رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند : به صدا درآمدن آژیر قرمز در پایگاه هوایی دزفول تکذیب شد / پالتیکو: ترامپ دقیقا یک بسته دینامیت را به صندوق عقب ما انداخت / واکنش وزیر اماراتی به ترور سردار سلیمانی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶ 03 January 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
به صدا درآمدن آژیر قرمز در پایگاه هوایی دزفول تکذیب شد

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول به صدا درآمدن آژیر قرمز در پایگاه چهارم شکاری دزفول را تکذیب کرد. امید بن عباس جمعه شب افزود: خبری مبنی بر به صدا درآمدن آژیر قرمز پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول در فضای مجازی منتشر شده که صحت ندارد. وی از شهروندان خواست اخبار مربوط به شهرستان را از منابع رسمی دنبال کنند و به شایعات بی اساس توجه نکنند. به گزارش ایرنا بامداد امروز جمعه ۱۳ دی ماه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگرد‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود. در پی این اقدام تروریستی حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند. وزارت امور خارجه هم با صدور بیانیه‌ای این اقدام تروریستی رژیم آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی اعلام شد.
 
دستیار ویژه سردار سلیمانی که در حمله تروریستی آمریکا به شهادت رسید، که بود؟

بامداد امروز در حمله بالگرد‌های آمریکایی به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه به‌همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان به شهادت رسیدند و برخی نیز مجروح شدند. یکی از شهدای این حادثه تروریستی شهید حسین پورجعفری از همراهان سردار رشید اسلام سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. احمد گروهی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان در گفتگو با تسنیم با اشاره به شهادت شهید حسین پورجعفری در این حمله تروریستی اظهار داشت: این شهید بزرگوار نیز از همراهان سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه بوده که به درجه رفیع شهادت نائل آمده است. وی با بیان اینکه این شهید بزرگوار از اهل گلباف کرمان و دستیار ویژه حاج قاسم سلیمانی بوده است گفت: این شهید گرانقدر از یادگاران دوران دفاع مقدس و از جانبازان جنگ تحمیلی بوده است. مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان افزود: شهید حسین پورجعفری متولد ۱۳۴۵ بوده و بیش از ۴۰ سال سردار سلیمانی را همراهی کرده و سرانجام نیز در کنار فرمانده خود به شهادت رسید. وی افزود: مراسم تشییع و تدفین این شهید بزرگوار نیز همراه با آئین تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان برگزار می‌شود.
 
آمریکا سریعا برای سربازانش تابوت سفارش دهد

سردار نقدی: کاخ سفید یا همان امروز شروع به برچیدن پایگاه‌های خود در منطقه کند یا به بازار برود و برای سربازانش تابوت سفارش دهد. ️عارف: سردمداران آمریکا و استکبار که با وجود لاف زنی‌های ضد تروریستی خود به امید آن نشسته اند که تروریست‌های مزدورشان در ایران اسلامی با شهید کردن مردان استوار و مقاوم انقلاب راه تسلط بر ایران اسلامی را هموار کنند، بدانند که خون شهیدان راه حق ملت مومن ما را راسختر و مقاومتر می‌سازد. علی ربیعی: ترامپ وقیحانه مسئولیت این ترور را برعهده گرفت. قاسم سال‌ها به دنبال شهادت بود، اما پاسخ سخت، دور نیست.

می‌دانم که رهبری این جنایت را بی‌جواب نمی‌گذارد

توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرآنلاین: اطهارداشت: آمریکا تصور کرده است با به شهادت رساندن سردار سلیمانی کار تمام شده است این خیالی باطل است چراکه آن‌ها یک‌بار تجربه به شهادت رساندن شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش را داشتند. آن‌ها باید بدانند که ایران در مقابل چنین جنایت‌هایی سکوت نخواهد کرد. مخلص کلام این است که کار تمام نشده است و ما در مبارزه هستیم. «سردار سلیمانی» برای ما خیلی ارزش داشت و از دستمان رفت، اما کار تمام نشده است. می‌دانم که رهبری این جنایت را بی‌جواب نمی‌گذارد. هرچند چندباری بیشتر توفیق مصاحبت با سردار سلیمانی را نداشتم، اما همچنان شیرینی آن در کامم است و فراموش نخواهد شد.
 
توییت مهاجرانی در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی

سیدعطاءالله مهاجرانی در توییتی نوشت:رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه...سردار قاسم سلیمانی، قهرمان ملی ایران و اسلام بوده و خواهد بود. در دفاع از تمامیت سرزمینی ایران، دفاع از نظام جمهوری اسلامی، در مبارزه علیه داعش، شخصیتی سرنوشت ساز بود. دو سال پیش گفت: "کاندیدای گلوله هستم" زندگی او و کارنامه او با شهادت امضاء شد.
 
پالتیکو: ترامپ دقیقا یک بسته دینامیت را به صندوق عقب ما انداخت

دموکرات‌ها هشداردادند، قتل قاسم سلیمانی، سال ۲۰۲۰ را به سالی جهنمی در خاورمیانه تبدیل کرد. متیو چول در وب سایت پالتیکو نوشت: نامزد‌های ریاست جمهوری حزب دموکرات روز پنجشنبه هشدار دادند که قتل ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی می‌تواند موجبات تشدید خشونت را در خاورمیانه فراهم کند و احتمالاً ایران نیز به نوبه خود پاسخ خواهد داد. معاون سخنگوی سابق جو بایدن در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از انتشار گزارش کشته شدن قاسم سلیمانی منتشر شد، گفت: "رئیس جمهور ترامپ دقیقا یک بسته دینامیت را به صندوق عقب ما انداخت. " و "ما رادر آستانه یک درگیری بزرگ در خاورمیانه قرارداد. امیدوارم دولت به تبعات مرتبه دوم و سوم مسیری که انتخاب کرده است، فکر کرده باشد. "
 
هشتگ سردار سلیمانی ترند جهانی شد

به دنبال ترور سردار سلیمانی توسط تروریست‌های آمریکایی، هشتگ سردار سلیمانی ترند سوم جهانی شد. به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی به دست نظامیان تروریست آمریکایی در عراق، بیشتر حجم اخبار در رسانه‌های جهان و به ویژه رسانه‌های تصویری و مکتوب منطقه به پوشش آن اختصاص یافته است. در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران به صورت گسترده این ترور و اخبار مربوط به آن را پوشش داده‌اند؛ به طوریکه هشتگ انگلیسی سلیمانی #Soleimani با حدود یک میلیون توئیت، هشتگ عربی #قاسم_سلیمانی با ۲۵۷ هزار توئیت و هشتگ ترکی سردار سلیمانی با ۱۷ هزار توئیت طی چند ساعت گذشته به ترند شبکه اجتماعی توئیتر در ترکیه تبدیل شده است.
 
فریاد‌های مرگ بر آمریکا در نماز جمعه کربلا

پس از قرائت پیام آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه حرم مطهر امام حسین علیه السلام در پی ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، نمازگزاران یک صدا شعار "کلا کلا آمریکا" سر دادند.
 
واکنش موگرینی به شهادت سردار سلیمانی

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به شهادت سردار سلیمانی، این اقدام را گسترش شدیدا خطرناک تنش در خاورمیانه تلقی کرد. فدریکا موگرینی در پی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیرو‌های قدس سپاه پاسداران، گفت: گسترش شدیدا خطرناک تنش در خاورمیانه اتفاق افتاده است. امیدوارم کسانی که هنوز باور به [به کار بستن]خرد و منطق دارند غالب شوند، و بخشی از دستاورد‌های گذشته حفظ شود و از تقابلی در مقیاس بزرگ جلوگیری شود. واکنش موگرینی در پی اعلام خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی مطرح شده است که پنتاگون [وزارت دفاع آمریکا]بامداد امروز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سردار سلیمانی را در فرودگاه بغداد ترور کرده است. صبح امروز نیز، خبر شهادت سردار سلیمانی در بیانیه‌ای از سوی سپاه پاسداران ایران تایید شد.
 
کرزی: ترور سردار سلیمانی بر خلاف اصول بین‌الملل است

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان ضمن محکوم کردن ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا این اقدام را بر خلاف اصول بین الملل ارزیابی کرد. دفتر مطبوعاتی حامد کرزی روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت که حمله هوایی به فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران تنش‌ها در منطقه را افزایش داده و صلح و ثبات در منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد و موجب افزایش تنش و دشمنی بیشتر در منطقه‌ای ما خواهد شد. کرزی شهادت سردار سلیمانی را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و افزوده است که وی شخصیت با وقار و خواستار صلح در منطقه بود. رئیس جمهوری سابق افغانستان گفته است که جمهوری اسلامی ایران با وجود حضور آمریکا در این کشور با دولت و مردم افغانستان روابط حسنه داشته و در امر بازسازی با مردم این کشور همکاری دوستانه داشته است.
 
واکنش وزیر اماراتی به ترور سردار سلیمانی

وزیر مشاور در امور دولت امارات در پی ترور شهید سردار حاج «قاسم سلیمانی» و حاج «ابومهدی المهندس» در حمله هوایی آمریکا در بغداد، بر اتکا به راه‌حل‌های سیاسی و پرهیز از تشدید تنش‌ها تأکید کرد. «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه، امروز جمعه بدون اشاره به جنایت آمریکا در ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و حاج «ابومهدی المهندس» معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، بر ضرورت اتکا به راه‌حل‌های سیاسی و اجتناب از تشدید تنش‌ها تأکید کرد. قرقاش در حساب توئیتری خود نوشت: «در پرتو تحولات پرشتاب منطقه‌ای، ترجیح دادن درایت، تعادل و راه‌حل‌های سیاسی بر مقابله و تشدید تنش ضروری است، مسائلی که منطقه با آن مواجه است پیچیده و چندلایه است و از فقدان اعتماد بین طرف‌ها رنج می‌برد؛ برخورد عقلانی نیازمند رویکرد آرام و به دور از احساسات است.»
 
سوئیس: پیام‌هایی بین آمریکا و ایران مبادله کردیم

وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که آمریکا از طریق این کشور پیامی را به ایران منتقل کرده و تهران نیز موضع خود درباره ترور سردار قاسم سلیمانی را نیز به سفیر سوئیس در تهران اعلام کرده است. وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که سفیر این کشور در تهران پیام‌هایی را از آمریکا به ایران انتقال داده است. به گزارش راشاتودی، انتقال این پیام‌ها پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. همچنین وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که نماینده این کشور در تهران از موضع ایران درباره ترور سردار سلیمانی نیز مطلع شده است. بامداد امروز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.
 
محافظ ۲۷ ساله سردار سلیمانی که با وی به شهادت رسید

وحید زمانی نیا از محافظان سپهبد قاسم سلیمانی بامداد امروز در فرودگاه عراق به شهادت رسید. حسین نصرالله رئیس بنیاد شهید شهرستان ری اظهار کرد: پاسدار شهید وحید زمانی نیا از همراهان و محافظان حاج قاسم سلیمانی بامداد امروز در عراق به فیض شهادت نائل شد. وی افزود: شهید زمانی نیا به همراه سپهبد قاسم سلیمانی به وسیله دژخیمان آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. رئیس بنیاد شهید شهرستان ری گفت: وحید زمانی نیا متولد سال ۱۳۷۱ و فرزند برومندی از قبله تهران است که در جمع رزمندگان مجاهد به کاروان شهدا پیوست.
 
واکنش ترکیه به شهادت سردار سلیمانی

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای درباره افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران قویا ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه امروز جمعه و به دنبال شهادت سردار سلیمانی توسط تروریست‌های آمریکائی در عراق با صدور بیانیه‌ای درباره افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ایران قویا ابراز نگرانی کرد. در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه در این خصوص آمده است: از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در منطقه عمیقا ابراز نگرانی می‌کنیم. آشکار است که عملیات هوایی آمریکا ناامنی و بی‌ثباتی را در منطقه افزایش خواهد داد. وزارت خارجه ترکیه در ادامه این بیانیه آورده است: بار دیگر قاطعانه تاکید می‌کنیم که تبدیل عراق به عرصه درگیری‌ها به صلح و ثبات آسیب خواهد رساند.
 
موضع مصر در قبال شهادت سردار سلیمانی

وزارت خارجه مصر به خبر شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد. وزارت خارجه مصر خواستار کنترل اوضاع و جلوگیری از هر گونه تنش جدید شد. در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: با نگرانی بزرگ، وزارت خارجه مصر تحولات شتابزده در عراق که گواهی دهنده تشدید تنش‌هاست را دنبال می‌کند و قاهره خواهان مهار اوضاع و جلوگیری از هر گونه تنش جدید است.
 
هند خواستار کاهش تنش در خاورمیانه شد

وزارت خارجه هند با اشاره به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، تاکید کرد که وضعیت در غرب آسیا (خاورمیانه) نباید بیشتر از این تنش‌بار شود. دولت هند امروز (جمعه) در واکنش به ترور و شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط نظامیان تروریست آمریکایی در بغداد، خواستار کاهش تنش شد. وزارت خارجه هند با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما متوجه شدیم که یک فرمانده ارشد ایرانی به دست آمریکا کشته شده است. افزایش تنش‌ها باعث هشدار جهانیان شده است». دهلی‌نو با بیان اینکه صلح، ثبات و امنیت در منطقه از اهمیت بسیار بالایی برای هند برخوردار است، افزود: «مهم است که وضعیت، بیشتر از این تنش‌بار نشود. هند مکرراً خواستار خویشتن‌داری شده است».
 
واکنش حیدر العبادی به حمله ناجوانمردانه آمریکا

نخست وزیر سابق عراق به شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد و آنرا به شدت محکوم کرد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النهرین، حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف النصر به خبر شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد.وی اعلام کرد: ما حمله ناجوانمردانه و نقض خطرناک حاکمیت ملی و هدف قرار گرفتن جمعی از رزمندگان و فرماندهان شجاع در جنگ با داعش را محکوم می‌کنیم. ما قبلاً به آمریکا درباره تبعات خطرناک حمله القائم و دیگر حملات و تبعات آن برای امنیت و ثبات عراق و روابط دوجانبه هشدار داده بودیم و امروز مجدداً درباره کشاندن عراق و منطقه به فتنه و جنگ یا وارد کردن آن به فروپاشی اجتماعی، سیاسی و امنیتی هشدار می‌دهیم به ویژه که تبعات جنگ بر ملتهاست و توصیه مرجعیت عالی دینی در خویشتنداری و عمل طبق حکمت برای دور کردن عراق و ملت آن از شر اشرار را تکرار می‌کنیم.
 
ابراز نگرانی پوتین از ترور سردار سلیمانی

سخنگوی کرملین گفت: رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود، از ترور سردار شهید سلیمانی ابراز نگرانی کرده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود درباره ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط نظامیان تروریست آمریکایی در بغداد، خبر داد. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» پسکوف در نشست خبری گفت که پوتین در تماس تلفنی با ماکرون از ترور سردار سلیمانی ابراز نگرانی کرده و عملیات آمریکایی‌ها را مسبب افزایش تنش‌ها در منطقه دانست. بامداد امروز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.
 
پیام مقتدی صدر در پی شهادت سردار سلیمانی

رهبر جریان صدر عراق در پیامی ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران به مجاهدان و به ویژه جیش‌المهدی و تیپ‌های «الیوم الموعود» آماده‌باش داد. به گزارش السومریه نیوز، سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در پیامی شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را به مرجعیت، رهبری، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.
 
کویت: با نگرانی تحولات منطقه‌ای را دنبال می‌کنیم

سخنگوی رسمی دولت کویت بدون اشاره به جنایت آمریکا در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، گفت که تحولات منطقه را با نگرانی دنبال می‌کنیم.«طارق المزرم» رئیس مرکز ارتباط دولتی و سخنگوی رسمی دولت کویت امروز جمعه تأکید کرد که این کشور با نگرانی تحولات سریع منطقه‌ای و حوادث اخیر و نیز بازتاب‌های آن در منطقه را دنبال می‌کند.طبق گزارش خبرگزاری کویت (کونا)، المزرم اشاره‌ای به ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نکرد.او همچنین در بیانیه‌ای مطبوعاتی همگان را به اجتناب از سخنانی که به وحدت ملی لطمه می‌زند و باعث ایجاد دودستگی می‌شود، فراخواند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار