سخنگوی وزارت بهداشت در نشست آنلاین خبری
غربالگری راهی است که دیر یا زود باید همه کشور‌ها آن را به اجرا درآورند و ما هم در گام دوم بسیج ملی مقابله با کرونا آن را اجرا کردیم و سازمان بهداشت جهانی به شدت از این اقدام و ابتکار کشورمان و نتایجی که به دنبال داشته، تقدیر و تشکر کرده است؛ طرحی که منجر به مدیریت بیماری شده که در بسیاری از کشور‌ها فعلا دور از دست است.
کد خبر: ۸۳۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸ 03 April 2020

سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان با تاکید بر ضروت مراجعه عموم مردم به سامانه سلامت و شرکت در طرح غربالگری به واسطه ثبت نام در این سامانه گفت: ۳۴ هزار تیم و بالغ بر یکصد هزار تن تحت پوشش این سامانه به خدمت رسانی مشغول هستند.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه ـ که آنلاین برگزار می‌شد ـ با تاکید بر اینکه بالغ بر ۹۸.۸ درصد مشارکت کنندگان در غربالگری نشانه ای نداشته‌اند، گفت: اینکه برخی ممکن است تصور کنند ثبت نامشان در سامانه نتیجه‌ای نداشته و پیگیری نشده درست نیست و تیم های فعال همه موارد را بررسی و پیگیری می‌کنند تا جایی که می‌توانیم به وضوح نتیجه این اقدام را مشاهده کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این غربالگری راهی است که دیر یا زود باید همه کشور‌ها آن را به اجرا درآورند و ما هم در گام دوم بسیج ملی مقابله با کرونا آن را اجرا کردیم و سازمان بهداشت جهانی به شدت از این اقدام و ابتکار کشورمان و نتایجی که به دنبال داشته، تقدیر و تشکر کرده است. اقدامی که منجر شده بتوانیم بیماری را در کشورمان مدیریت کنیم.

تایید درز و نشت اطلاعات از سامانه های وزارت بهداشت/ سازمان بهداشت جهانی از ابتکار ایران تقدیر و تشکر کرده است

جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص مطالب مطرح در خصوص درز برخی اطلاعات ثبت شده در سامانه‌های وزارت بهداشت گفت: به هر حال هر سامانه‌ای با هر میزان امنیت که دایر شود، به دلایل مختلف از جمله سودجویی مورد هجوم برخی افراد و مجموعه ها قرار می‌گیرد و سامانه های وزارت بهداشت هم از این حیث استثنا نیستند، اما اینکه ابعاد ماجرا چگونه بوده، از مسیر سازمان‌های امنیت سایبری پیگیری و نتیجه پیگیری ها بعدا اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این که آیا موارد ابتلا با علائم خفیف هم در آمارها جا دارند یا خیر، گفت: نه در کشور ما و نه در هیچ کشور دیگری بنا نیست، مبتلایان خفیف یا آنهایی که علائم ندارند یا علائم کم خطری مثل نابویایی و ناچشایی دارند شناسایی نشوند و در آمارها قرار نگیرند، اما قاعدتا بسیاری از این افراد شناسایی نمی‌شوند چون مراجعه نمی‌کنند و اولویت به آنهایی که وضعیت خطرناک تری دارند داده می‌شود و اینکه می‌بینید آمار مرگ و میر در برخی کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا بالاست، نتیجه همین است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ممکن است وضعیت در برخی کشورها متفاوت باشد، گفت: به نظر می‌رسد که در کشورهایی مانند آلمان و کره جنوبی شمار بیشتری از بیماران با علایم متوسط شناسایی می‌شوند و این را می‌شود از آمارهای این کشورها دریافت که مرگ و میر به نسبت مبتلایان شناسایی شده کمتر است و نشان از بیماریابی فعال تر ایشان دارد.

اما چند روزی است، داروی «فاوی‌پیراویر» یا نسخه ژاپنی آن یعنی «آویگان» در کانون توجه عمومی قرار گرفته و شائبه هایی پیرامون آن مطرح شده است. دارویی که ژاپنی ها مقداری از آن به کشورمان هدیه داده‌اند و گفته می‌شود مقداری هم از چین هم خریداری شده است و برخی تاکید دارند به رغم اثربخشی، استفاده از آن در پروتکل های مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان قرار نمی‌گیرد.

جهانپور در پاسخ به سوال «تابناک» مبنی بر اینکه چه میزان از این دارو به کشورمان هدیه شده و یا خریداری و وارد شده است و در کجا به مصرف رسیده، گفت: نکته کلیدی درباره این دارو، دریافت تایید برای درمان آنفلوانزا در ژاپن و چین است و تقریبا برای هیچ بیماری دیگری در هیچ جای جهان تاییدیه ندارد و در اروپا و آمریکا هم ظاهرا رجیستر نشده است. آنچه موجب شد نام این دارو اخیرا مطرح شود، مطالعه ای‌ است که در چین انجام شده و بر اثربخشی این دارو در درمان موارد ابتلای متوسط (و نه شدید) تاکید دارد. البته مقاله منتشره توسط چینی‌ها در این خصوص، پس گرفته شده و مشخص نیست ویراستار این کار را کرده یا نویسندگان مقاله. به هر حال مقاله محکمی از مطالعه علمی و بالینی مبنی بر اثربخشی داروی فاوپیراویر وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه سطح مطالعات صورت گرفته و منتشر شده قابل تایید نبود، از روزهای پایانی سال گذشته بررسی این موضوع در کشورمان هم در دستور کار قرار گرفت، چون شاید مصرف این دارو در کاهش دوره بستری یا علائم بیماران یا حتی مرگ و میر مبتلایان تاثیرگذار باشد و بنابراین، مجوز کمیته اخلاق برای آزمایش بالینی صادر شد. داروهای مورد استفاده هم
۳ هزار دوز هدیه کشور ژاپن بود و ۱۵ هزار دوز هم صلیب سرخ چین به کشورمان هدیه داد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در ادامه گفت: این میزان برای شروع مطالعات بالینی مولتی سنتر یعنی استفاده در چند مرکز درمانی کافی بود و به همین دلیل در بیمارستان بقیه الله و چند مرکز دیگر مطالعه و ارزیابی آن شروع شد. البته افرادی هم خارج از این سیستم به واسطه دسترسی که به یک مرکز درمانی خاص داشتند، بنا بر اظهارات خودشان این دارو را برای تعدادی از بیماران مورد استفاده قرار دادند و اظهار می‌کنند سودمندی داشته و ما هم امیدواریم این گونه باشد.

وی افزود: البته ممکن است برخی از پیشتر هم منتظر مشخص شدن نتایج آزمایش بالینی این دارو بودند، چون یا ماده موثر دارو را وارد یا برای واردات آن اقداماتی کرده باشند؛ اما همه اینها منوط به اثربخشی نسبی این دارو در مطالعات صورت گرفته برای بیماران کووید ۱۹ است. یعنی اگر این اثربخشی توسط متخصصین فن تایید و نتایج آن در کمیته درمان در ستاد ملی مقابله با کرونا پذیرفته بشود، تجویز این دارو را اعم از تولیدی یا وارداتی در پروتکل های درمان قرار می‌دهیم.

جهانپور با تاکید به این که حتی تجویز دارو را منوط به تاییدیه FDA یا EMA اروپا نمی‌کنیم، گفت: اما با ادعاهای انفرادی و طرح مسائل در جاهای مختلف، هیچ کشوری، از جمله کشور ما که نظام دارویی "تنظیم شده" این کار را انجام نمی‌دهد و هیچ پزشک متخصص و هیچ رفتار حرفه ای، هیچ نظام اخلاق پزشکی یا اخلاق دارویی یا نظام درمانی این روش تجویز را توصیه نمی‌کند. دقت کنید که ادعاها زیاد است و هیچ کسی حتی آنهایی که اقدام به clinical trial می‌کنند، هم نمی‌گویند که ماست‌شان ترش است و وظیفه معاونت درمان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و کمیته درمان ستاد ملی مقابله با کروناست که این موضوع را تشخیص دهند و بعد تجویز کنند.

تکلیف «آویگان»‌های اهدایی به کشورمان چه شد و چرا «فاوی‌پیراویر» به پروتکل‌های درمانی کووید19 اضافه نمی‌شود؟ / تایید درز و نشت اطلاعات از سامانه‌های وزارت بهداشت/ تقدیر و تشکر سازمان بهداشت جهانی از بسیج ملی در ایران
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند گفت: هر آنچه امروز به عنوان بسیج ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود، ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است که از هفته اول اسفند آغاز و در فروردین تشدید شد. در وضعیت پاندمیک بیماری قرار داریم و کشور‌های اطراف ما هم درگیر این بیماری هستند و در نمودار‌های شیوع و ابتلا با ما همزمان نیستند. در نتیجه هر وقت این محدودیت کاسته شود، ریسک افزایش ابتلا وجود دارد. آغاز به کار مشاغل باید گام به گام و هوشمندانه انجام شود که پروتکل‌های آن در فاصله گذاری هوشمند به دولت اعلام و پس از تصویب قابل اجرا خواهد بود. درست مثل یک مسابقه کشتی، ایران در مقایسه با اغلب کشور‌ها در زمینه مقابله با کرونا چند امتیاز جلوست اما برای پیشگیری از ضربه فنی شدن باید بیشتر دقت کنیم.

گروه‌های مختلف مطالباتی دارند و باید با ظرافت و با دقت برنامه ریزی شود. در غیر این صورت ممکن است باعث خیز شدیدتر بیماری شود. اگر به توصیه‌های وزارت بهداشت در این حوزه عمل شود و فاصله گذاری هوشمند در دستور کار قرار بگیرد و مرحله به مرحله اتفاق بیفتد، بازگشت بیماری در شرایط پیک متصور نیست. اگر مردم از تعهدات خود شانه خالی کنند، خطر بازگشت پیک بیماری بالاتر می‌رود.

جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت گذاری کالاهای مراقبتی و بهداشتی مانند ماسک گفت: در برخی اقلام ما نه تولید کننده ایم و نه نظارت داریم، چون نرخ گذاری‌شان تابع تصمیم گیری در کمیسیون قیمت گذاری در زیرمجموعه وزارت بهداشت نیست. سوای این، ما در این اقلام خودمان مشتری بازاریم و بزرگترین مشتری بازار هم هستیم که می‌خواهیم این اقلام را در اختیار کادر درمانی و بیماران قرار دهیم و نظارت بر عهده وزارت صمت و تعزیرات حکومتی و در نهایت مقام قضایی است.

وی درباره صحبت‌های ترامپ در مورد کمک به مردم ایران گفت: با توجه به بحرانی که در همه جهان به واسطه کرونا وجود دارد و مشکلاتی را در زمینه تامین اقلام بهداشتی در آمریکا هم شاهدیم، قطعا ادعای کمک به کشور دیگر از طریق کمک دارو و تجهیزات پزشکی ژست فریبکارانه است. همه مردم دنیا می‌دانند که اگر نیازی به کمک به مردم ایران است، نیازی به بذل و بخشش نیست و اگر تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه برطرف شود، مردم ایران می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند. قبلا هم گفته‌ایم هیچ کمکی از طرف آمریکا و رژیم اشغالگر قدس را نمی‌پذیریم.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا وزارت بهداشت درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع بیماری با توجه به بازگشت به کار برخی از کارمندان و آغاز به کار قریب الوقوع امثال حمل و نقل عمومی گفت: همه این امور در فاصله گذاری اجتماعی دیده شده و پروتکل های ویژه برای همه محیط‌ها و مشاغل ابلاغ شده است. البته تا بیستم فروردین همه مشاغل مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل هستند؛ اما هر فردی که از این فضا‌ها استفاده می‌کند باید فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کند و شهرداری و اتوبوسرانی و قطار شهری تهران هم این موارد را رعایت می‌کنند.

اما چگونه آمار افراد مبتلا در کشورمان رو به افزایش است و شمار افراد بدحال هم افزوده می‌شود اما آمار مرگ و میر کاسته می‌شود و بهبودی‌ها هم بیشتر می‌شوند؟ جهانپور در پاسخ به این سوال گفت: افزایش شمار مبتلایان و کاهش میزان مرگ و میر به نسبت آن نتیجه فعال تر شدن بیماریابی در کشورمان به واسطه اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کروناست که یکی دیگر از تاثیرات آن، شناسایی زودتر افراد مبتلاست. یعنی زودتر از اینکه بدحال شوند.

وی افزود: دلیل افزایش شمار بیماران بدحال هم این است که هرچه وضع بیماری وخیم تر شود، طول دوره درمان و بستری شان هم افزوده می شود به گونه ای که در بخش های مراقبت های ویژه بیمارانی داریم که بیش از دو هفته است بستری هستند و برخی شان حتی چهارمین هفته بستری را سپری می‌کنند. هر روز هم به این بیماران افزوده می شود و آمارشان افزوده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار