سال هاست ریال دیگر در معاملات روزمره مردم جایگاه خود را از دست داده و همه چیز در بازار بر اساس تومان صورت می‌گیرد؛ هر چند امروزه در برخی معاملات حتی تومان هم دیگر ارزش چندانی ندارد و معامله با سکه و ارز در حال رونق گرفتن است.
کد خبر: ۷۳۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳ 17 April 2019
سال هاست ریال در معاملات روزمره مردم جایگاه خود را از دست داده و همه چیز در بازار با تومان انجام می‌گیرد؛ هر چند امروزه در برخی معاملات حتی تومان هم دیگر ارزش چندانی ندارد و معامله با سکه و ارز در حال رونق گرفتن است.

به گزارش «تابناک»؛ به همین علت، گویا دولت می‌خواهد بار دیگر موضوع حذف صفر از پول ملی را در دستور کار خود قرار دهد و به همین منظور، روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد، این طرح در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت در حال بررسی است.

بنا بر اعلام دولت، قرار است هر تومان، معادل ۱۰ هزار ریال کنونی به صد ریال جدید تبدیل و به عبارت دیگر، چهار صفر از پول ملی حذف شود. باید گفت، دولت طول «دوره گذار» از ریال به تومان را ۲۴ ماه پیش بینی کرده و قرار است در این مدت، اسکناس‌ها و سکه‌های قدیمی جمع‌آوری و جایگزین شوند.

دلیل اجرای این طرح از سوی دولت، وجود تورم مزمن و مشکلات ناشی از کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی عنوان شده است. افزایش چشمگیر حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتی ناشی از آن، خارج شدن سکه از چرخه مبادلات اقتصادی، افت حیثیت ظاهری پول ملی ایران در مقایسه با پول سایر کشورها، عدم استفاده از نام ریال و جایگزینی آن با واژه تومان، بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن در حجم بالا و هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس و همچنین استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز، از دیگر دلایل این تصمیم است.

البته زمان مشخصی برای این طرح در نظر گرفته نشده و مشخص نیست دولت چه زمانی می‌خواهد این موضوع را عملیاتی کند؛ اما مطرح شدن این موضوع با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شده است.

در همین زمینه، محمدرضا تابش، عضو شورای پول و اعتبار اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی ایران نمی‌تواند در راستای افزایش قدرت خرید مردم و تقویت پول ملی کارساز باشد. البته این اقدام می‌تواند از نظر مالی، قدری تعاملات پولی و مالی را تسهیل کند، ولی اثر تعیین‌کننده‌ای بر تقویت پول ملی ندارد.

وی با بیان این‌که پرداختن به این موضوع در تنگنای اقتصادی مردم، کاهش قدرت خرید، ضعف پول ملی، وضعیت اقتصادی کشور، سیل و گرانی لجام‌گسیخته قیمت‌ها در اولویت نیست، گفت: این کار نتیجه جالبی هم ندارد. مردم انتظار دارند با اقدامات اساسی، پاسخگوی رفع مشکلات و دغدغه‌هایشان از جمله در مسائل اقتصادی باشیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، حذف صفر از پول ملی را نوعی صورت‌سازی توصیف کرد و گفت: این کار خیلی تعیین‌کننده نیست. ‌ای کاش به جای این کار پول ملی را تقویت می‌کردیم و بعد این اصلاح را انجام می‌دادیم تا همزمان با هم تأثیر خوبی بر جای می‌گذاشت، ولی الان این کار از نظر روانی مطلوب نیست.

تابش در پایان اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی، پیش‌نیاز‌هایی دارد و باید ابتدا اقداماتی در حوزه اقتصادی انجام و سپس نسبت به حذف صفر‌ها اقدام شود.

همچنین سیدحسن حسینی شاهرودی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن حذف چهار صفر از پول ملی گفته است: حذف چهار صفر از پول ملی اثری در کاهش تورم نخواهد داشت، ولی آثار مثبت روانی در جامعه بر جای می‌گذارد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اهمیت انتخاب زمان مناسب برای حذف صفر از پول ملی، افزود: تمامی اقتصاددانان بر این باورند که حذف صفر باید در شرایط ثبات انجام شود، چون اگر هم اکنون چهار صفر و سال بعد نیاز باشد که صفر‌های دیگر حذف شود، نقض غرض و مضحکه می‌شود.

حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه دولت باید برای حذف چهار صفر نظر مجلس را جلب کند، تأکید کرد: به نظر می‌رسد، اگر این چالش‌ها در حوزه‌های پولی، مالی و ارزی ادامه یابد، شاید حذف چهار صفر در حوزه اقتصادی کارساز نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار