نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز گفت: تمام جریانات سیاسی و گروه‌ها با حفظ اصول و ارزش های انقلاب در نماز جمعه با سلایق مختلف شرکت می‌کنند؛ لذا امام جمعه باید پدر معنوی همه باشد و مانند یک پدر همه را با یک چشم ببیند البته با حفظ اصول و ارزش های انقلاب.
کد خبر: ۷۶۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 22 July 2019
 

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز در برنامه یکشنبه شب جهان آرا با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی، به نیروهای مومن سپاه پاسداران خدا قوت گفت و در پاسخ به سوالی درباره علت محبوبیتش در استان آذربایجان شرقی، گفت: بنده همان کاری که روحانیت و ائمه جمعه در سراسر کشور باید انجام بدهند را انجام دادم و به نظر خودم کار ویژه‌ای از سوی من انجام نگرفته است.

وی افزود: این وظیفه طلبه،‌ روحانیت و امام جمعه است که رابطه خوبی با مردم برقرار و اعتماد مردم را جلب کند، با مردم به گفت‌وگو بنشیند و با آنان همدل باشد.

آل هاشم با بیان اینکه هجمه دشمنان در فضای مجازی و جنگ نرم باعث شده که نسبت به اوایل انقلاب فاصله بگیریم، ادامه داد: به نظر من در نمازهای جمعه ریزش هایی داشتیم، اما رویش‌های بسیار زیادی هم به ویژه در قشر جوانان و نوجوانان داشتیم.

امام جمعه تبریز گفت: مشکلات اقتصادی جامعه و تبلیغات دشمنان علیه برنامه های اسلامی در این ریزش ها تاثیر داشته و البته رفتار ما هم تاثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی روحانیت این است که دل‌های مردم را بتوانند به سوی خدا نزدیک کنند، اگر این چنین شد ما موفق بودیم هر چند ممکن است اشکالاتی هم داشته باشیم که باید در رفع آن تلاش کنیم.

آل هاشم بیان کرد: بنده سعی کردم در همه برنامه‌های عمومی و مواردی که مربوط به رزمندگان اسلام، شهدا و یا اقشار مختلف جامعه است شرکت کنم و با مردم باشم؛ در بازار می‌روم و به بازاری‌ها سر می‌زنم، مشکلات آنها را بررسی می‌کنم،‌ به هیئت ها می روم، در مدارس و دانشگاه‌ها نیز همین گونه است به سلف دانشجویی می‌روم و ناهار می خورم، همچنین در خوابگاه دانشجویان حاضر می شوم و با آنها صحبت می‌کنم. گاهی هم ورزشگاه می‌روم.

وی با بیان اینکه مردم احساس می‌کنند که من از خودشان هستم، تصریح کرد: بنده هر روز ملاقات دارم و مردم به سادگی می آیند و حرف‌های خود را مطرح می‌کنند، یا وقتی یک دانشجو یا ورزشکار یا هنرمند موفقیتی به دست می‌آورد، زنگ می‌زنم و تبریک می‌گویم و آنها را تشویق می‌کنم.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: وقتی ما می‌بینیم که رهبر معظم انقلاب این همه به مردم عشق می‌ورزد و همیشه مسئولان، روحانیت و ائمه جمعه را توصیه به خدمتگزاری به مردم و مردم داری می‌کند من هم به نوبه خودم به عنوان نماینده مقام معظم رهبری خود را ملزم می دانم که خدمتگزار مردم باشم و به این خدمتگزاری افتخار می کنم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر ائمه جمعه فرمودند اگر چه برخی مسائلی که مردم مراجعه می‌کنند ارتباطی با شما پیدا نکند اما همین که ببینند امام جمعه به حرفشان گوش می دهد و مشکلات‌شان را پیگیری می‌کند هرچند این مشکل از نظر قانونی قابل رفع نباشد، اما حداقل آن این است که آنها مشکل خود را مطرح می‌کنند. رهبری فرمودند اگر نمی توانید گره ای باز کنید لااقل خودمان گره نباشیم.

آل هاشم تاکید کرد: وظایف همه ما امیددهی به مردم است؛ مشکلات زمانی شکل می‌گیرد که دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند؛ مردم که نمی آیند در دستگاه ها برای هر چیزی مراجعه کنند اما در همین حد که حرفشان را بزنند آرام کننده است؛ لذا اگر دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند بخش اعظمی از مشکلات حل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند کارهایی که می کنید در شأن امام جمعه نیست، گفت: روزهای اول شاید کار مقداری سخت بود، اما اکنون خوشبختانه همه اظهار محبت و لطف دارند، ما هم مشکلی نداریم.

آل هاشم با تشکر از رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: آقای حاج علی اکبری در مواردی که در حکم صادره از سوی مقام معظم رهبری به ایشان ابلاغ شده پیشقدم است و ائمه جمعه سراسر کشور هم خوشبختانه عمل و سعی می‌کنند تدابیر ابلاغی از سوی شورای سیاست گذاری را عمل کنند.

وی با بیان اینکه کار نمایشی یک روز یا یک هفته یا نهایتاً یک سال بیشتر نخواهد بود، گفت: کار نمایشی نمی‌تواند همیشه تداوم داشته باشد؛ بنده در ارتش هم که مسئولیت عقیدتی سیاسی ارتش را از سوی رهبری بر عهده داشتم، رفتارم همین بود و دائم با سربازان بودم و در مناطق عملیاتی حضور داشتم و از مرزها بازدید می کردم و همیشه در کنار دانشجویان ارتش بودم و خود را ملزم می دانستم که این اقدامات را انجام دهم.

آل هاشم تاکید کرد: مردم همه چیز را خوب تشخیص می دهند که چه چیز نمایشی است و چه کسی با آنها صادق حرف میزند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد:‌ قاعدتا امام جمعه مسئول حل مشکل اقتصادی نیست بلکه امام جمعه کمک می کند برای حل مشکلات جامعه از جمله موارد اقتصادی؛ امام جمعه برای حل مشکلات اقتصادی سعی می‌کند با مردم باشد، یعنی بلندگوی مردم است و در نماز جمعه حرف مردم را مطرح می‌کند و به گوش مسئولان می رساند.

وی تاکید کرد: ما وظیفه خود را در نمازهای جمعه و تذکراتی که لازم است داده شود انجام می‌دهیم؛ البته تذکر هم باید به گونه‌ای داده شود که تبعات منفی نداشته باشد، انتقاد باید به گونه‌ای باشد که دلسوزانه باشد؛ انتقاد باید منصفانه باشد. در انتقاد که حتما لازم نیست داد بزنیم بلکه انتقاد را می‌توانیم با شیوه و بیان خوب مطرح کنیم تا حتی فردی که دچار اشتباه شده است بگوید واقعا اشتباه صورت گرفته است..

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی درباره محافظین و تشریفات حفاظتی گفت: در اوایل انقلاب می‌بینیم که بسیاری از ائمه جمعه ما مورد تهدید قرار گرفتند و بزرگانی را از دست دادیم مانند شهید دستغیب، شهید قاضی، شهید اشرفی اصفهانی، شهید مدنی، شهید صدوقی و مسئولان نظام و جامعه هم مورد تهدید قرار می‌گرفتند، شما فکر می‌کنید خیلی از مسئولانی که در گذشته بودند و اکنون هستند که شهید شدند دوست داشتند اطرافشان حصار کشیده شود؟ خیر. شرایط آن زمان ایجاب می‌کرد.

وی افزود:‌ خوشبختانه امروز امنیت برقرار است و شرایط ایجاب می کند که این گونه مسایل کم شود، درست است که مسئله امنیتی هم باید رعایت شود که رعایت آن بر عهده مسئولان امنیتی است. ما دیدیم حجت‌الاسلام خرسند در کازرون چگونه مورد تهدید قرار گرفت و بعد از مراسم شب قدر به شهادت رسید لذا مسئولان امنیتی هم باید در فکر مسائل امنیتی باشند.

آل هاشم تصریح کرد: از سوی مسئولان ذیربط تذکراتی می‌دهند که موارد امنیتی را رعایت کنید، البته رعایت موارد امنیتی هم یک ضرورت است که باید ائمه جمعه به آن توجه کنند البته ما می‌گوییم مسئول و غیر مسئول نداریم و همه باید کنار هم قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اکنون در تبریز مسئول و غیر مسئول در کنار هم از درهای مصلی وارد و خارج می شوند، بنده هم همینطور.

امام جمعه تبریز در پاسخ به اشاره مجری برنامه به تردد خاص برخی مسئولین با اتومبیل و شیشه دودی در نماز جمعه گفت: مسئله امنیتی در تهران و استان ها و شهرستان ها فرق می کند، تهران یک ویژگی خاص دارد و که ممکن است تهدیدات از ناحیه دشمن در مرکز کشورمان بیشتر باشد لذا رعایت برخی مسائل و موارد امنیتی در حد نیاز ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: در مواردی مانند شیشه های دودی برای برخی مسئولان در حیطه کاری ائمه جمعه نیست اما باید از سوی مسئولان امنیتی مورد پیگیری قرار گیرد البته اگر مواردی هم تشخیص داده شده که از لحاظ امنیتی باید رعایت شود رعایت آن ضروری است اما نباید به آن ها وابسته شویم. ممکن است یک مسئول در ماشینی مدل بالا با شیشه های دودی باشد و مراقب باشد اما باید طوری خودساخته باشد که اگر آن ماشین را هم سوار شد وابسته به آن نشود.

آل هاشم در پاسخ به سوالی درباره پدرش که سالیان متمادی امام جمعه تبریز بوده، اظهار داشت: مردم همه می‌دانند که پدرم در همان منزلی که از 60 سال پیش خریداری شده، سکونت دارد، برخی مردم و مراجعین وقتی می‌آیند می‌گویند ما نگران این هستیم که چوب های سقف خانه مشکل ایجاد کند، اما شما عید غدیر تبریز را ببینید که در آن روز مردم در آن خیابان می آیند تا برای دیدن پدرم بیایند.

امام جمعه تبریز در پاسخ به سوالی درباره تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر دوری از اشرافیت تصریح کرد:  ائمه جمعه باید مراقب باشند فریب صاحبان زر و زور و قدرت را نخورند، خیلی باید  مواظب باشیم.

وی ادامه داد: تمام جریانات سیاسی و گروه‌ها با حفظ اصول و ارزش های انقلاب در نماز جمعه با سلایق مختلف شرکت می‌کنند؛ لذا امام جمعه باید پدر معنوی همه باشد و مانند یک پدر همه را با یک چشم ببیند البته با حفظ اصول و ارزش های انقلاب.

آل هاشم با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم در موارد نسبت به انقلاب بی‌تفاوت باشیم، گفت: ما باید حامی افراد دردمند و مستضعف آن باشیم و هوای حاشیه نشینان شهر را داشته باشیم.

امام جمعه تبریز در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه در نماز جمعه تبریز افرایش حضور نوجوانان و جوانان چشمگیر است، گفت: ما باید از افرادی که قدرت سرمایه گذاری دارند برای تحقق بخشیدن شعار اسلام حمایت کنیم همچنین از جوانان این کشور مواظبت کنیم، جوانانی که امروز این همه مورد عنایت رهبری هستند؛ چرا که روحیه بالایی دارند و اهل ریسک هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار