یادداشت؛غلامرضا منصوری
او اتفاقا در سال 93 ، در جمع فعالین اقتصادی بود که برای نخستین بار این موضوع را پیش کشید.
کد خبر: ۷۸۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸ 16 October 2019

اصل 59 قانون اساسی همچنان در انتظار اجرایی شدن است اما به نظر نمیرسد حالا حالاها زمینه برای آن فراهم باشد. بهانه این نوشته سخنان امروز رئیس جمهور در دانشگاه تهران بود .

جائی که بازهم لب به گلایه از مخاطبی نا معلوم می گشاید و می گوید 41 سال است در این مورد که آینده ایران در تقابل با دنیاست یا تعامل ، اختلاف نظر وجود دارد . راهش این است که در همه پرسی از مردم بپرسیم . البته این اولین باری نیست که روحانی در کسوت رئیس جمهور رفراندوم را پیش می کشد.

او اتفاقا در سال 93 ، در جمع فعالین اقتصادی بود که برای نخستین بار این موضوع را پیش کشید. در جمع کارکنان وزارت خارجه و در دیدار با روزنامه نگاران نیز این درخواست، بازهم خطاب به مخاطبی نامعلوم طرح می گرد تا بازهم تیری در تاریکی شلیک شده باشد . اگر این ادعا را کنار بگذاریم که هدف روحانی ، ایجاد چالشی برای تحریک افکار عمومی در انتخابات مجلس یازدهم است، احتمالا رئیس جمهور بنا دارد از لابلای سطور نانوشته سخنانش ، نخبگان سیاسی منظور او را حدس بزنند و خود نخ ماجرا را به دست گیرند.اما از بخت بد او فضای سیاسی ایران به قدری زمستانی است که حتی انتخابات مجلس یازدهم (از ماه آتی ثبت نام شروع خواهد شد)هم نتوانسته آن را از انجماد خارج کندو بعید است که این فضا واجد شرایط موج آفرینی باشد . البته تیتر این نوشته محصول اعتقاد به این گزاره نیست ، اما لابد می دانید که تجربتا آقای روحانی ثابت کرده است که اصالتا اهل موج آفرینی نیست . او بارها ثابت کرده است بنا دارد همچنان مرد لابی پشت پرده ها باشد. چه آنکه در برجام که برند دولت او بود ، نیز بیش از اینکه بر اقناع نخبگان و افکار عمومی دست یازد ، پس پرده را گرفت و البته موفق نیز شد.(مجلس اصولگرا در عرض 20 دقیقه برجام را تصویب نمود و شورای نگهبان آن را در عرض دو یا سه دقیقه تائید نمود).
از این روی می توان حدس زد که احتمالا در لابی های پشت پرده این روزها احتمالا مشکلی بوجود آمده است که این بار رئیس جمهور تلاش می کند با برگ برنده ای بنام درخواست رفراندوم ، مشکلات پسین پرده را حل کند .چه اگر روحانی به جد دنبال رفراندوم بود ، اقلا بعد از هر سخنرانی (که اغلب با دانشجویان ، روزنامه نگاران و اقتصادیون که عمدتا مخالف تقابل با دنیا هستند) لااقل یک بار هم در کابینه دولت بر آن ابرام می ورزید و در قالب لایحه ای تحویل مجلس می نمود.
از تجربه دولت داری روحانی در 7 سال گذشته میتوان چنین استنباط نمود که وی بنایی بر تحقق این اصل قانون اساسی ندارد و نمی تواند داشته باشد. روایت اینکه چه کسانی و چرا مخالف اجرایی شدن این اصل بوده و هستند و چه تاثیری بر رفتار رئیس جمهور داشته اند ، لاجرم می ماند برای یک بحث دیگر .
غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار