متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با بیان اینکه رفتار مراقبتی ما با مادران باردار در زمینه پیشگیری از ابتلا به کرونا همانند افراد عادی است، راه‌های مراقبت از مادران باردار را در روزهای کرونایی تشریح کرد.
کد خبر: ۸۳۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ 28 March 2020

دکتر لیدا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با توصیه هایی به مادران باردار در روزهای کرونایی، خاطرنشان کرد: مادران باردار مراجعاتشان به اجتماعات و محل‌های پر رفت و آمد را کاهش دهند.

 

این متخصص زنان، گفت: به توصیه وزارت بهداشت، دفعات مراجعه زنان باردار برای کنترل که قبلا هر یک ماه و در ماه‌های آخر، دو هفته و یک هفته یک بار بود، باید کاهش پیدا کند و در صورت امکان مادران باردار اقدام به خودکنترلی و خوداظهاری کنند.

 

حیدری، اضافه کرد: خانم‌های باردار تا حد امکان، حرکات جنین و فشار خونشان را در خانه کنترل و به پزشکشان گزارش کنند.

 

وی، بیان کرد: متخصصان زنان به ویژه در تبریز اقدام به تشکیل کانالی در یکی از شبکه‌های اجتماعی کرده و از بیماران خواسته‌اند تا در صورت داشتن سوال یا بروز هر گونه مشکل به صورت آنلاین از طریق این کانال با پزشک متخصصشان ارتباط برقرار کند.

 

وی، افزود: خانم‌های باردار از تماس با افراد و حضور در تجمعات خودداری کنند و در صورت ممکن نبودن، فاصله خود را با دیگران حفظ کنند.

 

حیدری، گفت: بر اساس توصیه‌های کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، بهتر است ماماهای مرکز بهداشت به سراغ خانم‌هایی که علایم کووید ۱۹ دارند، رفته و اقدامات درمانی را انجام دهند و به صلاح نیست این خانم‌ها بیرون آمده و به مطب و بیمارستان مراجعه کنند، مگر اینکه ضرورت حضور در بیمارستان را داشته باشند و در این صورت مراقب بهداشتی یا ماما به بیمارستان ارجاع خواهد داد.

 

وی، تاکید کرد: خانم‌های مبتلا حتما باید ایزوله شده و تحت مراقبت قرار بگیرند. توصیه می‌شود اگر این مادران مشکوک، مجبور به مراجعه به مطب پزشک هستند، حتما به عنوان آخرین نفر مراجعه کنند.

 

وی، در ادامه در خصوص موارد مصرف ضد عفونی کننده‌ها در منازل، گفت: توصیه می‌شود که مادران به ویژه مادران باردار از مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده در بیمارستان‌ها استفاده نکنند. با توجه به ماندگاری کووید ۱۹ به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز بر روی سطوح، توصیه می‌شود تا از ضدعفونی کننده معمولی (وایتکس) رقیق شده برای این کار استفاده شود.

 

وی، تاکید کرد: استفاده از مایع دستشویی و آب و یا آب و صابون برای ضدعفونی دست‌ها البته به طور صحیح و در منزل کافی است، باید در نظر گرفت که مواد ضد عفونی کننده قوی برای ریه مضر هستند.

 

این جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی توصیه می‌شود مادران باردار حتی دردهای زایمانی را نیز تا حد امکان در خانه تحمل کرده و برای کاهش طول مدت بستری در بیمارستان، تنها پروسه زایمان را به بیمارستان موکول کنند.

 

وی، تاکید کرد: با وجود استریل و تمیز بودن محیط بیمارستان توصیه می‌شود تا خانم‌های باردار تا حد امکان بدون همراه به بیمارستان مراجعه کنند، در غیر این صورت تنها یک نفر به همراه بیمار به بیمارستان مراجعه کند.

 

حیدری متذکر شد: کووید ۱۹، ویروس جدیدی بوده و تاکنون درمان قطعی برای آن پیدا نشده و بیماری زایی، سرعت شیوع بالا و کشندگی از ویژگی‌های کرونا است.

 

وی، یادآور شد: ۸۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، بدون علامت بوده و ممکن است دچار علایمی مانند علایم سرما خوردگی معمولی شوند، ۱۴ الی ۱۵ درصد افراد نیز ممکن است با علایم متوسط مراجعه کرده و پنج درصد نیز می‌توانند وضعیت خطرناکی داشته باشند.

در تشریحاظهار کرد: آخرین مقاله ها و یافته‌های محققان چینی نشان می‌دهد که در هیچ یک از ۹ مادر باردار مبتلا به کووید ۱۹ در چین موردی از انتقال این بیماری به جنین و نوزاد، قبل و حین زایمان مشاهده نشده است. فقط یک مورد ابتلای نوزاد مشاهده شد که احتمالا در اثر آلودگی بعد از زایمان بوده است، البته فعلا مقالات در مورد قضاوت در ایت خصوص ناکافی است و نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که تنها یک مادر باردار چینی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جانش را از دست داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار