رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند غرویان: آیت‌الله مصباح، شریعتی را از دایره اسلام خارج می‌دانست/محمود صادقی با پانزده عنوان اتهامی محاکمه شود/باید سازوکار بستن لیست تغییر اساسی کند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱ 25 July 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

وقتی یک پزشک از ایران مهاجرت می‌کند، چقدر ضرر می‌کنیم؟

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر این که هزینه تربیت دانشجویان پزشکی بسیار سنگین است و بسیاری از کشور‌های اروپایی از تربیت دانشجو در برخی تخصص‌ها خودداری می‌کنند، گفت: دولت برای تربیت یک دانشجوی پزشکی عمومی سالیانه ۱۰۰ میلیون سرانه پرداخت می‌کند که این رقم بدون در نظر گرفتن تورم سالیانه در هفت سال به رقم ۷۰۰ میلیون می‌رسد. /خراسان

زن و مردی که در یک شب ۷۰۰ خودرو ثبت سفارش کردند

یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره زندان VIP گفت: اینطور که می‌گویند نیست. بودجه‌ای که برای زندان است کم است، اما زندانی که می‌آید وضع مالی اش خوب است، برای خودش تلفن جداگانه می‌گیرد تا وقت بقیه برای تلفن کردن بیشتر باشد! این افراد هزینه می‌کنند؛ مثلا می‌گویند من مریض هستم نمی‌توانم غذای زندان را بخورم و از بیرون برایش پیتزا یا کباب برگ می‌آورند! در پاسخ به این سوال که چرا زنجانی اعدام نشد، گفت: اعدام قطعی به زنجانی داده اند، اما اگر او اعدام بشود یا نشود و در قبرستان هم دفن شود چیزی عاید کشور نمی‌شود، اما در رای او آمده اگر پول را برگرداند موجبات تخفیف می‌شود. این تدبیری بود تا بیت المال برگردد. البته او تا به حال همه را به بازی گرفته و این مبالغ را برنگردانده. یک زن و مرد یک شب ۷۰۰ خودرو را ثبت سفارش کردند که در داخل کشور نمایندگی دارد! امکان ندارد اگر در دستگاه‌ها کسی را نداشته باشند بتوانند این کار را کنند. متاسفانه از قوانین ما تا حرکات و اقدامات ما این گونه برمی آید که عزم جدی در بخش عمده‌ای برای مبارزه با فساد نیست. /فارس

اصل ماجرای زنی که با شانزده نفر در وزارت نفت ارتباط داشت

یک منبع آگاه در وزارت نفت، به ایرنا گفته: اصل ماجرا این بوده که حدود دو سال پیش یک خانم کارمند یک شرکت سوئیسی در تهران، که مسئول تهیه بولتن‌های این شرکت بوده، به دلیل ارتباط غیرمتعارف کاری با سه کارشناس یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت، بازداشت شده است. او چند سند محرمانه نفت را در اختیار داشته و در حال حاضر نیز پرونده‌اش در دستگاه قضایی و امنیتی در حال رسیدگی است، ولی نسبت نمایندگان مجلس در خصوص نفوذ این خانم در ۱۶ نفر آن هم ۱۶ مدیر وزارت نفت غیرواقعی است.

با چقدر حقوق می‌شود زندگی آبرومندانه داشت؟

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در نطق میان دستور خود گفت: در تهران و بعضی از شهرستان‌های دیگر با حقوق ماهیانه کمتر از هفت یا هشت میلیون تومان نمی‌توان زندگی آبرومندانه داشت، قیمت مواد غذایی و هزینه‌های زندگی در کشور گران‌تر از کشور‌های غربی است، اما دریافتی مردم حداکثر یک بیستم آنجاست... علی اکبری، نماینده شیراز در این باره گفت: نمی‌دانم استدلال این سخن چیست؟ اما این رقم نسبی است و با توجه به توقعات افراد از زندگی، متفاوت است. یحیی کمال پور، نماینده جیرفت و عنبرآباد: خیلی نمی‌خواهم واژه آبرومند را تایید یا نقض کنم، اما در همه شهر‌های کشور به ویژه تهران، شرایط زندگی برای مردم سخت است. در جنوبی‌ترین نقطه تهران با درآمد دو، سه میلیون تومان به سختی می‌توان زندگی کرد. /خراسان

کریمی قدوسی تابعیت ایرانی دارد، اما ایرانی الاصل نیست

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص "اظهارنظر‌ها درباره نداشتن تابعیت ایرانی کریمی قدوسی" گفت: در اینکه کریمی قدوسی ایرانی است و شناسنامه ایرانی و تابعیت ایرانی دارد تردیدی وجود ندارد. بین استان خراسان و سیستان بلوچستان با کشور‌های همسایه مراودات زیادی وجود داشته است. خیلی از کسانی که در آن طرف مرز بوده اند به داخل ایران آمدند و شناسنامه و تابعیت ایران را دریافت کردند. در ایرانی بودن آقای کریمی قدوسی بحثی نیست؛ اما در اینکه ایرانی الاصل باشند بحث وجود دارد. اگر کاندیدا ریاست جمهوری شوند حتما رد می‌شوند، اما ایشان تابعیت ایران و شناسنامه ایران دارند. /برنا

بایستی سازوکار بستن لیست تغییر اساسی کند

تاجرنیا با اشاره به اینکه «در انتخابات قبلی کسانی در لیست قرار گرفتند که حتی سابقه یک روز کار حزبی نداشتند» به «آزادی» گفت: «اینکه افرادی کارشناس خوبی هستند به منزله این نیست که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های کلان مسائل را همه‌جانبه نگاه کنند. واقعیت این است که نمایندگی مجلس و عضویت در شورای شهر تهران جایگاهی است که باید افراد را همه‌جانبه نگر کند. اگر در عمر کوتاه شورای شهر تعویض سه شهردار را مشاهده می‌کنیم و یا برخی تصمیمات به دلیل عدم کارشناسی تغییر می‌کند نشان دهند این است که همکاران و دوستانی به آنجا راه پیدا کرده‌اند که نتوانسته‌اند نسبت به وظایف خود نگاه همه جانبه داشته باشند».

وی افزود: «در مجلس به همین دلیل و به دلیل رد صلاحیت چهره‌های شناخته شده با مجلسی مواجه شدیم که بر حسب ظاهر لیست امید در آن اکثریت قابل ملاحظه‌ای داشت، اما در عمل فراکسیون امید یکی از غیرتاثیرگذارترین فراکسیون‌ها در مجلس بود.» این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه راهکار عدم ارائه لیست مشابه در انتخابات آتی مجلس چیست؟ گفت: «از نظر من بایستی سازوکار بستن لیست تغییر اساسی کند و کسانی در لیست قرار بگیرند که یک حزب شناخته شده با وزن مشخص بتواند آنان را تضمین کند و نسبت به رفتار‌های آنان پاسخگو باشد. اینکه ما می‌شنویم در انتخابات‌های مختلف مجلس برخی اعضای لیست امید با اعضای فراکسیون‌های دیگر هماهنگ می‌شوند نشان‌دهند این است که از افراد با استحکام در مواضع اصلاح طلبی در لیست نبوده‌اند.»

اظهارات حسینیان درباره احتمال استعفا یا برکناری دولت روحانی

حسینیان درباره توصیه سعید حجاریان به دولت برای استعفا توضیح داد: استعفای دولت به نفع اصلاح طلبان هم نیست، این‌ها شعار می‌دهند، چون کاری را شروع کردند وعده‌ها و قول‌هایی را به مردم دادند که اکثریت آن‌ها به نتیجه نرسیده است، چون با اشتباه محاسباتی همه مسائل را به برجام گره زدند و اگر دولت استعفا دهد، به معنای میخی است که به تابوت اصلاح طلبی زده خواهد شد. وی افزود: قاطبه اصلاح طلبان با استعفای دولت موافقت نخواهند کرد و نه مجلس و نه رهبر معظم انقلاب تمایلی به پذیرش استعفای دولت نخواهند داشت.

محمود صادقی با پانزده عنوان اتهامی محاکمه می‌شود

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از محاکمه خود درباره پانزده عنوان اتهامی در روز شنبه خبر داد. محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: شنبه آینده جلسه رسیدگی به کیفرخواست صادره علیه اینجانب در دادگاه کیفری کارکنان دولت برگزار خواهد شد. به گفته صادقی پانزده عنوان اتهامی، شامل سیزده عنوان اعلام جرم از طرف دادستان و دادیار جانشین دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، دادستان شیراز، سازمان زندان‌ها، شکایت تعدادی از بورسیه‌ها و یک شاکی خصوصی خواهد بود.

خط و نشان رئیس جدید بنیاد مستضعفان

فتاح رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه از املاک و دارایی‌های بنیاد با جدیت محافظت می‌کنیم، گفت: آن‌هایی که مالی دست‌شان است باید تخلیه کنند و به بنیاد برگردانند، با زبان خوش بیاورند تا ما به زبان ناخوش متوسل نشویم.

غرویان: آیت‌الله مصباح، شریعتی را از دایره اسلام خارج می‌دانست

آیت الله محسن غرویان با اشاره به نظریات پیشین آیت الله مصباح گفت: آقای مصباح پیش‌تر معتقد بودند که نظریات دکتر شریعتی برخلاف اسلام و ضروریات دین است و حتی به قدری تند بودند که دکتر شریعتی را به عنوان یک مسلمان شیعه قبول نداشتند و او را از دایره اسلام و مسلمانی خارج می‌دانستند، اما اکنون دارند نظر می‌دهند که گروه‌های دیگر را نباید خارج از انقلاب و دین بدانیم.

موضوع پیام روحانی به مکرون افشا شد

رئیس دفتر رئیس جمهور موضو نامه روحانی به مکرون را اعلام کرد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری صبح امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره پیام رئیس جمهور ایران به همتای فرانسوی خود که از طریق عراقچی معاون وزیر امور خارجه به عنوان نماینده ویژه دولت ایران منتقل شد، با تأکید بر اینکه موضوع پیام روحانی به مکرون درباره برجام بوده است اظهار کرد: با توجه به اینکه آقای مکرون تماس‌های تلفنی با رئیس جمهوری ایران داشته‌اند و هم در یک ماه گذشته دو مرتبه نماینده ویژه‌ای به تهران فرستادند، در پاسخ به پیام کتبی او به آقای روحانی، آقای عراقچی پاسخ ایشان را به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران به پاریس برد. دیشب نیز آقای عراقچی ملاقات طولانی و خوبی با آقای مکرون داشتند.

کنایه واعظی به کریمی قدوسی

محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سؤالی درباره انتشار فهرست دوتابعیتی‌ها از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان دو سه سال بود که می‌گفت: من لیست دوتابعیتی‌ها را دارم. ما خوشحال شدیم از اینکه ایشان بالاخره این لیست را منتشر کرد. جلوی هر کدام این فهرست اسامی نوشته؛ احتمالاً، بر اساس شواهد و قرائن. معنای این جدول این است که شما بر اساس احتمال و شواهد راجع به هر موجودی در هر جای دنیا هر چیزی را می‌توانید، مطرح کنید. رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: معلوم می‌شود که حرف‌هایی که این آقایان می‌زنند، هیچکدام پایه و اساس ندارد که نمونه اش همین است. به نظر می‌رسد این افراد به دلیل اینکه نمی‌دانیم ریشه‌شان چیست و از کجا آمده، این حرف‌ها را مطرح می‌کنند تا کسی در مورد خود آن‌ها چیزی نگوید.

وزیر بهداشت: تابعیت کاشنگتن سیتی را دارم

نمکی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت درباره ادعای کریمی قدوسی مبنی بر دو تابعیتی بودن وزیر بهداشت گفت: قبل از انقلاب که دانشجو بودم همه قبل از عید می‌گفتند به فرانسه یا انگلیس سفر می‌کنم، من هم که بچه کاشان بودم به مزاح می‌گفتم می‌روم کاشنگتن سیتی. احتمالا این نماینده خبر‌های آن دوران را یادش است. او ادامه داد: من نفس کشیدن در این سرزمین را همیشه به تابعیت‌های دنیا ترجیح دادم. این اخبار کذب محض است و تقارن این حرف‌ها را وقتی با سایر بحث‌ها، کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که قضیه چیست. وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه این اخبار تخریب دولت است، خاطر نشان کرد: آنقدر کار‌های نکرده برای مردم در حوزه بهداشت، درمان و دارو داریم که دیگر صلاح نمی‌دانیم که با این حرف‌ها خود را مشغول کنیم. این‌ها تخریب من و سایر اعضای دولت است.

وقتی مزدک میرزایی در کیهان «م. م» شد

کیهان نوشت: یکی از مجریان ورزشی تلویزیون به شبکه تجزیه‌طلب وهابی پیوست! روزنامه کیهان چهارشنبه دوم مرداد در خبری با عنوان "یک مجری سرشناس ایرانی در خدمت تلویزیون وهابی! "در مورد مهاجرت مزدک میرزایی و شایعه پیوستن وی به یک شبکه ماهواره‌ای در انگلیس ادامه داد: «گفته می‌شود که (م. م) که چهاردهم تیر تهران را ترک کرده، هم اینک در لندن مقیم شده است و قرار است در تلویزیون ایران اینترنشنال که شبکه‌ای وابسته به دولت وهابی سعودی است مشغول به کار شود. خبرگزاری دولتی ایسنا در گفت‌وگو با یک گزارشگر قدیمی‌ تلویزیون به توجیه حضور این مجری ورزشی در شبکه بیگانه پرداخت و تقصیر را به گردن مسئولین رسانه ملی انداخت! حضور برخی مجریان رسانه ملی در رسانه‌های بیگانگان و ضد انقلاب، ثابت می‌کند که متأسفانه در گزینش مجریان و گویندگان رسانه ملی دقت کافی نمی‌شود. برخی مدیران نیز با مرعوب‌شدن در قبال چهره‌ها، از این افراد ستاره و غول می‌سازند که همین اتفاق هزینه برخورد قانونی با عملکرد‌های غیرقانونی مجریان را افزایش می‌دهد».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار