به گزارش تابناک تبریز، سید عزت الله ضرغامی ، رئیس اسبق صدا و سیما با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره آخرین تحولات کشور گفت: اگر سری به فضای مجازی بزنیم، پاسخ هایی که ایرانی ها از سراسر کشور و دنیا به رفتار طنز گونه ترامپ می دهند دیدنی است. دنیا با رفتار طنز گونه ترامپ عادت کرده است. حرف های ترامپ پر از تناقض است. از یک طرف نزدیکان وی حرف های تند بسیار زیاد می زنند. از سوی دیگر ترامپ اعلام می کند که ایرانی ها به من تماس بگیرند. طنزهای زیادی درباره این حرف ترامپ ساخته شده است.

 وی ادامه داد: این مسئله بسیار قابل بی اعتنایی است. این مهم نیست. مهم مجموعه تهدیدهایی است که هم به زبان می آیند و هم در میدانی که ما قرار گرفته ایم نوعی جنگ تمام عیار است که در میانه میدان هستیم. یکی از تهدیداتی که از سوی اطرافیان ترامپ مطرح می شود بحث جنگ است. با توجه به تهدید تنش ها احتمال جنگ وجود دارد. اگر منظور از جنگ تعرض نظامی دشمن و آمریکا است ،  توان مقابله بالایی درکشور وجود دارد.

 ضرغامی افزود: توان موثر و همه جانبه وجود دارد. نسبت به همه منافع آمریکا و هم به لحاظ روحی و روانی چه امکانی وجود دارد. طبیعی است که جنگ به معنی نظامی بسیار دور از ذهن است و احتمال آن صفر است. چرا که از پیش نتیجه جنگ معلوم نیست.

 وی ادامه داد:  آنها می دانند که  کوچکترین تعرض نظامی ایران، چه عواقب وحشتناکی برای سراسر دنیا خواهد داشت. با توجه به آمادگی نظامی و روحی در کشور،حمله نظامی را منتفی می دانم. آنچه که مهم  است، صحنه جنگی است که در حوزه های دیگر به شدت برقرار است.

ضرغامی بیان کرد: اگر رهبری معظم از  عبارت آرایش جنگی استفاده می کنند مسئله مهمی است که بسیاری از تحلیل گران این موضوع را در حوزه نظامی تحلیل می کنند، اگر دشمن بخواهد در حوزه روحی و روانی بازی کند، مشکلاتی را برای کشور ایجاد کنند. آرایش جنگی که رهبری مطرح می کنند در حوزه های مختلف است.

وی  در پاسخ به اینکه آیا تأکید رهبری مبنی بر اینکه آیا تأکید رهبری بر آرایش نظامی برای همه مردم است یا نظامی است ادامه داد: زمانی که ایشان این مطلب را به صورت عمومی مطرح کردند، منظور ایشان همه مردم است. یعنی همه مردم  در هر حوزه  ای که فعال هستند  آرایش جنگی را داشته باشند و آماده مقابله ، کنشگر و فعال بتوانند اقدام کنند.

 وی ادامه داد: بخش نظامی در بخش خود انجام می شود و نیازی به اطلاع رسانی نیست و به آن کاری نداریم. در حوزه مسائل روحی و روانی که دشمن انجام می دهد و رسانه ها در این بخش مخاطب رهبری هستند. آرایش باید جنگی باشد ، یعنی در مقابل تهدیدات بسیار گسترده باید مقابل آمریکا باشیم. در دنیا روی این تهدیدها حساب باز می کنند و خودشان را واگذار می کنند. امروز که ایران با ترامپ مشخصاً رویارویی می کند .یکی از مقاطع حساسی است که دنیای مقاومت باید کند. ما رهبر دنیای مقاومت در سراسر دنیا هستنیم. بلوک بندی دنیا به صورت دنیای استکبار و مقاومت تقسیم شود جایگاه ایران دنیای مقاومت است. این مهم است که ما این جبهه و ارودگاه را که جهانی است، طوری اداره کنیم؛ کوچکترین رفتار ما که می تواند الگو قرار گیرد. یکی در حوزه فضای مجازی و دیگری در حوزه فضای اقتصادی و فروش نفت است که بسیار مهم است.

 ضرغامی بیان کرد:  آنها ادعا می کنند فروش نفت را به صفر می رسانیم و مسئولان کشور هم اعلام کرده‌اند که این اتفاق نمی‌افتد و اگر قرار باشد نفت ایران در خلیج فارس صادر نشود، نفت هیچ کشوری دیگر صادر نمی‌شود.

 وی در پاسخ به اینکه تصور می کردم« وزارت نفت آرایش جنگی را نگرفته است» گفت: بعد از توئیت من مبنی بر تأکید بر ارایش جنگی وزارت نفت، آقای زنگنه توضیحاتی را ارائه کردند. موضوع مهم این است که ما باید نفت را بفروشیم. زمانی که دشمن شرایطی فراهم می کند از طریق عادی کشورهای خریدار نفت ورود نکنند و نفت ما را نخرند . باید از راه های مختلف تحریم را دور بزنیم. باید در چارچوب استاندارد به عنوان آنچه که استکبار می خواهد عمل کنیم. بسیاری از مشتری ها و واسطه ها هستند که به نفت نیاز دارند و خودشان باید بیایند و وزارت نفت فعال باشد. من منظورم این بود که وزارت نفت باید قدرت داشته باشد و همه باید حمایت کنند. اما وقتی قرار شد کمی خارجی از سیستم اداری به صورت یک مقدار نا متعارف عمل کنند و وظیفه انجام دهند. شاید دستگاه های نظارتی بعدها بیایند و ایراد بگیرند و دچار مشکل کنند. با توجه به تجربه ای که دارم گفتم شاید چنین نگرانی وجود دارد. اما مطمئن هستم که وزارت نفت خودش نگران این مشکل است.

 ضرغامی افزود: باید تضمین کافی وجود داشته باشد. من این حرف آقای زنگنه را درست و یک آسیب شناسی برای کشور می‌دانم. این امکان برای وزارت نفت فراهم شده است. مسئولان قضایی این اطمینان را داده اند که شما دستتون باز است و نگران مسائلی که بعدا پیش بیاید نباشید. ممکن است از راه های نامتعارف کاری انجام دهند و بعداً پرونده ای پیش بیاید که چرا ارزان فروختید و ... اما زمانی که در شرایط خاصی هستیم که مدیر باید آزادی عمل داشته باشیم. مدیران ما در میدان باید اجتهاد مدیریتی داشته باشند. آقای زنگنه بیان کردند که ما آرایش جنگی داریم. نگرانی هایی که مدیران از نفت دارند، رسانه ها ضامن به ماموریت ها هستند.

 ضرغامی بیان کرد: در اینجا هم وظیفه دستگاه های نظارتی است که درست تشخیص دهند، دنبال تخلف های کوچیک و غیر واقعی و غیر مبتنی بر متقضیات کشور نباشد. در حوزه اقتصاد در تمام بحث ها کشوری هستیم که به خاطر ویژگی های راهبردی که داریم. ما 15 همسایه داریم که بخشی از آن دریایی و زمینی هستیم. موقعیت ما موقعیت استثنایی هستیم. رهبری در گام دوم بیان کردند، ایران  بازار 600 میلیون نفری  دارد که اطراف  خودمان داریم که اگر درست برنامه‌ریزی کنیم. مشکلی نداریم. فقط یک مقدار همت و روحیه انقلابی و جهادی می‌خواهد. ما در دوران جنگ چطور کشور را اداره می کردیم. باید آرایش جنگی داشته باشیم، هیچ مشکلی در تهدیدات نداریم. بلکه فرصت خوبی فراهم است تا کشور را جلو ببریم.

 وی درباره پست اینستاگرامی بیان کرد:  این بعد از اظهار نظرهایی بود که عراقچی اشاراتی را داشتند. دو تهدید غیر مستقیم اتفاق افتاد. صحبت های روحانی در هئیت دولت که گفتند اگر ما مقابله نمی کردیم و این همه شهید نمی دادیم در قاچاق مواد مخدر، اروپا بسیار درگیر مواد مخدر می شد. نکته دوم این بود که بااین شرایط مصلحت کشور نباشد که ما مهمان نوازی را درباره افغان ها ادامه دهیم.  اینکه امروز جمهوری اسلامی نقش موثری در امنیت منقطه دارند شکی نیست. در اینکه مسئولان اداره کشور به صورت علنی و خصوصی در جلسات داوری کنند،این لازم است، اما باید توجه کنند.

وی در واکنش به اظهارات عراقچی که در گفت و گوی ویژه خبری گفت: وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که مجبور شویم از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند.

وی بیان کرد:  زمانی مهاجرها را مقایسه با ترکیه می کنند اگر ترکیه  آوارگان سوریه را پناه می دهد و از این بابت چند یورو از اروپا می گیرد و آنها نگران هستند که اگر ترکیه نباشد این آوارگان به سمت اروپا می روند. اگر این مقایسه را با عزیزان با افغان کنیم درست نیست. آنها پاک و دوست داشتنی و متدین هستند. ما سال ها است که با اینها زندگی می کنیم. نقش لشگر فاطمیون را مهمترین نقش در آرامش منطقه است. یکی از عوامل  مهم در ارامش منطقه نقش فاطمیون است. خانواده ها و شهدای آنها جایگاه ویژه ای دارند. رهبری می گوید من حقیر به وجود شما افتخار می کنم. اگر بیاییم و خیلی صریح آنها را با مهاجران مقایسه کنیم. به نظر من اگر رنجشی در این عزیزان پیش آمده این درست است. باید به انعکاس رسانه ای توجه کنیم. من از آقای عراقچی خواستم یک عذرخواهی ساده کند.