رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش 'استفن کینگ' نویسنده مشهور به ترور سردار سلیمانی/ راز محبوبیت سردار سلیمانی از زبان وزیر کشور دولت اصلاحات/ ایران باید مایک اسپر را ترور کند/ ادعای دروغ معاون ترامپ برای توجیه ترور سردار سلیمانی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰ 04 January 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش ناطق نوری به شهادت سردار سلیمانی

صبح امروز حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، با حضور در مراسم بزرگداشت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع)، سخنرانی کرد. حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، با بیان خاطره‌ای از شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در برنامه‌ای دیدم که سردار قاسم سلیمانی در مورد حاج احمد کاظمی صحبت می‌کرد. او که خود آنقدر با اخلاق و رشید و بزرگمرد بود، ناخودآگاه میان صحبتش گریه کرد و گفت حاج کاظم عشق من بود و من آرزو می‌کردم که لحظه‌ای با او بنشینم و در آخر صحبتش دعا کرد که خدایا از تو می‌خواهم که مرا با او پیوند بزنی و شهیدم کنی. وی در ادامه گفت: نقش قاسم سلیمانی، این سردار بزرگوار، این سپهبد خوش اخلاق و با فهم و بی ادعا، در عراق و سوریه بسیار بزرگ بود و قطعا آمریکا مدت‌ها برای ترور ایشان طرح ریخته و تلاش کرده تا بتواند او را شهید کند.


خاتمی: آمریکائی ها پیغام دادند همان طور که انجام داده‌ایم انتقام بگیرید

سیداحمد خاتمی: مسئولان مصمم به انتقام هستند، آمریکائی ها پیغام دادند همان طور که انجام داده‌ایم انتقام بگیرید و مسئولان گفته‌اند، هر طور که بخواهیم انتقام می‌گیریم، در قرآن 4 بار کلمه انتقام در برابر مجرمان آمده است. وی گفت: انتقام مقدس آن است که دشمن را سر جایش نشاند؛باید با انتقام جانانه آمریکا را از این جنایات مایوس کرد، عقده آمریکائی‌ها از بسیج مردمی عراق و حاج قاسم سلیمانی به دلیل ایمان و خداباوری است. خاتمی بیان کرد: به این دلیل است که چنین شهادتی بزرگ نصیب او می‌شود، شهادت به دست شقی‌ترین انسان‌ها و آدم‌نماها بسیار بزرگ و باارزش است. وی خاطرنشان کرد: جنایات آمریکائی‌ها به دلیل انتقام از ایران است، انتقام به دلیل حاکمیت دین در این کشور است چون ما می‌خواهیم دین و قانون خدا و ارزش‌های الهی حاکم باشد، دشمنان خدا آن را برنمی‌تابند.


تحقیقات سازمان اطلاعات عراق درمورد خدمه پرواز سردار سلیمانی به عراق

شبکه «اسکای‌نیوز» امروز (شنبه) ادعا کرد که سازمان اطلاعات عراق تحقیقاتی را درباره خدمه پرواز هواپیمایی که سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بغداد آورد، آغاز کرده است. خبرنگار اسکای‌نیوز به نقل از مسئولان امنیتی عراق ادعا کرد: «یک تبعه سوری و یک تبعه عراقی بازداشت شدند و تحقیقات درباره خدمه پروازی که [سردار] سلیمانی را [به عراق] آورد شروع شده است». بر این اساس، سازمان اطلاعات عراق نیز در حال بازجویی از کارکنان فرودگاه بغداد، بعد از ترور سرداران شهید سلیمانی و المهندس است. شبکه «تی. آر. تی.» عربی نیز از آغاز تحقیقات درباره خدمه پرواز مزبور خبر داد.


خداحافظی یک لاریجانی دیگر؛ اين بار نوبت به "باقر" رسيد

پس از رفتن صادق لاریجانی از قوه قضائیه، کاندیدا نشدن علی لاریجانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، کنار رفتن فاضل لاریجانی از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی آمل و کنار رفتن محمد جواد لاریجانی از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه حالا نوبت به باقر لاریجانی رسید از سمت خود کناره گیری کند. با قر لاریجانی در دولت های مختلف و دوران وزاری مختلف بهداشت پست معاونت را بر عهده داشت.


روزنامه دیلی میل: پهپادی که سردار سلیمانی را هدف قرار داد، از قطر بلند شده بود

جزئیاتی از حمله به فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه شد. به گزارش دیلی میل، عملیاتی که به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجامید با یک پهپاد ام‌کیو-۹ انجام شد. این پهپاد چند فروند موشک هدایت لیزری نقطه‌زن به سمت کاروان سردار سلیمانی و «ابومهدی المهندس» جانشین سازمان الحشد الشعبی شلیک کرد. بنا بر ادعای گزارش‌ها، این پهپاد از پایگاه مرکزی فرماندهی آمریکا در قطر برخواسته بود.


واکنش 'استفن کینگ' نویسنده مشهور به ترور سردار سلیمانی

پس از آنکه «مایکل مور» کارگردان مستندساز مشهور آمریکایی با انتشار ‌پست‌هایی در صفحه اینستاگرام خود به اقدام تروریستی اخیر آمریکا واکنش نشان داد و خود آمریکایی‌ها را حامی جنگ خواند، «‌استفن کینگ» نیز که همواره به عنوان یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان جهان شناخته می‌شود نیز نسبت به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد. «کینگ»  که نویسندگی آثاری همچون «درخشش»، «آن»، « رستگاری در شائوشنگ» را در کارنامه خود دارد  با انتقاد به سیاست‌های خصمانه رئیس جمهوری ایالات متحده در صفحه توئیتر خود نوشت :« فردی که آتش نزاع جدید را روشن کرده همان فردی است که آنقدر بُزدل بود که به جنگ ویتنام نرفت.»


واضح است که ایران باید واکنش نشان دهد

جرمی هانت، وزیر امورخارجه پیشین انگلیس گفت: انگلیس باید از جایگاه خود به عنوان متحد کلیدی آمریکا برای وادار کردن ترامپ به اتخاذ رویکردی سازگارتر در عرصه سیاست خارجی استفاده کند. تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در پی این حمله یک بازی به شدت خطرناک است. واضح است که ایران باید واکنش نشان دهد و آمریکا می‌بایست آن را محاسبه کند. این وضعیتی بسیار دشوار برای متحدان آمریکا همچون خودمان است./ ایسنا


راز محبوبیت سردار سلیمانی از زبان وزیر کشور دولت اصلاحات

موسوی‌لاری گفت: مهمترین دلیل محبوبیت و مقبولیت سردار حاج قاسم سلیمانی اخلاص اوست. سردار سلیمانی در هیچ دسته، باند و گروهی خود را محدود نکرد و به همه جریان‌های درون نظام صمیمانه وفادار بود و به همه احترام می گذاشت و به همین دلیل هم همه به او احترام می گذاشتند. کم هستند افرادی این چنینی که در اوج قدرت برای همه احترام قائل باشند و جانبدارانه برخورد نکنند./ایسنا


در برابر انتقام ایران هر کاری کنیم، باز هم کافی نیست

سوزان رایس مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا گفت: دلیل واقعی و جدی وجود دارد که باور داشته باشیم در تمامی احتمالات، خطرات (ترور سردار سلیمانی) از منافع آن بیشتر است. ایرانی‌ها می‌توانند در عراق بدون هیچ‌گونه محدودیتی انتقام بگیرند یا در گستره‌ای وسیع‌تر در سوریه، لبنان یا احتمالا علیه اسرائیل. در سراسر خلیج [فارس] نیز ده‌ها هزار نیروی آمریکایی، دیپلمات، تاسیسات تجاری و مدنی داریم. حتی در ایالات متحده نیز احتمال حمله آنها به اهداف سخت یا نرم، نظامی یا غیرنظامی وجود دارد. خطر درگیری مستقیم یا درگیری محدود با ایران به‌شدت افزایش یافته است. اطمینانی نداریم که با این اتفاق، طرح کذایی که می‌گوییم مانع آن شده‌ایم، دیگر اجرایی نخواهد شد./فارس


ادعای دروغ معاون ترامپ برای توجیه ترور سردار سلیمانی

«مایک پنس» برای توجیه تصمیم ترامپ در ترور سردار سلیمانی به دروغ مدعی شده ایران در طراحی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر نقش داشته است.«امریکن ایندیپندنت» نوشت این ادعای پنس، در تناقض کامل با یافته‌های رسمی کمیسیون ۱۱ سپتامبر است که تحقیقات گسترده‌ای درباره این حمله صورت داده است.در گزارش کمیسیون حملات ۱۱ سپتامبر آمده است: ما هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر آگاهی ایران یا حزب‌الله، از برنامه‌ریزی برای حملات ۱۱ سپتامبر پیدا نکردیم.طبق این گزارش، ۱۹ هواپیماربا در حمله ۱۱ سپتامبر مشارکت داشته‌اند که اکثر آنها از عربستان سعودی و باقی از مصر، لبنان و امارات بودند و نه ایران./فارس


ایران باید مایک اسپر را ترور کند

رابرت دیوید استیل (جاسوس اسبق سی آی ای) در وب سایت وترنز تودی خطاب به ترامپ نوشته است: اگر ایران بخواهد واکنشی به این حمله تروریستی نشان دهد، پاسخ عادلانه اش به ترور(شهادت) سرلشکر سلیمانی، حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه نخواهد بود، بلکه ترور «مارک اسپر» در داخل خاک آمریکا خواهد بود. البته منظورم این نیست که ایران را تشویق به این کار کنم اما برای خوانندگان این نوشتار می گویم کسی که توسط آمریکا ترور شد، هم وزن کسی چون «مایک اسپر» بود، با این تفاوت که آمریکا با این اقدامش، استقلال عراق را نقض کرد به گونه ای که مستحق محاکمه شدن در دادگاه بین المللی جنایی است.


روایت جالب یکی از عکاسان حاضر در مراسم ترحیم پدر حاج قاسم سلیمانی

علی غفاری نوشت: در مراسم ترحیم پدر سردار سلیمانی، حاج قاسم با اشاره‌ خود ازبین جمع من را فرا خواند. این مرد بزرگ با تمام شهرت و اوازه ای که در دنیا داره از من خواست که به تصویر بردارها بگویم حاج قاسم میگه  از حضور شما در این مراسم متشکرم، خواهش میکنم به همکارانت بگو من هم یک ادمی هستم مثل بقیه مردم ایران، این همه عکاس امدید اینجا زحمت می‌کشید من را شرمنده خودتون میکنید. / جام جم


مجلس در جلسه غیر علنی ابعاد حادثه تروریستی آمریکا را بررسی می‌کند

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی حادثه تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی خبر داد.علیرضا رحیمی اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته و بعد از شهادت سردار سلیمانی جلسه ویژه‌ای با برخی از مسوولان امنیتی برای بررسی ابعاد این حادثه تروریستی برگزار کرد و بعد از آن از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درخواست برگزاری  جلسه غیر علنی داشت. با توجه به این درخواست قرار است فردا مجلس پیش از آغاز جلسه علنی در جلسه غیرعلنی به بررسی ابعاد حادثه تروریستی آمریکا در شهادت سردار سلیمانی بپردازد. احتمالا در این جلسه مسوولان امنیتی نیز حضور دارند/ ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :