رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: بطحایی: کسی که می‌گوید روحانی استعفا دهد یا نادان است یا کینه‌ای/عطریانفر: اصلاح‌طلبان باید مستقیما وارد مذاکره با شورای نگهبان شوند/غرویان: بسیاری از علما به علم الهدی درباره ادبیات ایشان تذکر داده اند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۲۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵ 13 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
توضیح کدخدایی دربلاره ماجرای رفتن مصلحی به شورای نگهبان برای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی

روزنامه کارو کارگر گفت‌وگویی با عباسعلی کدخدایی انجام داده که در بخشی از آن می‌خوانیم:
ماجرای آمدن آقای مصلحی به شورای نگهبان برای رد صلاحیت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی چه بود؟ چرا وزیر اطلاعات احمدی‌نژاد خواهان رد صلاحیت استوانه انقلاب بود؟
رویه شورای نگهبان در نظارت بر رفتار کاندیدا‌های انتخابات این است که از مراجع امنیتی استعلام می‌کند و در مواردی، چون انتخابات ریاست جمهوری بار‌ها و بار‌ها وزیر اطلاعات و معاونین وی به شورای نگهبان آمده و می‌آیند. آقای مصلحی چه آن روز به شورای نگهبان می‌آمد چه نمی‌آمد، فرقی در اتخاذ تصمیم اعضای شورای نگهبان در خصوص مرحوم هاشمی رفسنجانی نمی‌کرد. آن تصمیم بر پایه ادله‌ای که به یقین رسید، گرفته می‌شد.

بطحایی: کسی که می‌گوید روحانی استعفا دهد یا نادان است یا کینه‌ای

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با نامه‌نیوز یادآور شد: شاید خیر در همین بود، اول قرارداد کنند و به همه دنیا ثابت شود ایران اهل مذاکره است نه اهل شرارت، آتش افروزی و جنگ طلبی. اما طرف مقابل به دلیل الکلیسم بودن و روحیه نامردی شان بعد از امضای برجام کج دار مریض جلو رفتند و به وقت گذرانی پرداختند. وی ادامه داد: مقامات جمهوری اسلامی بعد از خروج آمریکا از برجام به اروپا فرصت دادند تا جبران کند، اما وقتی این اراده را در اروپایی‌ها ندیدند، کم کم پا روی ترمز گذاشتند. الان آب در لانه اروپایی‌ها افتاده است. بطحایی اظهار کرد: کسی که می‌گوید حسن روحانی باید استعفا دهد، معنای کلامش این می‌شود که «روحانی بین زمین و آسمان کشور را رها کند و برود». در این وضعیت چه طور می‌خواهد دولت تشکیل داد. یا این حرف ناشیانه، ناآگاهانه، نادانی و بی سیاستی است یا و از روی حبّ و بغض و کینه شخصی. معتقدم دولت امروز قرص و محکم به اروپایی‌ها می‌گوید آمدن نمایشی و تعارفی را کنار بگذارید، اراده نشان دهید و تصمیم جدی بگیرید.

عطریانفر: اصلاح‌طلبان باید مستقیما وارد مذاکره با شورای نگهبان شوند

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران در گفتگویی که با خبرآنلاین داشت درباره ضرورت ارتباط گیری اصلاح طلبان با نهاد‌های مهم انتخاباتی گفت: اصلاح‌طلبان باید مستقیما وارد مذاکره با شورای نگهبان شوند. عضو حزب کارگزاران بر ضرورت ارتباط بیشتر اصلاح طلبان با رهبری نیز تاکید کرد و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری، آقای جهانگیری واسطه ارتباط با رهبری شد و آقایان موسوی لاری و انصاری با رهبر انقلاب گفتگو‌هایی داشتند؛ رهبری جایگاه رفیعی در نظام جمهوری اسلامی دارند که قانونی و اعتقادی است. ما نمی‌توانیم نسبت به این جایگاه بی‌تفاوت باشیم. ضمن این‌که شما اگر حتی برای دنیا هم بخواهی کار کنی، نمی‌توانی از ظرفیت‌های مهم و تعیین کننده در کشور غافل باشی. وی گفت: باور ما این است که اصلاحات همان باور‌های نخستین سال ۵۷ را دارد، کاری هم به رقبا نداریم که می‌خواهند ما را با برچسب ضد ولایت فقیه دفع کنند، این هنر نیست، هنر آن است که شما در یک رقابت آن قدر توانمند باشی که بتوانی پیروز شوی، نه این‌که رقیب را از صحنه بیرون کنی.

معاون ناجا: بی‌حجابی با الزامات قانونی جامعه همخوانی ندارد

سردار احمد نوریان، سخنگوی ناجا با اشاره به تغییرات اجتماعی در دهه‌های اخیر و تأثیر آن بر امنیت اجتماعی گفت: یکی از پیشران‌های شتاب دهنده تغییرات مربوط می‌شود به تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی و پیدایش رسانه‌های نوین و اتفاقات جدیدتر که ناشی از ورود حکمرانی الکترونیک به عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حال وقوع و گسترش است و اگر تدابیر مقتضی در این حوزه اتخاذ نشود با تهدید‌های بسیار جدی که ناپایداری دولت و امنیت را به دنبال خواهد داشت روبه رو خواهیم شد که می‌طلبد در این حوزه مطالعه و برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی شود. سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی همچنین بر ضرورت شناسایی و بررسی عالمانه پدیده‌های نوظهور و ارائه راهکار‌های موثر و عینی تاکید کرد و توضیح داد: به طور مثال امروزه جامعه ما با پدیده بی حجابی و نقض اخلاق و عفت عمومی توسط برخی افراد ناآگاه و بعضا مغرض روبه رو است که متأسفانه با ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه و الزامات قانونی همخوانی ندارد.

غرویان: بسیاری از علما به علم الهدی درباره ادبیات ایشان تذکر داده اند

حجت الاسلام محسن غرویان در یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به سخنان دیروز امام جمعه مشهد در خطبه‌های نمازجمعه نوشت: متاسفانه ادبیات آقای علم‌الهدی از گذشته دچار مشکلات و ضعف‌هایی بوده است و بسیاری از علما، بزرگان و مراجع هم به ایشان و امثال ایشان تذکر داده‌اند که در تریبون نماز جمعه نباید از اینگونه الفاظ استفاده شود. خود این الفاظ بداخلاقی و خشونت را ترویج می‌کند همچنین طرف مقابل را تحریک می‌کند تا او هم موضع‌گیری کرده و بداخلاقی بیشتر شود. به هر حال روش پیامبر ما اینگونه نبوده است و ائمه ما آن طور که ما در سیره‌شان خوانده‌ایم، امر به معروف و نهی از منکر را همراه با ملاطفت انجام می‌دادند. خدا رحمت کند آیت‌الله حائری‌شیرازی را، ایشان هم امام جمعه بودند و نهایت لطافت را در امر به معروف و نهی از منکر رعایت و توصیه می‌کردند. اگر کتاب تمثیلات ایشان را بخوانید، می‌بینید که با چه زیبایی جوان‌ها را به سمت دین و دینداری دعوت می‌کردند. باید کلمات و الفاظ ما در دعوت جوانان به حجاب جاذبه داشته باشد نه دافعه. اما به هر حال ایشان یک چنین سبکی را از گذشته داشته‌اند و همچنان دارند و فکر می‌کنند این طور سخنان جذابیت دارد در حالی که به عکس نتیجه می‌دهد. خیلی از مراجع و علما به این سبک از سخن گفتن آن هم در تریبون نماز جمعه که پایگاه اخلاق و تقواست، معترض هستند.
 
با قسم حضرت‌عباس، فعالان محیط‌زیست زندانی بی‌گناه نمی‌شوند

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضا گفته: زمانی‌که به قوه‌قضایی آمدم، پرونده فعالان محیط‌زیست مطرح بود، اما نکته‌ها و ابهام‌هایی بود و گروه‌های کارشناسی ساعت‌های بسیار، دقیقا ماجرا را بررسی کردند. دادگاه به پرونده رسیدگی می‌کند؛ من هم دراین‌باره نظری ندارم. باید منتظر باشیم تا دادگاه نظر بدهد. این‌که می‌گویید این افراد را در دانشگاه یا محل کار می‌شناختید، شناخت شما در همین حوزه است و ممکن است لایه دیگری در زندگی افراد باشد، اما داوری را باید قاضی انجام دهد. این‌که قسم حضرت عباس بخوریم که این افراد بی گناه هستند، درست نیست و باید داوری درباره گناه‌کاری یا بی‌گناهی آدم‌ها را به دادگاه بسپاریم و اجازه دهیم قاضی تصمیم درباره سند‌ها و مدرک‌ها تصمیم بگیرد.» / باشگاه خبرنگاران

بخشی از ناکامی‌های برجام حاصل راهبرد و نگرش منتقدان دولت است

نعیمی‌پور در پاسخ به باهنر گفت: اصلاح‌طلبان در دوره‌ای که توانستند در قدرت باشند استراتژی‌شان کاملاً روشن بود. راهبردشان اتکا بر توان و توسعه داخلی، رونق اقتصادی و بها دادن به ملت بود. در دولت اصولگرایان پرونده هسته‌ای ما به شورای امنیت رفت و ما ذیل فصل هفت با تهدید به جنگ مواجه شدیم و حتی در دوره فعلی ناکامی‌های برجام تا حدودی نیز حاصل راهبرد و نگرش منتقدان دولت است.

آنچه برخی در تریبون‌ها می‌گویند آتش تهیه انتخابات است!

احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ایران نوشت: چادر نماد زنان ایرانی بویژه بانوان تراز انقلاب اسلامی است، اما پوشش زن مسلمان لزوماً چادر نیست بلکه فق‌های عظام حدودی را برای پوشش زن مسلمان در مقابل نامحرم تعیین کرده اند که مراعات این حدود می‌تواند با هر نوع پوشش دیگری باشد. آنچه در بعضی از تریبون‌ها شاهد آن هستیم به نظر می‌رسد بیش از آنکه در دفاع از حجاب و عفاف باشد آتش تهیه انتخابات است و در ادامه همان روش همیشگی مدعیان ارزش‌ها تعریف می‌شود/ایران

رقبای دولت دنبال تسویه حساب سیاسی هستند

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز رقبای دولت به جای اینکه یک‌صدا در برابر دشمن خارجی بایستند، زمان را برای تسویه حساب‌های سیاسی مناسب دیدند و دست به عمل می‌زنند. شاید مصلحت نباشد که این موضوع را باز کنم، اما زمانی با دکتر ظریف یک گفتگو خصوصی داشتیم، ایشان به قدری به دلیل کارشکنی‌ها و چوب لای چرخ برجام گذاشتن‌ها، درد دل داشتند که به ایشان گفتم باید یک چاهی را پیدا کنید و با آن درد و دل کنید. /ایلنا

توییت‌های نماینده قم در خصوص حجاب

مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در یک رشته توییت نوشت:کسانی که بی‌حجابی را ترویج میکنند، بر فرق زهرای مرضیه (س) چوب میزنند. صاحبان زر و زور و تزویر با طرح آزادی خواستند بی‌بند و باری را در جوامع حاکم کنند تا تمتع مادی، حیوانی و شهوانی خود را با بی‌حیا کردن زنان ببرند و متأسفانه موفق هم شدند. حجاب به دین الهی محدود نمی‌شود؛ با مطالعه تاریخ به این موضوع میرسیم که حتی در جوامعی که دین گرا نبوده‌اند نیز آثار حجاب دیده میشود. امروز با افسارگسیختگی و بی‌حیایی در جوامع رو به رو هستیم؛ از آن جهت است که طرفداران فساد و فحشا سعی کردند تا با از بین بردن حجاب و عفاف، از زنان استفاده ابزاری کنند. اگر بانوان به صورت اسلامی تربیت شده و فطرت خود را تقویت کنند، بدون شک کار دشمن اثرگذار نخواهد بود. امروز اکثریت قاطع مردم ما پایبند به اصول اسلامی هستند، آفرین به زنان مسلمانی که در این گرما در بیش از ۴۰۰ شهر کشور به میدان آمده و با این حضور خود چشم‌های آلوده دشمن را کور میکنند.
 
توئیت معنادار صفحه سردار سلیمانی به مناسبت روز حجاب

صفحه توییتر منتسب به سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت ۲۱ تیر که روز حجاب و عفاف نامگذاری شده است پستی منتشر کرد که در آن تأکید شده است افراد کم‌حجاب هم جزوی از جامعه ما هستند و باید مانند سایر افراد به آن‌ها نگاه کرد و نباید آن‌ها را از جامعه طرد کرد. در متن کامل این پست آمده است:من اصلاً قبول ندارم در بین بچه‌حزب‌اللهی‌ها بگیم این آدم با اون شکل و قیافست...! همان دختر کم‌حجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه‌ی ماست.
 
روایت ترکان از به گروگان گرفتن دولت‌ها توسط احمدی نژاد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه دولت احمدی نژاد، دولت‌های پس از خودش را به گروگان گرفته است، گفت: وی مسائلی را برای دولت‌های پس از خودش بوجود آورد که تا مدت‌ها حل نمی‌شود. دولت وی ارقامی از بدهی به ارث گذاشت که همچنان باقی است و آثارش در اقتصاد ایران به شکل تورم بسیار بالا بروز می‌کند.
 
خبر توزیع الویه با گوشت خوک واقعی بود؟

یکی از شهروندان یزدی روز گذشته هنگام خرید سالاد الویه هنگام بررسی برچسب بسته، متوجه استفاده از گوشت خوک در سالاد به گواهی برچسب بسته می‌کند. با گرفتن تصویری از این بسته و بارگذاری آن در فضای مجازی، به سرعت این خبر در سراسر استان پیچید و مسئولان حوزه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد را وارد عمل کرد. مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این زمینه اظهار داشت: بعد از انتشار عکس و ویدیو از بسته سالاد الویه شرکتی در فضای مجازی، کارشناسان این معاونت به واحد تولیدی مربوطه اعزام شدند.مورکیان بیان کرد: پس از انجام بازرسی مشخص شد اشتباه از چاپ کاور‌هایی است که روی بسته بندی سالاد الویه قرار گرفته و در این بسته‌ها به هیچ وجه گوشت خوک استفاده نشده است.
وی بیان کرد: در بازرسی از واحد تولیدی مشخص شد ۷ هزار و ۸۰۰ کاور با چاپ مذکور اخیراً برای این شرکت طراحی شده که از این تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ کاور در کارخانه همچنان موجود بوده که تماماً توقیف شد. مورکیان عنوان کرد: این کارخانه همچنین ملزم به انتشار فراخوان بازگشت بقیه محصولات با این کاور از سطح عرضه شده است.
 
نامه توکلی به رئیسی درباره فساد اقتصادی یک نماینده مجلس

حمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره یک اقدام خلاف عرف «القاصی‌مهر دادستان تهران» در خصوص آزاد کردن یک متهم به فساد اقتصادی به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت و خواستگار پیگیری این موضوع شد.بخشی از متن نامه به شرح زیر است:طبق اطلاعات موثق، بازپرس دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی، چهارشنبه ۱۹ تیرماه آقای محمد عزیزی، نماینده ابهر در مجلس را از طریق هیئت رئیسه مجلس به دادسرا فراخواند. پس از تحقیقات اولیه برای وی قرار تأمین وثیقه ۵ میلیارد تومانی صادر شد. چون متهم از تأمین وثیقه خودداری کرد، روانه اوین گردید. دادستان محترم تهران با قرار صادره مخالفت می‌کند و از بازپرس می‌خواهد آن را به قرارِ «التزام به حضور با قول شرف»، یعنی نازل‌ترین نوع قرار تأمین، تبدیل کند. بازپرس نیز می‌پذیرد. وصول نامه قرار جدید به زندان با این تغییر نامتعارف و غیرمعقول قرار تأمین، کسانی را که مطلع می‌شدند، متحیر می‌ساخت. قصد این بود که متهم به فساد همان شبانه آزاد شود. البته متهم صاحب منصب با تکبر حاضر به امضای قرار نمی‌شود و در بازداشت می‌ماند. حیرت‌آورترین قسمت این ماجرا این است که ظهر پنجشنبه ۲۰ تیرماه دادستان محترم تهران به بازداشتگاه می‌رود تا متهم به مفاسد اقتصادی را راضی کند به منزل تشریف ببرند!
 
ادعای نخ نمای پمپئو درباره تنگه هرمز

وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار ادعا‌های نخ نما و خصمانه خود علیه کشورمان گفت: ما در حال تشکیل ائتلافی جهانی برای تضمین عبور و مرور آزاد از تنگه هرمز هستیم، اما این کار زمان می‌برد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار