گزارش تابناک تبریز از جلسه امروز شورای شهر تبریز
دستور جلسه دوم نیز بررسی نامه شماره ۳۴۸۴۶ فرماندار مورخه ۹۸/۰۲/۱۵ در خصوص مفاد مصوبه ۱۲۱ مورخه ۹۸/۰۲/۰۸ بود؛ نامه فرمانداری در خصوص افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی ها ، باید مبلغ رند شود و درضمن تنها ۲۰ درصد نسبت به قیمت کرایه سال ۹۷ افزایش یابد.
کد خبر: ۷۴۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶ 12 May 2019
از تاکید بر مصوبه افزایش 25 درصدی کرایه تاکسی ها تا بررسی آتش سوزی بازار تبریز به گزارش تابناک تبریز، شکور اکبرنژادرئیس شورای شهر در جلسه امروز شورا ضمن بیان اینکه چرا آتش سوزی 10سال پیش درس عبرتی برای ما نیست ،گفت: نه تنها بازارتبریز بلکه تمامی قسمت شهر مهم است بنابر این باید عوامل اتش سوزی را شناسایی کرده و در پی حل آن باشیم .

اکبرنژاد تاکید کرد:می‌توان با تدارک هشدار دهنده هایی که مقرون به صرفه نیزهستند باعث شویم تا در هنگام اتش سوزی ،اتش نشانان بدون جستجوی ادرس محل، بلافاصله اقدام به اطفا حریق کنند .

امروز دستور جلسه اول ؛بررسی نامه شماره ۳۶۶۸۵ فرماندار مورخه ۹۸/۰۲/۱۵ در خصوص مفاد مصوبه ۱۲۰ مورخه ۹۸/۰۲/۰۳ شورای شهر تبریز بود

نامه فرمانداری به شرح زیر است :
باتوجه به اینکه در مقررات حاکم محوری برای جبران ضرر و زیان پروژه مشارکتی در قالب معافیت از پرداخت قسمتی از عوارض ابقای اعیانی های تجاری پیش بینی نشده است، لذا مصوبه مذکور موجه به نظر نمی رسد

شهین باهر شهردار تبریز در اینباره توضیح داد:این موضوع به ۲۰ سال پیش بر می گردد .تعهداتی در این خصوص گفته شده ولی انجام نشده است .

حتی شهرداری برای جبران خسارت این فرد ، ۱۰ درصد هبه کرده است. اگر به ماده ۷۷ هم ارجاع شود، مشکلی حل نمیشود و به نظرم شورا باید در نظر خود اصرار کند.

دستور جلسه دوم نیز بررسی نامه شماره ۳۴۸۴۶ فرماندار مورخه ۹۸/۰۲/۱۵ در خصوص مفاد مصوبه ۱۲۱ مورخه ۹۸/۰۲/۰۸ بود؛ نامه فرمانداری در خصوص افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی ها ، باید مبلغ رند شود و درضمن تنها ۲۰ درصد نسبت به قیمت کرایه سال ۹۷ افزایش یابد.

بابایی اقدم در این مورد اظهار کرد:در شورای چهارم بخش قابل توجهی اززمان شورا به بررسی نامه های برگشت داده شده از فرمانداری اختصاص می یافت. امسال نیز این کار را تکرار می شود.

وی علت ارجاع نامه ها از طرف فرمانداری را بررسی افزایش قیمت تاکسی ها رانسبت به سال قبل دانست و گفت :وقتی خود میبینیم که موارد تصویب شده در شورا توسط فرمانداری بازگشت داده میشود چرا زمان شورا را تلف میکنیم .

بابایی اقدم ضمن اشاره به اینکه این موضوع سال قبل نیز بحث شده بود ،بیان کرد: بحث فقط افزایش نرخ کرایه نیست ؛امروز بسیاری از تاکسی ران ها به دلیل وجود تاکسی های اینترنی درمضیقه هستند .

 

تقی پور دیگر عضو شورای شهر تبریز در ادامه گفت :در ظاهر تابلو هایی در سطح شهر نصب می شودولی در عمل به نرخ مصوب شورای شهر توجهی نمی شود .این عضو شورا تاکید کرد:چرا زمانی که در شورا موردی تصویب می شود به ان عمل نشده و نظارتی بر ان نیست .وی اضافه کرد: افزایش نرخ کرایه در جامعه قبل مصوبه شورای اسلامی اتفاق می افتد.

تقی پور همچنین ضمن بیان این جمله که امروز رانندگان نرخ مورد نظر را دریافت میکنند اما شورا اکنون در پی تصویب نرخ کرایه تاکسی است گفت:باید خود را با واقعیت های جامعه تطبیق دهیم

سونیا اندیش نایب رئیس شورا در ادامه افزود:بدعت های نادرستی در شهر وجود دارد.

نائب رئیس شورا تصریح کرد :در سال 97متوسط نرخ تورم بانک مرکزی 30درصد اعلام شده که نسبت به نرخ تورم سال جاری باز هم کم است .

وی گفت : بعضی از لوازم یدکی تاکسی ها بین 30تا40درصد گرانتر شده است .

اندیش ضمن تاکید به انجام درست رسالت سازمان تاکسی رانی و نظارت صحیح ان افزود:
امروز علت تراکم چهار راه ها و بی نظمی های مشاهده شده نبود مدیریت سیستم تاکسی رانی در شهر است.

بهشتی عضو شورا ضمن اشاره به اینکه در بعضی مسیر ها نرخ تورم 2100تومان است ولی راننده ها 2000تومان از مسافران دریافت میکنند گفت :چرا با تعیین چنین نرخ هایی راننده و مسافر را درگیر میکنیم .نرخ کرایه باید رند باشد.

وی ادامه داد:افزایش تورم در اختیار رانندگان تاکسی نیست .

در این جلسه مقرر شد صادق زاده و دبیری در جلسات شورای سیاستگذاری رسانه ای شرکت کنند .

تقی پور در سخنرانی خود درخصوص اتش نشانی گفت :سال97، 3درصد از پروانه های ساختمانی برای خرید تجهیزات اتش نشانی و ایمنی صرف شد. در این حوزه باید شهرداری گزارش هایی ارائه کند .

وی ضمن تاکید بر اینکه باید به نوع اتش سوزی در شهر نیز توجه شود تاکید کرد :از انجایی که تبریز شهر توسعه یافته ای است از جمله توسعه مراکز صنعتی و مراکز دیگر ؛ بایدتجهیزات مورد نیاز متناسب با انواع حریق دپو شود .

تقی پور ادامه داد:به علت وجود مواد قابل اشتعال در انبارهایی باید شهرداری و میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی در این خصوص ورود پیدا کرده و ان را تبدیل به بازار تک فروشی کند .

تقی پور متذکر شد:نگهداری مواد ارایشی و بهداشتی دردپو هایی در ایکی قاپیلار بازار تبریز، باعث اتش سوزی شدیدی شده است .

وی تاکید کرد:اگر به محض مشاهده اتش سوزی،بلافاصله اتش نشانان خبردار می شدند ،می توانستیم همان دقایق اول از افزایش شعله های اتش جلوگیری کنیم .

این عضو شورا بیان کرد:تامین منابع ابی قابل اطمینان ،کمبود شیلنگ ها و سیستم های هشدار دهنده،فرسودگی شبکه ، استفاده بی رویه از سیستم برقی عدم رعایت اصول دینی و اخلاقی همگی مواردی هستند که باید برای ان تمهیداتی اندیشیده شود .

دیده می شود علاوه بربحران مدیریتی، بحران اجتماعی و روانی نیز وجود دارد.

تقی پور با بیان اینکه به غیر شهرداری ،میراث فرهنگی اتاق بازرگانی نیز در این خصوص دخیل بودند گفت :
بازار تبریز تنها متعلق به تبریز نیست بلکه میراثی فرا ملی است .

شهردار تبریز در خصوص نصب شیر های برداشت در بازار تبریز گفت : بازاریان(هیئت امنا) با این کار مخالف بودند با این وجود شبانه توانستیم ان را در بازار نصب کنیم .

شهردار افزود:شیر های برداشت، شیلنگ تاثیر مهمی در اتشسوزی داشته و اتش نشان های سیار حتی به صورت روزانه نیز فعالیت دارند .

شهین باهر تاکید کرد:مدیریت بازار 100درصد بر عهده میراث فرهنگی است و مانیز در کنار ان کار هایی انجام می دهیم .

وی ضمن تشکر از اتش نشانان که در عرض 4دقیقه بعد از اعلام در محل حضور پیدا کردند تصریح کرد: دولت نیز در این خصوص نقشی داشته و در بحث ایمنی وظایفی بر عهده دارد .
2مورد استفاده نکردن از مغازه ها به عنوان انبار و حضور نگهبانان به صورت شبانه روزی می تواند مانع وقوع چنین حادثه هایی شود .

وی با اشاره به اینکه تجهیزات اتش نشانی در دسترس، کافی و خوب بود گفت:اماهلوکوپتری در اختیار اتش نشانی نیست تا اطفا حریق را سرعت بخشد.

شهین باهر ازسیم کشی هایی توسط اداره برق و کف سازی هایی سخن گفت و افزود:در زمان اتش سوزی ،تمامی ایستگاه ها انجا حاضر شدند و به حدی شیلنگ در کف بازار بود که در فضای مجازی ،شیلنگ ها ی زیر پای مسئولین را به فرش تشبیه کرده بودند .

شهین باهر ابراز داشت:میتوان گفت که دسترسی به بازار تبریزدر اطفا حریق سخت تر از انجام عملیات اطفا درساختمان پلاسکو تهران بوده است .

قلیزاده (مدیر عامل اتش تشانی)درادامه گفت : ساعت22/15 اتش سوزی در بازار شمس اعلام شد ؛در عرض 3دقیقه به محل حادثه رسیده ایم .
وی گفت:اتش سوزی از یک ساعت و نیم قبل شروع شده بود .در سال 88نیز مشابه این اتفاق را دیدیم .

قلی زاده در خصوص کپسول های خاموش کننده سخن گفت و افزود :این کپسول هادراکثر مناطق بازار نصب شده و شاه کلید ان را به دست بسیاری از مغازه دار ها داده شده بود تا از اتش سوزی مغازه های دیگر جلوگیری به عمل اید .

وی خاطر نشان کرد:مهار شدن اتش در عرض 4ساعت کاری شگفت است. کارشناسان تهرانی نیز تعجب میکردند .

وی در خصوص تعدد شلنگ ها در کف بازار در روز حادثه گفت :مردم کم لطفی میکنند؛شلنگ های اختصاص یافته برای اطفا داخل مغازه ها را ؛باز کرده بودند و ما مجبور شدیم شلنگ های جدیدی تامین کنیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار