به گزارش تابناک تبریز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه صبح امروز (چهارشنبه) هیأت دولت، ضمن اشاره به اینکه همزمان باید با ویروس کرونا مبارزه کرد و هم باید مواد مورد نیاز مردم را فراهم کرد،گفت: ما در روزهای گذشته مجبور شدیم بخش زیادی از فعالیت اقتصادی را در بخش بزرگی از کشور تعطیل کنیم و دلیل آن هم اهمیت سلامت مردم برایمان است.
کد خبر: ۸۳۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸ 25 March 2020

به گزارش تابناک تبریز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه صبح امروز (چهارشنبه) هیأت دولت، ضمن اشاره به اینکه همزمان باید با ویروس کرونا مبارزه کرد و هم باید مواد مورد نیاز مردم را فراهم کرد،گفت: ما در روزهای گذشته مجبور شدیم بخش زیادی از فعالیت اقتصادی را در بخش بزرگی از کشور تعطیل کنیم و دلیل آن هم اهمیت سلامت مردم برایمان است.


وی ادامه داد: از ۲ میلیون و چهارصد و پنجاه هزار کارمند دولت، بخش اعظم سر کار نیستند و به جز یک اقلیتی همه تعطیل شدند؛ در بخش بهداشت و درمان که با تمام وجود در حال کار و فعالیت هستند. ما گفتیم یک سوم کارمندان بصورت گردشی سرکار بیایدند که این کار هم به خوبی دارد انجام می‌شود.


این سخنان رئیس جمهور نخستین مواضع او بعد از انتقادات گسترده ای است که از سوی متخصصین و رسانه ها از نحوه کنترل و مبارزه با بیماری کرونا توسط دولت مطرح میشود. منتقدین می گویند کشور باید به مدت اقلا سه هفته کاملا تعطیل گردد و هیچ نوع عبور و مروری در خیابان ها و بخصوص در جاده ها صورت نگیرد .


اما ظاهرا دولت موافقت چندانی با این کار ندارد . توجه دولت به عواقب اقتصادی تعطیلی بزرگ کشور است ، چرا که اقتصاد کشور در یک شرایط بسیار شکننده ای قرار دارد و اگر به هر مقدار از حجم فعالیت اقتصادی کشور کاسته شود قطعا بار تامین و جبران آن بر روی دولت خواهد بود .
لذا دولت در این مدت ظاهرا ناگزیر بوده است تا طوری عمل نماید تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.

استانی کردن اختیارات


یکی دیگر از سیاست هایی که دولت به آن پرداخت ، سیاست قطره چکانی اختیارات استانی بود . در روزهای نخست بحرانی شدن اوضاع ، برخی از استان ها با توسل به اختیارات نانوشته ای شروع به قرنطینه برخی شهرها نمودند و برخی اقدامات موفق را نیز اجرائی کردند اما بلافاصله ، دولت سیاست خود را عوض نمود و از مواضع خود عقب نشست. ظاهرا این امر نیز به همان سیاست قطره چکانی دولت مربوط می گردد. اجرای این سیاست در آذربایجان شرقی نیز مشاهده شد . ابتدا بحث های مهمی در خصوص ممانعت از ورود خودروها از تهران به تبریز مطرح گردید اما سیاست های استاندار که انطباق بیشتری با دولت دارد ، خلاف آن جریان رفت . تا جائیکه حتی بعد از ابلاغ وزرات کشور مبنی بر اینکه بازارها تا 15 فروردین تعطیل است ، در بازار تبریز دسته جات عزاداری هم به راه افتاد و علیرغم تعطیلی رسمی بازار از 27 اسفندماه ، دستفروشان در بازار تبریز غوغا می کردند ، همچنانکه در باغمیشه و ولیعصر و ...
سیزده بدر نخواهیم داشت


بازهم رد پای آن عدم قطعیت را میتوان در ماجرای 13 بدر دید . رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با یک زبان غیرقاطع اعلام می نماید 13 بدر امسال مانند سالهای قبل نخواهد بود. سخنی که توسط وزیر بهداشت و سخنگوی دولت نیز ترمیم نمیشود .


چرا که یک نگاه همه این ها به تعطیل نشدن کل کشور یعنی تعطیل نشدن کل اقتصاد جامعه است .اینها یعنی همان روش اجرای قطره چکانی . ذره دره موضوع را پیش ببری و ذره ذره اطلاع رسانی کنی تا زمان بخری .همچنانکه تا کنون در مورد کنترل جاده ها عمل شده است . فقط توصیه های موکد بدون نیروی بازدارنده واقعی !


دلیل آن هم البته تا حدودی مشخص است . دولت بعنوان مسئول مستقیم معیشت مردم از وضع مالی خود و کشور خبر دارد و مطمئن است اگر تعطیلی بازار و اقتصاد و تجارت کشور ، زیان های مالی گسترده ای به مردم وارد آورد ، بعد از رهایی از کرونا ، نوبت گرفتاری خود دولت خواهد بود ، لذا از این روی است که دولت کار را بصورت قطره چکانی پیش می برد و منصفانه است بگوئیم این روش بیش از آن که یک انتخاب باشد ظاهرا یک الزام است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار