کد خبر: ۷۸۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴ 15 October 2019

فعال بورس و مدرس دانشگاه، دلایل افت شاخص بورس طی روزهای اخیر را تشریح کرد.

سید احمد شکوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که طی دو روز گذشته شاخص بورس تهران از محدوده 326 هزار واحد به محدوده 308 هزار واحد رسیده و نزدیک 18 هزار واحد افت را به ثبت رسانده است، اظهار کرد: این افت شاخص، دلایل مختلفی دارد؛ از نظر تکنیکالی در محدوده 330هزار واحدی با یک مقاومت روانی مواجه بودیم که باعث ریزش از همین محدوده شده است.

وی در این رابطه ادامه داد: دلیل بعدی این افت شاخص مربوط به سرمایه گذاران غیرحرفه‌ایی است که با کوچک‌ترین ریزش سعی در خروج از بورس کرده و در این هنگام با صف‌های فروش مواجه می‌شویم؛ البته تغییر و تحولات بازار پایه نیز در این ریزش نقش داشته و به جای این‌که تغییرات درصدی را در یک نماد به عنوان پایلوت انجام دهند، در تمامی سهام به اجرا گذاشتند که معتقدم تصمیم درستی نبود.

وی با بیان این‌که رشد بعضی از سهام‌ها نیز به خاطر علت‌های بنیادی و صرفا با قدرت پول افزایش یافته بود، بنابراین در بحث سیو سودها از طریق حقوقی‌ها عمل شد، افزود: به نظر می‌رسد که شاخص و البته کلیه سهام خود را با سایر بازارهای موازی تطبیق داده‌اند.

بازار بورس به زودی به آرامش خواهد رسید

شکوری با تاکید بر این‌که بازار بورس به زودی به آرامش خواهد رسید، گفت: شاخص بورس طی یک سال گذشته نزدیک سه برابر شده که این روند مدیریت استراتژیک مسئولان را می‌طلبد، چرا که هدایت این همه سرمایه در مسیر درست باعث بهره وری نظام اقتصادی کشور و کنترل تورم می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که در شرایط افت شاخص بیشترین ضرر را چه کسانی می‌کنند؟ اظهار کرد: در این شرایط بیشترین افت شاخص متوجه افراد غیر حرفه‌ای است که وارد این بازار شده‌اند و با کوچکترین ریزش سعی در خروج از این بازار را دارند.

وی در توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران تشریح کرد: سرمایه‌گذارانی که حرفه‌ای بوده و با صورت‌های مالی و مفاهیم بازار سرمایه آشنایی دارند بهتر هست از منابع رسمی مانند سازمان بورس یا سایت کدال اطلاعات و تحلیل مورد نیازشان را دریافت کنند و به شایعات توجه نکرده و به کانال‌های مجازی نیز مراجعه نکنند.

 سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای چه کنند؟

مدیرعامل موسسه ارزش‌آفرینان مالی بازار سرمایه در این خصوص افزود: سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای نیز بهتر است به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری  شرکت‌های سبد گردان در این رابطه اقدام کنند تا خدای نکرده دچار ضرر نشوند؛ همچنین می‌توانند با مراجعه به موسسات فعال در حوزه بورس و بحث آموزش در این رابطه آموزش‌های لازم را دریافت کنند؛ موسساتی همانند "موسسه ارزش آفرینان مالی بازار سرمایه" به‌عنوان اولین مرکز تخصصی آموزش سرمایه گذاری در شمالغرب کشور در این رابطه فعالیت داشته و طی یکسال گذشته نیز بیش از 1000 دانش‌پذیر را در این حوزه تربیت و روانه بازار سرمایه کرده است.

وی در پاسخ به این‌که چرا در مورد عملکرد شرکت‌ها و هلدینگ‌ها به درستی شفاف‌سازی نمی‌شود، گفت: قبلا یک رویه نانوشته وجود داشت و زمانی که قیمت سهام شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کرد سازمان بورس از ناشر گزارش شفاف‌سازی‌ مطالبه می‌کرد، این رویه عملا زمانی که قیمت سهام یک شرکت رشد می‌کرد مورد استفاده قرار گرفته و کمتر در زمان‌های نزول قیمت به کار گرفته می‌شد.

شکوری با بیان این‌که در رویه جدید، شرکت‌هایی که ظرف پنج روز متوالی قیمت سهام‌شان 20درصد نوسان داشته باشد، بسته می‌شوند و شرکت موظف است در مورد نوسان قیمت شفاف‌سازی‌ کند، اما در عین حال نماد شرکت در روز معاملاتی بعد مورد بازگشایی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: اگر شرکت شفاف‌سازی‌ نکند، بورس تهران و فرابورس موظف‌اند این موضوع را از طریق اطلاعیه‌ای به اطلاع بازار رسانده و در مقابل نماد شرکت را باز کنند.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: اگر سهام شرکتی ظرف 15 روز 50درصد نوسان داشته باشد، شرکت باید کنفرانس اطلاع‌رسانی منتشر کرده و طبق رویه نیز بورس خطاب به شرکت نامه‌ای ارسال کرده و اعلام می‌کند که حداکثر ظرف 48ساعت کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار و نتایج آن را افشا کند؛ در این روش اصل نامه روی سایت کدال قرار گرفته و رونوشت به شرکت اصلی ارسال می‌شود و در همین مدت تحلیلگران می‌توانند سؤالات خود را در سامانه کدال قرار دهند و شرکت نیز موظف است به همه این پرسش‌ها پاسخ دهد.

وی در این رابطه تاکید کرد: اگر در این میان شرکتی اطلاعات درستی را روانه کدال نکند، مسئولان وظیفه دارند تا نسبت به برخورد با شرکت از طریق راهکاری‌های پیش بینی شده اقدام کنند.

این کارشناس بورس افزود: انتظار داریم تا پایان سال اگر نقدینگی از 1500 میلیارد تومان کاهش نیابد، رشد شاخص بورس ادامه داشته باشد، همچنین در شرایط فعلی که بازارهای موازی مثل طلا و ارز  رشدی ندارند، بهترین فرصت برای سرمایه گذاری برای سهام های بنیادی که زیر ارزش ذاتی معامله می شوند با دید میان مدت و بلند مدت وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار