کد خبر: ۸۳۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹ 29 March 2020

سیاسی کردن و برخورد جناحی با موضوع کرونا مطلقا به مصلحت کشور نیست و نیاز به وحدت در شرایط حاد کنونی اهمیت فراوان دارد، اما انتقاد به نحوه مقابله مسوولان ذیربط در مواجه با کرونا با رعایت نکات علمی و کارشناسی و بدور از جنجال و هیاهو می تواند مفید باشد و هرگونه انتقادی را با اتهام جناحی بودن و دفاع مطلق از عملکرد دولت، مواجه نساخت.

مثلا هنوز مردم و کارشناسان مربوطه در خصوص اتخاذ روش های دولت طی یک ماه گذشته در مواجهه با کرونا توجیه نیستند و نمی دانند چرا اتخاذ روش های سختگیرانه تر ( و نه الزاما قرنطینه کامل) زودتر از این به اجرا در نیامد و تعلل در هفته های اول به چه دلیل صورت گرفت.

اگر توجیه منطقی و علمی و کارشناسی برای این رفتار وجود دارد، باید اطلاع رسانی کامل از سوی مسولان ذیربط برای افکار عمومی صورت می گرفت تا مردم در خصوص رفتار دولت کاملا اقناع شوند. اما وقتی این اقناع فکری صورت نمی گیرد، راه برای انواع شایعات و حتی تئوری توطئه هموار می گردد.

به عنوان مثال، اخیرا یکی از تحلیلگران برجسته جناح طرفدار دولت، مطرح نمودند که شخص اقای رییس جمهور در صدد بود که با تعلل در مواجه با کرونا و فراگیر شدن آن، راه را برای مذاکره با امریکایی ها و احیاء مجدد برجام هموار نماید.

نمیدانم آیا این تحلیل مبتنی بر اخبار موثق است یا تئوری توطئه اما مقامات دولتی با این تحلیل هیچگونه برخورد جناحی نکردند بلکه برعکس، سخنگوی محترم دولت با نوشتن یک یادداشت قابل تقدیر، موضع خود را در خصوص اینکه آمریکایی ها به هیچ قاعده اخلاقی در سیاست خارجی پایبند نیستند به صراحت اعلام و نظریه آن تحلیل گر جناح طرفدار دولت را با منطق رد کرد.

حال دقت کنیم که اگر این تحلیل از سوی یکی از چهره های سرشناس جناح منتقد دولت مطرح می شد، چه بلوایی براه می افتاد!

حتی تحلیلگر فوق الذکر عنوان نموده بود که اخباری دال بر اینکه آقای روحانی از موضوع کرونا برای مذاکره با امریکایی ها استفاده کرده اند، وجود دارد که اتهام بسیار مهم و قابل تاملی است. اما رییس دفتر رییس جمهور، به جای پاسخگویی به این اتهام بزرگ، به اتهام دیگری به تندی پاسخ داد و آن اینکه این منتقدین دولت، اعلام وجود کرونا سه روز قبل از روز انتخابات را ناشی از تعهد دولتی ها برای کاهش مشارکت مردم عنوان نموده بودند. در حالی که منتقدین صرفا یکی از دلایل کاهش مشارکت در انتخابات را هراس مردم از کرونا دانستد و نه عمدی بودن اعلام آن را. حتی عنوان نمودند که چرا وزارت بهداشت نتوانست وجود کرونا را زودتر تشخیص داده و به مردم اعلام کند.

خلاصه آنکه بیماری جهان شمول کرونا فرصت مناسبی را برای سیاسیون ما فراهم آورده است که مسائل ملی و منافع عمومی کشور و مردم را در قالب های تنگ جناحی و سیاسی ارزیابی نکنیم و این دو را از یکدیگر تفکیک نماییم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار