فرماندار تبریز در پاسخ به این سوال که احتمال نامزدی داماد رئیس جمهور از حوزه انتخابیه تبریز وجود دارد،آیا در صورت تخلف قدرت لازم در برخورد با تخلف انتخاباتی وی وجود دارد، گفت: در انتخابات، داماد رئیس جمهور و یا هرفرد دیگر را نمی‌شناسیم و اگر تخلفی باشد، برخورد قانونی خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ 30 November 2019

 بهروز مهدوی ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان‌شرقی به مناسبت آغاز ثبت‌نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را با حضور کاندیداها از فردا شروع شده همچنین در دوم اسفند ماه با حضور پرصلابت مردم به سرانجام خواهد رسید. 

فرماندار تبریز افزود: ثبت‌نام از دهم آذرماه شروع شده و تا هفت روز ادامه خواهد داشت.

مهدوی با بیان اینکه هیات‌های اجرایی در طول ثبت‌نام تشکیل خواهد شد، گفت: استعلام از مراجع چهارگانه، بررسی صلاحیت‌های قانونی، بررسی صلاحیت داوطلبان در طول ۱۰ روز و اعلام آن به هیات‌‌های نظارت، رسیدگی به شکایت توسط شورای نگهبان، انتشار آگهی تبلیغات (داوطلبان هفت روز مهلت تبلیغات دارند) از مراحل قبل برگزاری انتخابات می‌باشد. 

وی یادآور شد: یکم اسفندماه ممنوعیت تبلیغات بوده و دوم اسفند نیز روز اخذ رای‌گیری است.

مهدوی خاطرنشان ساخت: اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه، سه قطعه عکس، عکس و تصویر آخرین مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به بالا، گواهی قبول استعفا و عدم اشتغال در دستگاه‌های دولتی، کارت پایان خدمت، حداقل سن ۳۰ سال تمام از شاخص‌های ثبت‌نام می‌باشد به طوریکه مدارک تحصیلی موقت قابل قبول نیست. 

وی ادامه داد: از نظر شکل و اجرا تفاوتی با انتخابات دیگر نداریم و فقط اصلاحات جزیی در برخی قوانین داریم. 

فرماندار تبریز با اشاره بر اینکه هجمه‌های زیادی از سوی استکبار به کشور وارد شده است، عنوان داشت: فشار اقتصادی مردم را اذیت کرده است و اعتراضاتی دارند ولی تخریب اموال عمومی و شخصی جزو اعتراضات نیست که الحمدالله مردم صف خود را از آنها جدا کردند. 

وی اضافه کرد: امسال استکبار فشار زیادی از سوی رسانه و تبلیغات خود علیه مردم ایران دارند تا مشارکت کمی در انتخابات باشد در حالیکه رسانه‌ها و علاقه‌مندان به انقلاب باید در این میان وارد عمل شده و افزایش مشارکت عمومی را در اولویت خود قرار دهند.  

مهدوی همچنین اضافه کرد: زمان‌شناسی و دقت و حفاظت از ارزش‌های اسلام اصلی‌‌ترین موضوع می‌باشد. 

وی، تبلیغات زود هنگام را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه قانون شفافی در این خصوص نیست که وقتی کسی زودتر از موعود تبلیغات می‌کند چه جرمی و جریمه‌ای خواهد شد، از این‌رو نمایندگان مجلس باید نسبت به این موضوع و شفافیت آن تلاش کنند. 

فرماندار تبریز ابراز کرد: البته تا مادامی‌که فردی در انتخابات شرکت نکرده ما نمی‌توانیم به او چیزی بگوییم زیرا شاید اعلام کند که اصلا قصد شرکت ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه انتخابات در سراسر کشور الکترونیکی است ولی تمام الکترونیکی نیست، افزود: قرار است تا در هر استان یک شهرستان تمام الکترونیک برگزار شود.

مهدوی با بیان اینکه تلاش برخی‌ها مبنی بر سوق دادن انتخابات و متاثرسازی آن از بابت اعتراضات اخیر است، متذکر شد: بیشترین مشارکت جزو تلاش اصلی ما است تا مردم در سرنوشت خود موثر واقع شوند. 

 وی گفت: به علت اینکه انتخابات محلی است، از این‌رو شرکت‌کننده خوبی خواهیم داشت و مسائل خانوادگی و قبیله‌ای و غیره متاثر خواهد بود. 

فرماندار تبریز بیان کرد: در قانون انتخابات اجازه امکان تقلب داده نمی‌شود ولی امکان اشتباه وجود دارد که قابل اصلاح می‌باشد. 

وی یادآور شد: مدیر دولتی در شهرستان تبریز وجود ندارد که از ۶ ماه پیش استعفا دهد و در کل کاندیداهای احتمالی در تبریز بالای ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر خواهد بود.

مهدوی با تاکید بر اینکه تمام تلاش بر این است که تخلف نباشد، توضیح داد: احتمال اینکه تشابه اسمی، ناخوانا بودن رای باعث شود تا رای کنار گذاشته شود ولی تمام تلاش برای جلوگیری از این اشتباهات سهوی است. 

مهدوی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه احتمال نامزدی داماد رئیس جمهور از حوزه انتخابیه تبریز وجود دارد، آیا در صورت تخلف قدرت لازم در برخورد با تخلف انتخاباتی وی وجود خواهد داشت یا خیر؟تاکید داشت: در انتخابات داماد رئیس جمهور  و یا هر فرد دیگر را نمی‌شناسیم و اگر تخلفی باشد، برخورد قانونی خواهد بود و در کل مفهوم  برخورد لطیف و یا جدی بی‌معناست زیرا همه تلاش داریم تا همه مرّ قانون رعایت شود و تبلیغات له و علیه هر کسی قابل قبول نیست. 

وی ادامه داد: عکس و تیپ و قیافه کاندیداها باید برای سال‌جاری بوده و عکس روتوش شده قابل قبول نیست و اجازه سوءاستفاده از این موضوع که با عکس‌های دوره جوانی و یا روتوش از خود در انتخابات شرکت کنند را به کسی نخواهیم داد. 

فرماندار تبریز اذعان داشت: تمام اوراق تبلیغاتی را باید هیات‌های اجرایی تائید کنند به طوریکه یک نسخه از آنها قبل از انتشار باید به دست هیات‌های اجرایی جهت تائید برسد. 

وی ابراز کرد: تا روزی که نماینده در مجلس است مطابق قانون نماینده مردم است و حق استفاده از تریبون و شرکت در افتتاحیه و مراسم را دارد و کاش همین نمایندگان برای ایجاد راهکاری جهت تبلیغات سایر کاندیداها در مجلس تلاش کنند. 

مهدوی خاطرنشان ساخت: ما در  پوشش خبری انتخابات مشکلی نداریم و خبرنگاران می‌توانند از صفر تا ۱۰۰ موضوع حضور داشته باشند زیرا ما در میان خبرنگاران و رسانه‌ها هیچ ابایی نداریم و ما خبرنگاران را دوست و همراه خود می‌دانیم. 

وی یادآور شد: ۷۳۰ صندوق پیش‌بینی شده است و احتمال افزایش و کاهش وجود دارد و اصولاً دو سوم جمعیت شهرستان واجد شرایط رای دادن یعنی ۱۸ سال تمام هستند. 

فرماندار تبریز بیان داشت: اشتباه در رای انتخابات دوره قبل بین دو نماینده تبریز سهوی بود و حتی مدیرکل اجرایی طبق دستور آیت‌الله جنتی به تبریز آمد و منجر به شمارش مجدد شد که در نهایت صندوق فقط یک شعبه دچار اشکالات سهوی و آن هم به خاطر تجمیع شده بود که در نهایت به خاطر ۲۰۰ رای جای افراد عوض شد. 

وی اضافه کرد: متاسفانه در آن دوران انعکاس خبری خوبی از این بابت نشد و امیدواریم مردم به آرامش خاطر از سلامت انتخابات برسند زیرا اگر آن زمان انتخابات دچار تقلب و تخلفی بود قطعا آن انتخابات ابطال می‌شد در حالی که سالم‌ترین انتخابات در تبریز را گذراندیم.
 

لیدرهای اغتشاشات در تبریز دستگیر شدند

مهدوی با بیان اینکه تبریز کمترین ناآرامی را در اعتراضات اخیر داشت، گفت: الحمدالله مردم فهیم تبریز به دور از هرگونه موضوعاتی صف خود را از آشوبگران جدا کردند در حالیکه اگر اجازه اعتراض را از مراجع قانونی را می‌گرفتند هیچ مخالفتی با آنها نمی‌شد ولی در این میان افراد به جای اعتراضات مدنی خود،  دست به اغتشاشات زده و اتوبوس شهرداری را آتش زده و پمپ بنزین شخصی که سرمایه یک فرد است  را به آتش زدند.

وی اضافه کرد: سردسته‌ها بازداشت شدند که نزدیک به ۶۰ نفر بود که اکثرا آزاد شدند ولی برخی‌ها لیدر بوده و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد. 

مهدوی با اشاره به تیتری در روزهای اخیر که فرمانداری ستاد انتخاباتی اصلاحات است، گفت: فرمانداری ستاد انتخاباتی اصول و اصلاح و اعتدال نیست بلکه فرماندار نماینده دولت و نظام بوده و امنیت این شهرستان به فرماندار بستگی دارد و در انتخابات اجازه هیچ گونه تخلفی را نخواهد داد. 

وی تاکید کرد: البته تیتری هم در رابطه با روابط عمومی فرمانداری کار شده بود مبنی بر اینکه از روابط عمومی هتل به روابط عمومی فرمانداری که باید بگویم بر اساس ماده ۱۱ قانون می‌توان برای برگزاری انتخابات می‌توان نیرو  از موسسات فنی و غیر عمومی آورد و اینکه نیرویی که آوردیم با پسر استاندار دوست است انصاف نیست، زیرا روابط عمومی پست نبوده و پست سیاسی اصلا نیست. /فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار