بعد از اعلام آمادگی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تبادل زندانی با ایالات متحده، این کشور خواستار آزادی «باقر نمازی» مجرم امنیتی و زندانی در ایران شد.

شبکه «سی. ان. ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داد بعد از پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانی، «رابرت اُبراین» نماینده دولت آمریکا در امور زندانیان طی نامه‌ای به ایران خواستار آزادی نمازی به بهانه‌های پزشکی شد.

در حالی که وزیر خارجه ایران از لزوم تبادل همزمان زندانی بین تهران و واشنگتن صحبت کرده بود اما اُبراین در این نامه با لحنی تحکم‌آمیز نوشته بود که اگر ایران، نمازی را آزاد کند آنگاه ایالات متحده حاضر خواهد شد که در موضوعات کنسولی شامل تبادل بالقوه زندانیان شروع به مذاکره کند.

بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز این درخواست آمریکا را رد کرده است. وزارت خارجه آمریکا هنوز به سوال سی.ان.ان درباره متن این نامه پاسخ نداده است.

منابع مطلع می‌گویند که ایران با ضمن رد درخواست آمریکا تاکید کرده هیچ پیش‌شرطی برای مذاکرات احتمالی در زمینه تبادل زندانی نباید گذاشته شود. این دومین نامه‌ای بود که طی چند ماه اخیر از سوی اُبراین به ایران نوشته شده بود.

ظریف ماه گذشته طی سخنرانی در نشست موسسه «جامعه آسیا» در نیویورک، گفته بود: «آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علنا روی میز مذاکرات بگذارم. بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است».

وی در ادامه افزود: «بسیار خب، بیایید هیچ بحثی در این باره نداشته باشیم و به تبادل زندانیان اقدام کنیم. من آمادگی دارم تا این کار را انجام دهم و اختیار انجام این کار را نیز دارم. ما شش ماه پیش به دولت آمریکا اطلاع دادیم که آمادگی این کار را داریم و هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. اگر آنها هر چیزی به جز این به شما بگویند، دروغ گفته‌اند».

پیش از این نیز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات ظریف،‌ بار دیگر به شرط‌گذاری روی آورده و اعلام کرده بود ایران ابتدا باید به صورت یکجانبه تمام زندانیان آمریکایی را آزاد کند.

ایران در سال ۲۰۱۵ هنگام انعقاد توافق هسته‌ای، گروهی از زندانیان دوتابعیتی ایران-آمریکایی را با چند ایرانی که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در زندان بودند، مبادله کرده است.فارس