تظاهرات میلیونی عراقی ها در مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در حالی آغاز شده است که طرفداران گروه های مختلف شیعه – که تا چندی پیش در خصوص حمایت از دولت بغداد با هم اختلاف داشتند – اکنون یکصدا خواستار خروج آمریکا از این کشور شده اند. 

حضور نظامی آمریکا در عراق به ویژه پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده لشکر قدس سپاه پاسداران و همچنین ابو مهدی المهندس، قائم مقام فرمانده نیروهای مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی، به مساله ای جنجالی در محافل مختلف عراق تبدیل شده است. 

سلیمانی و المهندس، در سوم ژانویه در حملات پهبادی آمریکا نزدیک فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند؛ و تنها دو روز پس از آن بود که پارلمان عراق به خروج تمام نیروهای خارجی از جمله 5200 نظامی آمریکایی اعلام شده از این کشور، رای داد. 

مقتدا صدر رهبر شیعه و پرنفوذ عراقی که از برجسته ترین مخالفان دولت صادق المهدی، نخست وزیر عراق محسوب می شد و بسیاری از تظاهرات اخیر ضد دولتی را در عراق هدایت می کرد، این بار از طرفداران خود خواسته است در تظاهراتی میلیونی علیه آمریکا شرکت کنند. 

بسیاری از جناح های موجود در حشد الشعبی که عموما از آنها به عنوان گروه های طرفدار ایران و رقبای صدر یاد می شود، نیز از این فراخوان استقبال کرده و طرفداران خود را به خیابان های بغداد کشانده اند. 

"محمد محیی" سخنگوی کتایب حزب الله و از جناح های حاضر در حشدالشعبی می گوید تظاهرات روز جمعه به تقویت هرچه بیشتر مصوبه پارلمان عراق برای خروج نظامیان خارجی منجر شده و نیز بیانگر خواسته عراقی ها از طبقات مختلف سیاسی و اجتماعی است. 

در همین حال "ناصر الشماری" معاون دبیر کل جنبش النجبای عراق نیز با تاکید بر اهمیت تظاهرات روز جمعه، تصریح کرده است "این راهپیمایی آتش مقاومت را دوباره شعله ور خواهد کرد و تا خروج آخرین نیروهای خارجی و آمریکایی، خاموش نخواهد شد. این خواسته مردم عراق و پارلمان این کشور است."

جنبش عصائب اهل حق نیز که از گروه های تاثیرگذار در پارلمان عراق محسوب می شود، از تظاهرات میلیونی عراق به عنوان اراده ملت در مخالفت با اشغالگری و نیز تاکید بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق یاد کرده است. 

به نظر می رسد ترور سپهبد سلیمانی و المهندس، و همچنین تظاهرات میلیونی روز جمعه در عراق، فرصتی فراهم کرده است تا جناح های مختلف عراقی که تا چندی پیش بر سر حضور یا کناره گیری صادق عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر با هم اختلاف داشته اند، بدون تاثیرپذیری از عوامل خارجی از جمله شیطنت های عربستان، به راهکاری مشترک و مرضی الطرفین برای تعیین سرنوشت خود، دست یابند. و قطعا خروج نظامیان آمریکایی از عراق، از جمله مهم ترین بندهای این راهکار خواهد بود.