سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی در همایش ملی حکمرانی اسلامی:
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی گفت: حکمرانی اسلامی بر اساس ولایت یعنی پیوستگی اعتقادی، عقلانی، عاطفی، اداری و اجرایی بین حاکمان و بین آن‌ها با مردم، بزرگ‌ترین دستاورد و میراث انقلاب، الگوی حکمرانی جهادی است که در بخش‌هایی اجرا شده ودربخشهای مغفول مانده است.
کد خبر: ۷۹۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳ 12 November 2019
به گزارش تابناک تبریز، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دوشنبه 20آبان ماه در دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی با تبریک ایام مبارک ربیع و میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص)و امام صادق (ع) گفت: در هر جامعه‌ای به دلیل اینکه انسان‌ها استعدادهای مختلفی دارند، گروه‌های اجتماعی تشکیل می‌شود. چه دولتی باشد یا نباشد این گروه‌ها شکل می‌گیرد و کارکردهایی دارند. یک گروه صاحبان اندیشه و علم و دانش هستند. یعنی نخبگانی هستند که تولید دانش و اندیشه می‌کنند. گروه دیگر، صاحبان صنایع و حرفه‌ها هستند که صنعت و کشاورزی و تجارت را به‌پیش می‌برند. گروه دیگر، کارکنان نظامی و غیر نظامی هستند. گروه دیگر مستضعفین هستند. مهم‌ترین سوال برای جوامع این است که تحرک بخشی و یکپارچه‌سازی گروه‌های مختلف را دنبال کنند که موجب پیشرفت و تعالی فردی و جمعی شود؟

وی افزود: تجربه ثابت کرده است که آزادی و استبداد نمی‌تواند یکپارچگی و شتاب بخشی را بر عهده بگیرد. ما به حکمرانی و اراده‌ی واحد برای طی کردن مسیر جمعی ملت داریم. هر نقطه از مسیر، با مجموعه‌ای از فعالیت‌ها ساخته می‌شود. از طرف دیگر باید بسترسازی روابط و تعاملات را ایجاد کرد و در مرحله دیگر هماهنگی در فعالیت‌ها و همراهی در ذینفعانرا شکل داد. هر چه این عوامل تقویت شوند، تحرک بخشی و هدایت و سرعت پیشرفت بیشتر می‌شود. تاریخ نشان داده که حکمرانی‌ها همیشه مثبت نیست و برخی از حکمرانی‌ها وضع را بدتر می‌کنند. بنابراین ظرفیت و قابلیت در حوزه‌های سه‌گانه یعنی رهبری، مدیریت و مردم اهمیت دارد. ظرفیت‌های فردی و سازمانی حوزه رهبری و حوزه مدیریت و مردم مهم است. قابلیت این‌ها هم در کنار آن ظرفیت‌ها، یک ماتریس شکل می‌دهد که می‌توان برای آن‌ها شاخص تعیین کرد و به ایده آل نزدیک شد.

 

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: ظرفیت حکمرانی از خود افراد شروع می شود. نهاد آزادی و عدالت، قانون و نظم، اخلاق و منش و رویکردها در کنار هم یک ظرفیت از حمکرانی هستند. پیش از انقلاب اسلامی، ظرفیت و قابلیت رهبری و مدیریت کشور در سطح نازل و ضعیفی وجود داشت. مردم ما با ظرفیت وقابلیت بالقوه عظیم ولی حاکمان ضعیف، بعد از انقلاب در برخی از ابعاد حکمرانی شاهد پیشرفت بودیم اما در برخی از شاخص های مدیریتی، دچار کاستی هستیم.

 

سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی گفت: در امر اقتصاد و فرهنگ، سیاست‌های کلی کارآمدی داریم ولی اجرای ضعیفی در برخی از ابعاد هست، لذا جامعه و مردم ما به وضع مطلوب و اقتدار آفرین در اقتصاد نرسانده است. مساله اصلی این است که رهبری و مدیریت جهادی، با سه مؤلفه سر و کار دارند، یکی دین خدا، یکی مردم و کارکنان است و سومی جهاد و فعالیت‌های جهادی هستند. هر سه رکن وجود دارند. رهبری ومردم با یکدیگر و دین خدا و جهاد مرتبط هستند ولی مدیریت کشور ارتباط ضعفی در اجرا واداره کشور با مردم دارند الگوی موفقی که در زمینه های سیاسی وامنیتی هست در اقتصاد و فرهنگ، اجرایی نشده. مشکل از فهم بسیاری از افراد از مفهوم ولایت است. ولایت یعنی پیوند داشتن و با هم حرکت کردن جمعی. برای به هم پیوسته کردن اجزای حکمرانی یعنی بخش رهبری و مدیریت آن در اقتصاد وفرهنگ باید تلاش بیشتری کرد. ولایت یعنی پیوستگی اعتقادی ، عقلانی، عاطفی، اداری و اجرایی .

 

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: چه کسی فکر می کرد موشک های ایران، مدرن ترین پهپاد آمریکا را ساقط کند و آمریکا هیچ غلطی نتواند بکند. این اولین بار است که آمریکا نتوانسته تحقیرشدن دفاعی خودرا حبران کند. چون در دفاع وامنیت پیوستگی وجود دارد. ریسمان الهی از دفتر رهبری تا خط مقدم دفاع از کشور وملت ایران یک اراده واحد مستقر است. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این چهل سال در بخش دفاع وامنیت کشور بوده اما این الگوی دیگری در اقتصاد و فرهنگ اجرایی شده است. محور اساسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، ولایت وتکلیف بوده که از طریق پیوستگی اعتقادی، عقلانی و عاطفی و اجرایی بدست امده است. اگر مجلس محترم پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی قانونش را می نوشت و دولت اجرا می کرد، مشکلی در اقتصاد و معیشت پیش نمی آمد. بزرگترین دستاورد این انقلاب، اجرای الگویی است که پس از سیصد سال به دست آورده ایم. باید ببینیم کجاها پیشرفت کردیم و کجاها عقب هستیم. درس بگیریم و پیشرفت را درجاهای دیگر اجرایی کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به یکی از تجارب موفق ما در الگوی دفاع امنیت سیاست گفت: مشارکت دادن جدی مردم در مسائل است. باید به مردم مسئولیت و اختیارات داد. از ایجاد ایالت‌های اقتصادی و مردمی نباید هراس داشت. چه کسی اعتقاد دارد که بنگاه‌های اقتصادی بدون اندیشه مردم‌داری پیشرفت و عدالت را پیاده می‌کنند. باید به شهرها و روستاها و استان‌ها توجه داشت و اختیار داد . باید زیست‌بوم‌های اقتصادی و تجاری در مناطق ایران به وجود اید. دران صورت می‌توانند اقتصاد ایران را به شکوفایی برسانند. اگر قرار باشد فرمانداران و استانداران برای تصمیم‌گیری به گره‌های اجرایی بخورند، نمی‌توان کارها را به‌خوبی پیش برد. امیدوارم این همایش‌ها به تقویت حکمرانی اسلامی در اقتصاد و فرهنگ منجر شود.

 

در این همایش یک‌روزه، سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمد باقری، سردار پاسدار دکتر احمد وحیدی، دکتر علی لاریجانی سخنرانی کردند و صاحب‌نظران در پنل های پیرامون حکمرانی اسلامی به ارائه مقالات علمی پرداختند.

وی افزود: تجربه ثابت کرده است که آزادی و استبداد نمی‌تواند یکپارچگی و شتاب بخشی را بر عهده بگیرد. ما به حکمرانی و اراده‌ی واحد برای طی کردن مسیر جمعی ملتداریم. هر نقطه از مسیر، با مجموعه‌ای از فعالیت‌ها ساخته می‌شود. از طرف دیگر بایدبسترسازی روابط و تعاملات را ایجاد کرد و در مرحله دیگرهماهنگی در فعالیت‌ها وهمراهی در ذینفعات را شکل داد. هر چه این عوامل تقویت شوند، تحرک بخشی و هدایت وسرعت پیشرفت بیشتر می شود. تاریخ نشان داده که حکمرانی ها همیشه مثبت نیست و برخی از حکمرانی ها وضع را بدتر می کنند. بنابراین ظرفیت و قابلیت در حوزه های سه گانه یعنی رهبری، مدیریت و مردم اهمیت دارد. ظرفیت های فردی و سازمانی حوزه رهبری و حوزه مدیریت و مردم مهم است. قابلیت اینها هم در کنار آن ظرفیت ها، یک ماتریس شکل می دهد که می توان برای آنها شاخص تعیین کرد و به ایده آل نزدیک شد.

 

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: ظرفیت حکمرانی از خود افراد شروع می شود. نهاد آزادی و عدالت، قانون و نظم، اخلاق و منش و رویکردها در کنار هم یک ظرفیت از حمکرانی هستند.پیش از انقلاب اسلامی، ظرفیت و قابلیت رهبری و مدیریت کشور در سطح نازل و ضعیفی وجود داشت.مردم ما با ظرفیت وقابلیت بالقوه عظیم ولی حاکمان ضعیف،بعد از انقلاب در برخی از ابعاد حکمرانی شاهد پیشرفت بودیم اما در برخی از شاخص های مدیریتی، دچار کاستی هستیم.

 

سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی گفت: در امر اقتصاد و فرهنگ، سیاست‌های کلی کارآمدی داریم ولی اجرای ضعیفی دران ابعاد هست د، لذا جامعه و مردم مابه وضع مطلوب و اقتدار آفرین در اقتصادنرسانده است. مساله اصلی این است که رهبری و مدیریت جهادی، با سه مؤلفه سر و کار دارند، یکی دین خدا، یکی مردم و کارکنان است و سومی جهاد و فعالیت‌های جهادی هستند. هر سه رکن وجود دارند. رهبری ومردم با یکدیگر و دین خدا و جهاد مرتبط هستند ولی مدیریت کشور ارتباط ضعفی در اجرا واداره کشور با مردم دارندالگو ی موفقی که در زمینه های سیاسی وامنیتی هست در اقتصاد و فرهنگ، اجرایی نشده. مشکل از فهم بسیاری از افراد از مفهوم ولایت است. ولایت یعنی پیوند داشتن و با هم حرکت کردن جمعی. برای به هم پیوسته کردن اجزای حکمرانی یعنی بخش رهبری و مدیریت آن در اقتصاد وفرهنگ باید تلاش بیشتری کرد. ولایت یعنی پیوستگی اعتقادی ، عقلانی، عاطفی، اداری و اجرایی .

 

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: چه کسی فکر می کرد موشک های ایران، مدرن ترین پهپاد آمریکا را ساقط کند و آمریکا هیچ غلطی نتواند بکند. این اولین بار است که آمریکا نتوانسته تحقیرشدن دفاعی خودراحبران کند. چون در دفاع وامنیت پیوستگی وجود دارد. ریسمان الهی از دفتر رهبری تا خط مقدم دفاع از کشور وملت ایران یک اراده واحد مستقر است. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این چهل سال در بخش دفاع وامنیت کشور بوده اما این الگوی دیگری در اقتصاد و فرهنگ اجرایی شده است. محور اساسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، ولایت وتکلیف بوده که از طریقپیوستگی اعتقادی،عقلانی و عاطفی و اجرایی بدست امده است. اگر مجلس محترم پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی قانونش را می نوشت و دولت اجرا می کرد، مشکلی در اقتصاد و معیشت پیش نمی آمد. بزرگترین دستاورد این انقلاب، اجرای الگویی است که پس از سیصد سال به دست آورده ایم. باید ببینیم کجاها پیشرفت کردیم و کجاها عقب هستیم. درس بگیریم و پیشرفت را درجاهای دیگر اجرایی کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به یکی از تجارب موفق ما در الگوی دفاع امنیت سیاست گفت: مشارکت دادن جدی مردم در مسائل است. باید به مردم مسئولیت و اختیارات داد. از ایجاد ایالت‌های اقتصادی و مردمی نباید هراس داشت. چه کسی اعتقاد دارد که بنگاه‌های اقتصادیبدون اندیشه مردم‌داری پیشرفت و عدالت را پیادهمی‌کنند. باید به شهرها و روستاها و استان‌ها توجه داشتو اختیار داد . باید زیست‌بوم‌های اقتصادی و تجاری در مناطق ایران به وجود اید. دران صورتمی‌توانند اقتصاد ایران را به شکوفایی برسانند. اگر قرار باشد فرمانداران و استانداران برای تصمیم‌گیری به گره‌های اجرایی بخورند، نمی‌توان کارها را به‌خوبی پیش برد. امیدوارم این همایش‌ها به تقویت حکمرانی اسلامی در اقتصاد و فرهنگ منجر شود.

 

در این همایش یک‌روزه، سردار سرلشکر پاسدار دکتر محمد باقری، سردار پاسدار دکتر احمد وحیدی، دکتر علی لاریجانی سخنرانی کردند و صاحب‌نظران در پنل های پیرامون حکمرانی اسلامی به ارائه مقالات علمی پرداختند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار