امام جمعه تبریز گفت: جمهوری اسلامی نشان داده در مسیر مقابله با شیطنت‌های خصم همیشه با صبر، هوشمندانه و اقدام خردمندانه رفتار خواهد کرد و در مقابل رفتار کودکانه و حاصل از درماندگی و استیصال آمریکا و اتباع منطقه‌ای آنها در مناسب‌ترین زمان، بهترین و قاطع‌ترین پاسخ‌ها را خواهد داد.
کد خبر: ۷۸۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 18 October 2019

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه و در جمع با شکوه نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی (ره) تبریز با اشاره به حمله اخیر به یک نفتکش ایرانی اظهار کرد: این حمله نشان دیگری از درماندگی استکبار جهانی است.

وی با بیان اینکه دلایل و ریشه‌های مختلفی برای حمله به نفتکش ایرانی مطرح است، تصریح کرد: این اتفاقات فصل جدیدی از جنگ دریایی برای تشدید تحریم ایران و جلوگیری از سقوط فروش نفت ایران به کشورهای دیگر است؛ همچنین این هجمه با هدف انتقام از شکست‌های پیاپی در محور منطقه‌ای بود. 

امام جمعه تبریز ادامه داد: حمله به نفتکش ایرانی از سوی کشورهایی است که از گفت‌وگو و رد تنش بین ایران و عربستان سود نمی‌برند و دقیقا زمانی که مصادف با سفر میانجی‌گرانه عمران خان اتفاق افتاد که قطعاً  نقش صهیونیست‌ها در این میان پررنگ است. 

وی، این حوادث را  طراحی و برنامه‌ریزی‌های دشمن برای عصبانی‌سازی و پایمال کردن آستانه تحمل جمهوری اسلامی دانست و گفت: در یک نگاه راهبردی می‌توان گفت که این حمله قطعه‌ای از پازل حوادث سیاسی نظام و امنیتی تدارک دیده شده برای ایران و دیگر کشور و گروه‌های محور مقاومت می‌باشد و هدف اصلی تداوم تنش و التهاب در منطقه با هدف بهره‌گیری و سوءاستفاده‌های سیاسی و تبلیغاتی به نفع صهیونیست است.  

نماینده ولی فقیه در استان به موضع ایران در این خصوص اشاره کرد و افزود: امنیت آبراهه‌های بین‌المللی مطالبه عمومی است و همه کشورها باید به آن احترام بگذارند. 

وی ادامه داد: ایران انقلابی بارها اعلام کرده است که انتقال نفت از آبراه خلیج فارس با امنیت برقرار باشد و اگر قرار باشد این مسیر برای ایران ناامن باشد، پس این انتظار نابجایی است.  

آل‌هاشم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که در مسیر مقابله با شیطنت‌های خصم، همیشه با صبر هوشمندانه و اقدام خردمندانه رفتار خواهد کرد و در مقابل رفتار کودکانه و حاصل درماندگی و استیصال آمریکا و اتباع منطقه‌ای آنها در مناسب‌ترین زمان، بهترین، قاطع‌ترین، کوبنده‌ترین و موثرترین پاسخ‌ها را خواهد داد. 

 رُخ‌نمایی اقتدار اطلاعاتی سپاه پاسداران

وی در بخش دیگر خطبه‌ها، رُخ‌نمایی اقتدار اطلاعاتی سپاه پاسداران را مورد اشاره قرار داده و با تحسین و تقدیر از شاهکار اطلاعاتی فرزندان جوان و انقلابی سازمان اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: جسارت و خطرپذیری روحیه جهادی و هوشمندی بالای اطلاعاتی و اقدامات خلاقانه و مبتکرانه فرزندان ملت ایران در دستگیری سرشبکه سایت و کانال آمدنیوز را می‌ستاییم و از لسان مردم آذربایجان این عملیات غرورآفرین را به مردم عزیز، رهبر فرزانه انقلاب، سپاه و پاسداران گمنام امام زمان (عج) تبریک می‌گوییم.  

خطیب جمعه تبریز اضافه کرد: از خداوند متعال موفقیت سربازان گمنام نظام را خواهانیم. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی به حضور رهبر مقتدر انقلاب اسلامی در جمع دانشگاهیان امام حسین (ع) اشاره و تصریح کرد: یکی از محورهای سخنرانی ایشان در مورد کوتاه نیامدن در برابر آمریکا بود که آن را یک وظیفه الهی دانستند. 

وی با استناد به فرامین رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشگاهیان امام حسین (ع) بیان داشت: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، دانشگاه امام حسین (ع) یکی از برکات الهی است و سپاه به حمدالله در داخل کشور و خارج از کشور دارای عزت است. 

امام جمعه تبریز با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌‌های رهبری در این دیدار یادآور شد: ایشان با بیان آیه راهبردی، "وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم" آن را درس دائمی برای سپاه پاسداران و همه نیروهای انقلابی در همه عرصه‌ها بیان کردند. 

خطیب نماز جمعه تبریز خاطرنشان ساخت: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، این آیه درس دائمی است که جلوی چشم پاسداران وجود دارد و شاید مخاطب تفسیر سپاهیان باشند، ولی مخاطب آیه همه نیروها هستند. 

وی یادآور شد: از دیگر محورهای صحبت‌های رهبر معظم انقلاب موضوع راهپیمایی اربعین حسینی بود که آن را نی  از مصادیق مهم آیه "وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم" برشمردند که در این مسیر به امید وعده نصرت الهی باید حرکت کرد و البته ایشان پیش رفت در این راه را جوانان دانسته و آنها را موتور پیشران حرکت جامعه به سوی آینده بیان کردند.  

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: راز و رمز پیشرفت و جلب نصرت الهی، تقویت تقوا، جهاد و شناخت بصیرت نسبت به ترفند دشمن و مراقبت از فکر و عمل در برابر تهاجم دشمن و انگیزه قوی، ایمان و همت عالی و توکل بر خدا در خود افراد است. 

آل‌هاشم با اشاره به اقدامات فرهنگی هفته‌ای در شهر تبریز اظهار داشت: اجرای نمایش «اشک عشق» که تاریخ عاشورا را به نمایش گذاشته است، از جمله کارهای موثری بود که بنده شخصا آن را دیدم و از نهادهای فرهنگی درخواست دارم تا از این اقدامات حمایت‌های لازم را داشته باشند.  

وی در ادامه به دیدار نخست وزیر پاکستان با مقام معظم رهبری اشاره و عنوان کرد: خلاصه این دیدار این است که پایان درست جنگ یمن تاثیرات مثبتی در منطقه خواهد گذاشت.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه دیدار رهبری با عمران خان چندین نکته دارد، افزود: نکته اول اینکه این چندمین بار است که کشورهای مختلف از سوی عربستان و یا به ابتکار خود خواستند تا نقش میانجی را ایفا کنند. 

وی ابراز کرد: نکته دوم هم می‌توان به سفر عادل عبدل مهدی، نخست وزیر عراق در ماه‌های قبل به تقاضای آل‌سعود اشاره کرد که  با خود پیامی به تهران آورد. 

نماینده ولی‌فقیه یادآور شد: همچنین نکته سوم محور اصلی درخواست عربستان در گفت‌وگو با ایران نیز مسئله یمن است که معظم‌له چند نکته را به عمران خان بیان کردند. 

وی با استناد به بیانات رهبری و نکات ارائه شده ایشان به عمران خان، گفت: اول اینکه عربستان هیچ اراده‌ای برای مذاکره ندارد، چراکه تحت اشراف کامل آمریکاست. 

 راه مذاکره ایران و عربستان از یمن می‌گذرد 

امام جمعه تبریز ادامه داد: همانطور که رهبری فرمودند، راه مذاکره ایران و عربستان از یمن می‌گذرد و برای این مذاکره ایران همچنان به طرح چهار ماده‌ای خود برای پایان درگیری در این کشور استوار است.  

وی تصریح کرد: نکته سوم از بیانات رهبری مبنی بر این است که با تهدید نمی‌شود به جایی رسید و هر کسی بخواهد تهدید کند، پشیمان خواهد شد. 

آل‌هاشم در ادامه چهار طرح مورد اشاره رهبری ایران در پایان درگیری را بیان کرد و گفت: ایران خواهان برقراری آتش‌بس و توقف سریع همه حملات نظامی خارجی، ارسال فوری و بدون وقفه کمک‌های انسان دوستانه برای یمن و از سرگیری گفت‌وگوی ملی یمنی و تحت هدایت یمن و مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن است. 
 

 نماینده‌ای که به مجلس می‌رود، باید تزکیه نفس داشته باشد

امام جمعه تبریز در تذکر انتخاباتی هر هفته خطبه‌ها خاطرنشان کرد: نماینده‌ای که به مجلس شورای اسلامی می‌رود، باید اهل تزکیه و مخصوصاً تزکیه نفس باشد، چراکه امکان ندارد تا نماینده‌ای تزکیه نداشته باشد و بتواند احقاق حق کند و اگر نماینده‌ای اهل تزکیه نشود، نباید به او رای داد بلکه به نماینده‌ای رای دهید که اهل تقوا و تزکیه باشد. 

وی، به شاخص‌های یک نماینده اصلح از دیدگاه امام رحمت‌الله اشاره  کرد و گفت: رعایت عدالت فردی از جمله شاخصه مورد تاکید امام خمینی (ره) بود و ایشان اکیدا فرموده بودند، وقتی که فردی می‌خواهد پاسدار عدالت باشد، اگر خود عدالت نداشته باشد، چطور می‌تواند از حق ملت دفاع کند، از این رو پاسدار عدالت باید خود دارای عدالت باشد. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در بخش خطبه‌های عبادی نماز جمعه تبریز بیان داشت: از مصادیق تقوا، تقوا در نظم و رعایت انضباط است به‌طوریکه وقتی به کسی وعده داده یا در جلسه‌ای حاضر شده و یا سخنرانی دارد، باید نظم را رعایت کرد و سر ساعت برنامه را شروع کرد. 

وی با اشاره به عوامل شکل‌گیری پدیده عظیم راهپیمایی اربعین توضیح داد: عواملی زیادی برای بیان وجود دارد ولی سه عامل بسیار مهم و قابل تاکید است. 

خطیب نماز جمعه تبریز، درک صحیح از نهضت حسینی را عامل اصلی شکل‌‌گیری راهپیمایی اربعین برشمرد و یادآور شد: این درک بیش از هر چیزی مرهون انقلاب اسلامی است و در واقع این انقلاب بود که مردم را از نگاه‌های بی‌خاصیت نجات داد.

وی افزود: حمایت همه جانبه از اربعین حسینی جزو وظایف انقلاب اسلامی است همچنین حضور میلیونی مردم از اقصی نقاط جهان و استقرار ۳ هزار موکب ایرانی گویای این تعامل و تعاون در سطح بالاست. 

آل‌هاشم با اشاره به اینکه الگوی گفتمان حکومت اسلامی برای ابراز آمادگی مسلمانان، دیگر شاخصه راهپیمایی اربعین است،گفت: ظرفیت‌های زیادی بین شیعیان وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان شرایط هر قدر هم که سخت باشد را به نفع خود تغییر دهند. 
 

انتظار فرج با مبارزه و جهاد گره خورده است

وی ادامه داد: سومین عامل شکل‌گیری پدیده عظیم راهپیمایی اربعین به مهدی‌باوری مربوط است، چراکه در حقیقت نهضت انتظار پیوست فرهنگی مراسم اربعین حسینی است و ایجاد تمدن جهانی مهدوی یکی از اهداف برپایی تجمع جهانی مراسم اربعین می‌باشد. 

امام جمعه تبریز خاطرنشان ساخت: امروز عمده‌ای از شیعیان می‌دانند که انتظار از فرج به معنای کنار نشستن و نگاه کردن نیست بلکه انتظار فرج با مبارزه و جهاد گره خورده است. 

وی اذعان کرد: هر چند راهپیمایی اربعین ثمرات بزرگ از جمله به رُخ کشیدن عظمت و قدرت مسلمانان و ایجاد رُعب بین دشمنان داخلی و خارجی دارد اما این مراسم هنوز به آن باور و ثمردهی کامل نرسیده است و ان‌شاءالله تا ظهور امام زمان (عج) ادامه داشته و به نتیجه نهایی خواهد رسید. 
 

برخی‌ تلاش بر سکولاریزه کردن پیاده‌روی اربعین دارند

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه پیاده‌روی اربعین حرکت سیاسی و الهی است، گفت: برخی جریان‌ها تلاش می‌کنند تا سیاست را از عزاداری سیدالشهدا (ع)  بگیرند و به رفتار صرفا عاطفی در قبال حادثه غم‌انگیز تبدیل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برخی‌ تلاش بر سکولاریزه کردن پیاده‌روی اربعین دارند، تصریح کرد: با توجه به عوامل سه‌گانه از ایجاد پیاده‌روی اربعین، نقش‌آفرین خواص جامعه اسلامی، حرکات انقلابی علما و روحانیون باعث می‌شود تا عزاداری امام حسین (ع) از هرگونه آسیب مصون نگه داشته شود. 

وی، سکولاریسم را حذف محتوای انقلابی و جلوگیری از انتقال پیام عاشورا به دیگر نسل‌ها دانست و اضافه کرد: نقش نخبگان فکری و فرهنگی و علما برای مصون نگاه داشتن اربعین از هرگونه آسیب بسیار مهم و برجسته است.

خطیب جمعه تبریز یادآور شد: همه دیدیم که اربعین امسال چه حرکت عظیم و زیبایی بود و به همگان نشان داد که اگر همه با هم باشیم و ملت‌های مسلمان در کنار هم باشند و دل‌ها با هم صاف شود و نسبت به یکدیگر سوءظن نباشد و اهانت نکنیم، آن موقع خواهید دید که چه عزتی برای اسلام از رهگذر اربعین حسینی ایجاد خواهد شد که این عزت در گرو وحدت، وحدت و وحدت است.  

خطیب نماز جمعه تبریز اضافه کرد: خوشا به حال آنانی که به زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع) رفتند. 

وی در ادامه بیان کرد: از پروردگار سلامتی برای آیات‌ عظام، مکارم شیرازی و امینی را می‌طلبیم. 

 آل‌هاشم در اعلام مناسبت‌های هفته به ۲۹ مهر روز صادرات اشاره کرد و گفت: صادرات نقش مهمی در توسعه کشور است و کار آنها نوعی جهاد می‌باشد. 

وی ادامه داد: روز آمار و برنامه‌ریزی را پیش رو داریم به‌طوریکه آمار و برنامه‌ریزی در همه ابعاد زندگی لازم است و پایداری یک زندگی به برنامه‌ریزی صحیح مربوط می‌شود. 

امام جمعه تبریز به آغاز هفته تربیت بدنی اشاره کرده و گفت: ورزش انسان را کسالت و تنبلی جدا کرده و مانع بیکاری می‌شود و توانایی روحی و جسمی را بالا می‌برد و شادابی را افزایش می‌دهد کما اینکه پیامبر اکرم(ص) توصیه به یاددهی تیراندازی، کشتی‌گیری، اسب‌سواری و شنا به فرزندان می‌کند. 

وی اضافه کرد: ورزش کلا انسان را سالم نگه می‌دارد و روایت است که «عقل سالم در بدن سالم می‌باشد.» 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار