جریان حامی دولت برای پیروزی در انتخابات پیش رو روی لیست حزب کارگزاران دست به ریسک زده‌اند.
کد خبر: ۸۲۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 18 February 2020

به گزارش تابناک تبریز، با نیم‌نگاهی به لشکر لیست‌های انتخاباتی جریان حامی دولت در تهران، متوجه می‌شویم که عمده افراد آن‌ها با یکدیگر اشتراک دارند و همین اشتراک، شانس آن‌ها برای توفیق در انتخابات را تا حدی بالا برده است. یکی از این لیست‌های محوری، فهرست منسوب به حزب کارگزاران سازندگی است که برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی درباره آن اظهارات ضدو نقیضی ابراز کرده‌اند

واکنش خانواده هاشمی به «یاران هاشمی»

روزنامه سازندگی در شماره روز 26 بهمن، در گزارشی لیست اختصاصی خود برای انتخابات را ابراز و تصریح کرد که حزب نزدیک به دولت یعنی «اعتدال و توسعه» که دبیرکلی آن با رییس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی است نیز روی آن صحه گذاشته. همین خبر، شائبه سوگیری سیاسی دولت در انتخابات را تقویت کرد. خود رییس‌جمهوری در نشست خبری روز 27 بهمن، این شائبه را با بیان اینکه «حسن روحانی لیست ندارد» تکذیب کرد. او در این‌باره و در پاسخ به سوالی درباره انتشار لیست‌های انتخاباتی با عنوان «فهرست روحانی» در فضای مجازی، اعلام کرد: «دولت در انتخابات هیچ‌دخالتی ندارد و ما هیچ‌لیستی به نام لیست دولت نداریم، روحانی هم هیچ‌لیستی ندارد، مردم آزاد هستند و امیدواریم به بهترین شکل در انتخابات مجلس شرکت کنند و آثار این انتخابات برای مردم بسیار خوب باشد.»

لیست اختصاصی حزب کارگزاران سازندگی که با عنوان «یاران هاشمی» منتشر شده بود، واکنش بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را برانگیخت. رییس شورای اسلامی شهر تهران
روز گذشته در اظهاراتی، ضمن تقلیل برند لیست کارگزاران سازندگی به «عنوانی ژورنالیستی» تاکید کرد: «یاران هاشمی» به معنای انتساب لیست به آقای هاشمی و خانواده ایشان نیست. انتقادات دیگری که متوجه لیست کارگزاران شده، متوجه این امر است که اساساً انتساب یک لیست به یک چهره که دیگر در قید حیات نیست، چه توجیهی دارد و با این کار، اتفاقاً مردم از آن لیست رویگردان می‌شوند.

خاتمی وارد می‌شود

طی روزهای گذشته برخی اخبار از ورود محمد خاتمی، رییس جبهه اصلاحات به عرصه انتخابات، در ضمن برگزاری جلساتی با غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی داشتند. بنابر شنیده‌ها، خاتمی در این جلسات خواستار ورود 10 سهمیه اختصاصی او به لیست کارگزاران شده است. با توجه به اینکه 20 نفر از افراد لیست کارگزاران در لیست‌های دیگر اصلاح‌طلبی نیز تکرار شده‌اند، بنابراین عناصر وابسته به خاتمی به‌طور گسترده در تمامی لیست‌های اصلاح‌طلبی نفوذ داده شده‌اند تا از این طریق، احتمال رأی‌آوری‌شان بالا بروند. اظهارات روز گذشته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران تقریباً روی این شنیده‌ها مهر تأیید زد.

مرعشی درباره نقش رییس جبهه اصلاحات در لیست این حزب گفت: «در مورد جناب آقای خاتمی هم تصمیم با خودشان است و ما فرضی بر تأیید و حمایت ایشان نداریم اما اصل اینکه کارگزاران لیستی از شایستگان آماده کند توصیه ایشان بود.»

مرعشی در اظهار نظری دیگر گفت : «وقتی گزارش فهرست کارگزاران را به رییس دولت اصلاحات دادم گفت کاش کارگزاران مثل مجلس پنجم برای کل کشور لیست می داد.»از سویی دیگر، از حمایت خاتمی از لیست اختصاصی کارگزاران می‌توان به‌طور ضمنی معنای ورود حزب اتحاد ملت(مشارکت سابق) به عرصه انتخابات را برداشت کرد؛ حزبی که پیش از گرم‌شدن رسمی تنور انتخابات، در بیانیه‌ای آوردگاه سیاسی دوم اسفند را تحریم کرد.

برخی اخبار در فضای مجازی حکایت از آن دارند که طی ساعات منتهی به روز جمعه (دوم اسفند) که موعد انتخابات است، با انتشار ویدئویی از یکی از لیست‌های انتخاباتی جبهه اصلاحات در تهران حمایت به عمل خواهد آورد که با توجه به آنچه آمد، این حمایت به احتمال زیاد متوجه لیست اختصاصی حزب کارگزاران سازندگی خواهد بود. از سوی دیگر، با وجود اینکه رییس‌جمهوری در ظاهر ارائه هر گونه لیست از سوی دولت خود را منتفی اعلام کرد، اما با توجه به برخی اخبار و شنیده‌ها، به نظر می‌رسد لیست کارگزاران همان لیست اجماعی میان روحانی و خاتمی باشد.

با وجود عملکرد پرعسرت «لیست امید» در مجلس دهم، اقدام خاتمی برای ورود مجدد به عرصه انتخابات و حمایت از لیست کارگزاران، عجیب به نظر می‌رسد اما در نگاهی دیگر، باید تاکید کرد که خاتمی به‌عنوان رییس جبهه اصلاحات آگاهی دارد که با از دست رفتن مجلس آینده، انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 نیز به نوعی برای آنها از دست رفته خواهد شد؛ بنابراین برای هموارشدن مسیر کنش دولتِ تحت حمایت خود و مثبت جلوه دادن عملکرد پاستورنشینان، باید در آینده روند همسویی مجلس با دولت، تمدید شود.

لشکر آماده پروپاگاندای اصلاحات

خاتمی در حالی برای حمایت از لیست کارگزاران سازندگی مشغول آماده‌شدن است که جریان حامی دولت از ابتدای امسال، با ژست مشارکت مشروط و تحریم انتخابات وارد میدان شده بودند. برنامه اول آنها ثبت‌نام چهره‌های شاخص اما مساله‌دار این جریان بود که بنا بر تحلیل بزرگان‌شان، یک بازی برد-برد محسوب می‌شد؛ یعنی اگر بر فرض محال صلاحیت‌شان تأیید می‌شد، که مجلسی بدتر از مجلس ششم را تشکیل می‌دادند و اگر رد صلاحیت می‌شدند که همینطور هم شد، هجمه به شورای نگهبان را آغاز می‌کردند و با اسم رمزهای انتصابات یا انتخابات غیررقابتی، به استقبال آن می‌رفتند.

ورود رسمی رییس دولت اصلاحات به عرصه، بار دیگر ثابت کرد که چپ‌های متقدم و اصلاح‌طلبان متأخر در بحرانی و بغرنج جلوه دادن شرایط و بهره‌برداری از آن، مهارت خاصی دارند. با علم به این توانایی و با نگاه به صحنه انتخابات ادوار در ایران، می‌توان نتیجه گرفت که ایشان با وجود تبلیغات گسترده ماه‌های اخیر مبنی بر بی‌توجهی به انتخابات، در ساعات منتهی به دوم اسفند با حداکثر توان تبلیغاتی برای مدیریت افکار و تخریب لیست نیروهای انقلابی، وارد صحنه خواهند شد.

منبع: صبح نو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار