رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: پاسخ کرباسچی به برداشت‌های نادرست از سخنانش/رهامی: برخی مراجع قم وعده دادند با رهبری تماس گرفته و درباره حصر با ایشان صحبت کنند /واکنش توئیتری احمد توکلی به شایعه جدال لفظی‌اش با آملی لاریجانی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲ 13 August 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

افتخاری: اصلاح‌طلبان در حق روحانی ناجوانمردی می‌کنند

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اصلاح طلبان باید با پذیرش اشتباهات خود، در صدد حل آن‌ها بربیایند. لاله افتخاری، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اظهارات عارف رئیس فراکسیون امید درباره عدم همکاری رئیس جمهور با اصلاح‌طلبان گفت: آقای عارف حرف جدیدی نزده و این سخنانی است که از سال‌های اول دولت آقای روحانی و از وقتی نیرو‌های خود را در دولت چیدند، گفته می‌شود. او ادامه داد: قطعا اگر آقای روحانی و اصلاح طلبان در عملکرد خود و در انتخاب خود موفق بودند، نظر مثبتی به این قضایا داشتند. وقتی اصلاح‌طلبان، ناکارآمدی‌های دولت را در برنامه‌های مختلف خود را می‌بینند، این کار را انجام می‌دهند که اقدام ناجوانمردانه‌ای در حق آقای روحانی است. افتخاری در پایان اظهار کرد: اصلاح طلبان باید با پذیرش اشتباهات خود در صدد حل آن‌ها باشند.

موسوی لاری جانشین عارف می‌شود؟

نائب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره شائبه سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس گفت: من از روزی که از دولت بیرون آمدم به قول معروف، "آردم را بیخته و اَلَکَم را آویخته‌ام" و قصدی برای حضور مجدد در قدرت ندارم.

"حسن عباسی" بازداشت شد

حسن عباسی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و اجتماعی بازداشت شد. وی طی روز‌های گذشته، سخنرانی درباره وزارت اطلاعات و برخی ارتباطات با "آمدنیوز" مطرح کرده بود که نهایتاً با شکایت این وزارتخانه احضار و بازداشت شد.

پاسخ کرباسچی به برداشت‌های نادرست از سخنانش

«غلامحسین کرباسچی» در واکنش به حواشی ایجاد شده پس از مصاحبه با ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران گفت: دو سایت با مواضع مشخص با دستاویز قرار دادن سخنانم درباره رئیس دولت اصلاحات آن را به "خروج کارگزاران از جبهه اصلاحات" تعبیر کردند. من چنین چیزی را مطرح نکردم و این موضوع را از همان رسانه‌ها پیگیری کنید. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از سخنانش به عملکرد رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: محمد رضا عارف در شورای عالی اصلاح طلبان و مجلس در این مدت چه‌ کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح طلبان به دلیل عملکرد اوست. وی عملکردی ندارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند. اتفاقا ناکارآمدی شورای عالی باعث شده است که رئیس دولت اصلاحات به سراغ نهاد بالا دستی برود. کرباسچی درباره بخشی از سخانش مبنی بر اینکه "رئیس دولت اصلاحات هیچ وقت رهبر جریان اصلاحات نبوده است"، یادآور شد: در مصاحبه گفتم خاتمی رهبر تشکیلاتی اصلاحات نبوده است، ولی بار‌ها وی را «رهبر نمادین اصلاحات» که تأثیرگذار هم است، قلمداد کردم. در بازنگری جدید (بازسازی جبهه اصلاحات) اگر وی بخواهد و اراده کند می‌تواند مدیریت تشکیلاتی را در دست بگیرد.

رهامی: برخی مراجع قم وعده دادند با رهبری تماس گرفته و درباره حصر با ایشان صحبت کنند

محسن رهامی، عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه ما با برخی از مراجع قم هم دیدار داشته‌ایم و یکی از موارد مورد بحث ما درخواست کمک برای رفع حصر بوده آن‌ها وعده دادند که با رهبری تماس گرفته و درباره حصر با ایشان صحبت کنند. وی بابیان اینکه مراجع عظام علاقه ندارند که این گونه مسائل در رسانه‌ها مطرح شود، گفت: پیگیری و تماس مراجع برای پیگیری مسائل کلان از جمله این قضایا بسیار مهم است. رهامی با اشاره به اقداماتی که در رفع حصر آیت الله منتظری صورت گرفت و در چند مرحله حصر کاملا برطرف شد، گفت: طی کردن همان روال را برای رفع حصر آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد انتظار داریم، اظهار داشت: ما انتظار داشتیم با توجه به پیگیری‌ها و مکاتبات و ملاقات با رهبری، سرعت و شیب رفع حصر بیشتر باشد. وی با بیان اینکه تاکنون با چهار مرجع درباره رفع حصر دیدار و گفت‌وگو داشته است، تأکید داشت که مراجع دوست ندارند این گونه مسائل در رسانه‌ها مطرح شود و اتفاقا در روز‌های گذشته دوباره سفری به قم برای دیدار با مراجع و رایزنی درباره کم شدن رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس داشته‌ام.

صالحی: انتظار داریم آیت‌الله یزدی سخنان خود را اصلاح کند

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به مطلبی که در رابطه با لایحه تصویب کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و پسماند‌های پرتو زا از سوی آیت الله یزدی، از اعضای شورای نگهبان مطرح شده است، تصریح کرد: ظاهرا سوء تفاهمی پیش آمده است. من از سوی آیت الله یزدی شنیدم که گویا در این لایحه اجازه داده شده است که کشور‌های استکباری سوخت مصرف شده‌شان را در ایران دفع کنند. این در حالی است که در مواد ۱۱ و ۱۲ مقدمه این لایحه به صراحت آمده است، هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگر را وادار کند که پسماندش در آن کشور دفع شود. ما انتظار داریم عزیزان در شورای نگهبان مطالعه‌ای دقیق تری انجام دهند. ما دو سال و نیم در رابطه با این لایحه با کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون امنیت ملی، حقوقدانان و اعضای دولت صحبت کردیم و این لایحه به راحتی در مجلس تصویب شد، اما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است که در رابطه با ماده‌ای از این لایحه که به آن اشاره شده درست برعکس آن قلمداد شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: به هر حال این گونه مسائل با توجه به حساسیت مسأله که می‌تواند مردم را نگران کند، ضروری است تا با دقت به آن‌ها پرداخته شود. چطور می‌شود ما اساسا لایحه به مجلس و دولت بدهیم که اجازه دهد سوخت مصرف شده از کشور‌های دیگر آن هم کشور‌های استکباری در اینجا دفن شوند. تصور این که چنین کاری انجام شود حکم به نادانی ماست. من انتظار دارم آقای یزدی که استاد بنده در علوم قرآنی هستند و از اعضای برجسته شورای نگبهان، این مسأله را اصلاح کنند. از آنجایی که این اظهارنظر از سوی شخص ایشان مطرح شده لازم است تا خودشان به تبیین این موضوع بپردازند، چرا که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

خبر کیهان درباره عکاس زن بازداشت شده

کیهان نوشت: یک زن بازیگر با انتشار عکسی با مو‌های مصنوعی، به عکاس آن عکس که اخیراً به دلیل اهانت وقیحانه به مقدسات و مومنین دستگیر شده است، ادای احترام و به حجاب اسلامی نیز توهین کرد. این زن، که دختر یک زوج بازیگر است، پیش از این نیز بی‌اعتنایی خود به مقدسات و مبانی اخلاقی را نشان داده بود. دهم خرداد سال جاری، در خانه‌ای واقع در منطقه ولنجک تهران، یک مهمانی با حضور زنان و مردان نامحرم و مختلط برگزار می‌شود. در میان مهمانان، چند نفر از عوامل سفارت انگلیس و بازیگران مشهور حضور داشتند. دو نفر از بازیگران، خانم بازیگر مورد نظر و برادرش بودند. با شکایت اهل محل به‌ دلیل ایجاد مزاحمت، نیروی انتظامی به محل مهمانی وارد می‌شود و اقدام به دستگیری مهمانانی می‌کند که مختلط و به صرف مشروب و اقدامات ناسالم مشغول بودند. از جمله دستگیرشدگان همان خانم بازیگری است که در فضای مجازی حالا به عنوان وکیل مدافع عکاسی ظاهر شده است که با زشت‌ترین الفاظ به مقدسات و متدینین اهانت می‌کند و به نوعی، حجاب اسلامی را زیر سؤال می‌برد.

واکنش توئیتری احمد توکلی به شایعه جدال لفظی‌اش با آملی لاریجانی

احمد توکلی در توئیتی به شایعه مربوط به جدال لفظی اش با آملی لاریجانی در جلسه مجمع تشخیص واکنش نشان داد و نوشت: در جلسه چهارشنبه مجمع تشخیص، اختلاف نظری در نحوه اداره جلسه بین بنده و آقای رئیس پیش آمد که امری داخلی است. سایت دروغ پردازی به اقتضای ذاتش، اباطیلی بافته که ارزش پاسخ هم ندارد. این توضیح لازم بود تا سایت‌های آبرومند در این دروغ پردازی‌ها همراه نشوند.

روایتی دیگر از مذاکره ایران و عربستان درباره حادثه منا

حشمت الله فلاحت پیشه، در واکنش به ادعای مرتضی رکن آبادی درباره قبول مسئولیت حادثه منا از سوی ایران گفت: بعید است صحبت‌های آقای مرتضی رکن‌آبادی درباره پذیرش مسئولیت فاجعه منا توسط ایران به خاطر باز شدن مسیر حج درست باشد که اگر این طور بود قطعا مجلس به شدت با آن مخالفت می‌کرد. عربستان به جای دیه موضوع هبه را مطرح می‌کرد که ما همان زمان به شدت مخالف کردیم، هبه مبلغی تحت عنوان هدیه و شاید معادل مبلغ دیه باشد، اما عربستان آن را تحت عنوان دیه پرداخت نمی‌کند که ما به آن معترضیم. ما همان زمان هم انتقاد داشتیم که باید موضوع شهدای منا به گونه‌ای دنبال شود که در آینده شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم. بعثه هم پذیرفت که باید قالب توافق این گونه باشد تا برخورد‌های عربستان به رویه تبدیل نشود. /ایسنا

کنایه عارف به حجاریان: از بعضی حرف‌ها بوی دیکتاتوری می‌آید

محمدرضا عارف در واکنش به انتقادات از فراکسیون امید گفت: گاهی در شیوه اداره فراکسیون مطالبی بیان می‌شود که بوی دیکتاتوری از آن به مشام می‌رسد. باید تأکید کنم اصلاحات جریان قائم به فرد نیست و ذاتمان برنمی‌تابد تا یک نفر دست به عمامه‌اش بزند همه چشم بگوید. در فراکسیون امید، یک مکانیزم کارشناسی در سطح هیأت رئیسه، شورای مرکزی و مجمع وجود دارد که دوستان به آن عمل می‌کنند. همان دوستانی که عامل تصمیم سال ۹۲ شدند، امروز مدعی و طلبکارند. با این حال ما از روند اصلاح طلبی در مجلس دفاع می‌کنیم. راهبرد ما در انتخابات پیش روی ارائه یک لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است. دنبال لیست تأثیرگذار هستیم، اما ممکن است با توجه به شرایط به سمتی برویم که اقلیت تأثیرگذار باشیم، زیرا معتقدم ضربه‌ای که از لیست امید خوردیم باید یک درس جدی برای جریان اصلاحات باشد. /ایلنا

جانشین مهدی حاجتی به شورای شهر شیراز معرفی شد

فرماندار شیراز گفت: در پی اعلام شورای شهر، فرمانداری از دومین عضو علی‌البدل این شورا برای جایگزینی دعوت کرد که وی انصراف داد و از نفر سوم که محمدتقی تذروی است، دعوت و برای جانشینی به شورای شهر شیراز معرفی شد./ایرنا

برخی در حوزه علمیه به دنبال تضعیف رهبری هستند

محمدتقی مصباح‌یزدی گفت: امروز برخی در حوزه علمیه به‌ دنبال تضعیف رهبری هستند. شاید رهبری روزانه نتواند حتی چهار، پنج ساعت خواب راحت داشته باشد. حتی فکر این‌که بعد از امام (ره) چه خواهد شد، برای ما ناراحت کننده بود؛ اما خدا از خزانه غیب چنین شخصی را نصیب ما کرد.

چرا ماجرا برای اصلاح‌طلب و اصولگرا به پایان رسید؟

صادق زیباکلام گفت: شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا؛ دیگه تمومه ماجرا» گرفته است و من از این بابت اصلا خوشحال نیستم. مردم دیگر برای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تره هم خرد نمی‌کنند و این همان چیزی است که مطلوب نظر براندازان بود. علت به بن بست رسیدن دوجناح اصلاح‌طلب و اصولگرا ناشی از ساختار سیاسی کشور است، زیرا بخش انتصابی نظام قسمت اعظم قدرت را در دست دارد و اغلب تصمیمات مهم را هم می‌گیرد و به کسی پاسخگو نیست، ولی بخش انتخابی اختیارات محدودی دارد و پاسخگو هم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار