با حضور معاون وزیر صمت:
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه، گفت‌: صنعت و دانشگاه می توانند شرکای خوبی برای یکدیگر بوده و با استفاده از ظرفیت‌های هم برای رفع مشکلات تولید و توسعه اشتغال تلاش کنند.
کد خبر: ۷۶۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 11 July 2019

به گزارش تابناک تبریز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین رونمایی از طرح ملی تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) در خصوص طرح تاپ، گفت: سامانه تاپ یک طرح دانش‌پایه است که برای عبور از اقتصاد منبع محور به آن نیاز داریم.

برات قبادیان افزود: برای همکاری و مشارکت نزدیک صنعت و دانشگاه و برای اینکه بنگاه‌های صنعتی ما کالاهای خود را دانش‌پایه کنند و کالاهایی باکیفیت و با رقابت تولید کنند به این طرح نیاز داریم.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم اشتغال زایشی و پایدار در کشور ایجاد کنیم و دانش‌آموختگان دانشگاهی در بنگاه‌های صنعتی حضور پیدا کنند و همچنین نفوذ و رسوخ فناوری را در بنگاه‌های اقتصادی داشته باشیم اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار حیاتی و اساسی است.

قبادیان گفت: بنگاه‌های اقتصادی و عموم مردم که به نوعی می‌خواهند با علم و دانش و آثار جدید علمی و تمدنی کار کنند و در رفاه باشند به این طرح نیاز دارند تا نیازهای علمی و فناورانه بنگاه‌ها در داخل کشور و با استفاده از نخبگان دانشگاهی رفع شود.

وی افزود: برای اینکه اساتید ما در بنگاه‌های اقتصادی حضور مؤثر پیدا کنند و دانش خود را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهند و همچنین برای اینکه دانشجویان ارشد و دکترا پایان‌نامه‌های خود را بر اساس نیاز داخل کشور انتخاب کنند تا مسائل به‌صورت واقعی حل شوند، اجرای این طرح ضروری است.

محمدرضا پورمحمدی نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های علمی و صنعتی استان، گفت: این طرح، گام مناسبی در جهت ارتقای جایگاه صنایع و حرکت به سمت خودکفایی در حوزه تولید است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در زمینه اجرای این طرح نیز پیشتاز خواهد بود، ادامه داد: تبریز و آذربایجان، سابقه درخشانی در حوزه علمی و فناوری دارد که مجتمع ربع رشیدی به‌عنوان دانشگاهی کارآفرین در 700 سال پیش گواهی بر این مدعاست.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به رتبه 16 ایران در تولید علم و رتبه 70 در تولید فناوری اشاره کرد و گفت: رشد علم و فناوری در شرایط کنونی به حدی سریع است که حتی پس از مدت زمان بسیار کوتاهی از تولید یک فناوری، نسخه جدیدی از آن عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: علم از جنس دانایی و فناوری از جنس توانایی است و با توجه به فاصله این دو مقوله با یکدیگر باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، بخش دولتی و دانشگاه‌های استان این فاصله به کمترین میزان ممکن برسد.

پورمحمدی اظهار داشت: علمی مفید است که مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کرده و بیشترین میزان ثروت و قدرت را برای جامعه به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری در تحقق اهداف این حوزه، گفت: تا زمانی که ارتباط صنعت و دانشگاه به شراکت تبدیل نشود آن‌چنان‌که بایدوشاید نمی‌توانیم شاهد رفع مشکلات و به‌روزرسانی صنایع و واحدهای تولیدی توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی باشیم.

سامانه تاپ، نیاز اساسی کشور برای حل مشکلات صنایع

 

به گزارش تابناک تبریز،طرح تاپ، طرحی ملی است که هدف آن توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره‌مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقای سطح مهارت فارغ‌التحصیلان مشغول خدمت سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه ، ارتقای توان فنی و مهندسی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌ها و ظرفیت‌های اشتغال از طریق ارزش افزوده جدید و تأمین اشتغال زایشی و پایدار است.

این طرح در سه بخش برای دانش‌آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذرانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان‌نامه‌های خود را به‌صورت مسئله محور انجام دهند و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی که مایل‌اند در قالب طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعات، انجام پروژه‌های مستقل یا مشترک در بنگاه‌های صنعتی و معدنی فعالیت کنند، اجرا می‌شود.

سامانه طرح تاپ که از طریق دو دامنه www.iranetop.ir و top.mimt.gov.ir در دسترس عموم است، دارای دوبخش ثبت نام بنگاه‌ها و ثبت نیازهای پژوهشی و ثبت‌نام اساتید، دانشجویان و سربازان نخبه می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار