رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: گمانه زنی عرف درباره زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس / علت قرنطینه نشدن قم با شیوع کرونا از زبان نماینده مجلس / برخی نماینده‌ها با آنکه رأی پایینی دارند، اما صدای کلفتی دارند / چهره نگران اصناف از شوک کرونایی به بازار شب عید و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵ 10 March 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
هدف آینده اصولگرایان از نگاه یک اصلاح طلب

کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اصولگرایان در مجلس یازدهم به اختلافات زیادی برخواهند خورد گفت: هدف آن‌ها شورا‌های شهر و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.محمدصادق جوادی حصار درباره شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم گفت: به صورت متواتر این اتفاق افتاده است که هر وقت مشارکت ۵۰_۵۵ درصد به بالا بوده است شانس پیروزی اصلاح‌طلبان بالای ۵۰ درصد بوده است؛ این موضوع قبل از اتفاقات اخیر، امر تجربه شده‌ای بود، اما یکی از ضربه‌هایی که به اصلاح‌طلبان خورد این بود که بخشی از رسانه‌های داخلی و همچنین رسانه‌های خارجی و جریان مخالف اصلاحات دست‌به‌دست یکدیگر دادند که هجمه ناشی از این اتفاقات اخیر را متوجه اصلاح‌طلبان کنند که چرا اصلاح طلبان کاری نکردند یا کاری نمی‌کنند.وی بیان کرد: در واقع خواستار مطالبات معوق خودشان از اصلاح‌طلبان شدند و با توجه به اینکه می‌دانستند اصلاح‌طلبان هم مثل سایرین نمی‌توانند کاری کنند، اما دوست داشتند این فلش را به سمت اصلاح طلبان ببرند که اصلاح طلبان نیز از این موضوع ضربه خورند.این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب افزود: آن‌ها می‌خواستند اصلاح طلبان بیاییند در تریبون انتخابات و رفتار‌های هنجارشکنانه‌ای از نظر حاکمیت انجام دهند، در این شرایط معلوم بود اگر این اتفاق می‌افتاد اصلاح‌طلبان مرغ عروسی و عزا می‌شدند و از هر دوطرف ضربه می‌خوردند.
 
روایت لاهوتی از خسارتی که کرونا به اقتصاد زد

لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تاثیر اقتصادی کرونا خیلی وسیع‌تر از آن است که الان تخمین می‌زنیم، اما اگر دولت برنامه مدونی داشته باشد و آسیب‌ها را شناسایی کند، می‌توان کشور را مدیریت کرد.مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تاکید بر اینکه «تاثیر اقتصادی کرونا خیلی وسیع‌تر از آن است که الان تخمین می‌زنیم» گفت: «مثال می‌زنم. اکنون میزان تولید ما ناخواسته کاهش پیدا کرده است. یعنی به جهت شرایط تحمیلی به تولیدکننده گفتیم نیروی انسانی را یک سوم کن و خیلی مسائل دیگر. صنعت گردشگری کاملا تعطیل شده است. کاری به گردشگر خارجی که درآمد آن حدود ۱۰، ۱۲ میلیون دلار بود ندارم، اما گردشگری داخلی درآمد قابل توجهی داشت. مخصوصا برای استان‌های شمالی و ... که آماده شده بودند در ایام نوروز از این راه درآمد کسب کنند. چه هتل‌ها و رستوران‌داران و چه گروهی که مثل مردم شمال زندگی خود را از این راه می‌گذرانند. همه این‌ها این آسیب خیلی وحشتناکی به اقتصاد کشور می‌زند».وی افزود: «آسیب قابل توجهی به تجار وارد شده است. به هر حال فرهنگ ما این است که مصرف در این ایام نوروز به خودی خود بالا می‌رود، اما اکنون با شیوع کرونا این مصرف متوقف شده است.»این نماینده مجلس همچنین گفت: «در پی همین وضعیت است که شاهدیم برخی کار‌ها که ناگزیر به انجام آن هستیم و هزینه چندانی نداشت، اکنون با هزینه‌های سنگین‌تر انجام می‌شود.»

گمانه زنی عرف درباره زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تایید زمان برگزاری انتخابات برعهده شورای نگهبان است، درباره زمان برگزاری دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از زمان‌های پیشنهادی وزارت کشور شهریورماه ۹۹ است.«جمال عرف» درباره تغییر زمان برگزاری انتخابات دور دوم مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: طبق قانون، وزارت کشور زمان برگزاری انتخابات را پیشنهاد و شورای نگهبان آن را تایید می‌کند؛ چه بسا در همین انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یک سال قبل دو زمان دوم و هفتم اسفند به شورای نگهبان پیشنهاد شده بود که این شورا، دوم اسفند را تایید کرد.معاون سیاسی وزارت کشور اضافه کرد: برای انتخابات دور دوم هم ۲۹ فروردین‌ماه پیشنهاد و تایید شده بود، اما برای کنترل شیوع ویروس کرونا و ارزیابی مهیا بودن شرایط عمومی کشور، وزارت کشور با وزارت بهداشت تا یک ماه آینده این موضوع را بررسی خواهد کرد و اگر به این جمع‌بندی برسیم که، چون گذشته شرایط تجمع وجود ندارد با تایید نظر شورای نگهبان، زمان آن را تغییر می‌دهیم.عرف، یکی از زمان‌های پیشنهادی را شهریورماه سال ۹۹ اعلام کرد و افزود: اگر شرایط مانند گذشته باشد در صورت تایید شورای نگهبان، زمان دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از فرورین ۹۹ به شهریور ۹۹ تغییر می‌یابد.
 
ماجرای شایعه عجیب درباره فرار میلیاردی جاسبی از ایران

رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی درپاسخ به ادعای فرارش از ایران گفت: این موضوع صحت ندارد و من در تهران هستم.طی روز‌های گذشته شایعه شد عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی با ۱۲۵ هزار میلیارد تومان، از ایران فرار کرده است. این خبر در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده‌ای بازتاب پیدا کرد.جاسبی در گفتگو با روزنامه شرق و در پاسخ به این سوال که ادعا شده شما با مبلغ هنگفتی پول از کشور خارج شده‌اید، گفت: من در خانه‌ام در همین تهران هستم.وی همچنین درباره فعالیت‌های این روز‌های خودش گفت: کار‌های اجتماعی من زیاد است؛ روزنامه و استاد دانشگاه هستم. چند دانشجوی دکترا دارم، دفتر مطالعات تاریخ دانشگاه اسلامی و تاریخ حزب جمهوری اسلامی هم هست. ولی کرونا باعث شده توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیریم و سعی کنیم تا حد امکان شرکت در اجتماعات و محافل را کم کنم و بیشتر در منزل هستم؛ مگر مواردی که واقعا ضرورت دارد شرکت کنم.
 
علت قرنطینه نشدن قم با شیوع کرونا از زبان نماینده مجلس

یک عضو کمیسیون بهداشت درباره نقد‌ها به قرنطینه نشدن قم در آغاز تشخیص کرونا و شیوع آن به سایر استان‌ها می‌گوید: قرنطینه در مقابله با این بیماری‌ها مفید است، اما قم یک مرکز مذهبی است که رفت‌وآمد در آن زیاد بوده و به نظر می‌رسد قرنطینه در آن زمان سخت بود. در گذشته می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، اما امروز هم دیر نیست و اگر مردم قرنطینه خانگی را رعایت نکنند، نمی‌توانیم این بحران را حل کنیم.اصغر سلیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره شیوه مدیریت بحران در شرایط فعلی و عملکرد ستاد مدیریت بحران می‌گوید: موضوع شیوع کرونا به‌صورت جهانی رخ داده و مقابله ما با این بیماری نیز باید در سطح جهانی صورت گیرد و نمی‌توانیم به شکل منطقه‌ای با آن برخورد کنیم. این ویروس از چین به سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده و اقداماتی که ما به‌عنوان یکی از کشور‌های درگیر با آن پیش می‌گیریم، باید همگام با سیاست‌های جهانی و کشور‌های دیگر باشد.
 
جزئیات تماس روحانی با استانداران درگیر با بحران کرونا

رئیس جمهور در تماس تلفنی با استانداران استان‌های قم، گیلان و مازندران ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت این استان‌ها از نظر مقابله با ویروس کرونا و درمان مبتلایان، بر ضرورت اجرای جدی، دقیق و همراه با قاطعیت کلیه پروتکل‌ها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در این تماس‌های تلفنی به استانداران قم، گیلان و مازندران دستور داد که پیش بینی‌های لازم درمورد وضعیت استان خود در ایام عید را به صورت دقیق انجام داده و درصورت لزوم از ورزشگاه‌ها و اماکن مسقف به عنوان نقاهتگاه برای بیماران استفاده کنند.روحانی با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده از سوی کادر درمانی و بیمارستانی در مداوای بیماران مبتلا به کرونا، ضرورت استفاده از همکاری نیرو‌های مسلح برای ایجاد امکانات بیمارستانی و احداث مراکز درمانی سیار و همچنین استفاده از پرسنل درمانی نیرو‌های مسلح برای درمان بیماران را مورد تاکید قرار داد.رئیس جمهور با اشاره به اهمیت رعایت اجتناب از جابجایی و سفر‌های غیر ضروری و ضرورت ماندن در خانه برای کمک به جلوگیری از انتقال ویروس از سوی هموطنان، از استانداران قم، گیلان و مازندران خواست مردم استان‌های خود را به رعایت کامل این موضوع دعوت کرده و به مشارکت بطلبند.بهرام سرمست، ارسلان زارع و احمد حسین زادگان، استانداران قم، گیلان و مازندران دراین گفتگو آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و مبتلایان به این بیماری در استان‌های خود را به رئیس جمهور ارائه کرده و نیاز‌ها و کمبود‌های خود را برای مقابله با این بیماری و درمان سریع مبتلایان را ارائه کردند.
 
برخی نماینده‌ها با آنکه رأی پایینی دارند، اما صدای کلفتی دارند

مهاجری گفت: امروز یک نماینده مجلس حتی اگر در طول ۴ سال یک بارهم به حوزه انتخابیه خود سر نزند همچنان نماینده است. مردم هم نمی‌توانند انتقاد و اعتراضی به او کنند. شاید با نزدیکی به انتخابات یکسری کار‌های پوپولیستی هم شروع کند تا مجدد رای بیاورد. کاهش مشارکت برای مجلس بحران مشروعیت می‌آورد؛ لذا نمایندگان باید از این بحران مشروعیت بترسند و نگران باشند. آن‌ها باید تلاش کنند این بحران مشروعیت را پشت سر بگذارند و سعی کنند که با بدست آوردن دل‌های مردم و رای آن‌ها در انتخابات بعدی جمعیت بیشتری را پای صندوق‌ها بیاورند.وی با اشاره به حاشیه‌های تبلیغاتی برخی نمایندگان مجلس پیش از انتخابات گفت: تبلیغات این نماینده‌ها تفاوت محسوسی با ادوار گذشته نکرده است. خیلی از نماینده‌ها تبلیغاتی پوپولیستی می‌کنند و وعده‌هایی بیجا می‌دهند، وعده‌هایی که اصلا در صلاحیت نماینده نیست. برخی‌ها نیز انتقاد‌های تندی از دولت می‌کنند و بعدا وقتی وارد مجلس شدند خواهند فهمید «یک من ماست چقدر کره دارد»، از این رو آرامش پیدا می‌کنند. یک بخش تندرویی هم از نماینده‌ها هستند که با آنکه رای پایینی دارند، اما صدای کلفتی دارند. این افراد که متاسفانه جزو ما اصولگرا‌ها هم هستند مقبولیت و مشروعیت مجلس را از بین خواهند برد و باعث ناکارآمد شدن مجلس آتی خواهند شد.
 
درخواست ویژه محسن رضایی از روحانی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای رئیس جمهور باید شخصا مانند شرایط جنگی در قرارگاه فرماندهی سلامت مستقر شود.
محسن رضایی در یادداشتی نوشت:
«در شرایط کنونی که مردم عزیزمان با یک ویروس و بیماری جهانی مواجهند حضور و ظهور مسئولان دولتی در میادین بحران می‌تواند مایه آرامش مردم و سرعت در حل مشکلات گردد.
به بیان ساده‌تر، مردم اگر مسئولان را در قله‌های نگرانی در ملازمت خود نبینند دچار بی اعتمادی می‌شوند؛ بنابراین میدان‌داری مسئولین ارشد اجرائی فراتر از یک وزارت بهداشت می‌تواند از آلام روحی به نفع روان‌سازی تدبیر امور و امیدافزایی برای عبور از این دوره بکاهد و تجربه‌ای بالنده را به بار بنشاند.
آقای رئیس جمهور باید شخصا مانند شرایط جنگی در قرارگاه فرماندهی سلامت مستقر شود.»
 
نتیجه تست کرونای سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد

خبر ابتلای سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به کووید ۱۹ که توسط برخی سایت‌ها در فضای مجازی منتشر شده تکذیب شد.برخی سایت‌های خبری از ابتلای عباس کشاورز به کووید ۱۹ خبر دادند که براساس اخبار منتشره سرپرست وزارت جهادکشاورزی مانند برخی مسئولان دولتی به ویروس کرونا مبتلا شده است.این رسانه‌ها مدعی شدند دوشنبه هفته‌جاری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به دلیل حال نامساعد از دفتر خود در وزارت جهادکشاورزی به بیمارستان منتقل شده است. علت انتقال وی به بیمارستان احتمال ابتلا وی به ویروس کرونا عنوان می‌شود.
 
توصیه مهم منتخب مردم تهران که از بند کرونا رهایی یافت

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم پس از مرخص شدن از بیمارستان گفت: باید ملت ایران در تبعیت از مقام معظم رهبری سفر‌های خود را تا پایان شکست کرونا لغو کنند. زهره الهیان منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با فارس، پس از مرخص شدنش از بیمارستان گفت: من بعد از ابتلا به بیماری کرونا با حال عمومی خوب امروز از بیمارستان بقیه‌الله مرخص خواهم شد لذا جا دارد که تشکر وافری از کادر پزشکی و درمان و پرستاران این بیمارستان به دلیل خدمات شبانه‌روزی و بی‌منت داشته و از آن‌ها که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند تشکر کنم.
 
شهرام همایون: کنسرت لس‌انجلسی‌ها در عربستان، برای تجزیه ایران است

شهرام همایون، مدیر و مجری یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، با اشاره به برگزاری کنسرت تعدادی از خوانندگان لس‌آنجلسی در عربستان، این برنامه را در جهت تجزیه و جدایی اهواز از ایران دانستوی گفت: شکل توطئه‌های سیاسی تغییر کرده است. یک موقعی لشکرکشی می‌کردند، زمانی بمبگذاری می‌کردند، اما الان این کار‌ها را نمی‌کنند، الان شبکه تلویزیونی راه می‌اندازند، کنسرت برگزار می‌کنند. وی تصریح کرد: من قبول نمی‌کنم که این خوانندگان متوجه نشدند. باید از آن‌ها پرسید چرا ابزار [تجزیه ایران]شدید؟ عربستان برای اهواز نقشه کشیده است. گفتنی است همایون خود یکی از افراد سلطنت‌طلبی است که از جدایی بحرین از ایران دفاع می‌کند، اما ظاهرا آش تجزیه‌طلبی به حدی شور شده است که معاندین حاضر نیستند ننگ تحرکات تجزیه‌طلبانه خیلی واضح به نامشان زده شود!
 
نان گران نخواهد شد

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: نرخ نان تا اوایل سال آینده افزایش نخواهد یافت. با آرد یارانه‌ای، قیمت نان لواش و تافتون گردون ۳۰۰ تومان، تافتون تنوری ۵۵۰ تومان، بربری ۱۰۰۰تومان، سنگک ۱۲۰۰تومان است. همچنین با آرد نیمه یارانه‌ای نیز قیمت لواش و تافتون گردون ۴۵۰ تومان، تافتون تنوری ۸۵۰ تومان، بربری ۱۵۰۰تومان، سنگک نیز ۱۸۰۰ تومان است. /ایسنا

چهره نگران اصناف از شوک کرونایی به بازار شب عید

یکی از فروشندگان تابلو و شیشه به خبرآنلاین گفت: «بازار این‌قدر سوت و کور است که ما هر سال شب عید مجبور بودیم ۱۲ شب به زور به خانه برویم، حالا ساعت ۹ کرکره‌های مغازه را پایین می‌کشیم.» در این میان، کسبه و تولیدکنندگان انتظاراتی را مطرح می‌کنند؛ از جمله این‌که: «یکی از کار‌های خیلی خوبی که دولت می‌تواند انجام دهد، این است که یک ماه تمامی اقساط بانکی رو به تاخیر بیاندازد. واقعا در این وضعیت پولی در نمی‌آید که بخواهیم قسط بدهیم، اجاره مغازه هم که بماند.» رئیس اتاق بازرگانی در نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت: «با توجه به انتشار بیماری کرونا در سطح کشور امکان دارد شاهد بروز یک سکته تقریبا گسترده در گردش مالی، ظهور بدهی‌های انباشته، نکول تعهدات مالی و بروز موجی از ورشکستگی‌ها و تعطیلی بعضی کسب‌وکار‌ها باشیم.» معاون اقتصادی بانک مرکزی در تشریح جزییات امهال اقساط تسهیلات کسب‌وکار‌ها و قرض‌الحسنه گفت: «پیرو آثار منفی ویروس کرونا بر جامعه، کسب‌وکار‌ها و بازار مالی کشور، بانک مرکزی در راستای حمایت از کسب‌وکار‌ها اعم از حقیقی و حقوقی راهکار‌هایی در نظر گرفته که مصادیق آن قرار است به فوریت بیان شود.»

بورس در روز‌های آینده چه روندی را پیش خواهد گرفت؟

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود بازار در میان مدت و کوتاه مدت با شیب ملایم به مسیر صعودی خود بازگردد و بعید است شاهد خروج افسار گسیخته نقدینگی و ورود لطمه به این بازار باشیم. در بازار فرصتی ایجاد می‌شود تا سهامداران اقدام به جابجایی سهام خود با سهام ارزنده‌تری کنند که در روند صعودی بازار به راحتی قادر به خرید اینگونه سهم‌ها نبودند. اکنون این امکان میسر شده تا سهامداران به دور از هیجان و با تکیه بر چشم انداز اقتصادی در بعد داخلی و جهانی، اقدام به تغییر پرتفوی خود کنند. /ایرنا
 
یک روزنامه: سهمیه بنزین نوروزی را حذف کنید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: علی‌رغم توصیه مسئولین درخصوص عدم مسافرت در این ایام برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، عده‌ای از مردم همچنان در حال سفر می‌باشند. پیشنهاد کمیسیون تلفیق مجلس که برای ایام نوروز بنزین بیش از سهمیه معمولی در نظر گرفته، به وسوسه برای این سفر‌ها دامن می‌زند. لازم است سهمیه نوروزی بنزین از لایحه بودجه حذف شود همانگونه که برنامه پیش‌فروش بلیط‌های نوروزی قطار حذف شده است.

حمله امیر قلعه‌نویی به رضا جاودانی روی آنتن زنده

امیر قلعه‌نویی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه سلام صبح بخیر درباره رای پرونده بازی سپاهان و پرسپولیس گفت: درباره این پرونده زیاد بحث شده وما هم یک لایحه‌ای نوشته ایم و به کمیته محترم استیناف داده ایم و امیدوارم این عزیزان توجه بیشتری کنند. یکی از دوستان کمیته انضباطی که مسئولیتی در صداوسیما هم دارد ببینید چطور دارد تیکه می‌اندازد. کسی که این دو مسئولیت را دارد کنایه می‌زند و عدالت را در گفتارش رعایت نمی‌کند چطور توقع دارید او در رای خود عدالت را رعایت کند. شما وقتی جایی مسئولیت دارید نمی‌توانید علایق رنگی تان را نشان بدهید. این کار خوبی نیست و شخصیت حقوقی باید رعایت شود، اما در مملکت ما این چیز‌ها عادی است.

فارس را قرنطینه نکنید، گیلان دوم می‌شود

نماینده مردم رودسر و املش گفت: شهرستان‌های رودسر و املش هر کدام یک بیمارستان دارند که وضعیت خوبی ندارند و امکانات و تجهیزات آن‌ها بسیار ضعیف است و از امکانات اولیه برخوردار نیستند. بیمارستان املش که پزشک معالج هم ندارد و هر دو بیمارستان هم همواره با کمبود کادر درمانی، افراد خدماتی و کادر پرستاری بیمارستان مواجه بودند.نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: به استاندار محترم، رک عرض می‌کنم، قرنطینه استان و جلوگیری ازسفر‌ها به مقصد استان را اجرا کنید تا فارس، تبدیل به گیلان بعدی نشود.» /ایسنا

چرا تهران دوباره شلوغ شد؟

ماجرای ترافیکِ دوباره به تبدیل بخشی از «سفر‌های غیرضروری درون شهری» به «سفر ضروری» طی گذشت زمان بازمی‌گردد. شهروندان ابتدای هفته را با سپری کردن تعطیلاتی که به پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته متصل شده پشت‌سر گذاشتند، اما با اتمام تعطیلات و عدم دریافت اخبار توقف شیوع کرونا، کار‌هایی را که پیش‌تر «غیرضروری» دسته‌بندی کرده بودند، «ضروری» تشخیص دادند و برای انجام آن‌ها خانه‌ها را ترک کردند. بررسی رفتار ترافیکی شهروندان پیش از این هم نشان می‌دهد عموما پس از تعطیلات چند روزه پیاپی در پایتخت، افزایش بار ترافیک رخ می‌دهد، چراکه بخشی از سفر‌های درون شهری به زمان پس از اتمام تعطیلات موکول می‌شود و تلاقی این سفر‌ها زمینه‌ساز تشدید ترافیک می‌شود. /دنیای اقتصاد

شهردار تهران: به تهران نیایید

پیروز حناچی شهردار تهران درباره تصمیماتی که تهران به عنوان یکی از شهر‌های مهمان‌پذیر برای ایام نوروز با توجه به شیوع کروناویروس جدید اتخاذ می‌کند، گفت: هیچیک از شهر‌هایی که مهمان‌پذیر بودند در ایام عید نوروز با توجه به این شرایط دعوت به مهمان‌پذیری نمی‌کنند. هر چه خانواده‌ها ساکن‌تر باشند و مراوده کمتری وجود داشته باشد، وسعت انتقال این ویروس قابل کنترل خواهد بود/ایسنا

رأی اصولگرا‌ها کاهش یافته است

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف به خبرآنلاین گفت: بهانه‌های مختلف تراشیدن درباره علت کاهش مشارکت از جمله رد صلاحیت‌ها دلیل درستی نیست، این رد صلاحیت همیشه بوده است. نماینده مردم در یک چنین شرایط حاد و بحرانی باید وظیفه نمایندگی خودش را ایفا کنند، نه اینکه خود قرنطینگی کند و تلفنی رای دهد. آرایی که به سبد اصولگرایان ریخته شد خیلی آرای بالا در حد دوره‌های قبل نبود یا دست کم باید بگوییم افزایشی نداشت و کاهش داشت. جامعه روحانیت به عنوان داور در جلسات شورای ائتلاف حضور داشت و بنایی نداشت که لیستی معرفی کند و اصلا چنین کاری صحیح نیست. نظرات جبهه پایداری در شورای ائتلاف فراتر از مساله سهم و فرد بود. شورای ائتلاف قطعا نمایندگان را کنترل نمی‌کند، اما ارتباط میان مردم و نماینده را برقرار خواهد کرد و کارکرد نماینده را رصد خواهد کرد. اینکه تندروی‌ها و کج‌روی‌ها را به پای همه اصولگرایان و این جریان بنویسند نه صحیح است و نه عقلانی. انتخابات ۱۴۰۰ بستگی به طرز کار مجلس دارد و نتیجه آن قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت: اصولگرایان پیروز خواهند شد یا نه.
 
بیمارستان‌های مشهد درحال پرشدن هستند

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از بیمارستان‌های مشهد پر شده و بیمارستان دومی هم برای مبارزه با بیماری کرونا قرنطینه شده است که فکر می‌کنم با این مدل رشد در نیمه فروردین حتی به لحاظ تخت بیمارستانی مشکل داشته باشیم. رضا شیران خراسانی در گفتگو با ایلنا، درباره وضعیت کرونا در شهر مشهد و اقدامات صورت گرفته در استان خراسان، گفت:روز جمعه صبح و شنبه بعدازظهر دو جلسه در دانشگاه علوم پزشکی و استانداری خراسان در ارتباط با بیماری کرونا داشتیم که در این دو جلسه دوستان گزارشاتی را ارائه کردند؛ آن‌چیزی که گزارشات نشان می‌دهد این است که اگرچه آمار مبتلایان زیاد نیست، اما نرخ رشد ابتلا بسیار بالاست که این امر خودش یک هشدار است. نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر ما بخواهیم مدل رشد را از ۲۰ روز گذشته؛ یعنی از ۳۰ بهمن که گفته شد بیماری در کشور وجود دارد تا امروز بررسی کنیم؛ در ۲۰ روز آینده با همین نرخ رشد به دلیل آنکه مبتلایان کلی زیاد شده‌اند حتما آمار ما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

هیچ مواد ضدعفونی کننده‌ای به جایگاه‌های سوخت نمی‌دهند

اسدالله قلی زاده با بیان اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت، جایگاه‌های سوخت یکی از مراکز اصلی شیوع ویروس کرونا عنوان شده است، اظهار داشت: ما چندین بار به وزارت بهداشت برای در اختیار قرار دادن دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده نامه فرستادیم و حتی حضوری مراجعه کردیم، اما تاکنون ترتیب اثر داده نشده است. وی افزود: جایگاه‌ها یکی از مراکز اصلی انتقال ویروس هستند و باید به تمامی امکانات بهداشتی مورد نیاز تجهیز شوند، اما فعلا هیچ اقدامی صورت نگرفته است.   رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی سراسر کشور گفت: فعلا از میزان ابتلای کارگران جایگاه‌ها به کرونا اطلاعاتی در دست نیست، اما تعدادی از کارگران از ترس و یا بیماری زمینه‌ای در محل کار خود حاضر نمی‌شوند. وی با بیان اینکه استانداری، فرمانداری و وزارت بهداشت تا این لحظه هیچ کمکی به جایگاه داران برای رعایت ایمنی نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: جایگاه‌ها یکی از مراکز اصلی ارائه خدمات عمومی هستند و تعداد مراجعه کننده به این مراکز بسیار بالا است، ولی هیچ ترتیب اثری از سوی مراجع مربوطه برای رعایت بهداشت و پیشگیری از شیوع بیماری از جایگاه‌ها صورت نگرفته است.

اقدامات حوزه علمیه خواهران در ایام کرونا

«معصومه ظهیری»، معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در حال حاضر طرحی با عنوان «همگام با مدافعان سلامت همراه با مردم» یک نذر سلامت را راه‌اندازی کرده‌ایم، تصریح کرد: از طریق این طرح هم برای بیمارستان‌های صحرایی کمک نقدی و غیرنقدی از جمله پتو، ملحفه یکبار مصرف، ماسک‌های پارچه‌ای و ... را جمع‌آوری می‌کنیم. همچنین این اقلام را در مناطق کم‌برخوردار توزیع می‌کنیم.  خیرین نیز مواد ضدعفونی کننده را از کارخانجات خریداری کرده و به صورت رایگان در اختیار مردم در مناطق محروم و کم برخوردار قرار می‌دهند.   ظهیری خاطرنشان کرد: همچنین شماره‌هایی برای مشاوره اعلام کردیم تا مردم از طریق تماس با این شماره‌ها بتوانند مشاوره‌هایی در خصوص رفع استرس، ترویج روحیه مهر و ... دریافت کنند.  همچنین پادکست‌هایی در زمینه مسائل اخلاقی، با موضوعاتی با عنوان به توان خدا، مهارت‌های زندگی و مشاوره بارگذاری شده است و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. قرار است این پادکست‌ها در ایام نوروز نیز به دیگر زبان‌ها ترجمه و در اختیار کشور‌های دیگر نیز قرار بگیرد.   وی با اشاره به دیگر برنامه‌های حوزه در این ایام گفت: معنا درمانی و معنویت درمانی از دیگر برنامه‌های ما است. اشتراک گذاری ختومات، اذکار و نذروات نیز از دیگر اقدامات است تا در شرایطی که خانواده‌ها اوقات فراغت بیشتری دارند بتوانند هم از این طریق اوقات فراغت خود را پر کرده و هم با معنویت این دوران را پشت سر بگذارنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار