کد خبر: ۸۱۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ 04 January 2020

مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با کمک مالی صورت گرفته از محل اعتبارات سنواتی مطالبات پیمانکاران تصفیه‌ خانه‌های تبریز و ارومیه پرداخت شد و عملیات اجرایی ساخت این دو تصفیه‌خانه‌ درحال انجام است.

 علی حاجی‌مرادی تیرماه سال جاری گفته بود بزرگترین تصفیه‌خانه شمال غرب کشور که تا به حال احداث است، تصفیه خانه تبریز است که به‌تنهایی ۱۲۵ میلیون مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند و سهم تصفیه‌خانه ارومیه از این کار ۵۳ میلیون متر مکعب است. یک تصفیه‌خانه در آذرماه سال جاری و دیگری اردیبهشت ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد. او مهرماه سال جاری از توقف ساخت تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه که از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به شمار می‌رود،خبرداده بود.

حاجی‌مرادی در جدیدترین گفت و گوی خود با ایسنا از ادامه ساخت این دو تصفیه‌خانه خبر داد و اظهارکرد: در آخرین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه – که هفته گذشته برگزار شد - مقرر شد در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان برای این دو پروژه از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور تخصیص یابد.

مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: تصفیه خانه ارومیه با خط انتقال پساب آن ۹۴ درصد و تصفیه‌خانه تبریز در بخش تجهیزات سازه‌ای ۶۵ درصد پیشرفت داشته و قرار است تمام پروژه‌های سازه‌ای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اعم از تصفیه‌خانه‌ها و تونل انتقال آب و ... تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسد.

وی درباره آخرین وضعیت اجرای تونل ۳۵ کیلومتری رودخانه زاب گفت:  تونل زاب روی کیلومتر ۳۱ در حال حفاری است و این کار خرداد سال ۹۹ به پایان می‌رسد. با اجرای این طرح سالانه ۶۲۳ میلیون مترمکعب از کسری سالانه حق‌آبه دریاچه ارومیه از محل این رودخانه تامین می‌شود.

حاجی‌مرادی درباره آخرین وضعیت کاشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه اظهارکرد: تمام مقدمات این طرح در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نهایی و در سال زراعی جدید عملیات اجرایی آن با مشارکت نهادهای مختلفی مانند وزارت جهاد کشاورزی،جهاد دانشگاهی، اتاق بازرگانی در چند شهرستان شروع شده است تا سطح زیرکشت گیاهان دارویی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه  به ۱۰ هزار هکتار تا پایان سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ افزایش پیدا کند.

وی در پایان گفت: این کار از طریق تبدیل سطوح زیر کشت دیمی محصولات پرآب بر حوضه دریاچه ارومیه به گیاهان دارویی محقق می‌شود و آورده اقتصادی آن  برای کشاورزان از تمام محصولات عرفی حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار