یادداشت؛مهران ابراهیمیان
دلار در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه به سرعت بالا رفت، اما فواره‌وار پایین آمد. دلیل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد سه خبر بود که به دلیل نبود تحلیل‌های واقعی به شدت بازار و حتی مردم عادی را تحت‌تأثیر قرار داد، خبر تحریم‌های صنایع فلزی ایران هم بدون تحلیل‌های اولیه توانست با سرعت انتشارش فضای روانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
کد خبر: ۷۴۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵ 12 May 2019

فضای روانی‌ای که به گفته همتی تحت عوامل غیر اقتصادی است، همچنین برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی نیز نیز با استفاده از این فضا حتی دلار 15700 تومان را برای آخر وقت پنج‌شنبه به ثبت رساندند، اما با آغاز به کار رسمی بازار‌ها دیروز شنبه 14 اردیبهشت، روند قیمت‌ها نزولی شد به نحوی که فروشنده‌ها بار دیگر افزایش یافتند.

اما چرا این اتفاق افتاد؟

همان‌طور که اشاره شد، رئیس کل بانک مرکزی هشدار داده بود که اتفاقات اخیر در بازار ارز هیچ منطق اقتصادی ندارد و صرفاً ناشی از جو روانی است که در بازار ایجاد شده‌است.

جنس التهاب بازار آخر هفته پیش نیز چنین بود؛ و اندکی زمان می‌خواست تا اثرات صرفاً روانی اخبار و بلوف‌های ملتهب‌کننده در بازار ارز روشن شود. چنانکه تحریم فلزات اقدام جدیدی نبود، زیرا از سال گذشته فلزات همزمان با سیستم بانکی تحت‌الشعاع قرار گرفته‌بود و صادرات این فلزات از قبل نیز تحریم بوده‌است، با این حال صادرات فلزات از طریق شرکای تجاری و شرکت‌های ثالث صورت می‌گرفته و تحریم‌های جدید مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند، بلکه فقط بعضی ریسک‌ها و هزینه‌ها را برای صادرات را در پی خواهد داشت.

اما همزمان با خبر تکراری تحریم فلزات، توئیت ترامپ مبنی بر انتظار تلفنی از سوی ایران، بلافاصله مردم و بازیگران حوزه ارز و طلا را روشن کرد و آن‌ها دریافتند که بلوف جنگ در منطقه سطحی‌تر از آن است که حتی اثرش در بازار ارز بیش از 24 ساعت دوام بیاورد.

در سوی دیگر تزریق به موقع ارز از سوی بانک مرکزی به عنوان عامل سوم باعث شد تا خریداران ارز را که به قصد سود کوتاه‌مدت به میدان آمده بودند به هراس بیندازد و خرید و فروش هیجانی و متلهب‌زا کاهش یابد. از همین رو قیمت خرید و فروش در صرافی‌های بانکی که همراستا با قیمت ارز در بازار آزاد تعیین می‌شود، از صبح دیروز سیر نزولی را طی کرد به نحوی که قیمت خرید و فروش یورو و دلار از صبح تا ظهر در چند نوبت کاهش قیمت داشت. به نحوی که حتی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی که معمولاً بالاترین قیمت‌ها را درج می‌کنند کاهش 400 تومانی را نیز ثبت کردند.

به عبارت بهتر همزمان با کاهش قیمت‌ها در صرافی‌های بانکی، قیمت دلار در بازار آزاد نیز نزولی شد و قیمت فروش دلار در بازار آزاد، 15 هزار و 320 تومان را هم تجربه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار