مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی در آیین بهره برداری از فاز نخست خانه موزه "شیخ محمد خیابانی"، مطرح کرد؛
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، از رشد چشمگیر موزه‌های استان با استفاده از پتانسیل مجموعه داران خصوصی در سه سال اخیر خبر داد.
کد خبر: ۷۸۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴ 17 September 2019

به گزارش تابناک تبریز، عصر دیروز ۲۵ شهریور ۹۸ همزمان با نود و نهمین سالروز شهادت "شیخ محمد خیابانی"، فاز نخست خانه موزه این شیخ مجاهد با حضور مسئولان استانی و اصحاب فرهنگ به بهره برداری رسید.

"مرتضی آبدار" مدیرکل میراث فرهنگی استان در این آیین با اشاره به نقش مهم خانه موزه ها در شناخت اشخاص تاثیرگذار در زمینه فرهنگی، سیاسی، اقتصادي، اظهار داشت: خانه موزه‌ها فضاهاي کالبدي براي نمایش بخشی از تاریخ یک ملت است و حفظ خانه موزه ها به توسعه فضاهاي فرهنگی یک جامعه و فراهم کردن زمینه هاي پژوهش، بررسی و نقد آرا کمک می کند. خانه موزه ها در واقع بخشی از رسالت حفظ مواریث فرهنگی یک جامعه براي آیندگان و تکثر فضاهاي فرهنگی آن جامعه است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان طی تاریخ مهد پرورش بزرگان تاثیر گذار در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری بوده، گفت: گستره این تاثیرات حتی از مرزهای جغرافیائی ایران نیز فراتر رفته و بر این اساس از ظرفیت بالائی برای معرفی این شخصیت‌ها در قالب خانه موزه ها برخوردار است.

وی افزود: پس از تبدیل خانه استاد شهریار به موزه این شاعر نامدار و تاسیس اولین خانه موزه در تبریز، درب خانه ستارخان سردارملی نیز بر روی علاقمندان گشوده شده است و خانه شیخ محمد خیابانی نیز از امروز به یاری خداوند متعال و همراهی فرهنگ دوستان در زُمره خانه موزه‌های تبریز قرار می گیرد.

آبدار در ادامه با اشاره به اهمیت ویژه حفظ خانه شیخ محمد خیابانی به عنوان یکی از سران «نهضت آزادیستان»، گفت: خانه شیخ محمد خیابانی به لحاظ انتساب به این شخصیت بزرگ و تاثیر گذار در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. این خانه تاریخی در سال‌های اخیر توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی تملک و مرمت شده و امروز فاز اول خانه موزه شیخ محمد خیابانی در آن افتتاح می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه یکی از مهم ترین سیاست های این اداره کل در سال های اخیر تقویت سرمایه‌های اجتماعی و ایجاد ارتباطات موثر با دارندگان آرشیوها و نیز سازمان های ذیربط جهت افزایش غنای محتوایی خانه موزه ها بوده، اظهار داشت: با تلاش این اداره کل خانه موزه شیخ محمد خیابانی به کمک فرهنگ دوستان تبریزی به عنوان یکی از شاخص ترین و غنی‌ترین خانه موزه های کشور تبدیل شد.

آبدار در خاتمه با بیان اینکه مجموعه داران خصوصی همواره در راه اندازی موزه ها و شکل گیری آن ها مشارکت غیر قابل انکاری داشته‌اند، تاکید کرد: خوشبختانه با حضور مجموعه داران فعال در استان روند تجهیز موزه ها تسهیل و موزه های تخصصی، به ویژه خانه موزه ها با رشد چشمگیر همراه می شود، اکنون نیز خانه موزه شیخ محمد خیابانی با مشارکت ویژه مجموعه داران استان آماده بازدید برای علاقه‌مندان می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :