به دنبال شیوع ویروس کرونا، کلاس‌های حضوری دانشگاه‌های آذربایجان شرقی تعطیل شد اما هریک از دانشگاه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای‌ جزئیات برگزاری کلاس‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی را ارائه دادند.
کد خبر: ۸۳۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 04 April 2020

دانشگاه تبریز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلاس‌های درسی این دانشگاه، به صورت مجازی از روز شنبه، 16 فروردین 1399 برگزار می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر ادامه تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و همچنین بر اساس تاکیدات مقام محترم عالی وزارت و معاونت محترم آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری و نیز مصوبه هیات رئیسه محترم و کمیته آموزش الکترونیکی دانشگاه، از روز شنبه ۱۶ فروردین 1399 کلیه دروس نظری دانشگاه به جز دروس عملی، آزمایشگاهی، کارگاهی و تربیت بدنی به شیوه الکترونیکی اعم از برخط (online) یا خارج خط (offline) ارایه خواهد شد. قسمت نظری دروسی که شامل واحد عملی و نظری می‌باشند نیز به‌صورت الکترونیکی ارایه خواهد شد. 

 لذا مقتضی است کلیه اساتید و دانشجویان محترم با استفاده از سامانه آموزش‌های مجازی دانشگاه تبریز به آدرس http://lms.tabrizu.ac.ir مطابق برنامه ترمی خود در کلاس‌های درسی مجازی حضور یابند و دانشجویان محترم جهت حفظ سلامتی خود تا اطلاع ثانوی از مراجعه حضوری به دانشگاه خودداری کنند.
در این خصوص اعضای هیات علمی محترم و دانشجویان عزیز موارد زیر را مدنظر داشته باشند:

1- برای همکاران و دانشجویان دانشگاه تبریز ورود به سیستم از طریق آدرس ذکر شده و با انتخاب ورود از طریق سامانه آموزشی سما خواهد بود. لذا سامانه LMS نیاز به نام کاربری و گذرواژه جدیدی نداشته و کلیه کاربران با استفاده از نام کاربری و گذرواژه سامانه سما می‌توانند وارد سیستم شوند.

2- نام کاربری اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان عزیز واحدهای اقماری (دانشکده فنی مهندسی مرند، فنی مهندسی میانه و همچنین دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی اهر) کد استادی و کد دانشجویی بوده و گذرواژه با نام کاربری یکی است. این افراد در سیستم از طریق انتخاب گزینه ورود به سیستم وارد سامانه خواهند شد.

3 - طی هماهنگی انجام شده با روسا و معاونان آموزشی دانشکده‌ها، آموزش‌های لازم به اعضای هیات علمی منتخب هر دانشکده داده شده است لذا اعضای هیات علمی در صورت وجود مشکل می‌توانند با همکار مربوطه که در اطلاعیه‌های بعدی لیست اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد تماس داشته باشند.

_همکاران محترم در صورت داشتن مشکل سخت افزاری یا نرم‌افزاری در داخل دانشگاه با کارشناسان واحد فن‌آوری اطلاعات (تلفن داخلی 2222) تماس حاصل یابند.

4 - معاونان آموزشی و کارشناسان آموزشی و IT دانشکده‌ها پاسخ‌گوی نیازهای پشتیبانی دانشجویان هر دانشکده خواهند بود. 

_اسامی و شماره تلفن این همکاران در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود

5 - تاکید می‌شود که به تدریج کلیه فایل‌های راهنمای لازم به‌صورت صوتی و تصویری با شرح جزئیات در وب‌سایت دانشگاه بارگذاری و اطلاع رسانی خواهد شد.

دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه پیام نور استان نیز گفت: کلیه کلاس‌های درسی برای تمام رشته‌ها از 16 فروردین ماه به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، دکتر معصومی با اعلام این خبر، گفت: برگزاری منظم کلاس‌های درسی و تامین منافع دانشجویان یکی از مهمترین اهداف و برنامه‌های ما در کلیه مراکز و واحدهای استان است و امیدوارم با همکاری کلیه پرسنل و اعضای علمی بتوانیم از بستر ایجاد شده به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

وی با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پرجمعیت دانشجویی دانشگاه پیام نور است، اظهار کرد: زیر ساخت‌های موجود در دانشگاه و وضعیت موجود می‌تواند با برنامه ریزی مناسب و رفع برخی کمبودها منجر به رشد و شکوفایی بیش از پیش دانشگاه در آینده شود.

وی با اشاره به توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه پیام نور در عرصه‌های مختلف و اینکه سیستم آموزشی پیام نور متفاوت و با کیفیت تر از سایر دانشگاه‌ها است، گفت: به دانشجویان عزیزمان اطمینان می‌دهیم تمام توان و تلاش خود را برای برگزاری بهینه همه کلاس‌های درسی به کار خواهیم بست و از دانشجویان می‌خواهیم در صورت بروز هرگونه مشکل و نارسایی سریعا با مسئولین مرکز یا واحد خود درارتباط باشند تا در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکل مذکور همکاران بنده اقدام کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی با تبیین برنامه ریزی‌های انجام گرفته برای ادامه ترم جاری و همکاری بسیار خوب همه پرسنل دانشگاه در سطح ستاد استان و مراکز و واحدها ، اهم فعالیت‌های انجام گرفته برای شروع کلاس‌ها از 16 فروردین را بدین شرح اعلام کرد:

1- برگزاری سه جلسه فوق العاده در هفته دوم فروردین با مدیران ستاد استان و مسئولین مرکز تبریز برای بررسی زیرساخت‌ها و برنامه ریزی امورات جاری

2- رایزنی های گسترده با مسئولین سازمان مرکزی جهت راه اندازی مطلوب کلاسهای درسی به صورت مجازی

3- عقد قرارداد با شرکت های مرتبط برای افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه

4- تشکیل کارگروه ستاد استانی با حضور رئیس اداره آموزش استان ، مسئول برگزاری دوره های مجازی استان ، مسئول فناوری استان و مسئول روابط عمومی استان به منظور پیگیری مستمر امور و نظارت بر حسن اجرای امور در کلیه مراکز و واحدهای استان

5- آماده کردن برنامه درسی کلیه مراکز و واحدهای استان در بستر فضای مجازی جهت شروع کلاس ها از 16 فروردین

6- اطلاع رسانی گسترده در سه سطح همکاران علمی ، کارکنان و دانشجویان با استفاده از سایت های دانشگاهی و فضای مجازی و کلیه ظرفیت های موجود

7- اطلاع رسانی به همکارن ذیربط در مراکز و واحدها استان جهت شرکت در کلاس آموزشی نحوه استفاده از بستر ایجاد شده در فضای مجازی ، در روز 13 فروردین

8- اجرای آزمایشی برگزاری کلاس درسی توسط 29 مرکز و واحد استان با حضور 150 نفر و رفع هرگونه مشکل و آمادگی کامل برای روز شنبه 16 فروردین

9- ایجاد میز خدمت و تعیین مسئول روابط عمومی استان و کارشناسان روابط عمومی مراکز و واحدها جهت پاسخگویی به سوالات دانشجویان از طریق تلفن اعلام شده و فضای مجازی

10- هماهنگی با خبرگزاری های استان جهت اطلاع رسانی گسترده در خصوص توانمندی های دانشگاه پیام نور در زمینه برگزاری کلاسهای مجازی و غیر حضوری و تداوم فعالیت های آموزشی بدون کوچکترین وقفه در طول ترم علی رغم وجود محدودیت‌های موجود

11- ارسال پیامک انبوه به دانشجویان در خصوص برگزاری کلاس ها و نحوه بهره مندی از کلاس های غیرحضوری

12- تهیه فایل راهنما به دو صورت   PDF و WORD   جهت آموزش اساتید و دانشجویان برای استفاده از سیستم آموزش غیر حضوری و نرم افزار مورد نظر

13- برنامه ریزی ویژه  و تامین زیر ساخت مناسب و تشکیل کارگروه مجزا توسط مسئولین مرکز تبریز ، به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین مرکز استان با بیش از 8 هزار نفر دانشجو فعال

14- برگزاری دو دوره آموزشی در 15 فروردین ماه به صورت مجازی با ظرفیت 500 نفر برای اساتید و دانشجویان به صورت مجزا ، جهت آشنایی با بستر برگزاری کلاس ها و نحوه استفاده و ورود به این فضای کلاسی

 

دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی

در اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز آمده است:

کلیه اساتید گرامی (و دانشجویان محترم ) از روز شنبه مورخ ۱۶ فروردین ماه سال 99 نسبت به تشکیل (و شرکت در) کلاس های درسی (تئوری) طبق ابلاغ (انتخاب واحد) اقدام کنند.

ستاد آموزش مجازی نظارت لازم را در خصوص تشکیل کلاس‌های درسی به عمل خواهد آورد، همچنین از تاریخ ۱۶ فروردین ماه دانشجویان نیز ملزم به شرکت در کلاس‌های درسی هستند و اساتید در صورت عدم شرکت دانشجویان در کلاس های درس (در صورتی که غیبت دانشجو بیش از سه جلسه درسی باشد) براساس آئین نامه های آموزشی می‌توانند نسبت به گزارش موضوع و حذف غیبت کلاسی اقدام کنند.

با عنایت به اینکه کلاس‌های آموزش مجازی بلافاصله پس از اتمام کلاس‌های حضوری تشکیل شده است، امکان حذف دروس ماخوذه ترمی و صدور مرخصی بدون احتساب به هیچ عنوان میسر نخواهد بود. و در صورت عدم شرکت دانشجویان در کلاس های درسی و یا امتحان پایان ترم حذف غیبت کلاسی (امتحانی) صادر خواهد شد. 

آموزش های مجازی لازم  و پرسش و پاسخ های متداول عزیزان صرفاً ار طریق کانال تلگرامی محض اطلاع @iauttabriz97 و یا کانال @iautmajazi جهت بهره برداری های لازم قرار داده شده است که به صورت روزانه موارد آموزشی جمع بندی و تکمیل می شود. 

فعلاً هیچ گونه تصمیم گیری در خصوص امتحانات درسی به عمل نیامده است و متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. 

کلاس‌های عملی که نیازمند استفاده از امکانات آزمایشگاهی و عملی می باشد و امکان تشکیل کلاس ها به صورت مجازی امکان پذیر نمی باشد، به محض امکان تشکیل کلاس های حضور برگزار خواهد شد.

دانشگاه صنعتی سهند

دانشگاه صنعتی سهند نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلاس‌های درسی این دانشگاه به صورت آنلاین و به طور رسمی از روز شنبه مورخ ۹۹/۱/۱۶ طبق برنامه زمانبندی اعلامی از طرف دانشکده‌ها برگزار خواهد شد که حضور دانشجویان عزیز در کلاس‌های آنلاین الزامی است.

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

در اطلاعیه این دانشگاه آمده است:
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بر اساس تاکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تداوم فعالیت های آموزشی در شرایط کنونی، با تجمیع امکانات فنی و پرسنلی و تکیه بر توان فنی و تخصص کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات و با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه، سامانه آموزش مجازی دانشگاه (سام) را جهت بهره برداری توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه راه اندازی کرده است. در این سامانه تاکنون بالغ بر 800 عنوان درس تعریف شده و صدها ساعت تدریس شفاهی و مستندات مربوطه، با تلاش مداوم اساتید دانشگاه جهت استفاده دانشجویان در آن بارگذاری شده است.
علاوه بر آن، امکان مطرح نمودن سئوالات و اشکالات درسی و دریافت راهنمایی از اساتید در قالب تالارهای گفتگو برای تمام دروس پیش بینی و فعال شده است. دانشجویان عزیز طبق جدول زمان‌بندی زیر می توانند به این سامانه مراجعه نموده و از خدمات آن استفاده کنند.
دانشجویان عزیز توجه کنند که هر گونه اطلاع رسانی رسمی در مورد سامانه آموزش مجازی از طریق پرتال(www.azaruniv.ac.ir) و کانال رسمی دانشگاه و اطلاعیه های داخل سامانه سام خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :