حضور معاون رییس جمهور در افتتاحیه نشست منطقه ای و کارگاههای آموزشی تخصصی توان افزایی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده شمال غرب کشور
نشست ۴ روزه منطقه ای و کارگاههای آموزشی تخصصی توان افزایی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده شمال غرب کشور
کد خبر: ۷۹۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ 11 November 2019

به گزارش تابناک تبریز، با حضور نمایندگان بیش از ۱۶۰ تشکل از آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل و زنجان و نیز نمایندگان دستگاههای اجرایی به میزبانی تبریز امروز دوشنبه با حضور دکتر ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

معصومه ابتکار در این دوره گفت: سیاست دولت تدبیر و امید توجه به نهاد های مدنی، زنان، مردم نهاد، خیریه ها به عنوان سرمایه انسانی و اجتماعی بسیار جدی است.

وی ادامه داد: موضوع سازمان های مردم نهاد را در جریان های اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی مورد توجه قرار دادیم و محوریت این تشکلها را در برنامه ها پیش‌بینی کردیم و حمایت دولت از جنبه حقوقی بوده است.

وی گفت: دولت فضایی را برای آزادی بیان نسبی فراهم کرده تا این تشکل ها اعلام نظر داشته باشند که یکی از مهمترین ارکانی است که به آن توجه داریم.

 

معاون رئیس جمهور افزود: در دولت های هفتم و هشتم ریاست جمهور وقت نگاه ویژه ای به جامعه مدنی داشتند، سازمان های مردم نهاد عضو کارگروه های شورای برنامه ریزی شدند. متاسفانه در یک دوره حذف شدند و از اولین پیشنهاد ما در دولت دکتر روحانی بازگشت این شورا ها بود.

وی گفت: داوطلبانه کار کردن ویژگی اصلی سازمان های مردم نهاد است و براساس آیات قرآن با نیت صادق و عمل صالح نتایج این کارها به خود انسان برمی گردد. این ویژگی سازمان های مردم نهاد می تواند بیشتر از دولت کارایی و موفقیت داشته باشد.

وی گفت: مدیریت این جریان داوطلبانه بسیار مهم است و نباید عده ای سوء استفاده و بهره برداری نادرست داشته باشند. باید الگوهای سازمان های مردم نهاد موفق را معرفی کرده و دلایل موفقیت شان را بررسی کنیم. باید در مرکز استان خانه تشکل ایجاد شود تا تشکل ها در این خانه همفکری کرده و کارهای جمعی را انجام دهند.

 

وی از تصویب سند ارتقای وضعیت زنان در ۱۶ استان کشور خبر داد که در منطقه شمال غرب، استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان مصوب شده و تنها آذربایجان غربی باقی مانده است که این سند گامی مهم در جهت عدالت جنسیتی به شمار می رود.

معاون امور برنامه‌ریزی امور بانوان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه موضوع سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بسیار مورد توجه دولت است، گفت: دولت فضایی را برای آزادی بیان نسبی فراهم کرده است تا سازمان های مردم نهاد با برنامه ریزی ها و سیاست های خاص خود در جامعه حضور داشته و دیدگاه های خود را بیان کنند، از اینرو از نمایندگان این سازمان ها در شورای برنامه ریزی استان ها و کارگروه های مختلف بهره گرفته می شود.

ابتکار افزود: برای اینکه سازمان های مردم نهاد نمایندگانی در کارگروه های استانی داشته باشند، شبکه سازی آنها در دستور کار گرفت و از هر استان یک شبکه با محوریت زنان و خانواده خواهیم داشت تا یک نماینده به شورای برنامه ریزی معرفی کنند تا صدای زنان شنیده شود.

وی اضافه کرد: دولت برای حضور سازمان های مردم نهاد در فعالیت های مختلف اجتماعی پیش بینی هایی انجام داده و در معاونت زنان و خانواده نیز به طور خاص در قالب اهداف و سیاست های قانون برنامه ششم و سیاست های ابلاغی رهبری در موضوع خانواده پروژه هایی تعریف شده است.

ابتکار از مستند سازی موسسات غیردولتی و خیریه هایی که بیش از ۳۵ سال فعالیت رسمی و ثبات شده در کشور دارند، خبر داد و یادآوری کرد: در این راستا تاکنون ۵ فیلم از آنها تهیه شده است تا تبادل تجریه اتفاق افتد و الگوهای موفق معرفی شوند.

وی بحث معاف شدن خیریه ها از مالیات را از دیگر موارد پیگیری شده توسط معاونت امور برنامه‌ریزی امور بانوان و خانواده ریاست‌ جمهوری بیان و اضافه کرد: این موضوع  مشکلات قانونی دارد اما همچنان پیگیر آن هستیم.

ابتکار با اشاره به بازدید خود از  ۱۵ زندان زنان کشور، با بیان اینکه در این زمینه گزارشاتی آماده و تهیه شده است، اظهار داشت: سازمان های مردم نهادی که از اشتغال زنان آزاد شده از زندان حمایت کنند، مورد حمایت قرار می گیرند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار