اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه هم‌اندیشی با علما و روحانیون که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به شرایط خطیر و پیچیده کشور اظهار داشت: مکرر گفته‌ام شرایط خطیر کشور به معنای بن‌بست نیست چرا که ایران کشوری قوی،‌پرظرفیت و ثروتمند است که از ذخایر سرشار نفت و گاز و منابع معدنی متعدد و موقعیت جغرافیایی استثنایی برخوردار است و می‌تواند با اتکا به این ظرفیت‌ها مسائل خود را حل و فصل کند.وی با تاکید بر اینکه حل مسائل کشور راهکار بیرونی ندارد و راه حل همه مشکلات در داخل کشور است، گفت: راه برون‌رفت از مسائل اقتصادی ایران این است که از ظرفیت‌های داخلی کشور حداکثر استفاده را داشته باشیم و این همان چیزی است که در اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید شده است. البته اقتصاد کشور حتماً باید بتواند با جهان تعامل داشته باشد وگرنه اقتصادی که نتواند با جهان تعامل داشته باشد حبس می‌شود و دچار شکست و فروپاشی خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور ارتباطات وسیع بین المللی و برخورداری از جمعیت 83 میلیون نفری را از دیگر مزیت‌ها و ظرفیت‌های کشورمان برشمرد و ضمن مقایسه جمعیت ایران با برخی کشورهای منطقه تصریح کرد: تاریخ، سابقه و تمدن ملت ایران بسیار فراتر از برخی کشورهای منطقه است و خود این کشورها نیز به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند و جایگاه ایران بسیار مستحکم است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه حل مسائل اقتصادی و سیاسی کشور به انسجام، وحدت و یکپارچگی نیاز دارد، خاطر نشان کرد: نمی‌توان انتظار داشت در شرایطی که هجمه‌های گسترده علیه دولت وجود دارد، دولت بتواند مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کند. نمی‌توان انتظار داشت بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد کشور باشد اما عده‌ای چوب لای چرخ فعالیت این بخش بگذارند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در کشور فضای همدلی، گفتگو و مفاهمه به معنای واقعی شکل گیرد و بتوانیم بر سر مسائل ملی کشور به تفاهم برسیم، تصریح کرد: کسانی که نفوذ کلام دارند و از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار هستند نقش مهمتری در ایجاد همدلی، تفاهم و گفتگو در کشور بر عهده دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به یکی از تصمیمات دولت در ماه‌های اخیر در خصوص تغییر در نحوه توزیع بنزین، گفت: این تصمیم به صورت سری و محرمانه در یکی از جلسات مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه نه یک رسانه بیگانه بلکه یکی از رسانه‌های کشور که اتفاقاً متعلق به یک نهاد حکومتی است، این موضوع را منتشر کرد که ظرف دو سه روز آینده دولت قصد دارد درباره بنزین تصمیم‌گیری کند.

جهانگیری افزود: اگر توانمندی وزارت نفت،‌ قدرت مدیریت دولت و حلم، صبر و بزرگواری مردم نبود، همین موضوع می‌توانست به یکی از بزرگترین بحران‌های کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: پس از انتشار این خبر صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌های کشور تشکیل شد و مصرف روزانه بنزین که روزی 90 میلیون لیتر بود،‌به روزی 160 میلیون لیتر رسید که فراهم کردن و توزیع این میزان بنزین کاری بسیار دشوار بود و هر کس که باعث چنین اتفاقی شده بود قصد داشته که کشور را به هم بریزد و سپس بگوید که دولت قادر به اداره امور کشور نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید اعتماد مردم بازسازی شود، خاطر نشان کرد: نباید اعتماد مردم به کارآمدی نظام و دولت از بین برود چرا که بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، اعتماد مردم است.

جهانگیری اضافه کرد: سال 92 که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، شرایط کشور سخت و ویژه بود اما مردم احساس کردند که دولتی که بر سر کار آمده قادر است مسائل آنها را حل و فصل کند و این باعث شد با وجود آنکه هنوز تحریم‌ها وجود داشت و برجام شکل نگرفته و سیاست‌گذاری و اقدام خاصی نیز انجام نشده بود، اما قیمت دلار نزولی شد و وضعیت بازار به ثبات رسید و بخش خصوصی وارد میدان شد که همه این دستاوردها به دلیل امید مردم به آینده کشور و اعتماد به تیم مدیریتی دولت بود.

وی تصریح کرد: امروز مهمترین هدف‌گذاری آمریکا این است که اعتماد مردم نسبت به توانمندی مدیران کشور و امید آنها به آینده را از بین ببرد و برای تحقق این هدف تلاش می‌کند با تولید و انتشار اخبار جعلی،‌ به مردم القا کند که اقلام و کالاهای ضروری به میزان کافی وجود ندارد تا مردم به بازار هجوم برده و به دنبال خرید کالا بیش از نیاز معمول خود باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت از نقدهای سازنده استقبال می‌کند، گفت: معتقد هستیم که ضعف‌ها باید به دولت گفته شود زیرا اگر دولت از اشکالات مطلع نباشد منابع کشور به هدر می‌رود اما اینکه یک سره خبر منفی و جعلی درباره عملکرد دولت تولید و منتشر شود به دور از انصاف است.

جهانگیری افزود: لازمه نقد سازنده این است که تصویر واقع‌بینانه و منصفانه از کشور داشته باشیم و اگر این نگاه واقع بینانه وجود داشته باشد آنگاه می‌توان موارد را ارزیابی و قیاس کرد و درباره عملکردها نقد سازنده داشت.

وی با اشاره به برخی دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش‌های مختلف خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم بخش‌های مختلف کشور را با دوره‌های گذشته مقایسه کنیم، عملکرد دولت تدبیر و امید با هیچ دوره‌ای با توجه به شرایط قابل مقایسه نیست.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: تا پیش از خروج آمریکا از برجام، تلاش دولت این بود که اقتصاد کشور را که به ته دره رفته بود بیرون بیاورد و آن را به حرکت وادارد که در این زمینه اتفاقات خوبی رخ داد و دستاوردهایی حاصل شد.

جهانگیری ادامه داد: آمریکا از اواسط سال 96 و پس از خروج از برجام به طور همزمان جنگ اقتصادی و روانی علیه ایران به راه انداخت و تلاش کرد که بذر یأس و ناامیدی را در جامعه ایران بپاشد و مردم را نسبت به آینده کشور مایوس و ناامید کند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا پس از خروج از برجام که به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی علیه ایران بود با هیچ یک از تحریم‌ها در طول تاریخ قابل مقایسه نیست و چنین فشارهایی تاکنون علیه کشوری در جهان سابقه نداشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق امری بی‌سابقه است و قطعاً‌ در تاریخ به ثبت خواهد رسید، خاطر نشان کرد: کشور قدرتمندی مانند آمریکا یک کشتی نفتی را به بهانه انتقال نفت به سوریه توقیف می‌کند که اساساً انتقال یک چنین محموله به کشور دیگر ارتباطی با آنها ندارد و از نظر قوانین بین المللی صلاحیت دخالت در این زمینه را نیز ندارند.

جهانگیری افزود: پس از رفع توقیف این کشتی دولت آمریکا به ناخدای این نفتکش ایمیل می‌زند که در مقابل پرداخت مبلغی پول، نفتکش را به بندری در یکی از کشورهای مورد نظر آمریکا منتقل کند که ناخدای کشتی با وجود آنکه ملیت هندی داشت این وعده را نپذیرفت و پس از آن تیم جدیدی از کشور ما اعزام شد تا هدایت کشتی را بر عهده بگیرد.

وی گفت: آمریکا در راستای فشار بر بخش‌های مختلف اقتصادی ایران، ابتدا به شناسایی مهمترین و موثرترین بخش‌های اقتصاد کشور پرداخت و در گام اول فروش نفت به عنوان مهمترین منبع درآمدی کشور و پس از آن بانک‌ها، بنادر و کشتی‌های کشور را مورد تحریم قرار داد تا اگر موفق به فروش نفت شدیم نتوانیم پول آن را دریافت و نتوانیم از طریق کشتی‌های خارجی کالا به کشور وارد کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: حتی در مواقعی که مذاکراتی برای اجاره کشتی از شرکت‌های خارجی انجام می شد، آمریکا فوراً با طرف مقابل مذاکره و آنها را تهدید می‌کرد و آنها از همکاری با ایران انصراف می‌دادند.

جهانگیری همچنین با اشاره به اعمال فشار و تحریم آمریکا بر صنایع مهم کشور نظیر خودرو و اخلال در صادرات محصولات ارز آور نظیر پتروشیمی، فولاد و مس گفت: همه این فشارها و تحریم ها باعث شد که اقتصاد کشور قدری با مشکل و تلاطم مواجه شد اما خوشبختانه امروز آرامش به کشور بازگشته است.

وی تصریح کرد: معتقدم که نظام، دولت و مجموعه مدیریتی کشور در سال 97 و 98 برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا عاقلانه‌ترین و مهمترین تدابیر را به کار گرفتند و همین باعث شدکه محاسبات و پیش‌بینی‌های آمریکا مبنی بر اینکه ایران قادر نخواهد بود جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را برگزار کند، نقش بر آب شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به انتقادهای گسترده به ارز 4200 تومانی برای برخی اقلام و کالاهای ضروری خاطر نشان کرد: تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شد مورد تایید همه ارکان نظام بود اما عده‌ای که به دنبال جعل خبر و ناامید کردن مردم هستند بارها در رسانه‌ها تیتر زدند که 18 میلیارد دلار از منابع کشور با این تصمیم به باد رفت و یک بار هم توضیح ندادند که استدلالشان چیست؟

جهانگیری تصریح کرد: 18 میلیارد دلاری که از آن سخن می‌گویند صرف واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات، مواد اولیه تولید و مواردی از این دست شده است. البته ممکن است که عده‌ای در این میان ارز دولتی دریافت کرده اما کالا وارد کشور نکرده باشند که این کار حتما خیانت است و باید با فرد خائن به خصوص در شرایط جنگی با اشد مجازات برخورد شود.

وی تصریح کرد: کسانی که ارز 4200 تومانی را زیر سوال می‌برند و می‌گویند که دولت منابع کشور را به باد داده همان کسانی هستند که در مقطعی 22 میلیارد دلار منابع کشور را به استانبول و دبی بردند تا به گفته خودشان قیمت ارز را در کشور کاهش دهند در حالی که نه قیمت دلار کاهش پیدا کرد و نه مشخص شد که 22 میلیارد دلار چه شد؟

معاون اول رئیس‌جمهور به تشریح و تبیین برخی دستاوردهای دولت در زمینه‌های مختلف پرداخت و گفت: برداشت گاز ایران در سال 84 از میدان مشترک گازی با قطر برابر بود اما سال 92 که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، برداشت روزانه قطر 550 میلیون متر مکعب و برداشت ایران 250 میلیون متر مکعب بود که این عقب ماندگی حتما ناشی از خیانت بوده زیرا چند ده میلیارد دلار پول ملت ایران از دست رفته است.

جهانگیری افزود: کسانی که می‌گویند مدیران دولت ناکارآمد هستند باید بدانند که امروز با وجود آنکه 4.5 سال از 6 سال دولت تدبیر و امید تحت تحریم بوده‌ایم و حتی یک دلار منابع مالی خارجی برای سرمایه‌گذاری به کشور وارد نشده، میزان برداشت ایران به 600 میلیون متر مکعب رسیده و از قطر پیشی گرفته‌ایم.

وی با اشاره به افزایش تولید بنزین کشور و رسیدن آن به 110 میلیون لیتر در روز خاطر نشان کرد: امروز بنزین کشور نه تنها قابل تحریم نیست بلکه بنزین و فرآورده‌های نفتی به یکی از اقلام مهم صادراتی کشور تبدیل شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه میزان برداشت ایران از میدان نفتی غرب کارون که با عراق مشترک است در سال 92 روزانه 50 هزار بشکه بود که امروز به 350 هزار بشکه افزایش یافته است.

جهانگیری با اشاره به ایجاد خطوط انتقال گاز به کشورهای عراق و ترکیه و برنامه وسیع گاز رسانی به روستاهای کشور تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تا سال 92 به حدود 14 هزار روستا گازرسانی شده بود که در دولت تدبیر و امید به 30 هزار روستا در کشور گازرسانی شده است و تنها استانی که از نعمت گاز برخوردار نبود استان سیستان و بلوچستان بود که علت آن را عدم توجیه اقتصادی به خاطر مسافت طولانی اعلام می کردند اما دولت تدبیر و امید این تبعیض را برطرف کرد و امروز خطوط انتقال گاز به این استان احداث شده و مردم این مناطق از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه دستاوردهای خوبی در بخش آب و خاک نیز در کشور حاصل شده گفت: البته مقام معظم رهبری کمک بزرگی در این زمینه کردند و اجازه دادند تا دولت با برداشت 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی موفق بتواند گام‌های بزرگی بردارد و امروز با اجرای طرح‌های گسترده آبرسانی، 4ـ 5 میلیارد متر مکعب آب به منطقه غرب کشور منتقل شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال 92 شش میلیون تن گندم وارد کشور شد که با برنامه‌ریزی و عملکرد خوب دولت، در چند سال اخیر واردات گندم انجام نشده و واردات سال جاری به خاطر تصمیم در جهت افزایش ذخایر گندم کشور بوده است.

جهانگیری ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هیچ هواپیمای جدیدی برای کشور خریداری نشده بود اما در دولت تدبیر و امید 10 ـ 11 هواپیمای جدید خریداری و به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور اضافه شد.

وی خاطر نشان کرد: از دوره قبل قراردادی با کره جنوبی برای خرید 6 فروند کشتی بزرگ کانتینر بر منعقد شده بود که پس از اعمال تحریم‌های آمریکا این موضوع با موانعی روبرو شد اما دولت تدبیر و امید با استفاده از راهکارهایی موفق شد برای این موضوع تامین مالی که رقم بزرگی هم بود انجام دهد و فرصت را از آمریکا سلب کرده و یک باره این 6 کشتی کانتینر بر وارد کشور شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به موضوعات مطرح شده در سخنان تعدادی از حاضران،‌ گفت: فروش نفت کشور با وجود تلاش آمریکاییها برای به صفر رساندن آن متوقف نشده است اما بخشی از درآمدهای ناشی از صادرات نفت که در بودجه پیش بینی شده بود محقق نخواهد شد که با برنامه ریزی به دنبال راه های جایگزین هستیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت از وضعیت معیشت و دشواری های پیش آمده در زندگی مردم آگاه است،‌ گفت: عده ای در این شرایط بطور شبانه روزی دولت را راجع به پرداخت ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کالاهای اساسی نکوهش می‌کنند اما ما نمی‌توانیم نسبت به زندگی مردم بی‌توجه باشیم و نمی‌گذاریم که با رها شدن قیمت‌ها فشار مضاعفی به زندگی مردم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی وارد شود.

وی در خصوص سکوت دولت نسبت به انتقادهای روزافزون گفت: سیاست دولت حفظ آرامش در کشور به عنوان یک ضرورت است و بنابراین از کنار تخریب‌ها عبور می‌کند.

جهانگیری درباره کسانی که تلاش کردند تا برجام به شکست منجر شود نیز گفت: این موضوع بر کسی پوشیده نیست اما در برهه کنونی باید با اجتناب از سخنان اختلاف‌انگیز روی موضوع اصلی یعنی دشمنی آمریکا و عبور کشور از وضعیت کنونی تمرکز کنیم.

وی درباره مبارزه با فساد نیز تصریح کرد: دولت با فساد به معنای واقع کلمه مخالف است و از تمام توان برای مبارزه با مفاسد بهره خواهد جست ولی این مبارزه باید با روش‌های منطقی و عقلایی باشد که منجر به تکثیر فساد نشود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ارائه لایحه شفافیت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و تاکید به ضرورت ایجاد اتاق شیشه‌ای برای تصمیم‌گیران کشور،‌ گفت: خوب است مردم در جریان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت،‌ مجلس،‌ شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند و مطلع شوند. با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و تایید مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند.

جهانگیری ادامه داد: نمی‌توان دست و پای فردی را بست و از او خواست تا در دریا شنا کند. اما آنها می‌دانند که مدیران کشور با وجود تگناها این کار ناممکن را شدنی می‌کنند زیرا یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی تربیت مدیرانی در بخش‌های مختلف است که دل در گرو کشور دارند مدیرانی که اگر می‌خواستند می‌توانستند با چندین برابر حقوق و دستمزد در کشورهای اروپایی و آمریکا فعالیت کنند.

وی از لوایح تعارض منافع و نیز مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری کشور به عنوان دو ضلع دیگر از تلاش‌های دولت برای مبارزه با فساد یاد کرد و خاطرنشان ساخت: در کنار اینها ما نیازمند آزادی رسانه‌ها در بیان و پیشگیری از مفاسد هستیم و از قوه قضاییه در برخورد با متخلفان و مفسدان حمایت می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری با شکوه مراسم اربعین از این راهپیمایی به عنوان نماد قدرت دنیای اسلام و بطور اخص جهان تشیع یادکرد و گفت: اربعین امروز به یک رسانه قدرتمند اجتماعی برای انتقال پیام نهضت عاشورا تبدیل شده و توانسته قدرت خود را به سایر جریان‌های رسانه‌ای تحمیل کند.

جهانگیری به حضور چندباره خود در این مراسم بزرگ در سال‌های گذشته به منظور قدردانی از مهمان‌نوازی و میزبانی دولت و ملت عراق اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اهداف این سفر اعلام حمایت از زائران ایرانی است چرا که وقتی مهر خروج جمهوری اسلامی ایران در گذرنامه‌های ایرانیان ثبت می‌شود معنایش این است که دولت امنیت این سفر را تضمین کرده و مواظب است تا مشکلی برای شهروندانش پیش نیاید.

وی با بیان خاطره ای از سفر اخیر خود مبنی بر اینکه حتی استاندار نجف منزل شخصی خود را در اختیار زائران ایرانی قرار داده بود،‌ اظهار داشت: اربعین به مرکزی برای تبادل فرهنگی میان اقوام،‌ مذاهب و ملیت‌های مختلف تبدیل شده است و باید همه علما،‌ صاحبنظران و نخبگان تلاش کنند تا این یگانگی،‌ یکپارچگی و اتحاد پابرجا بماند.

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از جلوه‌های با شکوه مراسم راهپیمایی اربعین را حضور اقشار مختلف از پیر و خردسال تا زن و مرد و حتی معلولان دانست و بر انجام کارهای علمی و دانشگاهی در خصوص ابعاد آن در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این مراسم با بیان اینکه فشارها و محدودیت‌های مقطع فعلی با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست، گفت: دولت مشکلات و مسائل مردم را به خوبی می‌داند و برای حل این مسائل تلاش می‌کند.

وی افزود: در شرایطی که هجمه علیه دولت یک هنر شده است، جامعه روحانیت دولت را حمایت می‌کند که جای تقدیر دارد.

در این مراسم رئیس شورای ارتباطات روحانیون با دفتر رئیس‌جمهور و تعدادی از روحانیون و علمای حاضر در مراسم نیز به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل کشور پرداختند و ضمن تقدیر از عملکرد دولت به خاطر اداره کشور در شرایط سخت فعلی، خواستار توجه هر چه بیشتر دولت به زندگی و معیشت مردم و به خصوص طبقه کم درآمد جامعه شدند.