مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز:
مولوی فرد در خصوص آخرین وضعیت خطوط چهارگانه قطار شهری تبریز، گفت: اولویت اول ما خط ۱ بود که طی یک سال گذشته نواقص ایستگاه ها از جمله پله برقی، آسانسور، سیستم مخابراتی، سیستم اطفاء حریق و ... تا حدودی برطرف شده و تحویل شرکت بهره برداری شده است و شهروندان می توانند از چند ایستگاه این خط استفاده کنند.
کد خبر: ۷۳۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 23 April 2019

به گزارش تابناک تبریز؛  مصطفی مولوی فرد مدیرعامل سازمان قطار شهری صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان مطلب فوق، گفت: مترو اولویت اول شهرداری تبریز است و این موضوع را شخص آقای دکتر ایرج شهین باهر شهردار محترم نیز اعلام کرده و شخصا برای این کار وقت و توان گذاشته است. شهرداری بهترین تعامل را طی حدود یک سال اخیر داشته و بودجه ای هم در نظر گرفته شده بود که به طور کامل محقق شده است.

وی افزود: در سال ۹۷ شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز زحمات زیادی برای مترو کشیده اند و هر کاری که در حوزه شهرداری و شورا بوده، با پیگیری و همراهی شهردار محترم و اعضای شورا انجام شده و من از این بابت از شهردار، اعضای شورا، شهرداران مناطق، پیمانکاران و معاونان بخصوص معاونت مالی و فنی که بیشتر با ما در ارتباط هستند، قدردانی می کنم.

هماهنگی فعلی مترو با شهرداری و استانداری خوب است

مولوی فرد در ادامه با اشاره به اینکه عدم هماهنگی بین استانداری، شهرداری و سازمان قطار شهری در سال های گذشته موجب شده تا این پروژه بزرگ تا حدودی از برنامه عقب باشد، عنوان کرد: متاسفانه در سال های گذشته با وجود اینکه بودجه تامین بود، هماهنگی لازم بین استانداری و شهرداری و سازمان قطار شهری وجود نداشت اما سال گذشته و امسال هماهنگی بسیار خوبی در این رابطه ایجاد شده است. بعضی لجاجت ها و عدم همکاری در سال های گذشته، موجب تاخیر در اجرای پروژه شده اما اکنون شهرداری و شورا توان زیادی برای پیش بردن این پروژه بزرگ شهری به کار گرفته اند و چنانچه این تعامل مثل سال گذشته و امسال ادامه یابد، ۱۰ کیلومتر نخست خط ۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

وی در عین حال به سختی های تامین منابع مالی این پروژه اشاره کرد و گفت: به لحاظ تحریم ها، سال سختی را سپری می کنیم و با این وضعیت، مترو اولویت اول دولت نیست. ما در خرید ناوگان و تجهیزات سیستم مترو حدود ۳۵ درصد به خارج وابسته هستیم و اگر تحریم ها نبود و ما خط ۱ را در سال ۹۶ تمام می کردیم، این کار با ۶۰۰ میلیارد تومان به تمام می رسید اما اکنون ۱۱۸۰ میلیارد تومان نیاز است.

سهم شهرداری در تخصیص اعتبار بیشتر از دولت است

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با بیان اینکه ارزش واقعی هزینه های خطوط چهارگانه مترو فراتر از رقم های خرج شده است، اظهار کرد: تا به اینجای کار، خط ۱ رقم ۲۰۵۱ میلیارد تومان هزینه داشته که ارزش واقعی آن، ۶۲۰۵ میلیارد است. برای خط ۲ نیز مبلغ ۵۷۷ میلیارد هزینه شده که ارزش واقعی آن ۱۱۵۳ میلیارد است، خطوط ۳ و ۴ که فعلا در مرحله مطالعه قرار دارد، شش میلیارد تومان هزینه در بر داشته که ارزش واقعی و به روز شده آن ۱۰ میلیارد تومان است. مجموع هزینه کرد سازمان مترو ۲۶۳۴ میلیارد تومان بوده که ارزش واقعی آن ۷۳۶۸ میلیارد تومان برآورد شده است. از میان همه هزینه کردهای سازمان قطار شهری، سهم شهرداری تبریز بیشتر از دولت بوده و بر این اساس ۱۴۰۱ میلیارد به صورت نقدی و غیر نقدی از سوی شهرداری تبریز تامین شده و رقم ۱۲۳۳ میلیارد تومان نیز دولت به این کار اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه طراحی خطوط قطار شهری بر مبنای ترافیک شهری به روز شده است، عنوان کرد: هم اکنون ۱۱ کیلومتر از قطار شهری مورد استفاده مردم قرار دارد و هفت کیلومتر از آن هنوز باقی مانده است. با این حال پیش بینی می کنیم که طرح قطار شهری تبریز تا سال ۱۴۲۵ به پایان برسد و مردم تبریز بتوانند از هر نقطه ای از شهر به نقطه ای دیگر با مترو تردد کنند. بر اساس برنامه ریزی ها انجام شده، ما تا پایان سال جاری خط ۱ را بطور کلی به مرحله بهره برداری می رسانیم، حفاری خط ۲ را ادامه می دهیم، تی بی ام خط ۳ را شروع می کنیم و مطالعات خط ۴ را تکمیل می کنیم و احتمالا بتوانیم مطالعات خط برون شهری تبریز به سهند را نیز آغاز کنیم.

آمادگی چند ایستگاه خط ۱ برای استفاده شهروندان

مولوی فرد در خصوص آخرین وضعیت خطوط چهارگانه قطار شهری تبریز، گفت: اولویت اول ما خط ۱ بود که طی یک سال گذشته نواقص ایستگاه ها از جمله پله برقی، آسانسور، سیستم مخابراتی، سیستم اطفاء حریق و ... تا حدودی برطرف شده و تحویل شرکت بهره برداری شده است و شهروندان می توانند از چند ایستگاه این خط استفاده کنند. خط ۲ با وجود اینکه بخاطر نوسانات ارزی و دلار دچار مشکل است، اما همچنان اولویت اول ما در این خط حفاری است و فعالیت در آن تعطیل نشده است. تی بی ام خط ۲ راه اندازی شده است و هم از شرق و هم از غرب حفاری ادامه دارد و تا به اینجای کار ۵۲۵۰ متر حفاری شده است که با این سرعت پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۹۹ فعالیت تی بی ام غربی در میدان ساعت به پایان برسد و فاز یک این خط تمام و تجهیز شود.

وی ادامه داد: مطالعات خط ۴ در دست اقدام است و برای خط ۳ تغییرات مثبتی در مسیر و ایستگاه های آن ایجاد شده و مسیر ۱۵ کیلومتری آن با همان حجم مسافر پیش بینی شده، به نصف کاهش یافته تا بر این اساس رقم سه هزار میلیارد تومان در هزینه آن صرفه جویی شود.

گفتنی است احداث خط ۱ قطار شهری تبریز در جلسه بیست و نهم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۱ آغاز شد. در جلسه شصت و پنجم شورای عالی ترافیک، در سال ۱۳۸۵ احداث سایر خطوط درون شهری تبریز و خط حومه ای تبریز – سهند به تصویب رسید.

خطوط قطار شهری تبریز شامل چهار مسیر به طول ۷۰ کیلومتر با ۷۰ ایستگاه و یک خط برون شهری از تبریز به سهند به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار