با توجه به افزایش دمای هوا و افزایش تراکم گیاهی، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اطلاعیه‌ای در خصوص پیشگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان صادر کرد.
کد خبر: ۸۴۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶ 05 May 2020

آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی جنگل‌ها یکی از چالش‌های مهم محیط زیست و منابع طبیعی استان است، لذا این اداره کل جهت پیشگیری از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع از اهالی محترم درخواست دارد موارد زیر را رعایت کنند:

- از رهاسازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود؛ چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌کنند.

- در صورت استفاده از منقل، اجاق ذغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود؛ چرا که موجب آتش‌سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها می‌شود.

- به هیچ وجه در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکرده و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرده و اجاق را با سنگ محصور کنید.

- افراد در صورت استفاده نکردن از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (بوسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها نکنند.

- از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی جدا خودداری شود.

- از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع خودداری کرده و از آتش و مشعل به عنوان منبع روشنایی در جنگل ها و مراتع بویژه در هنگام راهپیمایی های شبانه استفاده نشود.

- از بازی کودکان با آتش به ویژه در مناطق جنگلی و مرتعی جلوگیری و از حرکات نمایشی و تفریحی بوسیله آتش در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری شود.

- افراد از تیراندازی هوایی و یا باهدف مشخص در مناطق جنگلی و مرتعی خودداری کنند.

- هنگامی که موتور خودرو داغ است(پس از طی مسافت‌های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش سوزی پرهیز کرده و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی به محل کمپ انتقال داده شود.

- در هنگام مشاهده آتش سوزی مراتب به شماره‌های 041-33343513 اطلاع داده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :