فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: همزمان با رهگیری پهپاد جاسوسی، یک هواپیمای جاسوسی دیگری نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که ٣٥ سرنشین داشت، اما آنرا منهدم و سرنگون نکردیم.
کد خبر: ۷۵۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵ 21 June 2019

سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» روز جمعه در حاشیه نمایش لاشه و قطعات هواپیمای جاسوسی آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته یک فروند هواپیمای با سرنشین جاسوسی دیگر نیز به همراه پهپاد منهدم شده به آسمان ایران تجاوز کرده بود که چون این هوایپیما ۳۵ نفر سرنشین داشت آن را منهدم نکردیم.

فرمانده هوافضای سپاه اظهار داشت: روز گذشته ۲ بار و هر بار دو نوبت به هواپیمای جاسوسی MQ4C (پهپاد) آمریکایی اخطار دادیم که توجه نکرد و به فضای سرزمین ایران وارد شد و پس از عدم توجه به اخطارها، آنرا سرنگون کردیم.

حاجی زاده توضیح داد: در نخستین ساعات روز گذشته (پنجشنبه) یک فروند هواپیمای جاسوسی - تروریستی آمریکا با نقض فضای سرزمینی ایران اسلامی و بدون توجه به هشدارهای قرارگاه پدافندهوایی و زیر پا گذاشتن قوانین هوانوردی وارد آسمان ایران شده بود که توسط هوافضای سپاه منهدم شد.
وی با بیان اینکه قطعات به نمایش درآمده قطعاتی هستند که پس از سرنگونی این پهپاد بر روی آب‌های سرزمینی ایران شناور بودند، گفت: این هواپیما بدون سرنشین از نوع ام کیو ۴ سی (MQ۴C) است که از پایگاه آمریکا از امارات و نزدیکی ابوظبی به پرواز در آمده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران پرواز کرد.
فرمانده هوافضای سپاه توضیح داد: این پهپاد با خاموش کردن سامانه‌های راداری و معرف با پنهان کاری از تنگه هرمز عبور کرد و به سمت چابهار ادامه مسیر داد و سپس دوباره به سمت آب‌های سرزمینی ایران حرکت کرد که در این بین قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا در ساعت‌های ۲ و پنج دقیقه بامداد و ۳ و ۵۵ دقیقه به آن اخطار داد و این اخطارها به پایگاه زمینی منتقل شد اما آنها به این اخطارها پاسخ ندادند که در نهایت در ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد، توسط سپاه منهدم شد.
حاجی زاده با بیان اینکه این هواپیمای جاسوسی در ارتفاع ۵۰ هزار پایی در حال پرواز بود، گفت: این پهپاد مسیر هواپیماهای عادی و مسافربری را زیر پا گذاشته بود و به راحتی برای خود گشت زنی می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه آمریکا یکی از گران قیمت ترین پهپادهای خود را از دست داد، اظهارداشت: ما کلکسیونی از پهپادهای آمریکایی داریم و این هم سند تجاوز هوایی آمریکا به آسمان ایران بود که نشان می‌دهد آنها نمی‌خواهند به مقررات بین المللی توجه کنند.
فرمانده هوافضای سپاه با تاکید بر اینکه چگونه می‌توانیم اجازه دهیم یک پهپاد جاسوسی در پشت مرزهای ما به پرواز در بیاید، این یک هواپیمای مسافربری نبود، هواپیمایی جاسوسی بود که تا فاصله ۴۵۰ کیلومتر اهداف را شناسایی می‌کرد.
حاجی زاده امنیت ملی و دفاع از تمامیت ارزی را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: باید پرسید که اگر هواپیمای ما در نزدیکی مرزهای سواحل واشینگتن پرواز کند، آمریکایی‌ها چه عکس العملی نشان می‌دادند.
وی اعلام کرد: در نزدیکی این پهپاد یک هواپیمای جاسوسی دیگر امریکا به نام پی ۸ (P۸) نیز در حال حرکت بود و این هواپیما نیز وارد فضای سرزمینی ایران شد، اما به دلیل آنکه ۳۵ نفر سرنشین داشت که ما آن را منهدم نکردیم.
فرمانده هوافضای سپاه یادآور شد: آمریکایی‌ها چندی پیش نیز اعلام کردند که ایران به سمت پهپاد آنها موشک شلیک کرده است؛ آن موشک که به سمت پهپاد ام کیو ۹ (MQ۹) پرتاب شد یک اخطار بود که آنها به آب‌های سرزمینی ایران نزدیک نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :