در نشست همایش بین‌المللی فقه گردشگری در تبریز مطرح شد؛
مدیر جامعه المصطفی تبریز گفت :نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری باحضور نخبگان و گردشگران بیش از 50ملیت جهان در چهارم و پنجم اردبیهشت ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد .
کد خبر: ۷۳۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 21 April 2019
ل
 به گزارش تابناک تبریز نشست خبری نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری با حضور مدیر ،دبیر اجرایی و دبیر علمی همایش در مهدیه جامعه المصطفی تبریز برگزار شد .
بخت آور(مدیر جامعه المصطفی تبریز)خبرداد:نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری باحضور نخبگان و گردشگران بیش از 50ملیت جهان در چهارم و پنجم اردبیهشت ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد .

وی با اشاره بر اینکه سال گذشته تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی معرفی شده وبرنامه های متعددی برای این مناسبت در استان مطرح شد ،اظهار کرد:یکی از این مباحث ،موضوع نگاه فقهی به گردشگری اسلامی بود.

وی در ادامه افزود:از انجا که این موردیکی از موضوعات جدید و جزءموارد مهم از مباحث فقه مضاف محسوب می شود،به عنوان اولویت اجلاس مورد نظر انتخاب شد .

بخت آور به حمایت های حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم برای برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت : پیشگامی نماینده ولی فقیه در شکل گیری و توسعه این همایش علمی بسیار مثمر ثمر بوده است .

رییس همایش گردشگری تصریح کرد:در طول مدت زمان برنامه ریزی برای برگزاری همایش ،جلسات فراوانی متشکل از مسئولان استانی و در بعد علمی متخصصین حوزه گردشگری به عنوان شورای سیاستگذار و شورای علمی این همایش شکل گرفته است.

مدیر جامعه المصطفی از اجرایی و علمی بودن مباحث این جلسات ،سخن گفت و افزود:از نظر علمی محور های متعددی وجود دارد که7محور ان اصلی بوده و بیش از 10محور جزیی را پوشش میدهد.

وی افزود:محور هایی نیز در حوزه نگاه به گردشگری از منظر دینی ،حقوقی،تاریخی و در مورد پیامد های گردشگری اسلامی، اثار مثبت گردشگری و نیز در ارتباط با معرفی گرشگری اسلامی کشوردر صحنه بین الملل ،میتوان مشاهده کرد .

بخت اور ادامه داد:بعد ازبرنامه ریزی علمی ،مراحلی برای فراخوان عمومی ,دریافت ، ارزیابی ، داوری مقالات وپذیرش و گزینش مقالات برگزیده ترتیب داده شده است.

وی ضمن بیان اینکه از نظر اجرایی ؛شورای سیاستگذاری، 3جلسه با حضور نماینده مقام معظم رهبری تشکیل دادافزود:از جمله انان میتوان به مسئولان استانی و شهری در راس انهااستانداری ،شهرداری ،میراث فرهنگی و نهاد های علمی استان مانند دانشگاه های تبریز اشاره کردکه مشارکت جدی در اجلاس داشته در برنامه ریزی اجرایی سهیم بوده و حضور داشته اند.

بخت آور در ادامه ضمن تاکید بر اینکه این اجلاس از نظر اجرایی به گونه ای برنامه ریزی شده بود تا چندین پیش نشست در تبریز و شهرستانها برگزار شود گفت :این کار درشهر های تبریز ،قم ،مشهد،اصفهان ،گرگان در قالب پیشت نشست متعددی قبل از نوروز 98برگزار شد .

وی ادامه داد :هدف از این کار، معرفی موضوع برای محققین و ایجاد دغدغه و انگیزه درپژوهشگران مختلف شاخه علوم مطالعات اسلامی بود که نتیجه ان دریافت حدود250مقاله از محقیقن مختلف ایرانی و غیر ایرانی است .

مهدی بخت اور موضوع این اجلاس را،بی بدیل بدیع خواند زیرا که :از نظر مطالعات علمی جدید بوده و دارای سابقه مطالعات پیشین نیست. بنابر این مقالات عرضه شده نیز ویژه خواهند بود .

وی با اشاره به اینکه این همایش با حضور نهاد ها و پژوهشگران مختلف از داخل و خارج کشور برگزار خواهد شد اذعان کرد:
بیش از 50ملیت متعدد و300نفر از محققین کشور های مختلف برای شرکت دراین اجلاس امده و از سوم تا ششم اردیبهشت، مهمان شهرمان خواهند بود .

از جمله افراددیگری, که در همایش بین المللی فقه گردشگری حضور خواهند داشت میتوان به پژوهشگران ایرانی از شهر ها و دانشگاه ها مختلف , رئیس سازمان میراث فرهنگی،معاونین رییس جمهور وقائم مقام وزیر خارجه و شخصیت های کشوری اشاره کرد .سخنران اصلی ،آیت الله اعرافی (مدیر حوزه های علمیه کشور) است .

در ادامه قربانی ؛دبیر علمی همایش فقه گردشگری به سایتwww.ictjf.irاشاره کرد و گفت: می توانید تمامی اطلاعات مربوط
به همایش رااز این سایت استخراج نمایید.

قربانی همچنین به 6محور علمی همایش ،از جمله :ماهیت شناسی فقه گردشگری ،جایگاه گردشگری در اموزه های دینی ،ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه ها وانواع گردشگری،فقه گردشگری شهر اسلامی و حقوق گردشگران ،جایگاه گردشگری در نظام اداری -حقوقی ایران ،تبریز الگوی شهر مطلوب اسلامی اشاره کرد .
و در ادامه با تاکید بر اینکه :ذیل این 6محور مسائل متعددی برای بررسی مسائل فقه گردشگری و گردشگری اسلامی و حلال مطرح شده است ،افزود: شوراها و کمیته های علمی تخصصی بر روی این محور ها فعالیت کرده اند .

قربانی افزود: شورای علمی همایش؛ (حدود 15نفر از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در تبریز ،تهران و قم و بخصوص در شهرمان و دانشگاه تبریز و ازاد اسلامی و هنر و علم و فرهنگ تهران )تصمیم های علمی دبیر خانه علمی را در خصوص موضوعات و محور ها گرفته و تصویب کردند . داوران علمی همایش نیز توسط این افراد تایید شد .

دبیر علمی همایش تشریح کرد:بیش از 50داور حوزوی و دانشگاهی مقالات دریافت شده رارزیابی کرده و بر اساس ایتم های موجود درپایگاه استنادی علوم جهان اسلام(isc)مورد ارزیابی و داوری قرار دادند.

 

وی از وصول حدود250مقاله بین المللی در 6محور از کشور های اسلامی ، شهر های متعدد داخلی و از حوزه های علمیه و دانشگاه های مختلف ،خبر داد و گفت : از میان 250مقاله،حدود 150مقاله توسط داوران پذیرفته شده که 58 عدد ان، به عنوان مقاله برگزیده انتخاب شد که بالاترین امتیاز را دارا می باشند .
از جمله این کشور ها میتوان به افریقای جنوبی ،افغانستان ،ترکیه ،هندوستان ،آذربایجان و همچنین از شهر ها نیز به شیراز ،مشهد ،قم ،ساری و کاشان اشاره کرد.

از بین این مقالات برگزیده نیز حدود 10عدد انها مقاله برتر اعلام شده اند .

وی از تدارک 4نوع کتاب به عنوان مجموعه آثار همایش برای آثار دریافت شده خبر داد و گفت :امیدواریم این کتاب ها در همایش پیش رو رونمایی شود .

از دیگر آثاری که مقرر شده تا رونمایی شوند میتوان به چکیده مقالات ،مجموعه مقالات برگزیده ،مجموعه مقالات پذیرش شده و کتابی به نام جستار های قرانی گردشگری ویکی از چندین طرحی که از نظر علمی و محتوای علمی مورد بررسی قرار گرفته است اشاره کرد .

3مهمان بین المللی که دارای رتبه های برتر علمی دنیا در حوزه گردشگری اسلامی و حلال اند و سخنران اصلی اجلاس خواهند بود عبارتند از پروفسور محمد بطور از کشور مالزی ،استاد دانشگاه های مالزی و پروفسور سید مهدی عزیزالدین حسینی استاد دانشگاه دهلی هندوستان متخصص حوزه گردشگری اسلامی و دکتر حمیرا زمانی قراهانی

رحیم قربانی گفت :درباره کمیسیون های تخصصی سخن به میان اورد و افزود:کمیسیونی به زبان انگلیسی با موضوع بررسی ظرفیت ها چالشها و راهکار های گردشگری اسلامی در کشور های اسلامی برگزار میشود .

و مجموعه مقالات برگزیده در 6کمیسیون تخصصی در اجلاس همایش ارائه خواهد شد که
هر کمیسیون تخصصی ،شامل 3استاد برجسته در حوزه گردشگری حلال و اسلامی و یک سخنران ویژه خواهد بود وکه در هر یک از ان ، 3یا چهار مقاله برگزیده ارائه و در اجلاس اختتامیه بیانیه علمی که جمع بندی نظرات اساتید و دانشمندان است قرائت شده و از برگزیدگان علمی همایش تجلیل می شود .

دبیر علمی همایش در بخش دیگری از سخنانش به امار هایی در مورد مقالات اشاره کرد و خبر داد: حدود 2/3مقالات مربوط به محققین خارج از کشور است .
مقالات به زبان های فارسی، انگلیسی ،ترکی استانبولی ،ترکی و اردو (زبان هند و پاکستان )بوده اند که 4مقاله به زبان اردو و اکثریت انان به زبان فارسی هستند .

رحیم قربانی در پایان با تاکید اینکه این همایش یکی از دستاورد های علمی انقلاب اسلامی است یاد اور شد:پس از گذشت 40سال از انقلاب ،با وجود بیش 12دانشکده گردشگری در شهر های مختلف کشور، هنوز رشته ای به نام گردشگری اسلامی و حلال وجود ندارد چون محتوای درسی و سرفصلی برای ان موجود نیست .
ای همایش می تواند تلنگری و انگیزه ای برای ایجاد چنین رشته های تحصیلی در دانشگاه ها بشود .

امیرضا نیک بخت (دبیر اجرایی همایش) بحث را ادامه داد و افزود:
پیگیری های متعددی در اواخر سال 2017انجام گرفت تا همایش را درسال 2018برگزار کرد ولی به علت محدودیت های مالی و پشتیبانی ،اجرای همایش به سال 2019موکول شد .

وی به پشتیبانی نماینده ولی فقیه در استان در تشکیل دبیر خانه دائمی همایش بین المللی فقه گردشگری اشاره کرد و بیان کرد: این دبیر خانه به 2دبیر خانه علمی و اجرایی تقسیم شده است .

همچنین در این همایش در مورد وضعیت اسکان مهمانان خارجی سخن گفته شد حجت الاسلام نیک بخت در این باره گفت :تشریفات ویژه ای برای اسکان این مهمانان تدارک دیده نشده است و وضعیت هتل های اقامتی این افراد نیز معمولی و شاید متوسط به پایین است.
با توجه به وضعیت بودجه ای کشور و اتفاقات ناگوار پیش امده در سال جدید، تمام تلاش خود را کرده ایم تا حداقل هزینه را برای اسکان این افراد درنظر بگیریم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
پول ملت را بیخودی هزینه نکنیم حرام است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار