خودرو نیز افزایش یافت و همزمان خودروسازی‌ها به بهانه‌های همیشگی از جمله بالا رفتن هزینه تولید، از فروش خودرو جلوگیری کردند و قیمت خودرو‌ها نجومی بالا رفت.به گزارش «تابناک»؛ اما پس از کنار رفتن شریعتمداری از وزارت صنعت و آمدن رضا رحمانی، بار دیگر خودروسازی‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند؛ ولی این بار با یک فرمول جدید و حاشیه سود بسیار بالا‌تر از روش‌های قبلی. شورای رقابت که تعیین کننده نهایی قیمت بود، از چرخه مدیریت حذف و قیمت خودرو با ۵ درصد پایین‌تر از حاشیه بازار به خودروسازی‌ها واگذار شد.

از سوی دیگر، دولت واردات هرگونه خودرو به کشور را ممنوع و شرایط را برای واردکنندگان سخت کرد و بازار انحصاری در اختیار غول‌های جاده مخصوص افتاد. قرار بود با افزایش تولید خودرو و حذف واسطه‌ها، قیمت‌ها به تدریج کاهش پیدا کند، اما با گذشت چندین ماه از این ماجرا، نه تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد، بلکه بازار شاهد افزایش هر روزه در قیمت‌ها نیز شد.

اما اکنون آش این ماجرا آنقدر شور شده که حتی صدای نمایندگان حامی رضا رحمانی و تولیدکننده‌های خودرو در مجلس را نیز درآورده و تا کنون چندین طرح تحقیق و تفحص، سؤال و حتی استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح شده است.

امیر خجسته، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود در خصوص بازار خودرو در سال ۹۸ با بیان اینکه بازار خودرو در دست وزارت صنعت معدن و تجارت و خودروسازان است و با هماهنگی یک عده دلال، بازار را مدیریت می‌کنند، افزود: بازار خودرو باید توسط وزارت صنعت کنترل شود، نه اینکه فضا برای حضور بیشتر دلالان فراهم شود.

وی تأکید کرد: ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار خودرو که توسط وزارت صمت ابلاغ شده است، کارساز نیست و باید قیمت خودرو نهایتا ۱۰درصد بیشتر از قیمت تمام شده باشد. باید گفت، قیمت گذاری دلالان آسیب بیشتری به بخش خودرو وارد کرده، زیرا دلال‌ها بازار را در دست دارند و هر روز قیمت جدیدی ارائه می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه بازار آزاد خودرو را خود دلالان اداره می‌کنند، افزود: طبق صحبت‌هایی که در جلسات اخیر وزیر صنعت با کمیسیون داشتیم، مقرر شد ایشان اقداماتی انجام دهند و انتظار ما از وزیر این است که هرچه سریعتر به این موضوع ورود کنند، وگرنه مجلس ورود کرده و چاره‌ای جز استیضاح نخواهیم داشت. جلسه بعدی کمیسیون اصل نود مجلس با وزیر صنعت طی این روز‌ها برگزار می‌شود که تصمیم نهایی وزیر در آن مشخص می‌شود؛ باید به توافقی برسیم تا قیمت خودرو کاهش یابد.

همچنین نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: قرار بود بازار خودرو با قانون ۵ درصد پایین‌تر از قیمت حاشیه بازار کنترل شود، اما این گونه نشده و قیمت‌ها هر روز رو به افزایش است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مسئولان دولتی باید قیمت خودرو را کنترل کرده و از افزایش آن جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: اقتصاددانان دولتی به دنبال اقتصاد باز هستند و ادعا می‌کنند، قیمت خودرو باید از طریق عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود. هم اکنون واردات خودرو محدود و ممنوع شده؛ بنابراین، نمی‌توان سیاست اقتصاد آزاد را در بازار‌های انحصاری به کار برد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انحصار، رقابت را از بین می‌برد، ادامه داد: برای ساماندهی وضعیت موجود، باید حاکمیت دولت در خودروسازی پایان یابد.

قاضی پور درباره فرمول وزارت صمت ـ ۵ درصد زیر قیمت بازار ـ تصریح کرد: هرچند خودروسازان به دنبال کسب سود هستند، باید شرایطی فراهم شود که قشر آسیب پذیر نیز بتواند خودرو خریداری کند.

قاضی پور با بیان این‌که اعتقادی به به‌کارگیری فرمول حاشیه بازار ندارد، گفت: هرچند تولید خودروی باکیفیت و ارزان قیمت برای کشاورزان، کارگران و... یکی از الزامات است، دولت در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار