رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:رایزنی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان برای انتخابات/پزشکیان: هیچ مشکلی نداریم که راه حل نداشته باشد/حقوق وزیران و نمایندگان لبنان نصف شد/جای خالی آیت‌الله در بین اصولگرایان ۵ ساله شد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۹۰۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳ 21 October 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
کسی که مانع سخنرانی سروش در دانشگاه شد چطور محور اصلاحات می‌شود

کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران گفت:اولین و بزرگ‌ترین مشکل اصلاحات، مشکل هویتی است. آقای عارف که روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی آقای عبدالکریم سروش شد، چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده است؟ بنده سال ۶۸ که به تهران آمدم و شهردار تهران شدم، هیچ‌وقت ادعای اصلاح‌طلبی نداشتم. گفتیم می‌خواهیم این شهر آلوده، کثیف و مخروبه را درست کنیم؛ ما اصلاحات را همین می‌دانیم. ما از پدرخواندگی استعفا داده‌ایم، اما گویا این فرزندخوانده‌ها هستند که این استعفا را نمی‌پذیرند. من خودم را ممکن است پدر بدانم، ولی پدرخوانده نمی‌دانم. /روزنامه اعتماد

جای خالی آیت‌الله در بین اصولگرایان ۵ ساله شد

۲۹ مهر ۱۳۹۳ نه تنها برای یک تشکل سیاسی روحانی قدیمی بلکه برای سیاست ایرانی یک نقطه عطف به حساب می‌آید. روزی که آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی پس از شش ماه کما، دار فانی را وداع گفت: تا جناح راست یکی از بزرگان خود و سیاست ایران یکی از وزنه‌های خود را از دست بدهد. پنج سال از آن روز گذشته، اما خلاء شیوخی، چون مهدوی‌کنی همچنان در سیاست ایرانی به خصوص در میان اصولگرایان به چشم می‌آید. به نظر می‌رسد حضور بیشتر و البته دادن آزادی عمل به امثال ناطق‌نوری در جامعه روحانیت مبارز شاید بتواند نخ تسبیحی برای اصولگرایان باشد تا دانه‌های پراکنده جناح راست را همانند دوران اقتدار مهدوی‌کنی حول یک محور و به دور از هیاهو و تندروی جمع کند. /ایسنا

با قانونگذاری نمی‌توان ازخرید و فروش رای جلوگیری کرد

سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور گفت: نباید اجازه دهیم که برخورداری از منابع مالی زمینه ساز ترجیح یک نامزد بر نامزد دیگر شود. در رابطه با خرید وفروش رای اگر شما می‌گویید که جلوگیری از آن صرفا باید با قانونگذاری اتفاق بیفتد امکان‌پذیر نیست؛ مصداقی که شما درباره خرید و فروش رای گفتید از ابتدای تدوین قوانین انتخاباتی ما جرم بوده است، اما بعضا در جا‌هایی اتفاق می‌افتد بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم صرفا با قانون می‌توان همه ایرادات را رفع و رجوع کرد. اگر در جایی خرید و فروش رای اثبات شود و در نتیجه انتخابات هم موثر باشد حتماً انتخابات ابطال و با متخلفان برخورد می‌شود.

امام جمعه اسالم: کانال تلگرام دارم و توییت می‌کنم

امام جمعه اسالم با تاکید بر لزوم ارتباط با فضای مجازی گفت: فضای مجازی برای روحانیت و ائمه جمعه برای ارتباط با جوانان اهمیت دارد. محمدجواد باقری ارومی، امام جمعه اسالم، درباره اهمیت فضای مجازی گفت: در تلگرام هم کانال دارم و هم شخصا آن را دنبال می‌کنم. گهگاهی هم یک توئیت می‌زنم. این روز‌ها اهمیت فضای مجازی مانند نیاز ضروری انسان به مایحتاج روزانه خودش است. هر مقداری که انسان به آب و غذا و خواب و آگاهی نیاز دارد؛ همان مقدار به فضای مجازی نیاز دارد.

جاماندگان از تحولات اجتماعی، فکری به حال خودتان بکنید

مسیح مهاجری در سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «واقعیت اینست که مسئولان ما در تمام بخش‌های دولتی و حکومتی «جاماندگان» از تحولات اجتماعی جامعه امروز خودمان هستند و باید فکری به حال جاماندگی خودشان بکنند و به این سوال اساسی پاسخ بدهند که چرا نتوانسته‌اند حیات طیبه انسانی را آنطور که در شان نظام جمهوری اسلامی است تحقق ببخشند.»

شاخص فلاکت برای دومین‌مرتبه به بالای ۵۰ درصد رفت

شاخص فلاکت در ایران برای دومین‌بار از مرز ۵۰ درصد فراتر رفت. به نوشته همشهری، مرکز آمار با انتشار گزارش فصل بهار سال ۹۸، از عقب‌ماندگی شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران نسبت به اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم پرده‌برداری کرد. مرکز آمار گزارش داد شاخص فلاکت به‌معنای مجموع نرخ بیکاری و تورم در بهار امسال، به ۴۸.۴ درصد رسید و در تابستان امسال به ۵۳.۲ درصد افزایش یافت. برآورد‌های جهانی نشان می‌دهد میانگین شاخص فلاکت در محدوده ۱۲ درصد است.
 
فاتح: ادعای کرباسچی کذب است

دکتر ابوالفضل فاتح دبیر وقت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران درخصوص اظهارات آقای غلامحسین کرباسچی درباره نحوه رفتار دکتر عارف با روشنفکرانی همچون دکتر سروش و طباطبایی، گفت: این اظهارات درباره اقای دکتر عارف که از اساتید برجسته و سیاستمداران شریف کشور است، دقیق نیست. در زمان ریاست دکتر عارف در دانشگاه تهران گروه‌هایی خواستار توقف تدریس دکتر سروش در دانشگاه تهران بودند، اما دکتر عارف که خود از اساتید برجسته علمی بودند و حفظ استقلال و ساحت دانشگاه را ضروری و محترم می‌دانستند، در برابر این جریانات مقاومت داشتند و تا جایی که می‌دانم دکتر سروش به تدریس خود در آن مقطع ادامه دادند. علاوه بر آن آقای دکتر عارف در عین تاکید بر استقلال علمی از مشوقان نشاط سیاسی دانشجویان و حامیان انجمن اسلامی دانشگاه تهران بودند.
 
رفع توقیف فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری پس از ۹ سال

پیش فروش بلیت فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری آغاز شد. این فیلم از روز چهارشنبه، اول آبان‌ماه اکران می‌شود. /ایران
 
حقوق وزیران و نمایندگان لبنان نصف شد

نخست وزیر لبنان:مطالبات تظاهرات‌کنندگان به حق و کرامت آن‌ها محفوظ است. حقوق رؤسا، وزرا و نمایندگان سابق و فعلی پارلمان ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. بودجه با کسری ۰.۶ درصدی روبروست و هیچ مالیات جدیدی بر مردم تحمیل نشده است.۲۰ میلیارد لیر برای حمایت از خانواده‌های نیازمند اختصاص می‌یابد. حمایت از شما (تظاهرات‌کنندگان) و تحرکات مسالمت‌آمیز شما وظیفه دولت است. صدای تظاهرات‌کنندگان شنیده شد و اگر انتخابات زودهنگام مورد خواست شما باشد من از شما در این مورد حمایت می‌کنم. / فارس
 
کنایه توئیتری به خستگی حسین شریعتمداری

فرید مدرسی در توئیتی نوشت: مدیر مسئول روزنامه کیهان مایل نیست هر روز علیه رئیس جمهور و دولت تیتر بزند و یادداشت بلند بالا بنویسد. فرید مدرسی، فعال رسانه‌ای در توئیتی با هشتگ #حسین شریعتمداری و #روزنامه کیهان نوشت: آقای حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان مایل نیست هر روز علیه رئیس جمهور و دولت تیتر بزند و یادداشت بلند بالا بنویسد؛ واقعا خسته شده، اما می‌داند این پرچم از دستش بیفتد، ده‌ها نفر در کمین نشسته اند، تا کیهان را از او بگیرند، جوان هستند و جویای نام. شما بودید چه می‌کردید؟
 
حسن روحانی تا چه ساعتی مشغول کار در دولت است؟

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچکدام از روسای‌جمهور قبلی با خانه احزاب جلسه نداشتند، گفت: اگر وقت باشد ما به این کار خواهیم رسید. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور طی ۶ سال گذشته جلسه‌ای با خانه احزاب نداشته است و چه زمانی می‌خواهد برای این نهاد صنفی وقت بگذارد؟ گفت: من از این قراری که می‌فرمایید خبر ندارم؛ روسای جمهور دیگر هم این جلسه را نداشتند. وی افزود: به هر حال هر جلسه‌ای خوب است که برگزار شود به شرط اینکه وقت رئیس‌جمهور را «الاهم فالاهم» کنیم، زیرا قطعا رئیس‌جمهور هم مانند همه ما صبح ساعت ۷:۳۰ الی ۸ که می‌آید تا ساعت ۱۰ الی ۱۱ شب به یک مقدار از کار‌های کشور می‌رسد و توقعات از ایشان هم الی‌ماشاءالله است. حالا اگر وقت باشد ما به این کار [جلسه با خانه احزاب]هم خواهیم رسید.
 
پزشکیان: هیچ مشکلی نداریم که راه حل نداشته باشد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی نداریم که چندین هزار راه حل نداشته باشد گفت: وقتی به بن بست می‌رسیم یعنی جاهلیم و علم برون رفت از مشکلات را نداریم و باید با افزایش علم خود راه‌های حل مشکلات را بیابیم. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کاری کنیم که جوانان و مدیران و مردم درگیر کتاب و مطالعه شوند، افزود: تنها راه برون رفت از مشکلات، در گام اول، دانستن با کتاب و بعد توانستن است. وی خاطر نشان کرد: معتقدم کتاب و مطالعه می‌تواند مشکلات کشور را کاهش دهد، لذا باید در راه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش‌ها را افزایش دهیم.
 
سکانس غم‌انگیز شبنم نعمت‌زاده در دادگاه

شبنم نعمت زاده در آخرین دفاعیاتش در دادگاه با بیان اینکه من آبروی خود و خانواده ام را نمی‌برم و صادقانه کار کردم، گفت: پدر من پدر خوبی نبود، ولی برای مملکت مدیر خوبی بوده است و به عنوان مدیر خوب به او مدیونم؛ نه به عنوان پدرم. ۴۰ سال من تنها بودم و پدری نداشتم بیش از صد تا شهرک صنعتی پدرم راه اندازی کرده است و تمام عید و تعطیلات در ماهشهر بودیم تا ماهشهر ساخته شود آنجا بیابان بود تا ساخته شد. به همین دلیل به عنوان مدیر از پدرم سپاسگزارم و دلم میخواهد مدیران و جوانان از امثالی مثل پدرم استفاده کنند و حتی طلبکارها. ایشان همه جوره به همه مشاوره می‌دهد و ایشان اطلاعات زیادی دارد، ولی اتفاقاتی به او نسبت داده شده است که خوب نبوده است. در خانواده پدر خوبی نبوده و نه شب و نه صبح او را می‌دیدیم و وقتی خواب بودیم می‌آمد و وقتی بیدار می‌شدیم رفته بود. انتساب‌ها صحیح نیست.
 
رایزنی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان برای انتخابات

بیست و یکمین جلسه شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان به ریاست محمدرضا عارف برگزار شد. در این جلسه ضمن بحث و بررسی مهمترین اخبار و تحولات داخلی و بین المللی از تلاش همه مسئولین و نهاد‌ها و مردم در برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین قدردانی کردند. همچنین در این جلسه هیات رئیسه شورای عالی به اعضا اعلام کرد هنوز درخصوص اعضای ستاد مرکزی انتخابات این شورا جمع بندی نهایی صورت نگرفته است و اسامی که بعضا در رسانه‌ها مطرح می‌شود گمانه زنی است و قطعیت ندارد. در این جلسه همچنین با توجه به تجارب فرایند‌ها و سازو کار‌هایی که در تهیه لیست انتخاباتی در دوره‌های گذشته وجود داشته بحث و تبادل نظر صورت گرفت و با آسیب شناسی روند‌های پیرامون این سازوکار و نقاط ضعف و قوت آن، بر ضرورت اتخاذ روشی شفاف و دموکراتیک که انسجام و وحدت جبهه اصلاح طلبان را مخدوش نکند تاکید شد.
 

شکوری راد: عارف سرلیست اصلاح‌طلبان نمی‌شود
علی شکوری راد در پاسخ به پرسش دیگری درباره سر لیستی اصلاح طلبان و عدم تمایل عارف به این سر لیستی گفت: من مستقیما از اقای عارف چنین چیزی نشنیده‌ام ولی شنیده‌هایی وجود دارد که احتمالا بر اساس همان شنیده‌ها چنین مباحثی مطرح می‌شود. چندی پیش در حزب میزبان وی بودیم  و خانم منصوری هم عضو هیات رییسه شورای عالی هستند و جلسات نزدیکی با ایشان دارند اما چنین چیزی مستقیما نشنیده‌ام البته برداشت من دور از این خبر نیست. وی با تاکید بر اینکه ما متولی تایید یا رد اخبار دیگران نیستیم، تاکید کرد: وقتی هنوز لیستی نداریم طبیعتا سرلیست هم نمی‌توانیم داشته باشیم.   شورای نگهبان به قدری از حد خودش فراتر رفته که انتخابات عملا دو مرحله‌ای شده است. به هر حال ما این نظارت استصوابی را قبول نداریم و فکر می‌کنیم شورای نگهبان به مردم جفا می‌کند.   وی ادامه داد: حتما افرادی که قابلیت سرلیستی داشته باشند را داریم و اگر شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تصمیم گرفتیم در تهران لیست بدهیم و دامنه انتخابمان آنقدر بسته باشد که تنها از میان همین نمایندگان تهران حق انتخاب داشته باشیم آن وقت فکر می‌کنیم که اصلا شرایط لیست دادن وجود دارد یا خیر؟ در مورد کاندیداتوری  دکتر عارف برای ۱۴۰۰ هیچ بحث تشکیلاتی نشده است.

توضیحات ظریف درباره اعلام آمادگی اش برای سفر به ریاض
محمدجواد ظریف درباره اظهارات منسوب به خود در گفت‌وگو با المسیره یمن مبنی بر آمادگی‌اش برای سفر به ریاض برای حل و فصل اختلافات با عربستان سعودی هم اظهار داشت: اتفاق خاصی نیفتاده است. همیشه آماده بودیم به کشورهای همسایه سفر کنیم و به کشورهای همسایه برویم. رئیس دستگاه دیپلماسی با بان اینکه کماکان این آمادگی را داریم، خاطرنشان کرد: دست جمهوری اسلامی همیشه به سمت کشورهای منطقه دراز بوده و اگر زمینه فراهم باشد و در کشورهای همسایه آمادگی باشد برای این که همکاری بکنند حتما ما این آمادگی را خواهیم داشت.

پروانه سلحشوری: تبلیغات کاندیداها در زمان انتخابات به معادلات مالی تبدیل شده
پروانه سلحشوری از فرصت کمی که کاندیداها برای تبلیغات در اختیار دارند سخن به میان آورد و گفت: تبلیغات کاندیداها در زمان انتخابات به معادلات مالی تبدیل شده که کاندیداها توسط اسپانسرهایی حمایت و تبلیغ می شوند و در ازای آن نمایندگان در صورت موفقیت باید توقعات اسپانسرها و حامیان انتخاباتی خود را برآورده سازند که مبارزه با این رسم های غیرقانونی بسیار هزینه بر است. وی تأکید کرد: وظیفه نمایندگان مجلس، مطالعه و بررسی طرح ها و تصویب قوانین به صلاح کشور است و اموری چون برق کشی به نقاط خاص، استخدام های موردی و احداث فرودگاه و واحدهای صنعتی توسط نمایندگان باعث می شود آنان از انجام وظایف اصلی خود باز بمانند. نمایندگان باید بتوانند با تصویب طرح ها و قوانین مناسب، مشکل اشتغال را به صورت کلان حل کنند نه اینکه به صورت موردی استخدام و یا اشتغال ایجاد کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار