رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: به دیوارلیسان اجازه تخریب دین را ندهید / داروی موسوم به امام کاظم و روغن بنفشه فاقد مبنای علمی است / وزیر ارتباطات سه مرکز پخش ویروس کرونا را اعلام کرد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸ 09 March 2020
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
کرونا ۷۰ هزار زندانی را راهی خانه کرد

رئیس سازمان زندان‎های کشور گفت: حدود ۷۰ هزار نفر از زندانیان سراسر کشور در اجرای بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و تأمین سلامت زندانیان مرخص شدند. با توجه به تمهیدات صورت‎گرفته در ماه گذشته در سطح زندان‎ها، شرایط بهداشتی زندانیان تحت کنترل کامل قرار گرفته است.

به دیوارلیسان اجازه تخریب دین را ندهید

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خواستار رسیدگی فوری ریاست جمهوری به وضعیت بحرانی استان گیلان و شهر رشت شد و نوشت: پرسش اول که ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده این است که آیا متولیان امر در ارائه اخبار و زمان دقیق اطلاع آن‌ها از ورود این بیماری به قم صادق بوده اند یا خیر؟ اگر متوجه این بلیه شده بودند چرا شهر قم را قرنطینه نکرده و اقدامات احتیاطی و کنترل کننده را با تاخیر آغاز کردند؟ چرا به کاسه لیسان و متحجران و دیوار لیسان اجازه مانور و تخریب چهره دین و حکومت دینی داده شد؟ فریده اولادقباد نیز در گفتگویی گفت: سیاری از کارگران و کارمندان سلامتشان در معرض خطر است، چه نهادی پاسخگوی آن‌ها خواهد بود؟ همچنین این سوال وجود دارد که آیا برای ضدعفونی کردن محل کار کارمندان و کارگران که می‌تواند آلودگی زیادی داشته باشد فکری شده است؟

اصلاح‌طلبان منتظر اختلاف بین اصولگرایان نیستند

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: مجلس یازدهم یکدست و یک‌رای نیست، چون اختلافاتی میان اصولگرایان وجود دارد، شاید به شکل تاکتیکی در موردی خاص وحدت داشته باشند، ولی در عمل دو نگرش درون آن‌ها وجود دارد. امیدوارم نمایندگان مجلس یازدهم بتوانند به وحدت برسند، زیرا ما منتظر اختلاف بین آن‌ها نیستیم و همیشه امیدوار بوده و هستیم که سیاسیون با هم وحدت داشته باشند و کشور را نجات دهند. در اواخر دولت نهم در آستانه جنگ بودیم، لطف خدا و تدبیر مسئولان این خطر را دور کرد، زیرا مردم شخصی مثل آقای روحانی را انتخاب کردند. /ایرنا

آیا کارمندان و کارگران رویین تن نیستند

فریده اولادقباد در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: چرا تصمیمات چندگانه درباره ساعت کاری ادارات گرفته می‌شود؟ مگر بنا بر مصوبه ستاد مقابله با کرونا که هدف اصلی آن پیشگیری و کنترل این بیماری و صیانت از جان افراد است برای کاهش ساعت اداری تصمیم گرفته نشده بود، پس چرا این کاهش ساعت کاری برای کارگران و کارمندان اجرایی نشد؟ این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: آیا کارمندان و کارگران رویین تن هستند؟ مگر این امکان وجود ندارد که این افراد برای خانواده‌هایشان ناقل ویروس شوند؟ درخواست ما این است در مواردی که امکان دورکاری و یا شیفتی شدن ادارات هست این کار انجام شود و در غیر این صورت نسبت به کاهش ساعت کاری ادارات اقدام شود. این نماینده مجلس ادامه داد: بسیاری از کارگران و کارمندان سلامتشان در معرض خطر است، چه نهادی پاسخگوی آن‌ها خواهد بود؟ همچنین این سوال وجود دارد که آیا برای ضدعفونی کردن محل کار کارمندان و کارگران که می‌تواند آلودگی زیادی داشته باشد فکری شده است؟

داروی موسوم به امام کاظم و روغن بنفشه فاقد مبنای علمی است

دکتر سعید اسکندری رییس انجمن طب سنتی خراسان رضوی گفت: اخیرا موادی با نام‌های "امام کاظم و روغن بنفشه" از سوی برخی افراد فاقدتخصص علمی و حتی منع شده از دخالت در امور طبابت، به عنوان داروی پیشگیری از بیماری کرونا تجویز شده که از اساس فاقد بنیان علمی بوده و بی‌تاثیر در این زمینه است. این مواد ادعایی در حالی بین مردم تبلیغ و توزیع می‌شود که به هیچ‌وجه فرایند علمی آکادمیک مورد پذیرش مجامع تخصصی داروسازی، پزشکی و حداقل استاندارد‌های دارویی را نیز طی نکرده‌اند. یکی از افرادی که هم‌اینک در این حوزه ادعا و فعالیت دارد، پیش از این‌ها از سوی مراجع قضایی از هر اقدام طبی و تجویزی در حوزه درمان منع شده است. / ایرنا

تلگرام و توییتر هر چه سریعتر رفع فیلتر شوند

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس گفت: صداوسیما بجای آنکه به مردم بگوید از تجمع خودداری کنند و در خانه بمانند، باافتخار صف تب گرفتن را نشان می‌دهد. این صف رای‌گیری نیست که با غرور نشان دهید. این صف مرگ است. ضروریست جهت افزایش آگاهی مردم در پیشگیری و مقابله با این بیماری، تلگرام و توییتر هر چه سریعتر رفع فیلتر شوند.

فروش وایتکس به جای الکل طبی

وزارت بهداشت اعلام کرد: گزارش‌هایی نگران کننده مبنی بر مصرف خوراکی الکل با هدف جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس دریافت می‌شود امری که موجب به مخاطره افتادن سلامتی افراد مصرف کننده شده است. متاسفانه در این روز‌ها این برداشت غلط، منجر به افزایش مراجعه شمار زیادی از بیماران مسموم به الکل به مراکز بیمارستانی شده و موارد متعددی از عوارض مسمومیت ناشی از مصرف الکل از جمله کوری، الزام به دیالیز و موارد منجر به مرگ گزارش شده است. نیاز‌ها و نگرانی‌های آحاد مردم در تقاضای روزافزون محلول‌های ضد عفونی کننده منجر به سوءاستفاده عده‌ای سودجو و فرصت طلب شده است که با اضافه کردن سفیدکننده (وایتکس) به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی رنگ را به عنوان الکل طبی (بی‌رنگ) به بازار عرضه می‌کنند که فاقد نشان اخطار رنگی بوده و و موجب افزایش درصد موارد مسمومیت‌ها شده است.

خلوت‌ترین' روز تهران در ۱۲ سال گذشته

رئیس مرکز کنترل ترافیک تهران گفت: یکشنبه ۱۸ اسفند خلوت‌ترین روز پایتخت ایران در ۱۲ سال گذشته بود. وی گفت: وضعیت ترافیک، معابر و سرعت خودروها، نشان می‌دهد که تردد در ۱۸ اسفند، همانند اول فروردین سال ۸۶ بوده است/فارس
 
نگرانی وزارت بهداشت از مصرف الکل خوراکی

دکتر سید ابراهیم قدوسی، رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت با بیان اینکه گزارش‌های نگران کننده‌ای از مصرف خوراکی الکل جهت جلوگیری از ابتلا به کروناویروس دریافت می‌شود، در عین حال عده‌ای سودجو با سوء استفاده از نیاز مردم، با اضافه کردن وایتکس به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی‌رنگ را به عنوان الکل طبی به بازار عرضه می‌کنند که موجب افزایش درصد مسمومیت‌ها شده است. بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت، قدوسی یادآور شد: نکته دیگر اینکه، نیاز‌ها و نگرانی‌های آحاد مردم در تقاضای روزافزون محلول‌های ضد عفونی کننده منجر به سوءاستفاده عده‌ای سودجو و فرصت طلب شده است که با اضافه کردن سفیدکننده (وایتکس) به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی رنگ را به عنوان الکل طبی (بی‌رنگ) به بازار عرضه می‌کنند که فاقد نشان اخطار رنگی بوده و و موجب افزایش درصد موارد مسمومیت‌ها شده است؛ لذا این موضوع باید مورد توجه بخش‌های نظارتی قرار گیرد و لازم است خطر مصرف خوراکی این نوع ترکیبات خطرناک، از طریق رسانه‌های گروهی مکررا اطلاع رسانی شود.

سفر به کیش ممنوع

درحالیکه اسفند ماه پارسال، سازمان منطقه آزاد کیش اقدامات و رویدادسازی‌های گسترده‌ای برای جذب و ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی به اجرا گذاشته بود و ستاد نوروزی این منطقه تمامی امکانات خود را برای پذیرای از میهمانان به کار گرفته بود، اکنون زیر سایه سنگین ویروس کرونا، این میهمان ناخوانده و نامرئی که در همه کوچه پس کوچه‌ها جولان می‌دهد، ناگزیر دست رد به سینه رد میهمانان زد و در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد تا از سفر به جزیره کیش بپرهیزند. در این اطلاعیه، ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا منطقه آزاد کیش اعلام کرد: با توجه به شیوع بیماری ویروس کرونا در کشور و محدودیت‌های جدی اعمال شده برای پروازها، مراکز اقامتی، تفریحی و گردشگری در جزیره کیش، در راستای حفظ سلامت ساکنین و آحاد ملت شریف ایران به‌عنوان یک اقدام ملی و بنا به تصویب ستاد اقدامات پیشگیرانه، از هموطنان گرامی درخواست می‌شود سفر‌های خود را به منطقه آزاد کیش تا اطلاع ثانوی و تا ایجاد وضعیت عادی از لحاظ بهداشتی به تعویق بیندازند.

مدیران هلال احمر گیلان و مازندران قرنطینه شدند

اسماعیل رمضانی مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر روز دوشنبه در توییت خود نوشت: مدیران عامل جمعیت هلال اهمر‌های استان‌های گیلان و مازندران به دلیل حجم برخورد با مراجعه کنندگان و بروز علائم مشکوک به کرونا بستری و در قرطینه هستند. وی افزود: در حال حاضر جانشین این افراد در استان‌های یادشده ماموریت‌ها و ظایف محوله را انجام داده و پیگیری می‌کنند.  تاکنون ۷ هزار و ۱۶۱ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۳۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین تعداد بهبود یافتگان به دو هزار و ۳۹۴ نفر رسیده است. خوشبختانه تا کنون دو هزار و ۳۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

تجمعات مذهبی و مراسم تحویل سال در بقاع متبرکه لغو شد

با توجه به توصیه‌های مؤکّد بهداشتی در شرایط کنونی که پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری کرونا ضروری است، سازمان اوقاف و امور خیریه نیز باید تمهیداتی می‌اندیشید تا بتواند از سلامت آحاد جامعه صیانت کند. سازمان اوقاف برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا در وهله اول توزیع هرگونه غذای نذری در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه را ممنوع کرده است و با توجه به اینکه روزانه هزاران نفر به آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه مشرف می‌شوند، به تمامی هیئت‌امنا و مدیران اجرایی این بقاع اعلام شده است روزانه در نوبت‌های مختلف، سطوحی که در معرض تماس عمومی قرار دارند و همچنین کفشداری‌ها را مرتباً ضدعفونی کنند. حجت‌الاسلام نوروزپور - مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه- در این رابطه گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به جهت پیشگیری از بالا رفتن سرعت شیوع بیماری و بر اساس ابلاغیه معاونت فرهنگی سازمان اوقاف، تصمیم به محدود کردن بسیاری از تجمعات و مراسم‌های مذهبی در بقاع متبرکه سراسر کشور گرفته شده است.

ابتلای رییس سازمان مدیریت بحران کشور به کرونا

علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به غیبت چند روزه رییس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسات، به ایسنا گفت: اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور هفته گذشته با مشاهده علائم مشابه آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کرده و پس از انجام چهار تست مربوط به بیماری کووید-۱۹ مشخص شد که وی به این بیماری مبتلا شده است. بختیاری ادامه داد: در همین راستا آقای نجار در بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار گرفتند و صبح امروز با بهبود نسبی و رفع خطر با تشخیص پزشکان از بیمارستان مرخص شده و باید چندین روز را هم خود را در خانه قرنطینه کنند.

صوفی: اصلاح‌طلبان شکست نخوردند، حذف شدند
 
کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اصولگرایان در انتخاب هیئت رئیسه نیز با یکدیگر دچار چالش خواهند شد، گفت: در این دوره از انتخابات اصلاح‌طلب شاخص به جز آقای «پزشکیان» نداریم.علی صوفی در تحلیل آرایش سیاسی مجلس یازدهم و پیروز نشدن اصلاح‌طلبان در انتخابات علیرغم اینکه می‌گفتند در نظرسنجی‌ها جلوتر از رقیب هستند، گفـت: اصلاح‌طلبان شکست نخوردند بلکه حذف شدند؛ ما را اصلاً در انتخابات راه ندادند. شکست زمانی اتفاق می‌افتد که ما در انتخابات شرکت کنیم، اما مردم به ما رأی ندهند.وی افزود: در بیانیه‌های هم که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صادر کرد گفته شد که ما کاندیدایی برای معرفی نداریم که البته این به معنای آن نیست که استقبال مردم از اصلاح‌طلبان بیشتر بوده است، اما برای شکست خوردن نیاز به حضور در انتخابات است.دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات ادامه داد: اصلاح‌طلبان از پیش اعلام کرده بودند که در این دوره مثل سال ۹۴ با هر شرایطی وارد انتخابات نمی‌شوند بلکه اگر کاندیدای داشته باشند به مردم معرفی و اگر نداشته باشند لیستی داده نمی‌شود. نقطه مقابل مشارکت بدون قید و شرط سال ۹۴، درست در این دوره از انتخابات اتفاق افتاد، بنابراین اصلاح‌طلبان اصلاً وارد انتخابات نشدند که بخواهند شکست بخورند.وی درباره اینکه آیا می‌توان مشارکت پایین در انتخابات را به حضور نداشتن اصلاح‌طلبان در انتخابات ربط داد، گفت: هیچ ربطی ندارد؛ مردم نارضایتی خودشان را در سال ۹۶ و ۹۸ اعلام کردند و از آن زمان کاملاً محسوس بود که در انتخابات مشارکت نخواهند کرد و امیدشان را از صندوق بریده‌اند. آن‌ها از اصلاح‌طلبان نیز مأیوس شده‌اند به دلیل اینکه با دعوت آن‌ها به کاندیدا‌هایی رای دادند که از انتخابشان نتیجه نگرفتند.
 
آخرین وضعیت جسمانی حریرچی بعد از ابتلا به کرونا
 
وضعیت جسمی ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت که از چند روز گذشته به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در قرنطینه قرار گرفته است، رو به بهبودی است و تا چند روز آینده از قرنطینه خارج می‌شود.

توصیه آیت الله وحیدخراسانی برای دفع کرونا
 
آیت‌الله وحید خراسانی در پاسخ به سئوالی، مردم را به خواندن سوره یس برای رفع کرونا توصیه کردند.
متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است:
«پرسش: در پی سوال عده‌ای از مقلدین مبنی بر این که در ایام اعتکاف بسیاری از خانواده‌ها برای رعایت و پیشگیری از بیماری در خانه‌های خود مشغول اعمال عبادی هستند، جنابعالی چه دعا یا ذکر و یا عملی را توصیه می‌فرمایید؟
پاسخ: «بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
سوره یس بخوانید و به امام زمان علیه‌السلام هدیه کنید».
 
راه‌چمنی هم کرونا گرفت و رفت

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی روز دوشنبه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در ۶۴ سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت."محمدرضا راه چمنی" فعال اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.وی نماینده ادوار دوم تا پنجم مجلس شورای اسلامی بوده است.
 
قالیباف و جهانگیری کرونا گرفتند؟

برخی خبر‌های جسته و گریخته طی روز‌های اخیر حکایت از مبتلا شدن معاون اول رئیس جمهور به کرونا داشت. خبری که امروز در نهایت تکذیب شد.سلیمانی، مدیر روابط عمومی دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، درباره ابتلای جهانگیری به کرونا، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد.وی در گفتگو با آنا افزود: آقای جهانگیری در دفتر کارشان حاضر هستند و با استانداران سراسر کشور در مورد ویروس کرونا تلفنی گفتگو کرده‌اند و مشکلی وجود ندارد.

ابتلای قالیباف به کرونا کذب است

همچنین در پی انتشار شایعاتی مبنی بر مبتلا شدن محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران و بستری شدن وی، مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: روز شنبه تلفنی با آقای قالیباف تماس گرفتم و وی در دفترکارش حاضر بود و هیچ مشکلی ندارد.وی تصریح کرد: در تماسی که با قالیباف داشتم وی همانند روز‌های قبل در صحت کامل قرار داشت و هیچ آثاری از بیماری در وی مشخص نبود همچنین از مردم نیز درخواست می‌کنم به شایعات مطرح شده در فضای مجازی توجه نکنند.
 
وزیر ارتباطات سه مرکز پخش ویروس کرونا را اعلام کرد

وزیر ارتباطات اعلام کرد: بیمارستان‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها اصلی‌ترین مراکز شیوع کرونا محسوب می‌شوند.محمدجواد آذری جهرمی در توییتر خود نوشت: با دریافت بخشی از اطلاعات مبتلایان به ⁧‫ویروس کرونا‬⁩ در ایران و تحلیل اطلاعات حمل ونقل، پرداخت حضوری و ... آن‌ها توسط متخصصان داده‌کاوی و استخراج مدل شیوع، به این جمع‌بندی رسیدیم که سه مرکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران به ترتیب بیمارستانها، پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها هستند.به گزارش ایرنا ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از۷۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر دوشنبه (نوزدهم اسفند) به هفت هزار و۱۶۱ نفر رسیده و تعداد افراد فوت شده ناشی از آن در مجموع به ۲۳۷ نفر رسیده، همچنین دو هزار و ۳۹۴ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.
 
زنگنه: با کدام پول دارو وارد کنیم؟

وزیر نفت گفت: آمریکا دشواری‌های زیادی برای مردم ایران، به‌ویژه مردم فقیر ایران، ایجاد می‌کند و این مسئله در آینده باید در یک دادگاه بین‌المللی مطرح شود.بیژن زنگنه در گفتگو با شبکه خبری بلومبرگ اظهار کرد: تأکید می‌کنم این مسئله که دولت آمریکا می‌گوید ایران هیچ محدودیتی برای واردات دارو و غذا ندارد، یک دروغ بزرگ است، زیرا همان‌طور که پیش از این گفتم، با کدام پول؟
وی گفت: ما برای فروش نفت، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، آهن و مس با تحریم روبه‌رو هستیم حال چگونه می‌توانیم برای خرید دارو و غذا پول به دست بیاوریم؟ آیا آن‌ها فکر می‌کنند ما میلیارد‌ها دلار سپرده در بانک‌های بین‌المللی داریم و به ما توصیه می‌کنند از آن پول برای خرید دارو و غذا استفاده کنیم؟وزیر نفت تصریح کرد: این یک دروغ بسیار بزرگ است و در این وضع آن‌ها نه تنها علیه دولت بلکه علیه مردم ایران کار می‌کنند. آن‌ها دشواری‌های زیادی برای مردم ایران، به‌ویژه مردم فقیر ایران، ایجاد می‌کنند و فکر می‌کنم این مسئله در آینده باید در یک دادگاه بین‌المللی بررسی شود.زنگنه گفت: همان‌طور که گفتم، آمریکا در این شرایط بسیار سخت رویارویی با کرونا به اقدام علیه مردم ما ادامه می‌دهد و مردم ایران این روز‌ها را فراموش نمی‌کنند. آن‌ها به ما کمک نمی‌کنند و از آن‌ها انتظار نداریم که به ما کمک کنند، اما انتظار داریم کاری علیه مردم ایران انجام ندهند.
 
وزیر ورزش کرونا گرفت؟

در حالیکه دقایقی قبل شایعاتی مبنی بر تست مثبت کرونای وزیر ورزش و جوانان در فضای مجازی منتشر شد، گفته میشود که مسعود سلطانی‌فر امروز در محل وزارت ورزش و جوانان مشغول به کار بوده است و هیچ‌گونه علائم بیماری، حتی سرماخوردگی نیز ندارد. ساعتی پیش یک فعال رسانه‌ای توییتی را در صفحه خود منتشر کرد مبنی بر اینکه تست کرونای مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان مثبت شده است. به گزارش برنا؛ این توییت درحالی منتشر شد که دکتر سلطانی‌فر امروز در محل کار خود در وزارت ورزش و جوانان حاضر بوده و حتی مصاحبه‌ای نیز داشته است و هیچ‌گونه علائم بیماری، حتی سرماخوردگی نیز ندارد. مشاور رسانه‌ای وزیر ورزش هم کرونای سلطانی فر را تکذیب کرد.
 
گزینه پیشنهادی سلیمی نمین برای ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: البته بحث‌های دیگری نیز در زمینه مدیریت مبارزه با ویروس کرونا مطرح است؛ از جمله مسئله چگونگی مدیریت مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی که تحت شعاع شیوع این ویروس قرار گرفته‌اند. در صورت عدم مدیریت درست این حوزه‌ها ما نمی‌توانیم تنها با بیان این مطلب که مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا از خانه‌ها بیرون نیایند، از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم ما باید برای اقناع افکار عمومی بتوانیم ابتدا دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی آن‌ها را برطرف کنیم که برای مرتفع کردن این نیاز‌ها حتما لازم است که ستاد ملی مقابله با کرونا از تمامی اختیارات لازم برخوردار باشد.این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: همچنین در زمینه ایجاد محدودیت در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها یک عدم مدیریت به چشم می‌خورد و شاهد هستیم که در این مبادی تعدادی از پرسنل پزشکی با لباس‌های مخصوص ایستاده‌اند و تنها کاری که از دست آن‌ها بر می‌آید این است که از مسافران درخواست کنند تا برای حفظ جان خود از سفر کردن منصرف شوند. در صورتی که اگر ما از تمامی امکانات کشور از جمله نیرو‌های مسلح و نیروی انتظامی برای حضور در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها استفاده کنیم تا با قاطعیت جلوی تردد مسافران را بگیرند بدون شک شاهد مدیریت بهتر شرایط فعلی خواهیم بود.وی گفت: با توجه به مواردی که به آن‌ها اشاره شد در شرایط کنونی فردی فراوزارتخانه‌ای همچون دبیر شورای عالی امنیت ملی بهترین گزینه برای ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا است. چراکه دبیر شورای عالی امنیت ملی با توجه به جایگاه حقوقی که دارد، قادر است علاوه بر بسیج امکانات تمامی وزارتخانه‌ها برای مقابله با کرونا، از ظرفیت نیرو‌های مسلح و قوه قضاییه نیز برای مدیریت بهتر امور استفاده کند. چراکه مصوبات شورای عالی امنیت ملی در حقیقت مصوبات حاکمیتی محسوب می‌شود و تمامی دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.
 
هنگامه شهیدی از زندان به مرخصی آمد

وکیل مدافع هنگامه شهیدی از مرخصی موکلش از زندان تا ۱۷ فروردین خبر داد. مصطفی ترک همدانی در توییتر نوشت: «پس از پیگیری‌های فراوان خانواده و تامین وثیقه خانم هنگامه شهیدی تا ۱۷ فروردین به مرخصی آمد.» ترک همدانی پیش از این در توییتر نوشته بود که مقامات قضایی پذیرفته‌اند هنگامه شهیدی در قبال تامین وثیقه به مرخصی بیاید و در صورت تامین وثیقه، موکلش آزاد شود. بر اساس این گزارش، دادستان تهران درباره تشکیل پرونده برای هنگامه شهیدی و دستگیری‌اش چنین گفته بود: «او چند ماهی متواری بوده و همان‌طور که در شبکه‌های مجازی می‌دیدم هر روز اهانت‌های آشکاری به دستگاه قضایی و مسئولینش می‌کرد و به‌جای این‌که خود را معرفی کند، توییت‌های بسیار مجرمانه‌ای منتشر می‌کرد».
 
آیت‌الله کعبی: مخالفت علما با قرنطینه قم شایعه دشمن است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مخالفت مراجع و علما با قرنطینه‌شدن قم، شایعه دشمن است و صحت ندارد، تصریح کرد: علما از همان ابتدای پیدایش کرونا، تصریح کردند که رعایت دستورالعمل‌های پزشکی بر همه واجب است. آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با فارس با اشاره به طرح شایعه‌ای مبنی بر مخالفت مراجع و علما با قرنطینه شدن قم همزمان با پیدایش ویروس کرونا در این شهر گفت: مراجع و بزرگان حوزه از همان لحظات نخست پیدایش کرونا، اعلام کردند که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی واجب و هرچه مسئولین و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند واجب‌الاتباع است. وی با بیان اینکه مخالفت مراجع و علما با قرنطینه‌شدن قم، شایعه دشمن است و به هیچ وجه صحت ندارد، تصریح کرد: علما از همان ابتدای پیدایش کرونا، تصریح کردند که رعایت دستورالعمل‌های پزشکی بر همه واجب است. عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در همان روز‌های نخست شیوع کرونا، متنی منتشر کردم و در آن اعلام کردم که چنانچه لازم باشد، تجمعات تعطیل می‌شود و از لحاظ مذهبی، هیچ منعی برای این کار وجود ندارد و تصمیم با ستاد ملّی مبارزه با کروناست.
 
آخرین وضعیت معصومه ابتکار پس از ابتلا به کرونا

منبع نزدیک به معصومه ابتکار گفت که حال وی رو به بهبود است و همین هفته به محل کار خود باز می‌گردد. یک منبع نزدیک به معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در گفتگو با ایلنا از بهبودی وی خبر داد و گفت: خانم ابتکار در منزل استراحت کردند و در بیمارستان بستری نشدند و در حال حاضر حال ایشان رو بهبود است و کار‌های مربوط به معاونت زنان را از خانه پیگیری می‌کنند. وی افزود: امیدوارم با بهتر شدن حال ایشان در همین هفته به محل کار خود بازگردند.
 
جزئیات جلسه فوق العاده مجلس درباره کرونا

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به جلسه فوق‌العاده مجلس پیرو مقابله با کرونا گفت: بیشترین پیشنهادات در این جلسه معطوف به ناکافی بودن اختیارات وزیر بهداشت و درمان در مدیریت صحنه مقابله با کرونا بود. اسدالله عباسی گفت: جلسه فوق‌العاده اعضای کمسیون بهداشت و درمان و سایر نمایندگان، پیرو شناسایی راه‌های مقابله با ویروس کرونا پیش از ظهر امروز و به ریاست علی لاریجانی در صحن مجلس برگزار شد. وی افزود: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علیرضا زالی، رئیس قرارگاه مقابله با کرونا در استان تهران در این جلسه حضور داشتند. این نماینده مجلس اظهارداشت: وزیر بهداشت در این جلسه درباره وضعیت داروی بیماران کرونایی و همچنین سایر امکانات لازم مباحثی را مطرح کرد و همچنین برخی از نمایندگان هم گزارشی از وضعیت موجود در استان‌های خود ارائه دادند. عباسی بیان داشت: پیرو بحث‌هایی که صورت گرفت مقرر شد برای دو استان گیلان و قم فکری اساسی شود. وی گفت: همچنین بیشترین پیشنهادات در این جلسه معطوف به ناکافی بودن اختیارات وزیر بهداشت و درمان در مدیریت صحنه بود و عنوان شد که برخی از دستگاه‌ها همکاری لازم را با وزیر بهداشت و درمان ندارند و می‌بایست اختیارات وزیر بیشتر شود تا از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود. عباسی تصریح کرد: همچنین در این جلسه درباره قرنطینه دو استان قم و گیلان مباحثی مطرح شد که البته باید گفت: این مسئله در اختیارات وزیر بهداشت نیست. همچنین در این جلسه مقرر شد تا آقای لاریجانی با سران قوا مذاکراتی داشته و پیرو این جلسه، سران قوا از اختیارات خود استفاده کرده و دو استان قم و گیلان را در حال ویژه قرار دهند تا این ویروس بیشتر از این‌ها فراگیر نشود.
 
واکنش ربیعی به شائبه تفاوت ابتلای مردم و مسئولان به کرونا

علی ربیعی درباره تفاوت ویروس کرونای مسئولان و مردم گفت: «مبتلا شدن برخی از مسئولان دولتی به این بیماری خود نشان از حضور آن‌ها در بین مردم است.» بعد از شیوع ویروس کرونا تعدادی از مسئولان و نمایندگان مجلس با انتشار سلفی‌های خود در فضای مجازی اعلام کردند که آن‌ها نیز به این ویروس مبتلا شده و در قرنطینه به سر می‌برند. برخی افراد با تبعیض آمیز خواندن درمان مسئولان واکنش نشان دادند. علی ربیعی، سخنگوی دولت این موضوع را رد کرد و گفت: واقعا اینطور نیست که در این خصوص بین مسئولین و مردم تفاوتی باشد. اتفاقا از روز اول من نوشتم که کرونا ویروسی است بی تفاوت که هیچ مرزی برای هیچ چیز قائل نیست. اتفاقا مبتلا شدن برخی از مسئولان دولتی به این بیماری خود نشان از سطح بالای تماس اجتماعی آن‌ها و حضورشان در بین مردم است و اینکه فاصله‌ای بین آن‌ها نیست. ربیعی افزود: حتی برخی هم در داخل و خارج از کشور این موضوع را دست مایه نقد قرار دادند که چرا مسئولانشان را نمی‌توانند حفاظت کنند. خود این موضوع نشان می‌دهد تلقی پیش آمده از ویژه بودن امکانات برای مسئولین صحیح نیست. وی در پایان گفت: به هرحال باید توجه داشت که برخی پروتکل‌های حفاظتی برای مسئولان وجود دارد که لازم الاجرا است و مسئولین ناگزیر از تبعیت این پروتکل‌ها هستند که بخشی از آن هم ناظر به ملاحظات پیشگرانه از سرایت بیماری به سایرین است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار