یادداشت؛ دکتر صلاح الدین هرسنی
اعلام آمادگی چند نوبته آمریکا برای کمک به ایران در حل بحران کرونا مورد مخالفت آیت الله خامنه ای قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۳۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱ 25 March 2020

اعلام آمادگی چند نوبته آمریکا برای کمک به ایران در حل بحران کرونا مورد مخالفت آیت الله خامنه ای قرار گرفته است.

این مخالفت بدان جهت صورت گرفت که شاید وارد شدن آمریکا در حل بحران کرونا در ایران منجر به ماندگاری و شیوع بیشتر آن شود و حتی ممکن است، ماموریتی که آمریکا در حل این بحران در ایران برای خود قائل شده است موجب تکمیل اطلاعات آنها درباره اثر گذاری این ویروس و در نتیجه دشمنی بیشتر آمریکا با ایران گردد.

اگر چه دلایل آیت الله خامنه ای در مخالفت با کمک آمریکا محل توجه و اعتناست، اما اگر نیک پنداشته شود،علت چنینی مخالفتی ریشه در مسائل دیگر دارد. در این ارتباط علت اصلی این مخالفت وجود دیوار بلند بی اعتمادی است که حتی مسائل قابل اهمیتی چون کرونا، قادر به کوتاه کردن یا فروپاشی چنین دیواری نیست.

البته این بی اعتمادی محصول رفتار های خصومت زای آمریکا در قبال ایران است که نمونه های اخیر آن با خروج از برجام و اعمال تحریم چند جانبه علیه ایران خود را نشان داده است. جدای از این بی اعتمادی، مشکل دیگری چون رفتار های پارادوکسیکال و متناقض آمریکا در رفتار با ایران بر وخامت اوضاع افزوده است.

واشنگتن از یک طرف اعلام می کند که مسئولانش در کنار مردم ایران هستند و حتی تبریک نوروزی ارسال می کنند، اما همزمان به ایران آزاری و اقدامات ایذایی مانند اعمال بزرگترین تحریم ها علیه ایران دست میزند. در حقیقت به نظر می رسد که اعلام آمادگی آمریکا با نوع رفتاری که با ایران دارد، بیشتر یک موضع اعلامی و شعاری است و با موضع اعمالی فرسنگ ها فاصله دارد.

بدیهی است که آمریکا برای راستی آزمایی و صدق ادعا های خود در کمک به بحران کرونا باید از موضع اعلامی خارج شود. در این ارتباط اگر آمریکا خواهان همکاری گرایی با ایران در حل بحران کروناست، برداشتن نظام تحریم ها و باز گشایی و رفع انسداد کانال های مالی می تواند مهمترین کمک آمریکا به ایران در حل بحران کرونا باشد و این اقدام لا اقل در ورود مستقیم کادر درمانی و پزشکی آمریکا به ایران مسیر ساده تر و کم هزینه تری است.

بغرنج تر و اسفناک تر آنکه آمریکا با چنین ادعای بشر دوستانه ای که در باره ایران اعلام کرده است، حتی مایل به همکاری اروپا با ایران نیست و بارها و به کرات به مقامات اروپا بابت راه اندازی سازوکار مالی یا همان اینستکس هشدار داده است.

از طرف دیگر، برخی از شواهد و نشانه ها حکایت از آن دارند که اعلام آمادگی آمریکا قبل از آنکه مصرف درمانی و بهداشتی در حل بحران کرونا در ایران داشته باشد، بیشتر مصرف تبلیغاتی و انتخاباتی دارد. در واقع ترامپ با این اعلام آمادگی تلاش دارد که از ظرفیت های کرونا پلی برای مناسبات دیپلماتیک در رابطه با ایران و در نتیجه پر بار شدن کارنامه سیاست خارجی خود بسازد، هر چند که چنین ظرفیتی با فرصت سازی ایران در اساس قابل انکار و منتفی نیست و شاید بتواند همانند دیپلماسی پینگ پنگ 1970 در روابط پکن و واشنگتن، فصلی جدید در روابط دیپلماسی تهران- واشنگتن باز کند. اما بحث تردید ها بابت آمادگی های آمریکا در حل بحران کرونا در ایران از یک طرف و بحثی که ایران در حل بحران کرونا سخت بدان نیازمند است، مسئله دیگری است که باید جدی گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار