یادداشت؛دکتر امیر ساعدی دریان
شهادت حاج قاسم را می توان از منظرهای بسیاری تحلیل نمود و ابعاد مختلف آن را طرح کرد. مثلا تقابل های استراتژیک ایران و آمریکا، رابطه اعراب و ایران بعد از حمله ایران به آمریکا، انسجام ملی در تشییع پیکر بی نظیر آن شهید و...
کد خبر: ۸۱۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ 15 January 2020

اما یک موضوع بسیار مهمی این روزها نه در رسانه ها و سخنرانی ها بلکه در حوزه عملیاتی سیاست بخصوص در زمینه سیاست گذاری عمومی کشور در حال شکل گرفتن است که باید آن را طلیعه امت گرایی بنامیم.


اگر یادتان باشد در ماجرای سیل خوزستان، همین شهید ابومهندس و دوستانش برای یاری رساندن به ایرانی ها راهی کشورمان شدند . آن روزها یکی از دغدغه برخی از فعالین فضای مجازی این بود که نیروهای نظامی کشور عراق چرا در ایران حضور یافته اند با کدام مجوز و ..؟

همان موقع نوشتم که حضور رسمی نیروهای عراقی در ایران پیش درآمد اعلام عمومی ائتلاف جبهه مقاومت است آن هم در حالی که رویه های سیاسی و سیاست گذاری های عمومی کشور ، فارغ از قوانین عادی کشور در حال یک چرخش معنی دار است .

از ابتدای انقلاب یک موضوع چالشی بین نیروهای سیاسی وجود داشته است آنهم لزوم حصر مساله انقلاب در چارچوب مرزهای رسمی کشور و یا صدور آن به خارج از مرزها بوده است . از نامگذاری نهادهایی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بدون هیچ نوع محدودیت جغرافیایی صورت پذیرفته است معلوم است که موضوع حکمرانی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ابدا محصور در یک مرز خاص جغرافیایی یا قومی نیست و بناست تا یک مفهوم ایدئولوژیک را در بستری جهانی تبلیغ و اشاعه نماید.

شهادت سردار سلیمانی و اتفاقات آتی آن نشان داد بعد از سالها ، بالاخره این مفاهیم که روزگاری در پس پرده ها گفته میشد امروز فریاد زده میشود . نشست خبری فرمانده نیروی هوایی سپاه را دیدیم که در محاصره پرچم های متعلق به سنگرهای مقاومت مانند فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستانی و کتایب و انصار حزب الله و حزب الله عراق و یمن و لبنانی برگزار شد ، نشان بزرگی از این بود که دیگر ماموریت های نظام جمهوری اسلامی محصور به مرز ها نیست. یک گفتمان دنبال تشکیل یک لایه جغرافیایی و ماورای جغرافیایی به وسعت جهان اسلام است . سخنان صریح رهبری در تجلیل از نقش سردار سلیمانی در به شکست رساندن ماموریت های آمریکا در فلسطین و لبنان و غرب آسیا نیز همگی معطوف به این نگاه بلند و ایدئولوژیک است .


در واقع باید گفت پروژه هایی چون ایران شهری و ملی گرایی صرف و .. در ایران دارد به تاریخ می پیوندد.

چه اینکه آن گفتمان ها نشان دادند در برابر سئوالات ژئوپلیتیکی حاضر چندان جوابی برای گفتن ندارند و عمدتا محل اختلاف هستند تا وحدت ملی و انقلابی.

چه اینکه میدانیم ذاتا انقلاب های ایدئولوژیک هیچ محصوریتی در مرزها را به رسمیت نمی شناسند.

موضوع تاثیر علنی دشمن این گفتمان و رویه بر صورت بندی های سیاسی داخلی مساله مهمی است که در آتیه باید به آن هم پرداخت.اما گفتمان امت گرایی این روزها سکه رایج گفتار و کردار سیاسی کشور است چه اینکه ثابت نمود با تکیه بر داشته ها و ظرفیت های آن توانستیم در برابر بزرگترین قدرت های جهانی بایستم ، روی شان را با سیلی سرخ کردیم و کشورهای منطقه ای را سر جای خود نشاندیم .

 

یادداشت؛دکتر امیر ساعدی دریان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار