رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۵ درصد کل تماس‌های اورژانس در روز را مزاحمت‌های تلفنی شامل می‌شود.
کد خبر: ۷۸۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 18 September 2019

 فرزاد رحمانی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت "چهل و چهارمین سالروز تاسیس اورژانس کشور" اظهار کرد: از ۲۶ شهریور ماه، هفته اورژانس در سراسر کشور شروع می‌شود که به این مناسبت برنامه‌هایی از قبیل افتتاح پایگاه و بازدید داریم. 

وی با بیان اینکه براساس اساسنامه به یک سازمان مستقل تبدیل شده‌ایم و نام مرکز به مرکز اورژانس پیش بیمارستانی تبدیل شده، گفت: ۱۰۵ مرکز پیش درمانی در استان داریم همچنین اتوبوس آمبولانس و موتورلانس در تبریز داریم و دو اورژانس هوایی نیز در تبریز و میانه وجود دارد. 

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره بر اینکه ۵ پایگاه در سال ۹۷ در استان افتتاح شد، تاکید کرد:  از سال پیش آمبولانس مستقل برای انتقال بیماران روانی اختصاص داده‌ایم که تجهیزات و دیواره‌های آمبولانس متفاوت از سایر می‌باشد.

وی، به طرح توسعه پایگاه‌ها در استان اشاره کرد و گفت: توسعه پایگاه امامیه، توانیر، عینالی، نصف راه در برنامه است همچنین یکسری پایگاه کانکسی نیز پیش‌بینی شده است.

رحمانی، تداوم آموزش اورژانس‌یار با آموزش ۱۳ هزار دانش‌آموز را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: احیاء پایه موردی است که باید کل مردم آن را یاد بگیرند، چراکه میزان بقای مریض را افزایش می‌دهد و اگر کل جامعه آن را بداند اثرات مثبتی در بقا خواهد داشت. 

وی با تاکید بر اینکه اورژانس‌ها از ۳ تا ۱۰ دقیقه بر سر صحنه حاضر می‌شود در حالی که استاندارد ۱۵ دقیقه است، گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت روزنامه و خبرگزاری‌ها برای آموزش احیاء پایه استفاده کنیم، قطعا با نتایج مثبت روبه رو خواهیم شد.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: امداد نوروزی و مراسم اربعین نیز از جمله فعالیت‌های سالانه اورژانس است که یک‌ماه به طول می‌انجامد که به تبع آن نیروهایی به منطقه مهران در اربعین اعزام می‌کنیم تا پوشش مرز و بیمارستان را بر عهده گیرند ولی امسال منطقه تحت پوشش مرز خسروی خواهد بود. 

وی ادامه داد: امداد نوروزی از اسفند تا فروردین انجام می‌گیرد و برخی هدیه‌های مردمی از قبیل تجهیزات سرپایی امدادی نیز توزیع می‌کنیم. 

رحمانی با اشاره بر اینکه امسال ۱۳ دستگاه آمبولانس دو دیفرانسیل تحویل گرفته و پخش خواهیم کرد، گفت: این آمبولانس‌ها مناسب برای مناطق صعب‌العبور است. 

وی یادآور شد: دو کد ۲۴۷ و ۷۲۴ است که معنای آن ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت روز است که مخصوص بیماران قلبی و مغزی می‌باشد. 

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه بیمارستان امام رضا (ع) محل ارجاع بیماران سکته مغزی است، گفت: هر چقدر آمپول برای جلوگیری از لخته شدن خون، زودتر تزریق شود امکان آسیب به سلول‌ها کمتر خواهد شد، از این رو باید آموزش‌های لازم مردمی در اولویت قرار گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه کل آمبولانس‌های استان مجهز به دستگاه تله‌مدیسن است، تصریح کرد: استان دارای پنج دستگاه موتورلانس است که  برای سریع رسیدن به بالین بیمار است و تمام امکانات یک آمبولانس در آن وجود دارد ولی متاسفانه ما مواردی داشتیم که وقتی موتورلانس بر بالین مریض اعزام کرده‌ایم، اطرافیان بیمار فکر کرده‌اند که ما ارزشی برای بیمار قائل نشده‌ایم و حتی نیروهای موتورلانس ما را کتک زده‌اند در حالیکه این نوع موتورلانس‌ها برای سرعت بخشیدن به اقدامات است و باید بین مردم فرهنگ موتورلانس ایجاد شود. 

وی، مزاحمت‌های تلفنی را از معضلات اصلی اورژانس برشمرد و گفت: حدود ۱۵ درصد کل تماس‌های اورژانس در روز را مزاحمت‌های تلفنی شامل می‌شود که برخی حرف‌های بی اساس می‌زنند و در برخی موارد منجر  به ماموریت کاذب می‌شود و یک ماموریت در پایگاه یعنی یک ساعت پایگاه تعطیل می‌شود و اگر واقعا در آن منطقه اتفاقی بیافتد، باید از پایگاه دیگر تامین نیرو کنیم.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: برخی از این تماس‌ها منجر به شکایت می‌شود ولی برخی از آنها از طریق تلفن‌های بدون نام و غیره است که نمی‌توان فرد را یافت ولی ما موردی داشتیم که یک فرد در یک روز ۲۵۰ بار به قصد مزاحمت با اورژانس تماس گرفته است. 

وی، به راه‌اندازی پویش سلامت کودکان در تصادفات جاده‌ای نیز اشاره کرد و توضیح داد: قبلا بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال  بود که  الان متاسفانه به ۵ تا ۲۹ سال رسیده است. 

رحمانی ادامه داد:  وقتی یک کودک فوت می‌کند شاکله کل خانواده به هم می‌ریزد از این‌رو اتخاذ صندلی کودک از الزامات می‌باشد. 

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: الان برای دو تا چهار سال صندلی مخصوص کودک وجود دارد و برای کودکان ۴ تا ۸ سال نیز صندلی‌های مخصوص دارد که ارتفاع نشستن کودک را افزایش می‌دهد تا کمربند روی سینه‌اش بیافتد. 

وی با بیان اینکه علوم پزشکی تبریز در صدد ایجاد بانک صندلی کودک است، گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که کودکان در حین رانندگی والدین تا کمر بیرون از پنجره هستند که این یک کار خطرناکی است، چراکه ما موردی داشتیم که یک کودک دو ساله حین نگاه کردن از پنجره با یک نیش ترمز به زیر چرخ خودروی پدر پرت شده و جان خود را از دست داده است و یا مواردی از قبیل پرت شدن از سانروف نیز از این قبیل می‌باشد. 

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: مقرر شده است تا استفاده از صندلی کودک همانند کمربند و عدم صحبت کردن با تلفن همراه اجباری  شود. 

وی ابراز کرد: سال گذشته، ۵۱ سی پی آر موفق ۱۳ مورد منجر به ترخیص شده است و  امسال نیز ۲۱ سی پی آر موفق وجود داشت که دو مورد منجر به ترخیص شده است. 

رحمانی در رابطه با اینکه آیا تعداد پایگاه‌های اورژانس استان در حد استاندارد است، گفت: ما آیین‌نامه پوشش فراگیر براساس برنامه توسعه پایگاه داریم که هر افزایش پایگاهی براساس شناسنامه انجام می‌گیرد به طوریکه طبق آیین‌نامه باید از هر۴۰ کیلومتر یک پایگاه در جاده‌های اصلی داشته باشیم. 

وی افزود: براساس آیین‌نامه شهری نیز باید به‌ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد که ما ۲۶ پایگاه، یک پایگاه هوایی و سه موتورلانس در تبریز داریم. 

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز اذعان داشت: طبق برنامه توسعه ششم باید به‌ازای هر ۲۰ هزار نفر جمعیت یک پایگاه داشته باشیم، از این‌رو ما نیاز  به ۴۵ پایگاه خواهیم داشت که امسال تعداد پایگاه‌ها را به ۳۰ مورد خواهیم رساند. 

وی تاکید کرد: البته ما در برخی موارد با مشکل مکان برای ایجاد پایگاه روبه رو هستیم، چراکه درآمدی نداریم و خرید و شرکت در مزایده برای ما سخت است ولی قرار است تا در محل راسته کوچه یک پایگاه راه‌اندازی کنیم. 

رحمانی در رابطه با گزارش‌هایی مبنی بر حمل مرده با آمبولانس‌های زنده‌بر گفت: این مورد در تهران رخ داده بود که برخی آمبولانس‌های خصوصی هنرمندان را جابه‌ جا می‌کردند ولی در تبریز گزارشی مبنی بر حمل هنرمندان و یا معلمان خصوصی و مرده به جای زنده به دستمان نرسیده است که در صورت وقوع چنین گزارش‌های برخورد جدی می‌شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار