کد خبر: ۸۰۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴ 30 November 2019

مقامات کشور و نمایندگان مجلس در واکنش به اظهارات تأمل‌برانگیز رئیس‌جمهور درباره بی‌اطلاعی از افزایش قیمت بنزین تأکید کردند: سخنان روحانی، در شأن رئیس‌جمهور و مردم نبود.

به گزارش تابناک تبریز، اظهارات تأمل‌برانگیز روحانی مبنی بر اطلاع نداشتن از زمان آغاز سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین، با واکنش مقامات و نمایندگان مجلس مواجه شد.


حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، اقناع عمومی ‌انجام نپذیرفت، عنوان کرد: مردم ایران از این برنامه ناراضی‌هستند، اما به دلیل فرمایشات رهبر معظم انقلاب و برای دفاع از نظامشان حتی به خیابان‌ها آمدند و بر علیه اغتشاشات راهپیمایی کردند.

حاجی‌بابایی بر همین اساس، تصریح کرد: در این راهپیمایی اعلام کردند که این به معنای دفاع از کار مسئولان نیست بلکه ما همچنان اعتراض داریم، ما به پشتیبانی از رهبری و خون شهیدان به میدان می‌آییم؛‌ این باعث شد در طول چند روز گذشته متأسفانه در نوع گزارشاتی که وزرا دادند، حرمت مردم را نگه نداشتند و مطالبی گفتند که نتوانست اقناع عمومی ‌ایجاد کند.


وی با اشاره به اظهار نظر رئیس‌جمهور درباره بی‌اطلاعی از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: این سخن اخیر رئیس‌جمهور انصافا در شأن رئیس‌جمهور ایران و ملت بزرگ ایران نبود.


نماینده مردم همدان در مجلس همچنین بیان کرد: این روزها مردم نگاهشان به استدلال،‌ توجیه منطقی و عقلانی این اقدام (اجرای طرح افزایش قیمت بنزین) از طرف دولتمردان بود.


حاجی‌بابایی افزود: ‌ای کاش آقای رئیس‌جمهور در این رابطه اصلا صحبت نمی‌کرد چرا که صحبت‌های چند روز اخیر، ضد و نقیض دارد؛ با بیان صحبت‌هایی که در دولت انجام شده و سخنانی که رئیس‌جمهور می‌گوید همه اینها نشان می‌دهد که حرفی برای زدن ندارند.


وی با بیان اینکه «این سخن رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «من هم اطلاع ندارم» شایسته نیست، تصریح کرد: طرح به این مهمی ‌انجام پذیرفته، این همه بازتاب داشته، کشته داده و خسارت وارد شده، دشمن ورود کرده و مردم عصبانی شدند؛ همه اینها اتفاق افتاده و رهبری هم فرمودند من مصوبه رؤسای سه قوه را حمایت کردم. حال رئیس‌جمهور که رکن اصلی این کار است می‌گوید اطلاع نداشتم چه زمانی اجرا می‌شود، امیدواریم لاریجانی حداقل اطلاع داشته باشد.


جای شگفتی دارد!


همچنین محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور در جریان سفر به آذربایجان شرقی که درباره  زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین ابراز بی‌اطلاعی کرده بود، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «کنار کشیدن آقای روحانی از پذیرش مسئولیت انتخاب زمان و چگونگی اجرای افزایش قیمت بنزین جای شگفتی دارد!»


برخورد قانونی با سوءمدیریت


سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت بقیهًْ‌الله الاعظم‌(عج) گفت: ضمن آنکه برخوردها با فساد، اختلاس و سوءاستفاده به‌صورت قاطعانه ادامه یابد، لازم است با سوءتدبیرها، بی‌توجهی‌ها و سوءمدیریت‌ها هم برخورد قانونی شود.


سرلشکر جعفری در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه برخورد قضایی با آشوبگران، غارتگران بیت‌المال و تروریست‌های مردم‌نما یک امر طبیعی است و در همه کشورها هم انجام می‌شود تصریح کرد: اما سؤال اساسی این است که چرا با مسببین و زمینه‌سازان چنین فضایی که با بی‌تدبیری و بی‌توجهی به مردم، تصمیمی ‌را بد اجرا می‌کنند و زمینه را برای ناامنی‌ها ایجاد می‌کنند، برخورد نمی‌شود؟ شعار این دولت، تدبیر و امید بود؛ در انجام مسائل اجرایی، چه امیدی برای مردم باقی گذاشته‌اند؟


وی تأکید کرد: به‌نظرم دستگاه‌ قضایی در اینجا وظیفه مهمی ‌دارد. ضمن آنکه برخوردها با فساد، اختلاس و سواستفاده به‌صورت قاطعانه ادامه یابد، لازم است با سوءتدبیرها، بی‌توجهی‌ها و سوءمدیریت‌ها هم برخورد قانونی شود. این مسیر متأسفانه تاکنون در جمهوری اسلامی باز نشده و باید باز شود تا مسئولین نسبت به تصمیماتی که می‌گیرند و یا نحوه اجرای تصمیمات، در محاکم مربوطه پاسخگو باشند.


عذر بدتر از گناه


علی مطهری عضو فراکسیون امید و نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری گفته‌اند «من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده، چون اجرای تصمیم سران قوا را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم.» گفت: نمی‌توان این عذر را برای تقصیر ایشان در نحوه اجرای تصمیم مذکور پذیرفت.


وی ادامه داد: رئیس‌جمهور مقام اول اجرایی کشور است و باید برای اجرای آن تصمیم در جزئیات آن دخالت می‌کرد و قبل از همه با مردم صحبت می‌کرد و ضرورت اصل این کار را - نه با این شیب تندی که انجام شد - برای مردم بیان می‌کرد و در واقع به شخصیت مردم احترام می‌گذاشت نه اینکه آنها را غافلگیر کند.


مطهری تأکید کرد: قبول داریم که مسئولیت اجرا به وزیر کشور و شورای امنیت کشور و صدا و سیما واگذار شده بود و به همین جهت استیضاح وزیر کشور در دستور کار مجلس است ولی رئیس‌جمهور نباید این امر خطیر را رها می‌کرد. باید گفت این سخن رئیس‌جمهور عذر بدتر از گناه است.


دریغ از انصاف و تدبیر


از سوی دیگر غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم به اظهارات رئیس‌جمهور و وزیر کشور واکنش نشان داد و در توییتی نوشت:‌ به‌عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه جناب وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه جناب رئیس‌جمهور پاک ناامیدمان کرد. دریغ از کمی‌ انصاف و احساس و تدبیر.


گفتنی است حجت‌الاسلام حسن روحانی در سفر اخیر خود به استان آذربایجان شرقی درباره اجرای طرح افزایش قیمت بنزین گفته بود: من هم به‌مانند شما روز جمعه فهمیدم که بنزین سهمیه‌بندی شده است (با خنده).


محمدعلی ابطحی، معاون رئیس دولت اصلاحات نیز در واکنش به اظهارات روحانی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اگر واقعاً رئیس جمهور صبح جمعه خبر گران شدن بنزین را شنیده باشد، نشانه نهادینه شدن غرور و بی‌توجهی به مردم است.


ابطحی در ادامه نوشت: باور اینکه رئیس‌جمهور نمی‌دانسته سخت است. شاید چون کار خراب شده، خواسته با اعلام بی‌اطلاعی، پشت وزارت کشور و شورای امنیت کشور را خالی کند. اگر همچنین بوده چیزی از مسئولیت ایشان کم نمی‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار